Toisenlaiseen mielipiteeseen suhtautuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isä -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Isä -

Aktiivinen jäsen
08.09.2008
3 088
1
36
Tuossa kuumana käyneenssä keskustelussa sen perinteisen sovinistikortin lisäksi eräät kommentoijat uhkasivat väkivallalla - ihan vaan sen takia, että oli mielipiteessä eroja.

Mitäpä mieltä siitä, että onko moinen paikallaan edes täällä netissä? Onko oikein opettaa lapsilleen, että jos joku on jostain eri mieltä, niin sitä saapi lyödä?

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Eihän se oikein ole.
Joiltakin puuttuu kyky keskustella ja hyväksyä eriäviä mielipiteitä, mikä on toisinaan sääli.

Juurikin näin. JOkaisella on oikes omaan mielipiteeseensä, oli se sitten eriävä tai ei. Ihmisellä täytyy olla milipiteitä, koska ihminen jolla ei sellaisia ole on arvoton ja jopa Danten Jumalaisen näytelmän mukaan joutuu alimpaan helvitin syövereihin!

Surkuhupaisaa on juuri tuonkaltainen _oman_väkivallan oikeutus.
Se näyttää käyvän joiltakin niin helposti.

Samaa kaksinaismoralisimia näkyy muutenkin suhteessa väkivaltaan. Kovasti ollaan jossain vastaan, mutta toisessa hengenvedossa ja toisessa kontekstissa suorastaan ihannoidaan sankariaineksena.

lisään vielä, että ainakin eräs kirjoittaja lisäsi, ettei pidä lyömistä mitenkään oikeutettuna, vaikka toimisikin niin. ja syyn otti myös kokonaan itselleen.

ja muuten, sinun kommenttiesi jälkeen, on mielestäni täysin YMMÄRRETTÄVÄÄ, että joku raiskattu reagoi noin kiivaasti.

Hmm.

Arvelisin, että väkivaltaan ja sen uhkaan suhtautuu kevyemmin silloin, kun sen uhka on minimaalinen tai ei-todellinen. Minua saa kutsua emansipaatio-lehmäksi, jos haluaa, mutta silti olen sitä mieltä että kategorisesti miehelle raiskaus asiana ole niin merkittävä ja uhkaava kuin naiselle. Pois lukien ne miehet, jotka on raiskattu, luulisin. Tämä saattaa provosoida osaa naisista, erityisesti raiskauksen kokeneita tai läheltä piti tilanteissa olleita, koska kommentit voivat olla silloin miesten osalta sellaisia, että ne koetaan aika rankkana vähättelynä. Se saattaa provosoida uhkaamaan väkivallalla (verbaalisesti, täällä ainakin) koska toinen osapuoli ehkä haluaa saada vastapuolelle samanlaisen pelon aikaan, kuin mitä raiskaus hänelle itselleen merkitsee.

Kun siis mietin noita reaktioita. En oikeuta toisen koskemattomuuden rikkomista millään keinoin, mutta yritän vaan miettiä sitä että miksi asian käsittely herättää tietynlaista reaktiota puolin ja toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Täälä ei saisi tuntea mitään, ei näyttää tunteita. :|

Ei vaan täällä pitäisi ymmärtää se, että kukaan toinen ihminen ei saa eikä voi määrätä sitä, että miltä jostain toisesta tuntuu, koska tunteet on aina henkilökohtaisia kokemuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja siperia:
Täälä ei saisi tuntea mitään, ei näyttää tunteita. :|

Ei vaan täällä pitäisi ymmärtää se, että kukaan toinen ihminen ei saa eikä voi määrätä sitä, että miltä jostain toisesta tuntuu, koska tunteet on aina henkilökohtaisia kokemuksia.

No onhan toi totta. mut jos musta tuntuu, et mua suututtaa, mä sanon sen ja jos mua suututtaa niin paljon, et se tulee ulos cro-magononina, niin sit se vaan tulee ulos niin. Voin kyllä yrittää hillitä, mutta en aina osaa kun minulle tulee primitiivireaktio.

