Toukokuiset 2025

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onkohan tänne jäänyt enää ketää? Kai joku haluaisi päivitellä kuulumisiaan? Itse ainankin kaipaisin jotain jatko seuraa..

Käytiin ensimmäisellä lääkäri käynnillä, kuukauden verran ikää. Painoa oli jo hurjat 4960, joten kilo on jo syntymästä tullut lisää. Pituus oli 58cm, sitäkin saatu 5cm lisää. Huomaan pituus kasvun ku ei pysty enää rinnalla ollessaan potkimaan sektio arpeen. Mikä helpotus, tuntui aina häijyltä kun potku tuli. Mut se miten paljon meillä on pieniä vaatteita. Eihän me oltu varauduttu et syntyy 53cm pituisena, periaatteessa siinä vaiheessa jo kaikki 50 kokoiset vaatteet olleet pieniä. Haikeana katselen kun äitini ostama body on 56 kokoinen niin ja kerran pidetty, tänään laitoin päälle et tulis käytettyä. Mielenkiinnosta odotan miten käy 62-68 kokoisille kun niitä on valtavasti. 😅

• Tykkää
Reactions: Minni__
Minä ainakin olen vielä seuraillut, kirjoitteleeko kukaan, ja samoin mielellään kuulen ja päivitän kuulumisia ☺️

Meillä on ensi viikolla lääkäri, mielenkiinnolla odotan, paljonko on kasvanut! Osa kaikkein pienimmistä vaatteista on meilläkin jo pieniä ja osa housuista on ollut muuten huonon mallisia, joten ollaan niitä laitettu pois. On ollut hyvä, että on riittävästi vaatevaihtoehtoja, niin nyt tietää vähän minkä tyyppisistä tykätään ja mitkä mallit vauvalle sopii. Mutta vaatteita on kyllä silti liikaa kertynyt, kun itse osti sekä sai myös monesta suunnasta lahjaksi :D

Käytin vauvaa eilen osteopaatilla, sillä luin että synnytyksen jälkeen voi olla jumeja kehossa ja toivoin myös vatsan toimintaan apuja hoidosta. Ilmavaivoja vauva välillä itkee ja ähisee, onneksi ei mitään tuntien huutokonsertteja kumminkaan vaan rauhoittuu kyllä yleensä rinnalla, sylissä ja sitten kun saa tuotoksensa ähellettyä :D mennään vielä ensi viikolla uudemman kerran hoitoon, niin saa vähän vielä vapautettua jännityksiä, kun vauva hyvin vahvasti vetää itseään kaarelle taakse mahan vaivatessa. Toistaiseksi hoito näyttää vaikuttaneen silleen, että maha on toiminut paremmin, mutta vielä on kyllä ilmavaivaakin, ja tänään vauvalle on uni maistunut päikkäreillä tavallista paremmin. Yölläkin nukkui hyvin

Ollaan käyty vaunulenkeillä ja välillä vaunutellen kirpparilla ja kaupoilla, mutta edelleenkään en jaksa kovin pitkiä kävelylenkkejä, tai tulee inhottavaa paineen tunnetta alas. Odotan kovasti, että tuo oire häipyisi, niin voisi pidemmällekin kävellä.

• Tykkää
Reactions: heltsuli ja Minni__
Onkohan tänne jäänyt enää ketää? Kai joku haluaisi päivitellä kuulumisiaan? Itse ainankin kaipaisin jotain jatko seuraa..

Käytiin ensimmäisellä lääkäri käynnillä, kuukauden verran ikää. Painoa oli jo hurjat 4960, joten kilo on jo syntymästä tullut lisää. Pituus oli 58cm, sitäkin saatu 5cm lisää. Huomaan pituus kasvun ku ei pysty enää rinnalla ollessaan potkimaan sektio arpeen. Mikä helpotus, tuntui aina häijyltä kun potku tuli. Mut se miten paljon meillä on pieniä vaatteita. Eihän me oltu varauduttu et syntyy 53cm pituisena, periaatteessa siinä vaiheessa jo kaikki 50 kokoiset vaatteet olleet pieniä. Haikeana katselen kun äitini ostama body on 56 kokoinen niin ja kerran pidetty, tänään laitoin päälle et tulis käytettyä. Mielenkiinnosta odotan miten käy 62-68 kokoisille kun niitä on valtavasti.
Hei! Meillä kylläkin kesäkuinen, mutta olen tätä keskustelua seurannut myös. Meidän pieni syntyi 4 kiloisena ja oli 54 cm pitkä. Synnärillä jo sanoin, että taitaa pienimmät vaatteet jäädä vähälle käytölle. Ei meillä kyllä 50 kokoisia edes ole ja 56 menee toivottavasti hetken. Vaihtelen ahkerasti vaatekertaa niin saa vähän kaikkia käyttää. Sai myös lahjaksi vaatteita, mutta onneksi vähän isompia kun varoittelin, että pieniä on jo riittävästi.
Itse imetän pääasiassa vauva kyljen puolella jalat selkään päin, niin ei pääse potkimaan. Sain tähän asentoon neuvon kätilöltä, kun oli alussa asennon kanssa haasteita ja rinnanpäät meni verille. Nyt sujuu jo sekin paremmin ja vauva on kasvanut hyvin. 😊 Alavatsa on kyllä vielä turpea ja kipeä, mutta arpi on hyvin parantumassa.

• Tykkää
Reactions: heltsuli ja uutamo
Heippa!

Minä olen tänne satunnaisesti kirjoitellut, mutta keskustelua innokkaasti seurannut! Onnittelut kaikille pienokaisista 😊

Meillekin pieni (reilu 3kg ja 47cm) poika syntyi lopulta tuskallisen taistelun jälkeen pitkällä kesäkuun puolella. Vauva oli viikon ikäinen kun meillä oli muutto toisella paikkakunnalle, aiemmin täällä vertaistukea muuttoon hainkin. Muutto lopulta osui todella harmilliseen aikaan, mutta yllättävän kivuttomasti sujui kuitenkin kun molempien vanhemmat olivat isona apuna siivoamisessa ja itse muutossa. Nyt on uudella paikkakunnalla ollut kiva olla, kun perhe ja muu tukiverkko täällä. Anoppi käy innoissaan säännöllisesti vauvaa vaunuttelemassa.

