***TOUKOVAUVAT 06***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä Tuukka näyttää huomattavasti ikäistään vanhemman oloiselta. Ylipäätään sellaiset kapeakasvoiset näyttää monesti vanhemmilta kuin tällaiset pullakat kuten Theo :)

porissa me vauvauidaan 6,5 eurolla/kerta. mä luulin tosiaan että se on kallista, mutta tuntuu olevan halpaa verrattuna tuohon Miian hintaan.

Tuukka koettaa parhaillaan kaasuttaa äitiä hengiltä, on meinaan kamalia pieruja ;o) pöngertää tässä mun sylissä.. no, jospa ne hajut toisivat tavaraakin mukanaan. mutta jos ei huomennakaan kakka tule, niin täytyy sitten hakea sitä levolacia....

niin ja kiitos Tuukka-kehuista! lämmitti äidin mieltä kovasti.
on meillä, Miia, nätit pojat!

Miklukin täällä on jo kauan harjoitellut istumista ja seisomista, lempipuuhaa tuo istumaan nouseminen täälläkin... Neuvolassa noita myös kokeilivat ja sanoivat että tee vaan kun noin paljon vauva tykkää.

Kävin Miklun kanssa eilen kahdestaan Espoossa, katsomassa minun siskoa ja kummityttöä. Matka meni hyvin, Miklu vain nukkui autossa matkat (täältä Turun liepeiltä kun on parin tunnin matka Espooseen). Eipä tarvinnut pysähdellä, matkakin meni nopsammin. Taisi Miklu ihastua kaksi ja puolivuotiaaseen tyttöön kun niin hänelle hymyili, muille oli totinen :)
Kaipa minunkin täytyy Miklun kuva näyttää kun muutkin ;) http://img70.imageshack.us/my.php?image=miklu0806004ku6.jpg ,toivottavasti toimii! Ei pahemmin ole kokemusta kuvien siirtelystä :)

Oletteko laittaneet Hesariin (tai muihin lehtiin) ilmoitusta vauvan syntymisestä? Mulla on yhä projektina, mutta olen miettinyt, onko se hintansa arvoista - eur 80!

Muuta: meillä lähti tänään eläkeruuna tänään vihreämmille laitumille (näin kauan sitten asiaa venytin). On se niin ikävä toimenpide, että eläinlääkärikin nojaili autoonsa ja polvet tärisivät. Mutta oli ruuna jo varsin huonossa kunnossa, luut paistoivat, keuhkot pihisivät ja pissa valui.

Kuitenkin olen kiitollinen, että mulla oli aikaa tottua ajatukseen. 'Julmalta äkkikuolemalta varjele meitä oi herra', niin kuin se vanha virsi menee.

Vauva muuten herättää sellaisia suojelufiiliksiä, että siitä on oksat pois. Tiedätte varmaan, mistä puhun.

Äitiyspakkausken mintunvihreä haalari natisee pienuuttaan. Se keltainen siiliasu on aika kiva, mutta kiristää vyötäröltä. Lahkeet ovat hyvän pituiset - onkos meidän 3 kk pikkukundi punkero?

Täällä maalla saa laittaa ilmatteex lehtiin syntymäilmotukset. Synnärillä oli valmiina lappuja, joilla ilmottaa. Tulipa sitte laitettuaki jo sillon useempaan lehteen.

Meillä meinaa olla miehen kans pikku riidanpoikasta kasvatusasioissa. Jenna kun ei viihdy juuri lainkaan muuta kuin sylissä. Heti kun laskee sitteriin, sängylle tai lattialle niin tulee sellaista "tekoitkua". Näinä päivinä on ollut erityisen vaikeaa. Meikä ei sitten pysty kuuntelemaan vaan nostaa lähes heti takaisin syliin. Mies meinaa olla hermona, että tyttöä pitää kasvattaa olemaan itekseen. Tuumaa, että tilanne vain pahenee. Vertaa eläimiin kuinka vauva kyllä oppii käyttäytymisen kautta, kun näkee mikä minuun tehoaa. Hän on sitä mieltä, että kun antaisin Jennan muutaman päivän huutaa pitempään niin oppisi. Mitä mieltä olette asiasta, pitäisikö minun antaa Jennan vain huutaa ja oppisiko hän siitä viihtymään itsekseen? Nykyään kun en saa tehtyä juuri mitään kotihommia, koska Jennan päiväunetkin ovat niitä puolen tunnin mittaisia.

