Toinen lapsi päivähoidossa, toinen kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eräs äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen juuri ehkä se sinun päiväkotisi äiti joka kärrää kohta 4vuotiaat kaksoset hoitoon "koko" päiväksi vaunujen kanssa ja jatkaa sitten vaunujen kanssa kotiin.

Sinä vain et tiedä, että kun haen kaksoset iltapäivällä klo 16 päiväkodista olen kolmen lapsen kanssa yksin koko illan ja laitan heidät myös yksin nukkumaan.

Puolison työpäivät ovat 6 päivää viikossa klo 8 - 22. REVI SIITÄ! Eli käytännössä olen kolmen alle 4 vuotiaan yksinhuoltaja nyt kun puolisoni paiskii projektityötään joka jatkuu vuoden. 1 vapaa päivä viikossa ja kaikki muut päivät poissa kotoa klo 8 - 22 välisen ajan.

Päiväkodin papereissa en kuitenkaan ole yksihuoltaja, vaikka todellisessa arjessa olenkin mitä lasten ja kodin ylläpitoon ja hoitoon tulee.

Asiat eivät aina ole sitä miltä sivulliselle näyttää.

No älä ainakaan tee lisää, jos elämäntilanne on se, ettet jaksa edellisiäkään hoitaa.

[QUOTE="vieras";21979072]No älä ainakaan tee lisää, jos elämäntilanne on se, ettet jaksa edellisiäkään hoitaa.[/QUOTE]

Aivan. Itse olette lapsen hankkineet, muttai itse jakseta soitaa. Jotain pielessä.

Aivan. Itse olette lapsen hankkineet, muttai itse jakseta soitaa. Jotain pielessä.

Niin, eräillä työsuhteet ovat pätkiä, toisilla ennalta-arvattavasti virastoaikaan vuosia putkeen. MEillä eletään pätkätyöläisarkea joka tarkoittaa, että projekti otetaan vastaan kun sen saa ja uudesta projektista ei ole varmuutta kuin pari viikkoa ennen sen alkua. Siinä ei juuri suunnitella. Kun päätät tehdä lapsia, on ne tehtävä silläkin riskillä että työtilanne puolisolla kusee tai vaihtoehtoisesti töitä on liikaakin. Jos emme uskaltaisi tehdä tällaisia lastenhankintaratkaisuja voisi jäädä elämä kokonaan elämättä kun aina pitäisi vain varmistella ja varmistella.

Käytän pk:ta todella tyytyväisenä ja oikeutetusti. Meillä ei myöskään kerhot ole vaihtoehto päiväkodille. Lähimaillakaan ei ole kerhoja, paitsi yksi seurakunnan kerho, joka on 1 kerta viikossa ja kestää yhden tunnin, hehhe. Siinäpä sitä vertaisryhmää lapsille kerrakseen.

[QUOTE="mä";21978908]Musta tollaisia esim. seurakunnan kerho tyylisiä ratkaisuja vois kunnatkin harkita, vaikka pientä maksua vastaan (maksaahan päiväkotipaikkakin). Siis juuri näitä subjektiivisia hoitopaikkoja korvaamaan. Eli äiti jolla on pieni lapsi saisi isomman lapsen kerhoon vaikkapa 2-4 pvä/vkossa. Kestäisi se sitten vaikkapa 4-5h...tavallaan irrotettaisiin kokonaan tuosta päivähoitokuvioista. Jossain kunnissa kai tän tyyppisiä ratkaisuja onkin. Voi tosin olla että menis vähän villiksi tuokin kun aina löytyy ne jotka käyttää avuksi tarkoitettuja palveluja törkeästi väärin.