Meillä meni 2 ekaa viikkoa todella hyvin, mutta sitten ilmestyivät vatsavaivat ja refluksi.. niiden kanssa mennyt nyt monta yötä ähinöitä ja puhinoita kuunnellessa. Vauva ei varsinaisesti ite, mutta näkee että hänellä on todella vaikea olla. Muutoin yöt menevät yleensä 2-3 herätyksellä/syötöllä mutta nyt ähinät alkaneet yleensä kolmen aikoihin ja jatkuneet sinne kuuteen-seitsemään kun vauva viimeistään herää.

Meillä kävi niin että 50 koon asuja ei ollut yhtäkään kun ajateltiin että lähemmäs 4 kilonen vauva kuitenkin tulee kun niin paljon meni ylikin. No onneksi isovanhemmat ostivat pieniä asuja niin ollaan nyt 5 asulla pyöritetty 😄 nyt vauva sen verran kasvanut että saadaan pikkuhiljaa siirtyä 56 koon vaatteisiin!

• Tykkää
Hejsan pitkästä aikaa! Täällä itkuisuus ja mahavaivat alkaneet helpottaa. Ekat 2 viikkoa itki nonstoppina kun mahavaivoja ilmeisesti oli. Ei juurikaan nukkunut vaan valvoi 7h pätkiä itkien. Itsellenikin iski väliin jo baby blues. Olo on nyt parempi ja vauvallakin vaivat loppumaan päin. Onneksi yöt on nukkunut hyvin.

Meillä tuli viikonloppuna 1kk täyteen ja laskin että 10 punnitusta ollut tässä välissä. Neuvolassa ravaaminen on jo alkanut ahdistaa kun tuntuu että joka kerta testataan olenko pärjännyt äitinä vaikka ymmärrän että punnitukset liittyy siihen alun 9% painonlaskuun. Lisämaidoista saadaan ehkä ensi viikolla lupa lopettaa.

Olin myös ostanut lähinnä 56 koon bodeja, mutta 2 viikkoa sitten ostin koon 50 bodeja 4kpl vintedistä ja niillä mennään edelleen. Painoa on nyt syntymästä +500g (4200g).

Vaikeuksia on päästä ulos lenkeille kun tuntuu että ulkona heti itketään ellei ajoita päiväunien aikaan, mutta silloin nukun usein itsekin omaa univajetta. Käydään ehkä 2-4 krt / vko kävelyllä 🥲 Automatkat neuvolaan menee aina myös itkien. Tutti otettiin viime viikolla käyttöön.

Tänään puoliso palasi töihin ja vähän jännittää, että mitä tästä tulee.

Hei! Meillä kylläkin kesäkuinen, mutta olen tätä keskustelua seurannut myös. Meidän pieni syntyi 4 kiloisena ja oli 54 cm pitkä. Synnärillä jo sanoin, että taitaa pienimmät vaatteet jäädä vähälle käytölle. Ei meillä kyllä 50 kokoisia edes ole ja 56 menee toivottavasti hetken. Vaihtelen ahkerasti vaatekertaa niin saa vähän kaikkia käyttää. Sai myös lahjaksi vaatteita, mutta onneksi vähän isompia kun varoittelin, että pieniä on jo riittävästi.
Itse imetän pääasiassa vauva kyljen puolella jalat selkään päin, niin ei pääse potkimaan. Sain tähän asentoon neuvon kätilöltä, kun oli alussa asennon kanssa haasteita ja rinnanpäät meni verille. Nyt sujuu jo sekin paremmin ja vauva on kasvanut hyvin. 😊 Alavatsa on kyllä vielä turpea ja kipeä, mutta arpi on hyvin parantumassa.

Kiva lukea kuulumisia vaikka en olekaan kerennyt täällä enää päivystellä! Kaikki aika menee vauvan tuijotteluun ja hoitoon 😂 miten mun keho onkaan voinut luoda jotain näin ihanaa! ❤️

Meilläkin poju oli vähän yli 4kg ja 54cm pitkä 😁 täällä mennyt kyllä ihan hyvin nämä vähän reilu kolme viikkoa. Vauva kasvaa, imetys onnistunut tosi hyvin alusta alkaen mikä yllätti positiivisesti. Vauvalla tosin hieman masuvaivoja d-vitamiinista mutta cuplaton tipat auttaa. Samalla lopetin itse ruisleivän syönnik kun ajattelin että ehkä se tekee jtn.

Ekalla viikolla hormonit laittoi itkemään millon mistäkin mut nyt hieman tasaantunut. Ainoa mikä ärsyttää on yöllä hikoilu ja kylmänväristykset! Laitoin nyt pyyhkeen omalle puolelle sänkyä niin helpompi vaihtaa..😄

Vauvalle menee pääasiassa koon 56 - koon 50 menee myös mut riippuu hieman vaatteen mallista ja merkistä. LiberonTouch 1 alkaa olla liian pieni kun on muutenkin vähän pienempi muihin vaippamerkkeihin verrattuna. Uskomatonta et vauva jo melkein kk vanha ❤️

Olipa kiva lukea teidän kuulumisia. 😊 Meillä neitokainen tulee sunnuntaina 2kk. Hän ei ole enää ollenkaan semmonen vastasyntyneen oloinen vaan muuttunut ihan kaikkea seuraavaksi ”juttelevaksi” vauvaksi.

Kovin selkeää päivärytmiä ei vielä ole. Välillä nukkuu parin minuutin torkkuja, välillä sit pari tuntia. (Harvemmin) mut hän nukkuu yöt 2-4 syötöllä joten oon ihan tyytyväinen.

Autossa matkustaminen oli yleensä yhtä huutoa. Pikkusen jännitti lähteä reissuun, mutta se menikin hyvin. Nukkui välillä sen 2h mitä yhteen menoon ajettiin. Nyt on muutamat lyhyemmät matkat ollut ihan tyytyväinen hereilläkin.

