Tottelisitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täti

Vieras
Sisko soitti ja sanoi, ettei hänen esikoiselleen saa antaa huomenna lahjoja :o Aikoo soittaa meidän vanhemmille, jossa siis yhdessä joulua vietämme, kummeilta yms. muilta saamat lahjat jättää itse kotiin.

Ei suostunut kertomaan, mitä poika on tehnyt, poika saa kuulemma huomenna itse kertoa :(

On pojan kanssa keskustellut ja kertonut, että lahjoja ei tule, kun on huonosti käyttäytynyt/tehnyt.

Onhan poika vilkas ja hankalakin usein. Mutta tämä on mielestäni jo lapsen nöyryyttämistä ja menee liian pitkälle :( Vaikken tiedäkään, mitä on tehnyt, silti! Poika on 7v.

Tekisi mieli hänen lahjat sinne viedä, tuskinpa äiti jakotilanteessa niitä pois ottaa? Vaikka tunnenhan siskoni, temperamenttinen tapaus, saattaa suuttua minulle ikihyviksi :/

Mitä tekisitte?

Oho, aika paha ja mielestäni väärin! Soita siskollesi ja yritä lepytellä. Ymmärrän kyllä kasvatuksellisen periaatteen, mutta joululahjojen evääminen on kyllä jo liikaa.

Aika kova rangaistus, luulisi pojan oppivan. Vanhemmathan lasta kasvattaa ja johdonmukaisesti pitäisi heitä noudattaa.

Oma 4,5v haastaa riitaa kokoajan ja uhkailu vs. rangastuksesta päällä :(

Antaisin yhden paketin pojalle, mutta jossakin piilossa ja käskisin lastakin pitämään lahjansa piilossa vanhemmiltaan. Pyytäisin häntä avaamaan lahjan vasta kotonaan kanssa jossain piilossa.

Ei ihme että nykyään lapset ei tottele eikä kunnioita enää yhtään mitään kun aikuiset ihmiset lepsuilee eikä osaa pysyä johdonmukaisina... Mitä poika lieneekin tehnyt niin tästä VARMASTI oppii eikä tee enää toiste.

Minä kyllä sanoisin moiselle äidille kyllä suorat sanat, että noin ei käyttäydytä ja varsinkaan jouluna. Joku muu rangaistus lapselle olisi ollut järkevämpi juttu. Tuosta lapsi vain tulee katkeraksi, kun toiset availevat innoissaan paketteja ja hän ei saa ainuttakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
laittaisin viestiä että menee kaikkien joulu pilalle jos tolla mielialalla lähetään sitä viettämään...

Tältä kieltämättä tuntuukin :( Ihan kamalaa. Olis keksinyt jonkun muun rangaistuksen, täähän saattaa mennä niin, että kun äiti leppyy ja haluaisikin perua rangaistuksen, ei voikaan sitä enää tehd, kun on sen jo asettanut. Siskon tuntien.

En jaksanut alkaa vääntämään tossa puhelimessa, oli niin raivoissaan, kun soitti. Siitä ei olis hyvä seurannut.

Mitähän äiti sanoo... Sanoispa jotain, jolla sais siskon järkiinsä.

Säälittää muutenkin tämä 7-vuotias, ymmärrän mä, miksi se välillä on hankala ja oikuttelee, äidillä kiire kahden alle 2 vuotiaan kanssa, eikä aika esikoiselle tahdo riittää, ainakaan tarpeeksi. Ja siskon mielestä tämä 7v. on jo niin iso, että pystyy melkein mihin tahansa :(

Täytyy kyllä sanoa et mä en voisi olla samassa juhlassa jossa joku lapsista jäisi ilman lahjoja, mulla sydän murtuisi... ahdistaisi kauheasti, oma jouluilo olisi kyllä kadonnut...

Kysälläppä siltä siskoltas, mitä poika tehny nii pahaa, ettei joululahjoja saa.
Pitäis miun mittakaavas olla jo tosi paha juttu, ett tolleen rankaisisin.

Toivottavasti saatte mukavan joulun kaikinpuolin :)

Herää vaan kysymys mitä poika on tehnyt ansaitakseen näin kovan rangaistuksen.
En mielelläni tottelisi käskyä, mutta ehkä pitäisi pitkin hampain niin tehdä.

Ottaisin lahjan kuitenkin mukaan, mutta antaisin sen siinä vaiheessa vasta jos vanhemmat antaa luvan.

Täytyy vaan toivoa ettei ole esim rikkonut jotain siinä tapauksessa rangaistus on suhteessa liian ankara.
Eläimen tappo voisi ehkä olla sitä suuruusluokkaa että saattaisin itsekin näin toimia.

Mä ottaisin mukaan vaik takakonttiin, kysyisin äidiltä tai lapselta mikä oli niin pahaa ja sen perusteella päättäisin mitä teen. Jos olis turhan kova rangaistus niin varmasti antaisin lahjat kaikkien nähden, mut jos oikeasti tosi paha juttu, harkitsisin tilanteen uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pörri:
Joko kysyit syytä moiseen lahjattomuuteen?
Miutako kiinnostais :D

Alotusviestistä:
"Ei suostunut kertomaan, mitä poika on tehnyt, poika saa kuulemma huomenna itse kertoa "

Mutta jos poika on jäänyt myymälävarkauksesta kiinni, on juonut kaljaa, polttanut tupakkaa, tms todella tyhmää, täytyy myöntää että meilläkin voisi "joulu peruuntua". Muuta syytä en keksi mikä noin kovan rangaistuksen toisi.

Minä näen asian niin, että oli poika tehnyt mitä tyhmää tahansa, niin syyt siihen on ihan jossain muussa kuin aattoillassa. Ei aattoiltaa kuulu rankaisuna tai kasvatuskeinona käyttää, ja pilata muiltakin tunnelma siinä sivussa...Arki on se, mikä ratkaisee, siis lasten kasvatuksessa.

Mun mielestä ihan pöyristyttävää. Vaikka lapsi tekis mitä, niin lahja on silti lahja, eikä mikään palkinto kiltteydestä.

Mun mielestä toi on niin kohtuuton tapa kasvattaa, että siitä pitäs melkein soittaa johonkin lastensuojeluun. Ja että lapsi vielä nolataan ja pakotetaan kertomaan kaikille, miksi ei saa lahjoja tänä vuonna. Henkistä väkivaltaa. Järkyttävää.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä ihan pöyristyttävää. Vaikka lapsi tekis mitä, niin lahja on silti lahja, eikä mikään palkinto kiltteydestä.

Mun mielestä toi on niin kohgtuuton tapa kasvattaa, että siitä pitäs melkein soittaa johonkin lastensuojeluun. Ja että lapsi vielä nolataan ja pakotetaan kertomaan kaikille, miksi ei saa lahjoja tänä vuonna. Henkistä väkivaltaa. Järkyttävää.

Oon kyllä samaa mieltä että aikamoista nolaamista tuollainen. Kurjaa.

Yhteistyössä