mä en oikein usko tällaisen alle 4-kuisen vauvan opettamiseen/kasvattamiseen - siis että huudattamalla oppisi olemaan itsekseen yms... mä ainakin kannan Tuukkaa huoletta niin paljon kuin pystyn ja kotihommat jää sitten vähemmälle. meillä tosin on ollut onni saada ns. helppo lapsi, eli Tuukka itkee TOSI harvoin ja viihtyy itsekseenkin melko pitkiä aikoja lelukaarensa alla.
voin olla kyllä totaalisen väärässäkin mielipiteeni kanssa, kun en ole koskaan alaa opiskellut ;o)
ehkä sitä "siedätystä" voisi kokeilla - jos kantti kestää. (mulla ei kestäis...)

ollaan oltu melkein koko päivä reissussa ja Tuukka on nukkunut ainostaan vajaan puolen tunnin päikkärit mun sylissä. koetin äsken laittaa unille, mutta eipä onnistunut - hetken päästä kun menin katsomaan niin poika seurusteli sujuvasti pinnasängynsuojuksen hahmojen kanssa :o)

tänään otettiin sit sitä levolacia ja nyt odotellaan tulosta! kuinkahan nopeasti sen pitäisi toimia??

Lilli: ihana pulloposki teidän Miklu!!

Pikaisesti kommentoin:
-me ei laitettu ilmoitusta ku samalla rahalla saatiin melkein pinnis =D Sikahintaista laittaa se ilmoitus hesariin!
-Ihana Miklu <3
-Mäkään en usko näin pienen huudattamisesta olevan apua. Mun mielestä näin pienen itkuun on vastattava koska nyt nämä pienet rakentavat perusturvallisuutta. En itse itkettäisi kyllä ollenkaan. Välillä kyl annan "kitistä" kun ei koko ajan jaksa kantaa, mut en koskaan huudata.
-Meillä on otettu levolacia silleen et illalla maidon/veden kanssa se määrä mitä siinä nyt vauvoille neuvottiin antamaan ja sitten seuraavana aamuna samanverran tyhjään mahaan -> kakka on tullut päivän aikana. Huomasin muuten että itse aiheutin ne 5n päivän kakkaamattomuudet ja sitten itkupäivät kun olin syönyt banaania melkein päivittäin. Heti ku tajusin jättää pois niin maha on taas toiminut!
-Me saatiin tänään se rota... ja kolmas kiukku päivä putkee... alas on melkein puhennut hammas ja luulen et se kiukuttaa!

Onpas taas ollut hulinaa, vaikka eilen ja toissapäivänä oltiinkin kotona. Tänään oltiin mun mummolla koko päivä. Oli kivaa pitkästä aikaa. Käväsin lukemassa juttuja, mutta nyt pitää värmaan lähteä nukkumaan.

Satu: Oon samoilla linjoilla kun Miia, eli annan välillä kitistä, mutten kuitenkaan huutamista kuuntele. Meilläkin on välillä päiviä, kun tunuu et syli vain kelpais. Silloin(jos pitäs jotain tehä) usein yritän istuskella seurana lattialla ainakin hetken ennen kuin jätän sinne "yksikseen". Joskus se toimii toisinaan ei.. Ja toinen mikä meillä tepsii on se, et on kummiski näkyvillä koko ajan. Hyvä eimerkki oli muuten joskus se, kun joku puhu imuroineensa ja vauva oli katellu sitteristä touhuja(oisko ollu Tuukka?) . Kokeilin kerran, kun oli tarkotus siivota ja Ida ei oikein meinannu viihtyä lattialla. Laitoin sen sitteriin ja vetelin perässä sitä mukaa, et näki mut koko ajan ja imurointi sujui loistavasti. Kiitos vinkistä sen antajalle ;) Ootte tietysti voineet kokeilla jo kaikkea, mut näin minä puuhaan.