50cm vaatteet olen jo pessyt pois. 56 menee vielä aika monet, mutta myös 62 kokoa on saanut ottaa käyttöön. Meillä on ristiäiset vasta viikon päästä ja piti kokeilla varuiksi mekkoa päälle. Isosisarukset on kastettu 1kk ikäisenä ja tämä on nyt sit jo melkeen 10 viikkoinen. Onneksi mahtui. Ei olis muuten lykätty näin pitkälle, mutta oli esikoisen rippijuhlat kesäkuussa ja sit ei saatu tuota juhlapaikkaa tälle viikonlopulle.

• Tykkää
Meilläkin vauva nukkuu aika samoin kuin @Kevätlintu kirjoitti. Autossa nukahtaa ja nukkuu pitkänkin matkan! Samoin ruvennut katselemaan kaikkea ja höpöttelemään.

En tiennytkään, että d-vitamiini voisi aiheuttaa mahavaivoja, onkohan tässä eroja millainen valmiste kyseessä 🤔 tässä viikon sisällä vauvalle on useana iltana tullut kunnon itkukohtaus, huutaa eikä oikein mikään auta, sitten loppuu yhtäkkiä ja kaveri nukahtaa tai käy syömään ja sitten nukahtaa. Ei onneksi tuntia pidempään ole itkenyt kuitenkaan.

Meillä on ristiäiset elokuun alussa, pitäisikin tosiaan kokeilla mekkoa valmiiksi 😊

Heippa!
Meillä tänään tasan 7 viikkoinen. Viime viikonloppuna oli ristiäisetkin, joten nyt on pienellä nimikin. Itsellänikin tosiaan alussa oli baby blues ja se oli kaoottista varmasti puolison sekä äitini silmissä. Itkin silmät päästäni ja olin sitä mieltä etten ole koskaan äiti, olen huono äiti sekä kuinka olen tuhonnut elämäni peruuttomattomasti. Noooh, nyt oon ihan toista mieltä, selviän kyllä! Pelotti alkuun pienen ruipelon kanssa kulkea portaita (eivät ole tasa kokoisia vaan kaartuessa pienempiä), nyt kun on kasvanut on paljon helpompi kulkea. Aina alkuun hoin pienelle käärölle ettei saa rimpuilla ettei kaaduta. Nykyään sanon ainoastaan jos rimpuilee, pääsääntöisesti on rauhallisesti.

Puoliso kiinnitti saman tien huomion et pienen vatsa meni d vitamiineistä sekaisin. Käytetään devison tippoja ja alkuun tapeltiin kuinka monta tippaa pitäisi antaa. Toki aloitettiin 1 ja nostettiin siitä. Puoliso oli vakuuttunut et korkeintaa saa antaa 2 tippaa kun itse hoin et se pitää nostaa 5. Asiaan saatiin rauha kun tarkistin asian neuvolassa ja puollso oli kuulolla. Enää siitä ei tarvitse vääntää kättä. Tipat tippui kauhian hitaasti pullosta ja toinen kun kääntyili oli tipat poskessa ja ihan muualla. Helpoin tapa onkin antaa teelusikalla ne, ja jotta ne liikkuu liukkaamin suuhun niin tiputan aina hiukan maitoa myös lusikkaa ja huulien raosta tipautan suuhun.

Vaatteissa käytetään pääsääntöisesti 56-62 kokoa. Huomaa kyllä miten eri valmistajalla on eri kokoisia vaatteita, kun joitakin 52 vaatteita on vielä käytössä. Harmikseni pyöräytin kaikki 62-68 käsistäni läpi ja huomasin miten vähän niissä on kietaisu vaatteita. Meidän tytöllä on melko iso pää niin pelottaa miten tuun saamaan pään läpi pujotettavat vaatteet päälle. Niissähän oli ensinäkin ajateltu et niitä käydää käyttämään vasta syksyllä niin joudutaankin jo kesällä ottaa käyttöön.

Pääsääntöisesti autossa nukutaan tai ollaan hiljaa tyytyväisenä. Pyritään kyllä aina ennen lähtöä syöttämään ettei iske hepulia. Ilmeisesti kohta onkin otettava turvaistuimesta pienennys osa pois. Jostain luin et yli 60 cm eivät sitä enään käyttäisi. Yötkin meillä menee sujuvasti, pyritään saamaan sänkyy klo 21.30, mutta nyt on venynyt klo 22, varmaankin siksi kun puoliso on vielä lomalla. Ens viikolla jäänkin sit neidin kanssa kaksin kotia ja nukkumaan meno varmaa palautuu 21.30. Mutta siis meillä nukutaan hyvin. Herääminen tapahtuu yleensä 1.30-2.30 välillä tai vastaavasti itse olen ennen itkua ollut jo pumppaamassa niin menen puolison ja neidin herättämään et syötäiskö. Siitä sit vaihtelevalla menestyksellä nukutaan 4.30-6, jolloin syödään taas. Yö ruualla on tarjolla 120ml tuttipullo jos olen ekana hereillä, mutta jos käykin niin et itse olen nukkunut parkaisuun saakka. Jään tissiä tarjoamaan ja puolisoo käy vähän lämmittämässä tuttipulloa tai sit mennää kokonaan tissillä. Tää jälkimmäinen on paha ratkaisu, kun itse lähes aina nukahdan siihen.