No onhan toi totta. mut jos musta tuntuu, et mua suututtaa, mä sanon sen ja jos mua suututtaa niin paljon, et se tulee ulos cro-magononina, niin sit se vaan tulee ulos niin. Voin kyllä yrittää hillitä, mutta en aina osaa kun minulle tulee primitiivireaktio.

Niin, oikeastaan mä tarkoitin sitä, että jos susta tuntuu joku loukkaavalta niin sinulla on oikeus tuntea itsesi loukatuksi, ja sinulla on oikeus tuntea myös vihantunteita. Kukaan toinen ei voi tulla sanomaan, että toi on väärin, varsinkaan jos on kyse tilanteista jossa sä ilmaiset sun tunteita etkä varsinaisesti uhkaa muita.

Mun mielestä on ihan oikeutettua, että esimerkkiksi raiskattu tai siinä uhassa ollut ihminen (ihan sama missä tilanteessa) kokee esimerkiksi tuon toisen ketjun viestejä halventavina ja vähättelevinä, ja että sillä ihmisellä on oikeus niin tuntea ja myös ilmaista ne tunteet, vaikka ei nyt ehkä niin että syyttää toisia ja uhkailee väkivallalla.

Ja siis niissäkin tilanteissa, missä toinen vetää ihan pultit jostain, niin se vastuu on taas sitten sitten vastaanottajalla, että miten siihen reagoi. Kun siihen voi reagoida niinkin, että huomaa kuinka vaikea asia se on sille toiselle ja ehkä jotenkin auttaa siinä.

Minustakin tuntui aivan hullulta että aivan varmasti tiesit ettei kukaan ole sinua tulossa lyömään ja silti nostit sen asian esille kymmeniä kertoja, toisin sanoen aloit jankuttamaan siitä kun et siitä alkuperäisestä asiasta osannut mitään järkevää enää sanoa. Eli teit juuri sitä mistä muita syytit, ymmärsit asian niin että saat siitä muita syyllistää vaikka se takuulla oli vain "heitto".

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minustakin tuntui aivan hullulta että aivan varmasti tiesit ettei kukaan ole sinua tulossa lyömään...

Aika moni täällä osaa erottaa palstan ja irl-maailman, ja sitä kautta suhteuttaa asioita ja arvioida riskien todellisuuttakin. Ei liene siitä kysymys.

Villakoiran ydin on mielestäni ihan otsikon mukainen: Toisenlaiseen mielipiteeseen suhtautuminen, ja siten pikemminkin kulttuurinen tai eettinen / moraalinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ´:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minustakin tuntui aivan hullulta että aivan varmasti tiesit ettei kukaan ole sinua tulossa lyömään...

Aika moni täällä osaa erottaa palstan ja irl-maailman, ja sitä kautta suhteuttaa asioita ja arvioida riskien todellisuuttakin. Ei liene siitä kysymys.

Villakoiran ydin on mielestäni ihan otsikon mukainen: Toisenlaiseen mielipiteeseen suhtautuminen, ja siten pikemminkin kulttuurinen tai eettinen / moraalinen.

Aivan varmasti isä tietää myös että esim. rukoilijasirkka ei opeta mitään tuollaista lapsilleen, senkun vain haluaa jankuttaa. Täällä vaan on niin helppo heitelle kaikenlaisia kommentteja ilman että ne mitenkään pohjautuisi todellisuuteen. Voin minäkin sanoa että jos mieheni pettäisi niin hirttäisin sen munista tuohon olkkarin seinään....mutta tuskinpa todellisuudessa sitä kuitenkaan tekisin tai opettaisin tuota käytöstä lapsilleni :whistle:

Erilaisen mielipiteen (vaikkaikin marginaalisen esittäminen) pitäisi olla ok, mutta toisaala näen sen myös osasyyllisenä tapatumaketjuun. Leikitään tilanne. a) kertoo tulleensa raiskatuksi b) sanoo, että oma vikaan tuo oli mitä kutsui kotiinsa kaville, niin kyllä 90% meistgä varmaan nyrkki menisi kiinni, se menisikö se naamatauluun on eri asia..

Yhteistyössä