Eilen oltiin tosiaan mun mummolla koko päivä ja tänään tuntu aamul ku Ida heräs kasilta, et ei jaksais nousta. Eipä siinä sitte muu auttanu, ku ottaa itteään niskasta kii.. Onneks me ollaan menossa tänää syömään mun ystävien kans vanhojen muistojen kunniaks ammattikoulun ravintolaan. Eipähän tarvi tehä ruokaa. Otan kyllä Idan mukaan, mut onhan siel kaksi muutakin syliä. Nyt on alkanu välil tuntua, et ehkä hetki jossakin ilman Idaa tekis hyvää. Ajattelinkin, et ku meil on ens kuus kihlauksen vuosipäivä, vois suunnitella miehen kans jotakin ja pyytä mummoja hoitelemaan. Saas nähä..

Jospa lähtis valmistautuu, ku tunnin päästä olis lähtö ja Idakin vielä nukkuu, ni olis aikaa.

ollaan taas oltu päivä kaupungilla ja nyt rauhoitutaan kotona. Tuukka on nukkunut vähän repussa, mutta tuntuu kummiskin olevan vähän väsynyt - täytyisi koettaa kohta päiväunille.
meillä herätään nykyisin aamulla klo 6, mikä sopii mulle ihan hyvin. meen itse illalla nukkumaan klo 22-23, niin hyvin jaksaa. viime yönä Tuukka teki uniennätyksen, 7 tuntia putkeen (klo 19-02). sit vielä 02-06, eli hyvät unet saatiin kaikki.
joinain aamuina saan Tuukan vielä torkkumaan abt 8 asti, mutta nyt kun en itse ole enää mennyt viereen niin että Tuukka olis mun kainalossa, niin ei ole enää nukkunut. mut hyvä näinkin!

saadaan ensi viikolla Tuukalle lainaksi uimapuku, niin ei tarvi itse ostaa. kiva! ja myös kyselin vinkkejä tuon vauvauinnin tiimoilta, etten oo ihan ummikko kun se alkaa - vaikka onhan se infotilaisuus vielä edessä.

nyt alan syömään, kauhea nälkä ;o)

Täällä yksi raakailaisäiti ilmoittautuu :) En nimittäin vastaa kätinään, jota aika-ajoin kantautuu korviini sitteristä ja lelukaaren alta. Kunnon itku on sitten eri asia ja silloin pääsee syliin. Essi viihtyy lattialla nykyään hyvin ja siitä kätinästä on vielä helppo harhauttaa leikkimään, kun vähän juttelee ja näyttää leluja. Mulla on selkä ja hartiat niin tohjona, etten yksinkertaisesti pysty roudaamaan vauvaa jatkuvasti. Nyt on pari hierontaa takana, mutta vielä menee päivittäin särkylääkkeitä. Onneksi jo maanantaina on seuraava kerta ja löysin sukulaisten suosittelemana ihan huippuhyvän fysioterapeutin ja sainpa vielä puhuttua itselleni lähetteenkin, joten ei tuu niin kalliiksikaan.

Tänä viikonloppuna muutetaan sitten ikiomaan kotiin :) Saatiin eilen avaimet käteen ja pakkohan siellä oli heti käydä. Välillä tuntui, että ollaan tehty vikaostos, mutta taas pää kääntyi kun näin asunnon. Tällä hetkellä ei kohtuuhintaista asuntoa olekaan, vaan tuostakin jouduttiin maksamaan enemmän kuin isäni maksoi kymmenen vuotta sitten Oulun suosituimmalta asuinalueelta ostetusta omakotitalosta. Huh! Mutta parempi sekin, kuin nakella satasiaan vuokraisännälle alueella jossa tuntuu asuvan vain alkoholisteja, työttömiä ja narkkareita. Nyt mennään kilsan päähän mun suvusta ja puolen kilsan päähän tulevasta/entisestä työpaikasta.

