***TOUKOVAUVAT 06***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Macadamialle pahoitteluni, mulla alkoi menkat jo aikoja sitten heti kun imetyksen lopetin :)

Miklulle tuli viime yönä flunssa, nyt päivällä on vähän helpottanut mutta iltaa kohden varmasti tulee tukalampi olo... Kuumetta ei ole, monta kertaa olen mitannut kun huusin huuto.netistä erittäin edullisesti korvakuumemittarin, pitäähän sitä sitten testata :) Pepusta mittasin myös tarkistaakseni pitääkö tuo korvamittari paikkaansa... Siis tavallisella mittarilla :)

Miklulla on muutenkin monena iltana menneet yöunet ihan plörinäksi. Hän herää aina tunnin yöunien jälkeen itkemään, sitten sylissä rauhoittuu. Joskus nopeammin ja joskus menee lähemmäs puoli tuntia.Sitten kun rauhoittuu niin valvoo vielä 2-3 tuntia kunnes uni tulee uudestaan. Eilenkin heräsi yhdeksältä itkemään ja nukahti uudestaan vasta kahdeltatoista jolloin tulikin sitten flunssa. Heräili sitten pitkin yötä yskimään ja piti pari kertaa myös niistää kun nenä oli ihan tukossa ja laittaa keittosuolatippoja nenään ja antaa vettä ja ja...
Soitin tänään neuvolaan ja kysyin mikä voisi mahdollisesti olla syynä noihin heräämisiin. Sain käskyn antaa maitohappobakteereja jos syynä olisi mahakivut ja lisäksi iltaisin vielä suppo jos syynä olisi hampaantekokivut. Perjantaina pitää soittaa uudestaan jos ei ole helpottanut ja sitten tulee lääkärireissu...

Perjantaina mennään perhekuvaan, miehen sisko on perhekerhossa vetäjänä ja kutsui meidätkin kuvattaviksi kun siellä sellaista järjestetään. Saadaanpa kunnon perhepotretti :) Mulla vaan ei tunnu nuo ilmeet olevan koskaan kunnollisia kun kuvaan joudun, koulukuvistakin joskus onnistunut ehkä yksi ihan tyydyttävästi :)

Miklu ei viihdy yhtään selällään, kääntyy saman tien mahalleen jos hänet selälleen johonkin pistää. Ryömimään opettelee edelleen kovasti, paikallaan pyörii ympäri mutta eteenpäin ei vielä. Kovasti jalat potkii ja peppu nousee mutta käsillä ei vielä ymmärrä vetää :)

Mies tulee kohta töistä kotiin niin täytyy lähteä apteekkiin hakemaan niitä maitohappobakteereja, entiset meni pilalle kun jääkaappi hajosi... Ikävää,ne kun on aika arvokkaita...

voi hitsi, meidän tämänpäiväinen kuvaus peruuntui - kuvaaja on kuulemma joutunut sairaalaan äkillisesti viime yönä.......... mä sain just Tuukan puettua ja itseni tällättyä, kun sain ilmoituksen. no, ei voi mitään, odotellaan uutta aikaa.
käytin tällingit kuitenkin hyväkseni ja otin itselaukaisimella meistä pari kuvaa - onpa itserakasta ;o)

Tuukka menikin sitten äsken vähän nokosille, tunnin päästä lähdetään värikylpyyn sotkemaan..

mulla ei ole vielä menkat alkaneet, mutta vuotoa riittää muutenkin. ne operaatiot, joista olen kertonut, tehtiin tuonne alapäähän. ekan jälkeen vuotoa kesti reilut kaksi viikkoa, joten saas nähdä kuinka kauan kestää nyt (toinen operaatio oli siis eilen)... lääkäri sanoi, että jos joskus vielä haluan lapsia, niin raskauksia pitää seurata erityisen tarkasti, koska kohdunkaulani on niin ohut, ettei ehkä kestä - raskauksia on seurattava ultralla useammin kuin normaalisti ja todennäköisesti edessä olisi myös pakollinen sairasloma jo raskauden aikaisessa vaiheessa.....

Sintulle oisin halunnu sanoa jotain, mut en oikein osannu, kun en tienny miten sie oot ottanu nuo operatiot ja raskausasiat..Voimia joka tapauksessa. Montako lasta teillä on ollu toiveissa? Mulle tuo samainen tilanne olis aivan kauhea, koska tahtoisin useampia lapsia, mutta kun ei tätä elämää voi suunnitella..kaikki pitää ottaa vastaan, oli hyvää tai pahaa.