Viime yönä nukuin neidin kanssa poikkeuksellisesti alakerrassa, koska ilmalämpöpumppu. Ylhäällä oli 30 astetta lämmintä. Puolison vastaus on tähän saakka aina ollut et neiti tykkää nukkua lämpimässä, et parempi kun on lämmin kuin kylmä. Vanhempani eilen kovistelivat häntä enkä itse tiennyt asiasta kuin vasta tänä aamuna kuulin äidiltäni asiasta. Olivat puolisolle todenneet et pitäisi mennä neidin etu eellä eikä oma napa. Sama se on missä me aikuiset nukutaan, mut pienen lapsen ei ole hyvä nukkua kuumassa. Toki olen asiaa itsekkin sanonut, mutta aina hän vähättelee enkä jaksa joka asiasta vääntää. Hän itse nukkui viime yön siellä 30 asteen helteessä, kun meillä oli viileämmät oltavat olkkarissa ja aiomme jatkaa tätä myös ensi yön. Toki ikävää sit kun ei tullut 2.30 alas kun neiti heräsi syömään, olisin kaivannut apua. Itsekkin olin kovin väsynyt niin en ollut aiemmin itsekkään herännyt. Syötin neidin enkä voinut häntä yksin jättää, kun yritin vessaa mennä alkoi hepulointi. Olohuoneessa on kovin valoisaa niin tapitettiin melkein kahden tunnin ajan ennen kuin suostui käydä jatkamaan yö unta. Sen jälkeen pääsin itse vielä pumppaamaan, toisen rinnan tyhjäksi. Seitsemältä hän sitten heräsi ja puoliso tuli alas, et mites täällä on nukuttua.. Itse nukuin vain 5 ja puol tuntia.

Tähän asti olen saanut normaallisti palkkaa yms. Nyt järkytys oli suuri, sain vain 760€ palkkaa ja tilinauhassa oli uusi teksti ''poissaolopidätys''. Mitenkäs muilla menee? Saatteko saman suuruista summaa? Toki saadaan eri summaisia palkkoja, mutta noin suuntaa antavasti? Täytyy todeta ettei riittänyt mihinkään. Asuntolainan puolikkaani maksoin ja kaiken muukin mikä on minun maksettavissa, mutta jäi melkein saman verran myös rahaa puuttumaan. Tiesin kyllä et tulot tippuu, mutta että noin paljon. Olin vielä viime kuussa joutunut kahdesti käymään hammaslääkärissä, niin oli niistäkin turhat laskut maksettavana. Tiliä koristaa pyöreät 0€. Toisaalta mihin minä rahaa tarvitsisinkaan, kun olen tytön kanssa kotona ja autoa minulla ei ole päivisin käytettävän. Toki meillä saa paikallis busseilla kulkea ilmaiseksi jos on lastenvaunut (en tiedä miten menee muissa kaupungeissa, onko yleinen etu?), mutta mitä teen pennittömänä keskustassa? Huolettaa kulkea ''yksin'' bussilla jos toinen parkuu koko matkan ja kanssa matkustajat ärsyyntyvät. Jos kulkisin vanhemmille niin joutuisin kerran keskustassa vaihtamaan autoa.

Heippa!
Meillä tänään tasan 7 viikkoinen. Viime viikonloppuna oli ristiäisetkin, joten nyt on pienellä nimikin. Itsellänikin tosiaan alussa oli baby blues ja se oli kaoottista varmasti puolison sekä äitini silmissä. Itkin silmät päästäni ja olin sitä mieltä etten ole koskaan äiti, olen huono äiti sekä kuinka olen tuhonnut elämäni peruuttomattomasti. Noooh, nyt oon ihan toista mieltä, selviän kyllä! Pelotti alkuun pienen ruipelon kanssa kulkea portaita (eivät ole tasa kokoisia vaan kaartuessa pienempiä), nyt kun on kasvanut on paljon helpompi kulkea. Aina alkuun hoin pienelle käärölle ettei saa rimpuilla ettei kaaduta. Nykyään sanon ainoastaan jos rimpuilee, pääsääntöisesti on rauhallisesti.

Puoliso kiinnitti saman tien huomion et pienen vatsa meni d vitamiineistä sekaisin. Käytetään devison tippoja ja alkuun tapeltiin kuinka monta tippaa pitäisi antaa. Toki aloitettiin 1 ja nostettiin siitä. Puoliso oli vakuuttunut et korkeintaa saa antaa 2 tippaa kun itse hoin et se pitää nostaa 5. Asiaan saatiin rauha kun tarkistin asian neuvolassa ja puollso oli kuulolla. Enää siitä ei tarvitse vääntää kättä. Tipat tippui kauhian hitaasti pullosta ja toinen kun kääntyili oli tipat poskessa ja ihan muualla. Helpoin tapa onkin antaa teelusikalla ne, ja jotta ne liikkuu liukkaamin suuhun niin tiputan aina hiukan maitoa myös lusikkaa ja huulien raosta tipautan suuhun.

Vaatteissa käytetään pääsääntöisesti 56-62 kokoa. Huomaa kyllä miten eri valmistajalla on eri kokoisia vaatteita, kun joitakin 52 vaatteita on vielä käytössä. Harmikseni pyöräytin kaikki 62-68 käsistäni läpi ja huomasin miten vähän niissä on kietaisu vaatteita. Meidän tytöllä on melko iso pää niin pelottaa miten tuun saamaan pään läpi pujotettavat vaatteet päälle. Niissähän oli ensinäkin ajateltu et niitä käydää käyttämään vasta syksyllä niin joudutaankin jo kesällä ottaa käyttöön.

Pääsääntöisesti autossa nukutaan tai ollaan hiljaa tyytyväisenä. Pyritään kyllä aina ennen lähtöä syöttämään ettei iske hepulia. Ilmeisesti kohta onkin otettava turvaistuimesta pienennys osa pois. Jostain luin et yli 60 cm eivät sitä enään käyttäisi. Yötkin meillä menee sujuvasti, pyritään saamaan sänkyy klo 21.30, mutta nyt on venynyt klo 22, varmaankin siksi kun puoliso on vielä lomalla. Ens viikolla jäänkin sit neidin kanssa kaksin kotia ja nukkumaan meno varmaa palautuu 21.30. Mutta siis meillä nukutaan hyvin. Herääminen tapahtuu yleensä 1.30-2.30 välillä tai vastaavasti itse olen ennen itkua ollut jo pumppaamassa niin menen puolison ja neidin herättämään et syötäiskö. Siitä sit vaihtelevalla menestyksellä nukutaan 4.30-6, jolloin syödään taas. Yö ruualla on tarjolla 120ml tuttipullo jos olen ekana hereillä, mutta jos käykin niin et itse olen nukkunut parkaisuun saakka. Jään tissiä tarjoamaan ja puolisoo käy vähän lämmittämässä tuttipulloa tai sit mennää kokonaan tissillä. Tää jälkimmäinen on paha ratkaisu, kun itse lähes aina nukahdan siihen.