Nyt pitää taas alkaa töihin, kun neiti meni aamupäiväunilleen. Illalla on kaverin tuparit ja Essi menee mummulle hoitoon. Äiti kannusti lähtemään, kun eilen jäin vähän arpomaan. Ystävyyssuhteitakin kannattaa välillä hoitaa.

hiljaista täällä meidän ryhmässä.........
Tuukka on päiväunilla, joten aattelin muutaman minuutin istua koneella ja sit mennä touhuaan kotihommia, aattelin leipoa pitsaa. äsken jo leivoin mustikka/vadelmapiirakan. tuli sellainen tarmonpuuska ;o)

meillä on uusi "mielileikki" Tuukan kanssa - mä kuiskuttelen hänen korvaansa kaikenlaista hömppää ja sekös saa pojan riemukkaaseen nauruun! eilen kuiskuteltiin varmaan vartin verran ja kyllä äiti sai niin ihania hekotuksia osakseen, että itsekin nauroin välillä ihan silmät vesissä... että osaa tuommoinen vauva olla suloinen!

eilen tuli eka paketti D&J Familjeklubbenilta - onko kukaan muu liittynyt siihen? mä tykkäsin tuosta ekasta paketista tosi paljon, oli se takki jo aamulla päällä kun käytiin kaupassa.
ja äsken tuli postissa pampersilta vaippa ja joku dvd-levy. täytyy katsastaa se joku päivä.
cittarista kävin ostamassa naperokerhon alennuskupongilla Tuukalle villapaidan, oli vaan niin onnettomat valikoimat vaatteita että eipä siellä paljoa ollut mistä valita. mutta tuo paita on kyllä nätti.

ai juu - kakka tuli eilen kun vähän avitin kuumemittarilla. ja voitte uskoa että sitä tuli paljon! meinasi kädet loppua kesken kun koetin pidellä pojan jalkoja ylhäällä ettei ne mene kakkaan ja toisella kädellä koetin vähän pyyhkiä pyllyä ja pitää vaippaa pepun alla......

Tuukka heräsi - menen seurustelemaan ;o)

Meiän vauvakeinu tuli sitte eilen. Pari ekaa kokeilua meni pieleen, ku laitoin liian kovat vauhit. Jennaa piti käsiä nyrkissä, vapisi ja alko lopulta itkeen. Sitte tottelin ohjeita ja laitoin viltin roikkumaan lattiaan, ni vauhti hiljeni. Ja avot, neitiki alko viihtyä. Aamulla meinas jo nukahtaa kymmenessä minuutissa, mutta nostin sitte vaunuihin ja lähettiin kävelylle. Nyt ku aloin siivoomaan kävi samaten. Nostin sitte tytön sitteriin seuraamaan imurointia ja hyvin meni. Ei viiti kuitenkaan Jennaa nukuttaa siihen. Sen pitää olla yhteistä aikaa.

Mies lähti viikonlopux Jämsään metsäkonemessuille. Alan yrittäjä ku on. Me mennään Jennan kans ens yöx mun äitille. Isä ku lähtee suunnistuksen veteraanien SM-kisoihin tänään ja äiti ois yksin. Mummu ei kyllä ees tiiä meiän suunnitelmista. Yllätetään se. Saa nähä onko positiivinen vai negatiivinen yllätys. Se ku lähtee huomenna kans sinne kisoihin. Huomenna me mennäänki Jennan, kälyn ja Jennan serkkupojan kans mun siskolle ja sen poikakaverille yöx Seinäjoelle. Pääseepähän vähän shoppaileenki. En oo varmaan vuoteen ostanu itelle äitiysvaateita kummempaa. Nyt ku tää painoki näyttää jäävän lähtölukemiin, ni tohtii läjtee shoppaamaan.

On ollu ihania päiviä <3, kun oon nähny vanhoja ystäviä. Eilen ja tänään tosiaan oon tavannu ammattikouluaikasia ystäviä. Eilen oltiin syömässä kahden kanssa ja mentiin sen jälkeen toiselle vielä kylää. Ei meinattu malttaa lopettaa päivää millään. Tänään näin silloin ammmattikouluaikana vähän vähemmän "tärkeän" ystävän, mutta nykyään meitä yhdistää vauvat(tai sillä jo taapero). Puhuttiin kaikkia plussauksista, synnytyksestä, sun muista vauvajutuista. Se on niin outoa, kun joidenkin kanssa elämässään viettää päivittäin monta tuntia kolmekin vuotta ja sitten ne jää helposti unholaan sen jälkeen...

mutta isi tuli kotiin <3

käyn aina välil lukees täällä mut nyt on oma kirjottelu jääny vähemmälle ku mun kiltistä typystä on kuoriutunu vähän nukkuva äkäpussi! tässä se on nytki sylissä... on pikkuisen nyt päästy liinailun makuun, se helpottaa.