Ida harjoittelee nyt kovasti kääntyilyä. Koko ajan pitää kääntyä mahalleen. Tänään käänty kerran jopa takaisin selälleen..olikohan vahinko. Nukuttiin tänään taas ysiin ja sitte Ida meni jo puolisen tuntia aiemmin päikkäreille ku normaalisti. On se oppiminen niin väsyttävää puuhaa =D

Miehellä on joku tuttu, joka opiskelee graafikoksi..ollaan vähän suunniteltu et teetettäis sillä puolvuotiskuvia Idasta ja samalla otettas perhepotrettia <3 Meistä ei ole vielä kovin montaa perhekuvaa, kun yleensä mä kuvailen. Ja toiseksi eipä tuo mies ole paljon kerenny paikkoihin missä kameraa on käytetty.

Onpa shoppailu raskasta! Lähdin tosiaan aamulla sitä kannettavaa hakemaan. Oltiin serkun ja vauvojen kanssa paikalla klo 08.05 ja kaikki koneet oli jo myyty. Viidessä minuutissa! Hullut päivät on ollu pannassa tässä perheessä jo monta vuotta, eikä syyttä. En kyllä enää ikinä mene sinne tungokseen. Kodin ykkösessä oli kans jotku älyttömyyspäivät ja sama ryysis.

Nyt pitää äkkiä tehdä vähän kotitöitä, kun Essi nukkuu. Neljäksi seminaariin ja sitten nenä kirjaan kiinni. Päättäväisyydestäni huolimatta en oo lukenut perjantain tenttiin yhtään ja läpi pitäisi päästä... Kokeillaan nyt onnea, se on sellainen terveen järjen tentti, eiköhän siitä selviä.

kiitos voimatoivotuksista, Antsukka.
minä ehkä haluaisin vielä yhden lapsen, mutta luulenpa että mies ei - ei olla puhuttu aiheesta kauheasti.. hänellähän on kaksi lasta aiemmasta liitosta, joten kohtahan sitä oltaisiin suurperhe ;o)
eli oon kyllä totutellut ajatukseen, että Tuukka jää ainokaisekseni, vaikka pieni toivo pikkusisaresta elää. asiahan on niin, että ihan alussa kun lapsista keskusteltiin, niin mies ei olisi halunnut vältämättä enää yhtäkään - vaan onneksi pää kääntyi ja saatiin ihana pieni mies tähän maailmaan.
Tuukasta olen ihan mielettömän kiitollinen!

meidän pieni poika on edelleen todella laiska liikkuja..... ei paljoa viitsi kääntyillä lattialla, vaikka on osoittanut osaavansa kyllä. haluaisi vaan seisomaan koko ajan.
viikonloppuna liikkui hiukan selällään ollessaan kun nosti itsensä kaarelle ja siitä suoristi jalkansa - taaksepäin mentiin että hups vaan. tuo liikkumistapa olis kyllä takatukan kuolemaksi........

No hyvä Sinttu ettei teidän elämään kuulunu "kymmenen lapsen suurperhe"-suunnitelmat.

Luin tossa vauva-lehten odotussivuja. Se sai kyllä olon haikeeksi.. Tänään on ollu kyllä todella ihana päivä. Vaikka me ollaan kyllä oltu tähän menessä Idan kanssa vaan kotona, mutta on ollu semmonen halirutistusolopäivä <3 Mieskin tulee jo huomenna ja viikonlopuksi ei oo suunnitelmia(paitsi, et se on kuulemma tosi väsy).

Idan päivärytmi vaan koko ajan tuntuu paranevan. Aamusin vetelee semmoset kaksi ja puol tuntia päiväunia ja nyt iltasella yleensä sen puoltoista vähintää(jos se saa molemmat nukkua ulkona vaunuissa). Menot tietty vähäsen verottaa.

Me maisteltiin tänään bataattia. Se oli Idasta hauskaa. Se hekotteli ja jopa yritti päristää sitä pois suusta. Itteäki siinä alko naurattaa. Tarkotus ei siis oo alottaa vielä kiinteitä, mut annan joskus maistiaisia, jos sattuu olemaan jotain mitä antaa..

Kohta mun äiti tulee käyttämään meitä kaupassa, kun jääkaappi amottaa tyhjyyttään. Ei meillä kyllä oo ees pitkä matka noihin lähikauppoihin, mutta kun oon tottunu tekee ostokset noissa isommissa marketeissa.

