Tontista. Onko sinusta 1130m2 tontti pieni talolle jonka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hituke"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pienihän tuo on muttei varsinkaan kaupunkialueella juuri isompia usein ole tarjolla. Itse tuon kokoiselle tontille rakentaisin mielummin kaksikerroksisen niin jäisi vähän pihaakin.

Noista kerrostalossa asuvien rutinoista ei kannata välittää. Jos tuo tontti on kaupunkialueella, niin ihan hyvän kokoinen se on. Määrääkö kaava talon yhteen vai kahteen tasoon?

Meillä on kaupunkialueen kaavassa rakennusoikeus 0.2, mutta siitä vain 65% saa käyttää 1. kerroksessa. Eli tuon kokoisella tontilla talon pinta-ala saisi olla seinänpaksuudet huomioituna noin 150 neliötä. Eli aika isolta vaikuttaa mun silmiin.

No aika postimerkin kokoinen tontti kyllä on.

Jos taloa johonki rakentaa, niin kyllä sitä pitäis vähintään tuplat olla tuosta, mieluiten vielä paljon enempikin.

No aika postimerkin kokoinen tontti kyllä on.

Jos taloa johonki rakentaa, niin kyllä sitä pitäis vähintään tuplat olla tuosta, mieluiten vielä paljon enempikin.

Voi vittu näitä ääliötä! Et ole tainnut paljon kaupungeissa aikaasi viettää? Laske saatanan vatipää, kuinka monta Helsinginniemeä tarvittaisiin, jotta jokaiselle naapuria pelkäävälle pöndelle saataisiin tänne tonttia "vähintään tuplat olla tuosta, mieluiten vielä paljon enempikin".

Alkuperäinen kirjoittaja heinähatulla heittää;28377607:
Voi vittu näitä ääliötä! Et ole tainnut paljon kaupungeissa aikaasi viettää? Laske saatanan vatipää, kuinka monta Helsinginniemeä tarvittaisiin, jotta jokaiselle naapuria pelkäävälle pöndelle saataisiin tänne tonttia "vähintään tuplat olla tuosta, mieluiten vielä paljon enempikin".

Kommentisi vastaa täysin kuvaani pääkaupunkiseudulla asuvasta idiootista.

Myötähäpeä, se on oikea sana kuvaamaan tunnetilaani tällä hetkellä.

[QUOTE="vieras";28377620]Kommentisi vastaa täysin kuvaani pääkaupunkiseudulla asuvasta idiootista.

Myötähäpeä, se on oikea sana kuvaamaan tunnetilaani tällä hetkellä.[/QUOTE]

Sinäkö se olit se postimerkkeilijä? Joko sait sen laskuharjoituksen tehtyä?

Itte en rakentais alle puolen hehtaarin tontille mitään (meillä vajaa hehtaari) mut okei tässä ilmeisesti puhutaan kaupunkialueesta. Pienihän tuo tontti on silti, kyllä joku 2000-2500neliöö vähintäänkin ois hyvä.

Kuulostaa aika pieneltä. Itse etsitään (kaupunkialueelta) tonttia joka ois vähintään 1500. Onhan sekin vähän, mutta eipä niitä paljoa isompia löydy palveluiden läheltä.

Koko omakotitaloasumisessa menee se pointti täysin hukkaan ku tontit on niin pieniä ja talot vieri viereen rakennettuja, että naapuri voi keittiön ikkunasta ojentaa suolapurkin naapurin pöytään.

Meillä reilut 5000m2 ja enempikin saisi olla.

• Tykkää
Reactions: Tuulipuku
Mä en rakentaisi noin pienelle tontille ollenkaan. Vaihtoehtona olisi silloin rivitalo. Pääsisi halvemmalla ja helpommalla.
Omakotitaolasumista ei voi kutsua omakotitaloasumiseksi, ellei tontti ole vähintään n 1700 neliöinen. Silloin sen enemmän rivitaloasumista.

T: Espoolainen rivitaloasukki, joka asui hetken myös ok-talossa.

• Tykkää
Mä en ymmärrä mitä järkeä on rakentaa omakotitalo noin pienelle tontille. Varsinkin jos ei ole päätytontti, niin silloinhan on jokaisesta naapurista täysi näköyhteys tontille.
Me asuttiin 4-vuotta 1040 neliön tontilla ja yksityisyys oli kaukana. Kerrostalossa on PALJON enemmän yksityisyyttä.
Nyt asutaan rivarissa, mutta haaveissa kerrostaloasunto, kunhan löytyy riittävän iso ja oikealta paikalta.

• Tykkää
Tuohan riippuu ihan siitä haluaako ison pihan vaiko ei. Talon pohjahan sen määrää paljonko tonttia jää piha-alueeksi. Jos on kaksikerroksinen talo niin pohja on pienimmillään puolet kokonaispinta-alasta, ja yleensä enimmillään 2/3. Oliko se katos tuossa neliömäärässä vaikuttaa myös.

Lisäksi se minkä muotoinen tontti on ja kuinka rakennukset on siihen asetettu vaikuttaa piha-alueen kokoon.

Meillä on suunnilleen 1100m2 tontti, josta osa menee ns. kirveenvarteen, talon pohja-ala n.90m2 ja tallin n.25m2. Meille tämä on juuri sopiva, pihatöitä on juuri sen verran kuin halutaankin, ja kaupungin keskustaan 0,5km. Vähän kuin rivarissa asuisi, mutta ei tarvi kuunnella ketään ihan heti seinän takana.

Meillä on naapurin kanssa jaettu noin 1600 neliön tontti. Ei ole naapurit lähellä, pihalle mahtuu niin kasvihuone, oleskelualue kuin lukuisia hedelmäpuitakin. Kerrospinta-ala talossa 90 neliötä, kokonaispinta-ala 220.

[QUOTE="hituke";28377515]2-kerroksinen talo siis kyseessä[/QUOTE]

No sitten kuulostaa aika reilulta tontilta tuolle talolle, jos siis kaupunkitontista kyse. Rakennusoikeutta on varmaan vielä käyttämättä...

Mä olen pönde, mun mielestä tuo on tosi pieni. ;)

MUtta. Kaupungissa lie eri asia ja ihan ok kokoinen. Jos rakennusoikeutta riittää, niin mikä ettei. (ja yleensä kai rakennusoikeus on jotain >250m^2) Yksi- tai puolitoistakerroksinen veisi enemmän pihasta, kaksikerroksinen kompaktimpi tietty. 184 neliötä parissa kerroksessa ei haukkaa niin paljon, kun pohja vie vain sen 90-100 neliötä.

Pihaa jää noin 1000 neliötä, mikä ei ole suurensuuri, muttei kyllä pienimmästäkään päästä. Kokeile vaikka oikotieltä tai etuovesta hakeaa taajama-alueilla sijaitsevia okt:a, joissa tontin pinta-ala sen tuhat neliötä. Niistä ulkokuvista pystynee hahmottamaan konkreettisemmin, kuinka paljon se on. Tai sitten voi ulkosalla astella askelmitalla 20*50 suorakaiteen ja merkitä kulmat, silleenhän sen saa itselleen näkyviin.

Yhteistyössä