Antsukka: Joo oltiin me torstaina muskarissa. Jonttu oli aika väsynyt kun se on just päikkäreiden aikaan. Ei kuitenkaan itkenyt siellä vaan katteli ihmeissään muita vauvoja ja ohjaajaa. Tykkäs siitä kun ohjaaja soitti kitaralla ja laulo sellasta tutustumis-laulua jonka tahtiin vauvoja köröteltiin ja nosteltiin. Kitara oli ihmeellinen kapistus :) Sitte oli ihan mukava sellanen laululeikki viltin päällä missä laulunsanojen mukaan aina rapsuteltiin vauvaa mm. korvista,poskista,masusta jne.. Mennään kyllä ens viikolla uudestaan. Ei siinä kyllä ehtiny paljon muiden äitien kanssa jutella kun meidän perään tuli heti toinen ryhmä niin piti kiiresti pukea ja häippästä pois alta. Mutta ihan mukavaa siis oli. Ainakin vaihtelua päivään :)

Ansku22: Kyllä meilläkin tuli heti toinen ryhmä perään, mutta me juteltiin siinä ulkopuolella muutaman äidin kanssa. Ja tuli siellä muskaritunnin aikanakin puhuttuu vähäsen.

Kävin kertomassa eilen pitkät tarinat, mutta yllättäen yhteys pätki eikä tekstit tullu perille. Lyhyesti siis... Mies on vain puoli vuotta armeijassa!!!!!!!! JIPPII->hypin melkein kattoon <3.

Viikolla oli mukavaa tavata vanhoja ystäviä. On se niin outoa, kun joidenkin ihmisten kanssa viettää kolme vuotta melkein päivittäin, mutta sitte ne jää niin helposti unholaan. Onneksi nyt me ollaan kuitenkin joskus tapailtu.

Ja kyllä mäkin kuulun tohon raakalaisryhmään(niinku VP sanoi), en siis mene kitinästä, vaan vasta itkusta. En vaan ollu ajatellu sitä ihan noin =)

Juu mutta kohta miehen kans kaupungille->

tervehdys

kämppä on siivottu ja sain jopaa ruokaa laitettua, eli tää päivä on ollut tosi tarmokas!! nyt oottelen että Tuukka heräis, niin voitais syödä ja lähteä sit kokeilemaan vaunuilua pitkästä aikaa. on luvattu niin paljon sadetta tuleviksi päiviksi, että täytyy koettaa ulkoilla nyt kun vielä aurinko paistaa ;o)
minkälaiset ruokailuvälit teidän muiden vauvoilla on? meillä syödään päivisin 3-4 tunnin välein, eilen yksi väli oli jopa 6 tuntia (Tuukka ei syönyt siinä kolmen tunnin kohdalla vaikka tarjosin). yöllä sit vaihtelee tosi paljon, mutta eka väli on ehkä 5-7 tuntia ja sitten 3 tuntia. eli ilmeisesti meillä syödään harvakseltaan, ainakin mitä olen muiden kertomuksia lukenut?...... hyvin tuo poika silti kasvaa, eikä itke nälkäänsä, joten tullee tällä rytmillä kylläiseksi. niin ja rintamaidolla siis mennään. tällä viikolla maisteltiin eka kertaa luumusosetta ja päärynäsosetta, mutta kumpikaan purkki ei tyhjentynyt kokonaan - luumu oli parempaa!

ensi torstaina ois 4kk-neuvola, jota minä odotan taas innolla. on aina niin kiva nähdä kuinka paljon Tuukka on kasvanut.

kyllä mäkin Tuukan kitinää voin vähän aikaa kuunnella, mutta jos se jatkuu ja jatkuu niin en kyllä odota itkuun saakka. en usko että näin pieni ihminen vielä osaa meitä vanhempia manipuloida itkemällä "turhaan", vain syliin pääsemisen toivossa - mä uskon että jos Tuukka kitisee, niin hänellä on jotain vähän huonosti. onneksi meillä kitistään tosi vähän, voisi jopa sanoa että epätodellisen vähän - hyvä jos 10 minuuttia itketään päivässä, useimmiten ei kyllä sitäkään. Tuukka on sellainen perustyytyväinen vauva!