Viime yönä nukuin neidin kanssa poikkeuksellisesti alakerrassa, koska ilmalämpöpumppu. Ylhäällä oli 30 astetta lämmintä. Puolison vastaus on tähän saakka aina ollut et neiti tykkää nukkua lämpimässä, et parempi kun on lämmin kuin kylmä. Vanhempani eilen kovistelivat häntä enkä itse tiennyt asiasta kuin vasta tänä aamuna kuulin äidiltäni asiasta. Olivat puolisolle todenneet et pitäisi mennä neidin etu eellä eikä oma napa. Sama se on missä me aikuiset nukutaan, mut pienen lapsen ei ole hyvä nukkua kuumassa. Toki olen asiaa itsekkin sanonut, mutta aina hän vähättelee enkä jaksa joka asiasta vääntää. Hän itse nukkui viime yön siellä 30 asteen helteessä, kun meillä oli viileämmät oltavat olkkarissa ja aiomme jatkaa tätä myös ensi yön. Toki ikävää sit kun ei tullut 2.30 alas kun neiti heräsi syömään, olisin kaivannut apua. Itsekkin olin kovin väsynyt niin en ollut aiemmin itsekkään herännyt. Syötin neidin enkä voinut häntä yksin jättää, kun yritin vessaa mennä alkoi hepulointi. Olohuoneessa on kovin valoisaa niin tapitettiin melkein kahden tunnin ajan ennen kuin suostui käydä jatkamaan yö unta. Sen jälkeen pääsin itse vielä pumppaamaan, toisen rinnan tyhjäksi. Seitsemältä hän sitten heräsi ja puoliso tuli alas, et mites täällä on nukuttua.. Itse nukuin vain 5 ja puol tuntia.

Tähän asti olen saanut normaallisti palkkaa yms. Nyt järkytys oli suuri, sain vain 760€ palkkaa ja tilinauhassa oli uusi teksti ''poissaolopidätys''. Mitenkäs muilla menee? Saatteko saman suuruista summaa? Toki saadaan eri summaisia palkkoja, mutta noin suuntaa antavasti? Täytyy todeta ettei riittänyt mihinkään. Asuntolainan puolikkaani maksoin ja kaiken muukin mikä on minun maksettavissa, mutta jäi melkein saman verran myös rahaa puuttumaan. Tiesin kyllä et tulot tippuu, mutta että noin paljon. Olin vielä viime kuussa joutunut kahdesti käymään hammaslääkärissä, niin oli niistäkin turhat laskut maksettavana. Tiliä koristaa pyöreät 0€. Toisaalta mihin minä rahaa tarvitsisinkaan, kun olen tytön kanssa kotona ja autoa minulla ei ole päivisin käytettävän. Toki meillä saa paikallis busseilla kulkea ilmaiseksi jos on lastenvaunut (en tiedä miten menee muissa kaupungeissa, onko yleinen etu?), mutta mitä teen pennittömänä keskustassa? Huolettaa kulkea ''yksin'' bussilla jos toinen parkuu koko matkan ja kanssa matkustajat ärsyyntyvät. Jos kulkisin vanhemmille niin joutuisin kerran keskustassa vaihtamaan autoa.
Oletko saanut jo kelan päivärahapäätöksen? Siinä pitäisi lukea mihin asti päiväraha maksetaan työnantajalle (siltä ajalta kun saat palkkaa) ja milloin alkaa maksut sinulle itsellesi. Esim minulle maksetaan tes:n mukaa palkka 3 kuukauden ajalta ja sen jälkeen saa päivärahan kelasta. Päivärahan suuruus riippuu sitten tuloista.

Heippa!

Rohkeasti vaan sinne linja-autoon! Kukaan ei ole niin toope, että ärsyyntyisi ihan pikkuvauvan itkusta paikallisbussissa. Tai jos onkin, niin siinäpähän ärsyyntyy sitten. 😁

• Tykkää
Reactions: heltsuli
@heltsuli, kai Kelalta pitäisi enemmän saada vanhempainrahaa, joten ehkä tuo viimeisin oli joku muu maksu. Ja tosiaan sen rahan suuruuden pitäisi näkyä Omakelassa sekä myös kaikki mitä sinulle on maksettu milloinkin. Minullekin on tähän asti tullut rahaa vaan työnantajalta, sama juttu kuin Rliisukalla, että tulee työnantajalta 3 kk ja sitten saan Kelalta seuraavat.

Tuo ilmainen julkinen liikenne lastenvaunuilla taitaa tosiaan olla useammissa kaupungeissa! Jännitti kyllä aika paljon eka bussimatka, että miten pääsen kyytiin ja pois, mutta hyvin se menee! Ja useamman kerran ihmiset on auttaneet pyydettäessä ja joskus tarjonneet pyytämättäkin apua. Se kyllä harmittaa, ettei kaikki kuskit laske bussin reunaa alaspäin, jotta olisi helpompi käydä kyytiin ja pois. En ihan ymmärrä, miksi ei, kun ei siihen kauaa menisi. Pari kertaa vauva on alkanut itkeä kyydissä, mutta ihmiset vaan hymyili kannustavasti!

Oltiin viime viikonloppuna reissussa isovanhempien luona ja pumppasin varmuudeksi vähän maitoa tuttipulloon mukaan autoon, jotta voisin siitä antaa jos vauva heräisi keskellä motaria. No maitoa ei tarvittu kun tyyppi nukkui koko matkan, mutta koska en ole tähän asti juurikaan pumpannut, vaan pelkästään imettänyt, tuntui että rinnat meni pumppauksen jälkeen ihan pinkeiksi maidosta ja toiseen alkoi kai kehittymään jo tiehyttukoskin, oli sen verran kipeän tuntuinen ja rinnassa kovia kohtia. Oireet onneksi hälveni parissa päivässä, mutta sama pinkeä tunne tuli taas rintoihin kun pumppasin tällä viikolla yhtenä päivänä :( toistaiseksi nyt ei ole suurta tarvetta ollut syöttää pumppumaitoa pullosta, mutta olisihan se joskus kätevää. En sitten tiedä, vaikuttaako jos pumppaisi säännöllisesti vai alkaako maitoa tulla ihan ylenmäärin, vai pitäisikö kokeilla lypsää käsin mieluummin.

