K
"Kristiina"
Vieras
Oon 22-vuotias toisen vuoden sosionomi opiskelija, työskennellyt pitkään lasten parissa tällä hetkellä koulun ohessa mm. ensikodissa. Tapasin reilu vuosi sitten ihanan kohtuu hyvätuloisen miehen, kihlauduimme kesällä. Mies on myös hyvin lapsi rakas, ja lähdimmekin tukiperhe toimintaan mukaan kesän alussa. (itse olen jo 4 vuotta toiminut tukihenkilönä). Toiminta on antanut meille paljon! Lasta olen toivonut niin kauan kuin muistan, pikku tytöstä asti. Nyt elämämme pyörii vauvakuumeen ympärillä. Elokuussa kun täytin 22 sain mieheltä lahjaksi vauvan potkupuvun, hän lukee kirjoja isäksi tulemisesta ja halusi käymään Helsingin satamassa pidettävillä "ihme päivillä." Itselläni katse hakeutuu raskaana olevien mahalle, kaupoissa jalat vievät lastenvaate osastolle ja kotona ahmin vauva, kaksplus, meidän perhe jne lehtiä. Mutta molempien vanhemmat jarruttavat, kuulemme jo lähes ilkeitä kommetteja siitä miten minun on opiskeltava ensin ammattikorkeakoulu tutkinto itselleni. Mies saa kuunnella oman isäni saarnaa miten miehen on kannettava vastuu että elämäntilanne (=talous ilmeisesti) on vauvalle sopiva. Hänen tehtävänsä on myös muka takoa järkeä minun päähän, kun vanhemmista tuntuu että heidän saarna ei minuun uppoa, tässä ovat kyllä oikeassa. Ahdistaa ja itkettää vanhempien kommentit - miksi he eivät anna meidän itse miettiä mitä elämällämme teemme? Kukaan, ei vanhemmatkaan epäile etteikö pärjättäisi vauvan kanssa, mutta vanhemmat puhuvat siitä miten pitää molempien olla työelämässä, kuinka vaikeaa minun olisi palata äitiysloman jälkeen kouluun ja kuinka eläisimme vain kelan tuilla (äitiysraha, vanhempainraha jne) sekä mieheni tuloilla, ja sitten he pääsevätkin jo siihen että kun olette olleet vasta vuoden yhdessä. Huoh.. Ollaan miehen kanssa aika itsenäisiä aina nuoruudesta asti oltu, mitä ei todellakaan uskoisi koska kuunnellaan niin paljon vanhempiemme kommentteja nyt. Ainut joka suhtautuu asiaan hyvin, on mieheni äiti. Hän on vuosia työskennellyt päivähoidossa, ja hänestä huokuu ns. hiljaista hyväksyntää kun muut ympärillä jarruttelevat ja pelkäävät milloin kuulevat että olen raskaana. Kaikki vanhemmat, erityisesti omani, kuitenkin suunnittelevat meidän kanssa häitä heinäkuuksi 2014. Haluavat että avioituisimme ensin, samaan aikaan valmistuisin ja menisin työelämään. Vauva ei sovi heidän ihanne kuvaansa minun ja mieheni elämästä - mutta tämä elämä on meidän, ei vanhempiemme. Kumpa asia olisikin noin yksinkertainen. Miten saada vanhemmat vauva haaveiden tueksi? Kokemuksia kenelläkään vastaavasta?