Hyvä kysymys tuo, että saisiko vauvan antaa huutaa. Yleensä hyssytän pikkukundin hiljaiseksi, ja annan muiden puuhien kärsiä.

Vaunuissa ja autossa olo on vaan välillä sellaista riitelyä, että omatkin hermot ovat koetuksella. Pysähtyä ei ainakaan saisi yhtään. Tänään otin pojan tallille mukaan. Tarkoitus oli, että olisin laittanut vauvan vaunuihin nukkumaan ja itse ratsastanut hetken toisella hevosellani. No eihän siitä kärryjen hyssytyksestä tullut kuin korviaraastavaa huutoa, ja yksi kiltti täti otti sitten vauvan syliinsä (pystyasentoon, missä se rauhoittuu).

Pikaratsastin, kiittelin tädin ja suuntasin kärryt kotiin. Kundi nukahti heti paikalla, kun kärryt rullasivat asvaltilla.

Eilen autoiltiin eka kertaa vauvan kanssa kaksistaan. Sekin sujui hyvin, kunnes kävin hakemassa kioskilta limsaa. Pieni peikko räjähti autossa sellaiseen huutoon, että jos kassalla olisi ollut jonoa, joku olisi varmaan ilmoittanut lapsenrääkkäyksestä iltapäivälehteen.

Mulle on muuten tullut hirveä hyönteiskammo. Nyt niitä tuppaa sisään, kummia lajeja, joita ei kaupungissa esiintynyt. Mietin, voiko jostain jättikoppakuoriaisista olla vaaraa vauvalle.

Meillä on eka kerta vauvauintia takana. Vähän mammaa etukäteen jännitti, kuinka mahtaa sujua, mutta huoli oli turha; meidän napero oli kuin mikäkin vanha vesipeto. Oikein mallikkaasti sujui siis. Tosin ohjaajan suosituksesta oltiin näin ekalla kerralla vedessä vain vartti.

Ainoa pikku kitinä tuli pukuhuoneessa, kun olin naperon jo pukenut. Onneksi isänsä oli jo valmiina, joten vein naperon miehelle. Innolla jo odotellaan ens lauantaina uinteja. :)

Ja tosiaan se sintun mainitsema 6,50 euroa on tosi halpa. Meillä maksaa 14 euroa kerta.

Heips vaan! Täällä Miklu opettelee ryömimään,mahallaan ollessa peppu nousee kohti taivasta ja jalat potkivat vimmatusti. Vielä ei eteenpäin pääse mutta enpä ihmettele vaikka kohta lähtisi...
Kiinteiden syömisessä ollaan edetty, nyt maistellaan perunaa ja kukkakaalia. Se maistuukin paremmin kuin pelkkä peruna. Tänäänkin Miklu avasi suun oikein ammolleen muutaman kerran kun syötiin sosetta :) Vielä en montaa lusikallista anna päivässä mutta lisääntymään päin koko ajan... Päärynäsosettakin annoin muutamana iltana lisäksi mutta päätin pitää tauon ja totuttaa ensin näihin kasviksiin. Makea kun maistuu paremmin ettei vallan nirsoksi ala. Neuvolan täti sitä varoitteli että kohtuudella makeaa ettei vauva tykästy vain hedelmäsoseisiin. En neuvolan ohjeita yleensä niin tosissani ota mutta tästä neuvosta otan vaarin...

Eipä vielä edes väsytä vaikka päivällä haukottelinkin jatkuvasti. Mies on tämän illan viihteellä, vielä tosin kavereidensa kanssa tuossa terassilla ja välillä käy sisällä tekemässä paukkuja :) Miklu nukkuu tämän yön mun kanssa meidän sängyssä, en nimittäin osaa nukkua yksin ja miehellä varmasti menee aamuyöhön saakka. Ja saa kyllä nukkua sohvalla... Siellä Miklu jo köllöttelee, jossain vaiheessa kun malttaisin kömpiä hänen viereensä :)

Mutta kuulemisiin...

Yhteistyössä