• Tykkää
Reactions: heltsuli
Moikka pitkästä aikaa kaikille!

Täällä on vietetty kesää ja vauva-arkea. Vauva täytti tällä viikolla 2kk. Kovasti juttelee ja hymyilee seurailee ympäristöään. Alun helppous on vaihtunut siihen, että viihtyy vaan sylissä, etenkin nukkuessa. Hereillä ollessa tykkää lattialla touhuta. Kantoliina on ollut pelastus, niin saa kädet vapaaksi. Otan liinan mukaan aina kun lähden ovesta ulos, monet kauppareissut ja kävelylenkit on sillä pelastettu kun vaunukyyti ei ole enää kelvannut. Me ollaan kaikesta huolimatta liikuttu kaikkialla tosi aktiivisesti, retkeilty, viety isoveljeä uimaan ja käyty kesätapahtumissa ym. Julkisilla kuljetaan, enkä jaksa ottaa paineita jos vauva itkee tms. Suurin osa matkoista kuitenkin sujuu tosi hyvin ja vauva on tyytyväinen ja saa paljon ihailua osakseen. 🥰

@heltsuli oisko niin, että ne 760e oli viimeiset muruset sun palkasta ennen kuin siirryt kelan tuelle? Kela varmaan maksaa sitten loppupuolen sen vanhempainrahan mukaan mikä on laskettu sun tuloista. Kirjautumalla näkee maksupäivän ja summan suuruuden. Ei niillä rahoilla juhlimaan pääse, mut kyl sen vähän enemmän pitâisi olla ku 760e 🥲

Vaatteista meillä ollaan siirtymässä 56 senttisistä 62 senttisiin. Vähän ollaan kokojen välissä tällä hetkellä. 2kk neuvolassa mitat oli 57,5cm ja 4990g.

D-vitamiinina meillä menee sellanen suihke, aluksi oli tippoina, mutta ne aiheutti masuvaivoja, too suihke taas ei. Se suihke on muutenkin tosi kätevä antaa.

Vinkkinä @uutamo kannattaa hommata sellanen alipainepumppu jos on vaan satunnainen pieni tarve pullomaidolle. Mä oon keräillyt sillä imettäessä aina toisesta rinnasta maidot, jäâhdyttänyt ja yhdistänyt päivän maidot pieneen minigrip -pussiin ja siitä sit pakkaseen. Silleen saa pieniâ vara-annoksia talteen 🙂

Meillä on nimijuhlat tulossa elokuun alussa ja pikkuhiljaa oon yrittänyt valmistella kaikkea. Koristeita ja vähän tarjottaviakin on jo hankittu. Meille on tulossa isot bileet ja noin 50 vierasta. Saa siis varata kaikkea kunnolla, että riittää. Täytyy toivoa, et olisi hyvä säâ, niin ei juhlatila pullistelisi ihan täytenä. 😅

#12 ja vauvelit 9 viikkoa

• Tykkää
Reactions: heltsuli ja uutamo
En tiedä onko teille tuttu, mutta tässä hyvä vinkki: ollaan huomattu, että vauvan iltaitkut usein rauhoittuu tämän artikkelin ohjeilla: https://yle.fi/a/3-10151557 eli kapaloin vauvan, heijailen sivuttain ja suhistelen, sitten kun vähän rauhoittuu työnnän tissin suuhun. Englanniksi taitaa olla Happiest baby tekniikka, 5 S:ää, swaddle, side, swing, shush ja suck.

Kaveri myös suositteli sellaista appia kuin Napper, siinä voi seurata vauvan unien pituutta, syömistä yms ja sovellus alkaa ehdottaa vauvan ikään ja syötettyihin tietoihin perustuen, milloin olisi aina hyvä hetki laittaa vauva nukkumaan. Alle 2 kk ikäiselle voi vain itse syöttää tietoja, ”uniohjelman” saa ekan kerran 2 kk ikäiselle. Ihan kiva ainakin kokeilla olisiko apua, kun minusta tuntuu välillä etten ole älynnyt laittaa vauvaa nukkumaan ajoissa ja sitten on mennyt yliväsyneeksi. Tuolla apissa on myös kivoja unimusiikkeja ja kohinaääniä, mitä vauvalle voi soittaa.

Viime aikoina vauveli on herännyt yöllä monta kertaa syömään ja aamulla 5-6 maissa alkanut ähistellä ilmavaivoja ja kakkaa :D aamuisin on kyllä sitten tosi iloinen ja tyytyväinen, kun saa ne tehtyä! Joko aamu tai iltapäivällä tai jopa molempina myös monesti nukkuu kunnon pitkät unet, niin pääsee jossain käymään halutessaan. Välillä vaavi on herännyt kesken matkan, mutta sitten vaan pysähdyn jonnekin syöttämään.

Meillä on ensi viikolla 2 kk neuvola sekä minulla synnytyksen jälkitarkastus. Tällä viikolla käytiin neuvolalääkärillä uudemman kerran, kun viimeksi kaveri oli niin kiukkuinen, ettei antanut tutkia lonkkia :D nyt onnistui ja oli kaikki kunnossa. Saatiin myös fyssarille lähete, kun vauva tuntuu suosivan oikeaa puolta ja haluaisi aina katsella sinne päin.

Mä latasin tuon Napperin kun olin raskaana ja ollut synnytyksen jälkeen jokapäiväisessä käytössä. Nyt on aika selkeä päivärytmi tiedossa ja käsitys päivän rutiineista. Koen että se on auttannut etenkin kun ollut tämä painon nosto niin näkee kuinka monta tuntia on syönyt päivässä, miten rinnat jakautuu syönneissä ja montako vaippaa tulee. Hän on onneksi nyt yöt nukkunut hyvin, vaikka meillä ei pimennysverhoja ole. Rutiineista pidetään kiinni ja siihen ehkä tottunut. Joka ilta 20 kävely, 21 aloitetaan imut, 22 maissa vaippa, sitten taas imut kunnes 23-23:30 nukahtaa. Herätään 9-10 maissa. Syöttöjä klo 3, 5 ja 8 maissa.