Nyt on minullakin sitten kurkku kipeä :( Miklun flunssa alkaa helpottamaan, eipä se niin hirveän paha ollutkaan missään vaiheessa...
Viikonloppua odotellessa, miehellä on koko viikonloppu vapaa. Harvinaista herkkua... Seuraavat kaksi viikonloppua mies onkin työmatkalla, kolme päivää putkeen :( En kyllä uskalla edes ajatella miten mahdan unta saada kun mies ei ole vieressä... Toisella viikolla en saa edes autoa käyttöön, se hankaloittaa asioita jonkun verran... Kaupassakin pitäisi varmaan käydä ja olisi kiva päästä vähän kauemmaksikin omasta pihasta. Ehkä kierrän sitten nuo kävelylenkin tuhanteen kertaan :)

Maitohappobakteerit tuntuvat auttavan noihin Miklun heräilyihin, ei ole kahtena iltana herännyt ollenkaan kesken unien. Paitsi eilen, mutta eri syystä. Miklu nukahti eilen illalla puoli seitsemän aikaan, yritin vähän herätellä kahdeksan aikaan mutta hän nukkui niin sikeästi että annoin sitten nukkua. Yhdeltätoista erehdyin ottamaan Miklulta päällihousut pois kun en yöpukua ehtinyt vaihtaa kun hän nukahti niin aikaisin. Siihenhän Miklu sitten heräsi ja piristyi saman tien. Valvoi yli yhteen asti :/ Olisi varmaan nukkunut läpi yön jos olisin antanut hänen olla rauhassa :) Kantapään kautta oppii kaikenlaista...

Miklun ruokahalu on kasvanut huimasti kun on ollut vähän flunssainen, outoa, eikö se yleensä ole päin vastoin? :) Päivällä hän söi puoli purkkia sosetta ja 2 dl maitoa päälle! Olin vähän hoo moilasena kun yleensä hyvä jos desi menee maitoa soseen päälle. Parempi näin päin...

Käytiin joku aika sitten moikkaamassa miestä työpaikalla, puoli tuntia kävelyä per suunta. Miklu jäi nukkumaan rattaisiin ulos, ehkäpä hän tänään menee sitten vähän myöhemmin yöunille :)

Voisin kai mennä tekemään jotain lämmintä juotavaa...

hahaa, Tuukka nukkuu ulkona rattaissa!!! sitä ei olekaan tapahtunut montaa kertaa tämän reilun 5kk aikana.
oon käynyt jo kaksi kertaa katsomassa kun itkuhälyttimestä on kuulunut itkua, mutta kuuluu ilmeisesti jostain naapurista koska sieltä kuuluu myös naisen ääntä, mm. toivotteli äsken huomenta vauvalleen........ sitä saakin näköjään varoa sanojaan tuon aparaatin ollessa toiminnassa, jos vaikka toimii toisinkinpäin ja meidän jutut kuuluu naapuriin (sikälimikäli heillä on hälytin - who knows..)............

tänään aamulla Tuukka söi eka kertaa puuroa, riisibanaani oli maku. pienen maistelun jälkeen se meni hyvin alas. päivällä syötiin sitten kasviksia soseena ja jälkkäriksi vähän paratiisisosetta. loppupäivä taidetaan mennä rintamaidolla.
puklauttelu on kyllä vähentynyt noiden kiinteiden myötä, jo näin viiden päivän kokemuksella voin sanoa. toki vieläkin vähän tulee ylös, mutta ei lainkaan sellaisia määriä kuin ennen.

jospa menis ulos touhuamaan, vaikka laittelemaan kukkapenkkejä talvikuntoon. on niin ihana ilma ulkona , aurinko paistaa ja melko lämminkin on (13 astetta).
mukavaa alkavaa viikonloppua ;o)

onpas taas hiljaista...

Tuukka on kipeä, mittasin kuumeen joka oli 37,5. viime yö meni aivan katastrofaalisesti - Tuukka heräili 15 minuutin välein lähes koko yön läpi ja minä välillä syötin ja välillä työnsin tuttia suuhun. välillä sitten noustiin kävelemäänkin. aamulla olin ihan tööt, mutta en kummiskaan saanut unta sitten kun Tuukka meni ekoille päikkäreille. päikkärit olikin sitten rauhallisemmat ja melkein 2-tuntiset...
toivotaan että ensi yö menee paremmin.
(Tuukan ikenissä ei näy mitään punoitusta tms... joten en usko että hampaitakaan on tulossa - mutta kukapa tietää..)

sitten sarjaamme tyhmiä kysymyksiä - laitetaanko tyhjät sosepurkit ihan lasinkeräykseen?? ilman kansia? kannet roskiinko??

niihän tääl on ollu hiljasta.. Eipä meilläkään oikein mitään uutta. Tänään oltiin kaupungilla, niin pikkuneidin aanu-unet siirty alkavaksi vasta yhdeltä(ei malttanu aiemmin). Tuolla se ulkona nukkuu edelleen =)

Sinttu noista kansista, tuli mieleen, et menisköhän ne metallinkeräykseen? En siis oo varma tuosta.. Parempia unia teille ensiyöksi.