Joku apu vaan olis paikallaan äideille joita meinaa isompi väsy tai masis painaa. Ennen muinoin ihmisten tukiverkostot hoiti tuon avun tarjoamisen, mut nykyään eletään jo niin sulkeutuneessa yhteiskunnassa että tukiverkostot monella tosi heikot. Ja toki moni joutuu jo työn vuoksi muuttamaan etäälle tutuista/isovanhemmista jne. joista voisi olla apua.[/QUOTE]

Hyvä kirjoitus! musta on hienoa, että joku pohtii asioita pidemmälle ja tarjoaa vaihtoehtoisia ratkaisuja sen sijaan, että alkaa haukkua näitä "vauvan kanssa kotona -äiteijä" laiskoiksi jne jne, kuten moni täällä tekee. Todellakin nykyään monet äidit ovat kovin yksin, asuvat vierailla paikkakunnilla eikä sosiaalisia verkostoja ole. Eivätkä kaikki ole sellaisia, että on helppo tutustua ja luoda kontakteja uusiin ihmisiin.. Mä edelleenkin uskon, että hyvin, hyvin harva käyttää subjektiivista oikeutta ihan tietoisesti väärin, siis että täysissä sielun ja ruumiin voimissaan makoilee kotona joka arkipäivä klo 8-16 lasten ollessa hoidossa.

Minulla on yli 3v ja toinen lapsi syntyy ihan kohta :)

Aion pitää hoitopaikan ihan 100%.
Meidän hoitopaikka on aivan ihanassa pienessä omakotitalossa suht lähellä. Siellä on 7 lasta, 2 hoitajaa ja välillä harjoittelijoita. Hoitajat eivät vaihdu, pikkukaverit ja vanhemmat tuntee jne. Esikoinen tykkää mennä hoitoon kun siellä on kavereita.

Lapsi menee hoitoon 2-3 päivää viikossa. On onneks niin hyvä duuni että olen 3krt/viikossa töissä ja saan hyvää palkkaa, eikä tartte laskea tunnit ja miettiä voiko viedä lapsi hoitoon jos tarttee tehdä esim. aamusta lisää töitä.

Jos olen vauvan kanssa kovin väsynyt menee vaikka 5krt viikossa kunnes taas jaksan paremmin. Ja guess what? Ei tuu huonoa omatuntoa, ei yhtään.

En ole vaikeassa tilanteessa enkä ole masentunut. Enkä välitä yhtään jos joku toinen äiti on ilman hoitopaikkaa. Ja mun lapsesta kasvaa ihana, iloinen ja sosiaalinen.

Itse lapsena tykkäsin olla tarhassa, kaveritkin oli hoidossa eikä mitään kamalaa ole tapahtunut.

Mutta traumoja, traumoja... niitä tulee äideille jotka välittää kun kaikenlaiset syyllistäjät avaa päätä. Ja lapsille jotka ovat huonoissa hoitopaikoissa ja eivät viihdy siellä.

Muut äidit eivät tunne sun perhettä - eikä sua. Ei ne välitä sun voinnista yhtään eikä nää palstatädit tuu sun oven taakse auttamaan kun sitä apua tarvitset. Mun kokemus kertoo, että nämä "tähti otsassa - reilu ja paras" äidit ovat oikeassa elämässä samalaiset itsekkäät paskat kuin muutkin kun on omasta edusta kyse :)

Alkuperäinen kirjoittaja äipsäips82;21979300:

Aion pitää hoitopaikan ihan 100%.
Meidän hoitopaikka on aivan ihanassa pienessä omakotitalossa suht lähellä. Siellä on 7 lasta, 2 hoitajaa ja välillä harjoittelijoita. Hoitajat eivät vaihdu, pikkukaverit ja vanhemmat tuntee jne. Esikoinen tykkää mennä hoitoon kun siellä on kavereita.

Lapsi menee hoitoon 2-3 päivää viikossa. On onneks niin hyvä duuni että olen 3krt/viikossa töissä ja saan hyvää palkkaa, eikä tartte laskea tunnit ja miettiä voiko viedä lapsi hoitoon jos tarttee tehdä esim. aamusta lisää töitä.