Täällä vauvan itkuisuus loppui kun lopetettiin neuvolan ohjeistamat lisämaidot. Vielä d vitamiini aiheuttaa jotain joten se ehkä vaihdetaan öljypohjaisesta pois. Punnituksia ollut edelleen joka viikko mutta nyt on ollut joka kerta sen n. +40-60g per pvä joten suunta on nyt tosi hyvä!

Alkuviikosta haettiin vauvan passi ja eilen varattiin ensimmäinen reissu kuukauden päähän. Ihan risteilyllä aloitetaan, mutta onpahan odotettavaa! 😍

Viimeksi muokattu:
Pitäisiköhän olla kelaa yhteydessä? Nimittäin merkkasin siihen hakemukseen et työantaja maksaa palkan. Soitin silloin kun hakemusta täytin palkkatoimistoon ja sanoivat et maksavat palkan, ei kukaan puhunut 3kk, joten täytin hakemuksen joulukuulle saakka. Pitäisikö nykyinen hakemus perua ja tehdä uusi? Ei ollut kela tehnyt vielä päätöstä mitä minulle maksavat. Voi olla pitkässä viiveessa nämä rahat.

Kävin eilen pienen neidin kanssa porukoillani. Olin heille kuvannut videota meidän ankkakylvystä. Olivat into pinkeenä ostaneet heille ammeen. Puhuivat siitä miten neitiä kylvetetään heillä sitten. Olohuoneen soikealle pöydälle mahtui amme ja vaikutti aavistuksen huteralta menetelmältä, kysyinkin epäilevästi kestääköhän pöytä kun on jo mahdottoman vanha. Kyllä se ainankin eiliset vesi leikit vielä kesti. Kylpijä oli onnesta soikeena, hymyjä sateli joka suuntaan ja niin vaan mummi ja papukkakin saivat osuutensa vedestä. Oli niin innokas potkija ammeessa. Mummi jo kyseli uskaltaako neitiä pitää näin kauan ammeessa, totesin ettei kai siihen mitää aika rajaa ole. Kait se voi olla niin kauan kun on vain tyytyväinen. Kyllä illalla sitten kotona maistui uni ja ruoka.

Pitäisiköhän olla kelaa yhteydessä? Nimittäin merkkasin siihen hakemukseen et työantaja maksaa palkan. Soitin silloin kun hakemusta täytin palkkatoimistoon ja sanoivat et maksavat palkan, ei kukaan puhunut 3kk, joten täytin hakemuksen joulukuulle saakka. Pitäisikö nykyinen hakemus perua ja tehdä uusi? Ei ollut kela tehnyt vielä päätöstä mitä minulle maksavat. Voi olla pitkässä viiveessa nämä rahat.

Kävin eilen pienen neidin kanssa porukoillani. Olin heille kuvannut videota meidän ankkakylvystä. Olivat into pinkeenä ostaneet heille ammeen. Puhuivat siitä miten neitiä kylvetetään heillä sitten. Olohuoneen soikealle pöydälle mahtui amme ja vaikutti aavistuksen huteralta menetelmältä, kysyinkin epäilevästi kestääköhän pöytä kun on jo mahdottoman vanha. Kyllä se ainankin eiliset vesi leikit vielä kesti. Kylpijä oli onnesta soikeena, hymyjä sateli joka suuntaan ja niin vaan mummi ja papukkakin saivat osuutensa vedestä. Oli niin innokas potkija ammeessa. Mummi jo kyseli uskaltaako neitiä pitää näin kauan ammeessa, totesin ettei kai siihen mitää aika rajaa ole. Kait se voi olla niin kauan kun on vain tyytyväinen. Kyllä illalla sitten kotona maistui uni ja ruoka.
Työnantajan pitäisi tehdä oma hakemuksensa kelalle ja vasta sen jälkeen Kela tekee päätöksen mitä maksetaan ja kenelle. Kannattaa olla työnantajaan/ palkanlaskijaan yhteydessä ja kysyä onko työnantajan hakemus/palkanmaksuilmoitus jo tehty. Kela ei voi ennen sitä päättää kenelle maksaa, kun olet ilmoittanut, että saat palkkaa.

Just tarkastelin omia päätöksiä kelan sivuilta. Mä hain nyt heinäkuussa niitä miehen luovuttamia 63 päivää. Siellä näkyy minusta hyvin hakemuksen vaiheet.

Työnantajaan tosiaan yhteyttä niin saat asiaan selvyyttä. Mä olen ollut nyt raskausvapaan jälkeen kesän ”töissä” ja aloitan vanhempainrahakauden 7.8. Se tulee sitten suoraa Kelasta. En oo oikeutettu palkalliseen, koska en aloittanut sitä heti raskausvapaan perään. Päätöksissä lukeekin erikseen, että raskausrahakaudella maksu meni työnantajalle, koska sain palkkaa. Ja nyt sit tulee suoraa mulle, maksupäivätkin oli näkyvissä koko sille ajalle kun vanhempainpäivärahaa olin hakenut.

Meilläkin nautitaan kylvyistä. Puoliso ilmoitti meidät vauvauintiin ja mä itseni yhteen äiti + vauva jumppaan. Tuntuu, että jotain ohjelmaa pitää syksylle saada, kun kaikki kaverit on töissä ja isommat lapset koulussa.

Meillä oli vauvan ristiäiset tänään, oli tosi mukavat juhlat ja noin 30 vierasta. Vauva nukkui kiltisti, kun järjesteltiin juhlapaikkaa ja kasteen aikana vain hymyili :D

Neuvolassa meni keskiviikkona myös kivasti, mutta sen jälkeen tuli rota-rokotteesta vähän itkuisuutta parina päivänä. Poika on kasvanut ihan hirveää vauhtia, ihan viittä vaille 6 kg jo painaa 🙈

Minä ilmoittauduin juuri syyskaudeksi muskariin ja olen myös menossa pilateskurssille, minne vauvan saa ottaa mukaan. Tarkoitus on myös kyläillä syksyn aikana vanhempainvapaalla olevien kaverien luona, niin on mukavia juttuja, mitä odottaa!