Me lähetään ehkä, kun neiti herää, ostamaan tuohon meidän hyppykiikkuun pidempää ketjua, jotta Ida pääsis sitä kokeilemaan. Neuvolasta ne suositteli alottamaan vasta viideltä kuulta, mut kokeilin jo yhtä kantoliinan sidontaaki mikä ois ollu vanhemmalle "niskalle" ni Ida jakso kyl ihan hyvin. Ja eihän sitä oo pakko alkaa käyttää vielä, jos tuntuu et Ida ei oo valmis siihen vielä.

Mut nyt tuo isi toi tähän tämmösen ihanan läpimän tyttelin, joten->

minä täällä taas - taidan melkein yksin palstailla kun on niin kuollutta...

viime yö oli hiukan parempi kuin edellinen, mutta nuhaa on edelleen. tuukka ei saanut syötyä yöllä rinnasta lainkaan kun oli niin paljon limaa kurkussa, joten syötettiin sosetta ja vettä lusikalla. aamulla sitten jo pystyi imemäänkin. herättiin jo klo 3.30 ja sen jälkeen Tuukka on nukkunut 40 minuuttia rattaissa, muuten ollaan oltu hereillä.. alkaa äidillä heitättämään kohta.......
tänään päivällä herkuteltiin pikkufarmarin padalla ja puolukkabanaanijogurtilla, molempia meni oikein kunnon satsit. ja maitoa päälle.

mäkin mietin tuota hyppykiikkua kun se on ollut tarjouksessa alle eur20, mutta en ainakaan vielä ole ostanut..
eilen ostin jo ekat joululahjat kun kävin kaupungilla yksin. mulla on noita sisarusten lapsia ja kummilapsia toistakymmentä, joten paree aloittaa ajoissa ettei tule matti kukkaroon ;o)

Heipsan vaan! Et oo sinttu yksin palstailemassa, mä oon käyny lueskelemassa aina välillä, en vaan oo jaksanu kirjotella. Meille ei mitään kovin ihmeitä kuulu, rytmit on mitä sattuu edelleen, nukkumatti tulee hirmu myöhään.. Aion alkaa rytmittää sit reilun kuukauden päästä kun tulee 6kk (!jo!) ikää neidille. Kiinteitä ei edelleenkään maistella -ollaankohan ainoita täällä..? Puklut on ehkä hieman vähentyny mut kuolaa tulee sit joka tapauksessa. Kaipa ne hampaat siellä kutittelee ikeniä vaikkei mitään vielä näykään (ainakaan mun silmään), ainakin puruleluja täytyy niin järsiä. Ai juu, hommasin typylle syöttötuolin, sen monikäyttötuolin joka oli cittarissa tarjouksessa, tuolla oottelee kokoamista. Rattaatkin löytyivät, joggerit niinkuin olin haaveillutkin. Taitavatpa vaan mennä takuuhuoltoon tms kun puoltavat niin hirveästi vasemmalle että koko ajan saa olla korjaamassa suuntaa. Katotaan nyt...kerron sit miten kävi. Eipä tässä kai muuta, vois kait jotain välipalaa mennä syömään.. Kipeille toivotan pikaista paranemista!!!

Oisin varmaan ostanu tuon hyppykiikun ellen olisi sitä saanut.. Meillä kun Ida tykkää "seisottamisesta" ni siksi ajattelin et se olis kiva.. ja niin se on ollukki <3

Taidan lähteä näillä kuulumisilla nukkumaan, kun aamulla olisi muskariin lähtö. Saas nähä miten neidin käy, kun se on vedelly tällä viikolla aamusin unia pidempään..keretäänkö minnekkään..

Onnelliset, joiden vauva nukkuu aamulla... Me herätään nykyään jo ennen kuutta :) Eikä rytmille oikeastaan voi mitään. Jos Essin laittaakin aikasemmin nukkumaan, niin oma aika jää vähemmälle, mutta aamulla ponkaistaan samaan aikaan ylös. Minulle ok, mutta mies on aamu-unisena aika kypsää kamaa. Tietty annan puoliskon nukkua pidempään, jos se on mahdollista.

