Tervehdys ennen viikonloppua!
Odotusaikaan sanotaan liittyvän (hullujenkin) unien näkeminen lapsista, kun alitajunta sulattelee tapahtumassa olevaa.. Nyt on myönnettävä, että olen alkanut nähdä unia vauvoista, jota en ole koskaan ennen erityisemmin tehnyt.. Suuri osa unista ihan normikamaa; kuviteltua arkea, mutta kyllä sekaan mahtuu noita hullujakin unia, kuten toissayönä näkemäni.
Unessa näin tuttavapariskunnan, joka on avoimesti kertonut meille ongelmistaan lapsettomuuden kanssa (2,5-vuotta ovat lasta toivoneet toistaiseksi tuloksetta.) Unessa tajusin mahassani olevan lapsen olevan tämän tuttavapariskunnan sukusolujen aikaansaannos, jossa minä olin lupautunut vain toimimaan vuokrakohtuna. Siinä sitten ystäväpariskuntamme huolestuneena kyseli, että emme kai luule lapsen muuttavan meille synnytyksen jälkeen, kun olemme vaunut jne. kotiimme hankkineet. Että kai pidämme puolemme sopimuksesta. Siinä sitten harmissani olin, kun en minä tosiaan olisi halunnut tulevaa vauvaa pois antaa, mutta toisaalta tiesin ettei se olisi oikein sitä pitääkään kun eihän se ole minun ja mieheni..
Millaisia hulluja unia muut ovat nähneet?
Liekö alitajunta muistuttelee siitä, miten minulla todella harmittaa ystäväpariskuntamme ongelmat ja se, etten voi niihin mitenkään olla avuksi. Olemme tämän naisen kanssa aina voineet olla avoimia kaikesta ja myönnettävä on, että syyllisyyttä tunsin kun plussastamme hänelle kerroin.. Meidän Itiömme kun sai alkunsa tosiaan ensimmäisellä yrityskerralla, jolloin ehkäisystä luovuttiin.. Eihän kenelläkään ole tosiaan vaikutusvaltaa omiin muna- tai siittiösoluihin ja raskautumisen mahdollisuus on nappiin osuneesta ajoituksestakin huolimatta vain se n.20%, mutta silti...
Muutto on meilläkin väistämättä jossain vaiheessa edessä (tällä hetkellä vuokralla mukavan kokoisessa kaksiossa), kun omistusasunnon hankinta on lähivuosina ajankohtainen asia. Mutta tällä hetkellä minua ei saisi muuttamaan mihinkään kirveelläkään.. En tiedä montaa niin rasittavaa asiaa maailmassa kuin muuttaminen, etenkin kun tuota tavaraa aina vain (väkisinkin) kertyy lisää.. Miten helppoa se olikaan muutta opiskelijasolusta yksiöön ja yksiöstä toiseen, kun tavaraa ei tosiaan suuremmin ollut.. Muuttaessamme tähän nykyiseen asuntoon päätimme jo, että seuraava muutto on sitten ensimmäiseen ihan omaan kotiin, jossa sitten pysytään vaikka maailman tappiin (toivottavasti..).
Työt loppuvat ensi viikolla ja päätökset KELA:lta on saatu koskien äitiys- ja vanhempainrahaa. Positiivisesti yllättynyt olin tulevan tuen määrästä, vaikka tiesinkin verovuoden 2008 olleen minulle koulun jälkeisen työelämään siirtymisen kannalta tähän mennessä paras. Ajatuksissani olisi kuitenkin palata töihin jo ensi keväänä (josta esimieheni kanssa on ollut jo alustavasti puhettakin, määräaikaisuuteni kuitenkin ensi kuun puolivälissä sopivasti loppuessa), silloin lapsi olisi noin vuoden ikäinen.. Tunnen itseni; minusta ei ole kotiäidiksi ajatuksella "palaan töihin, kun lapsi on vähintään 3v.".. Se ei olisi taloudellisestikaan järkevää ja muutenkin tuttavapiiriäni seuratessani en näe lapsen viemistä pienenä päivähoitoon mitenkään hullunpana vaihtoehtona. Rakastan töissäkäymistä, sen tarjoamia haasteita ja kehitysmahdollisuuksia. Monissa maissahan äidit ruukaavat olla vain pari kk kotona vauvan kanssa, mutta se tuntuu jopa minun mielestäni liian lyhyeltä ajalta.. Miten muut olette ajatelleet työelämään paluun?
Olot tilanteeseen nähden hyvät; liikkuminen luonnistuu edelleen tuskitta, ummetus on helpottanut otettuani tavaksi nauttia Levolacia joka aamu, raskausarpia ei vielä onneksi ole ilmennyt ja muutenkin olo on hyvä. Toki vartalo tuntuu oudon kömpelöltä esim. kenkiä jalkaan laittaessa ja istuessa kylkien alla tuntuu toisinaan tukalaa oloa, kun sisuskalut on nousseet evakkoon ja kohtukin alkaa kiikkua yhä ylemmäs.. Näistä ei kuitenkaan kamalammin epämukavuutta vielä ole ja olen koittanut miettiä tämän siltä kannalta, että tuokin vähäinen epämukavuun on oikeastaan vain hyvä juttu: Vatsan kasvu ja tukaluus kyljissä on vain merkki siitä, että vatsassa kasvetaan ja kaikki taitaa mennä niinkuin pitääkin.
Mieheltä tuossa utelin siitä, onko hän katsonut/halukas katsomaan nämä siskonsa muistitikulla meidän koneelle kuvien kanssa tuomat videopätkät synnytyksestä. Mies kysyi kauhuissaan, että mitähän niissä näkyy, johon vastasin niinkuin asiat on; lapsen nosto vatsalle, kun se on juuri tullut maailmaan, napanuoran katkaisu ja istukan tulo. Pelkkä ajatuksin kuvamateriaalista hirvitti miestä siihen malliin, että katsomatta kuulemma jää.. Voi rassua..

Tiedossa oli jo ennen kuin päätimme yrittää saada lapsia, ettei miehestä varmaan olisi synnytyksen ponnistusvaiheeseen tueksi tulemaan juuri siksi, kun kaikki mihin vähänkään liittyy verta häntä niin kovasti kauhistuttaa, heikottaa ja pelottaa. Moni synnytyksessä mukana ollut isä rauhoitteli meitä ja kertoi, että voi hyvinkin käydä niin että ajatukseen kypsyy raskauden aikana ja sitten loppusuoralla jo on ihan toinen ääni kellossa. Näin ei ole kuitenkaan tapahtunut ja viimeistään synnytystapa-arvioon mennessä pitää mieheni kanssa sopia miten menetellään; jos hän vähänkään epäilee sietokykyään niin on todellakin parempi, että hän siirtyy takavasemmalle etukäteen sovittuna hetkenä, eikä sitten tosi tohinassa vain jätä minua sinne yhtä äkkiä yksin päkertämään. Ja haluamme myös, että henkilökunta on tästä tietoinen ja kertoo etukäteen milloin on mitäkin luvassa, että mieheni ehtii "alta pois" (oli sitten kyseessä se verikoe tai ponnistaminen..).. Miten teillä muilla, osallistuuko mies koko synnytykseen vai vain osaan siitä?
Aurinkoista viikonloppua kaikille ja voikaahan paksusti!
-Danzee83 + Itiö rv.33+2-