Meilläkin vauva tykkää kovasti kylpeä, mutta en vielä ole vauvauintiin ilmoittautunut. Täällä näytti olevan yhdessä aika lähellä olevassa hallissa myös yksittäiskertoja, jos kurssit on jo täynnä.

Heippa!

Mitenkäs vauvoilla ja äideillä menee? ☺️ Täällä pikkuinen täyttää nyt 10 viikkoa ja mahavaivat ovat hieman onneksi helpottaneet. Tosin rota-rokotteesta tuli nyt hieman takapakkia mahan suhteen ja itkuisuus myös lisääntynyt, liekkö sekin johtuu rokotteesta?

Miten teillä nukutaan? Täällä nukutaan öisin noin 20.30-8.00. Ensimmäisen kerran syödään 1-2 aikaan ja seuraavan kerran 4-5 aikoihin. 6-7 aikaan viimeistään ähinä on sen verran kovaa että otan vauvan viereen nukkumaan, muuten nukkuu sivuvaunussa omassa sängyssä.

Mitään harrastuksia ei olla vielä aloitettu, syyskuussa vasta alkaa seurakunnan kerhot. Jumppahommat oli jo täynnä ja sinne ollaan jonossa. Vauvauintiin ilmoittautuminen vasta myöhemmin meidän paikkakunnalla.

Olisi kiva kuulla miten kullakin menee oman pikkuisen kanssa 😊

Täälläkin mahavaivat helpottaneet. Tuli myös rokotteesta itkuisuutta. Siitä ja ripulista varoitettiin meetukäteen.

Täällä on nukuttu nyt viikkoja tosi hyvin. Päivisin 5-6 päiväunta kestoltaan 30- max. 120min. Herätän jos menee yli. Öisin nukutaan 20-06/07:00 vaihtelevasti. Ensimmäinen pätkä 5-7h ja seuraavat 1-2h.

Me oltiin viikonloppuna ekaa kertaa vauvauinnissa. Meni hyvin ja pieni tykkäsi.

2kk neuvolassa painoi 5,6 kg joten arvio tällä hetkellä yli 6kg. Kovasti hymyilee, koittaa kääntyä ja mumisee. Niin söpöä! ☺

Me mennään ensi viikolla ensimmäiselle ulkomaanmatkalle. Jännittää se! Kuitenkin maateitse, ei lentona. 🙈

Nyt tässä vaiheessa sanoisin, että ekat 3 viikkoa olivat tosi vaikeita näihin viikkoihin verrattuna.

Kiva kuulla kuulumisia! Mukavasti menee täälläkin. Meillä tuli myös itkua rotarokotteesta ja vaikutti mahaan, meni kyllä muutamassa päivässä ohi. Ilmavaivoista vauveli kyllä kärsii vieläkin, välillä jos nukkunut päiväunilla huonommin ja mahassa kiertää, tulee illalla itkukohtaus. Sekin varmaan vaikuttaa, kun en aina saa vauvaa röyhtäisemään, varsinkin jos nukahtaa syöttöön. Muuten on kyllä tosi hyväntuulinen ja reipas vauva!

Päiväunia nukkuu suunnilleen sen 6 kertaa, monesti 7 jos osa unista jäänyt lyhyiksi. Monesti nukkuu kyllä puolen tunnin unia ja ainakin yhdet reilusti pidemmätkin, mutta välillä sitten herää heti vartin päästä jos yrittää siirtää sylistä pois. Yöllä ähisee 1,5 h - 2,5 h välein ja silloin syötän, vauva on kyllä melkeinpä unessa syöttäessä, muuta ei ole noin pitkiä unipätkiä / syöttövälejä vielä tullut kuin teillä muilla! Mitenköhän saisi yöunia pidennettyä… toisaalta en ole kauhean väsynyt vaikka vauva syö monta kertaa yössä, kun nukutan vieressä ja työnnän vaan tissin suuhun jatkaen samalla unia :D

Täällä meidän lähistöllä käynnistyi viime viikolla avoimet vauvakahvilat, käytiin testaamassa ja oli mukavat. Tänään oli myös eka kerta pilatesta, suloisia vauvoja mukana kaikilla ja suht rauhallisena pysyivät, pieniä itkuja kuului välillä. Perusasioita alkuun treenattiin, kuten vatsan ja lantionpohjan aktivointia ja hengitystä.

Kiva kuulla teidän kuulumisia. Minusta on niin ihanaa kun vauva alkaa seurustella koko ajan enemmän ja enemmän. Ollaan käyty nyt muutama kerta äiti+vauva jumpassa ja tyttö on ihan innoissaan kun näkee siellä muita vauvoja. VauvauintiOon palannut myös itse salitreenin pariin ja on ihanaa päästä pari kertaa viikossa yksin treenaamaan.

Selvästi tyttö on alkanut reagoimaan siihen onko omien vai vieraiden sylissä. Saa nähdä kuinka esim. isovanhempien kanssa tulee vierastamista, he kun asuu kaikki kaukana. Meillä on ollut niin kiva kesä, kun puoliso on ollut juhannuksesta saakka myös lomalla. Vielä ensi viikko yhteistä aikaa. Ollaan just menossa mökille hänen kotipaikkakunnalleen.

Öisin herätään miljoona kertaa. On ihan muutaman kerran nukkunut 4-3h pätkän. Mäkin otan viereen ensimmäisen tai toisen kerran jälkeen ja siinä sitte pyöritään sinne aamu 7. Iltaisin nukahtaa siinä klo21-22. Otettiin unipussi peiton sijaan. Se on vähän rauhoittanut ja helpottanut siirtämistä omaan sänkyyn.

Päiväunet on edelleen sen max. 30min. Jos herää kiukkuisena, niin sitte koitan saada vielä uudelleen uneen.

Yhteistyössä