Jos olen vauvan kanssa kovin väsynyt menee vaikka 5krt viikossa kunnes taas jaksan paremmin. Ja guess what? Ei tuu huonoa omatuntoa, ei yhtään.

En ole vaikeassa tilanteessa enkä ole masentunut. Enkä välitä yhtään jos joku toinen äiti on ilman hoitopaikkaa. Ja mun lapsesta kasvaa ihana, iloinen ja sosiaalinen.

Itse lapsena tykkäsin olla tarhassa, kaveritkin oli hoidossa eikä mitään kamalaa ole tapahtunut.

Mutta traumoja, traumoja... niitä tulee äideille jotka välittää kun kaikenlaiset syyllistäjät avaa päätä. Ja lapsille jotka ovat huonoissa hoitopaikoissa ja eivät viihdy siellä.

Muut äidit eivät tunne sun perhettä - eikä sua. Ei ne välitä sun voinnista yhtään eikä nää palstatädit tuu sun oven taakse auttamaan kun sitä apua tarvitset. Mun kokemus kertoo, että nämä "tähti otsassa - reilu ja paras" äidit ovat oikeassa elämässä samalaiset itsekkäät paskat kuin muutkin kun on omasta edusta kyse :)

mahtavaa..karmee kirjoitus..minäminäinä ja mun ihana kaunein sosiaalisin lapsi...toivottavasti tosiaan lapsesi oppii hoitopaikassaan parempia arvoja kuin kotoa.

Alkuperäinen kirjoittaja äipsäips82;21979300:

Aion pitää hoitopaikan ihan 100%. .....

.....Jos olen vauvan kanssa kovin väsynyt menee vaikka 5krt viikossa kunnes taas jaksan paremmin. Ja guess what? Ei tuu huonoa omatuntoa, ei yhtään.
....

...Muut äidit eivät tunne sun perhettä - eikä sua. Ei ne välitä sun voinnista yhtään eikä nää palstatädit tuu sun oven taakse auttamaan kun sitä apua tarvitset. Mun kokemus kertoo, että nämä "tähti otsassa - reilu ja paras" äidit ovat oikeassa elämässä samalaiset itsekkäät paskat kuin muutkin kun on omasta edusta kyse :)

No tälle iso peesi. En usko että syyllistäjät ovat sen "moraalisempia", tai mikä sana tätä nyt kuvaisi parhaiten, kuin muutkaan. Itsekkäistä syistä tidennäköisesti syyllistävät. Saattaa olla, että syyllistäjällä ei itse ole rahaa viedä vanhempia lapsia pk:hon, ei ole saanut hyvästä pk:sta paikkaa tms.

Itsekkäästi varmaan hekin käyttävät yhteiskunnan tukia, mm. kotihoidontukea, asumistukea ja muita, jos ovat niihin oikeutettuja. Muilta vain haluaisivat ottaa nuo yhteiskunnan tuet kuten pk-paikat pois.

En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, kun nämä keskustelut aiheesta aina toistavat itseään.

Tunnistin kuitenkin itseni kirjoituksestasi, vain sillä erotuksella, että esikoiseni oli 2v4kk jatkaessaan kesätauon jälkeen (pikkusisar syntyi kesäkuussa) päiväkodissa 3 päivänä viikossa, 5h kerrallaan. Ja kaikki tämä ihan sen takia, että oikeasti sain välillä nollattua päätäni kuopuksen nukkuessa. Ja toisekseen sen takia, että emme halunneet menettää päiväkotipaikkaa ihanasta pienestä päiväkodista, jonne sitten tuo kuopuskin oli helppo saada, kun sisaruksella siellä jo oli paikka. (Varsinkin kun palasin siis työhön kuopuksen ollessa 1v).

"mahtavaa..karmee kirjoitus..minäminäinä ja mun ihana kaunein sosiaalisin lapsi..."
- Kyllä sunkin lapsesta voi kasvaa ihana, iloinen ja sosiaalinen, jopa niin, että voit asiasta rohkeasti muille kertoa :)

Yhteistyössä