Kuinka isoja annoksia annatte soseita? Essin kanssa edelleen maistellaan, mutta näyttää siltä, että syö niin paljon kuin annetaan. Vanhempiensa tavoin vaikuttaa kaikkiruokaiselta ja tykkää tosi paljon syöttöhetkistä. Terkkari kyllä sanoi, että annosta voi nostaa, mutten jotenkin uskalla... Imetyskin on kuitenkin tosi kivaa, vaikka tyttö onkin tissillä tosi usein. Mahavaivat menivät maitohappobakteerilla ohi. Harmittaa, etten älynnyt pikkuvauva-aikana antaa. Jotenkin sitä ajatteli, että kaikki lapset huutaa ja näin jälkeenpäin ajateltuna Essi kuitenkin huusi aika paljon.

Meilläkin kuolataan paidat märäksi ja leluja pitää olla jyrsittävänä. Saa nähdä, milloin ekat hampaat ilmestyy. Essin pikkuserkulla (Essiä kolme viikkoa vanhempi) on juuri puhjennut eka hammas, mun isosisko on taas saanut ekansa vasta vuoden iässä. Turha tässä on suuta alkaa tonkimaan, eiköhän sen huomaa, kun eka kertaa iskee hampaat tissiin kiinni ;) Eikä ole kuulemma yksikään lapsi jäänyt hampaita vaille.

Mies lähti taas työmatkalle. Yritetään selvitä arjesta kaksin. Auto onneksi helpottaa.

Nyt menen lepäilemään. On kamala väsy työntäyteisen viikonlopun jälkeen. Olin koko ajan menossa ja mies hoiti lapsen kotona. Se vielä, että Essi on oikea "äitintyttö". Yks pullosyöttö menee, mutta useampi peräjälkeen ei onnistu. Eilen illalla oli itkenyt siihen asti, että pääsi mun syliin. Rauhottui sitten heti ja suostui tissille. Mikään muu ei ollut tepsinyt, enkä voi syyttää miestä huonosta huolenpidosta. Mutta ei sillä tissejä ole.

Tyhmä minä.. Lähettiin aamulla muskariin ja kun mittari näytti jotain kolmea astetta, niin puin Idalle sen äitiyspaketin vanupuvun. No sepä on Idalle vaunuihin vielä liian kuuma. Muskarin jälkeen se nukahtaa heti aamu-unille, joten saa nähä miten kauan se pystyy nukkumaan. Yritin kyllä avata kaikki luukut vaunuista, jotta olis vilposempaa. Ida on tähän asti nukkunu vaunuissa semmosessa fleese-puvussa ja nukkuu kait tästä eteenpäinki vielä =)

Vitsi että aamulla oli vaikea nousta, oliskohan tänään aika jättää illalla biggis kattomatta..??..

Meillä näyttää jääneen "päälle" tuo neljä kertaa yössä herääminen. Sitä on kestänyt nyt pari viikkoa. Kylläpä se alkuaika olikin helppoa tuon asian suhteen. Vaikka saattaahan tuo muuttua taas milloin tahansa tai sitten ei. Liekö ettei pelkkä maito enää riitä vai missä lie vika. Jenna ei kyllä syö juuri mitään herätessään, mutta minkäs teet kun tuttiakaan ei syö. Eipä sitä tassutteluakaan viitsi eikä voikaan vielä aloittaa. Enkä onneksi ole juurikaan sen väsyneempi kuin ennenkään, koska Jenna nukahtaa muutaman minuutin sisällä. Eikä onneksi aamullakaan herää aikaisemmin. Heräilyt tietysti väsyttää. Jenna ei osaa syödä enää tuttipulloakaan, jolla voisi tarjota iltaisin lisäksi korviketta tai velliä. Pitäisi ottaa tietysti oikein asiaksi ja opettaa takaisin pullolle.

Macadamia mietti oletko ainut, joka ei vielä maistata. Meidänkään maistattelua ei juuri voi siksi nimittää. Pari viikkoa sitten todellakin vain maisteltiin se kolme päivää persikkaa ja eilen avasin toisen purkin. Tarjoan vain pienen pieniä määriä lusikan kärjestä. Mutta uskon kyllä Jennan nauttivan noista hetkistä, sillä hän oikein mumisee maistellessaan. En sitten tiedä paljonko sosetta uppoaisi, mutta sen ehtii näkemään myöhemminkin.

Meillä on nyt täällä menossa syysloma. Näin kotona olevalle sillä ei ole mitään positiivista vaikutusta. Tilanne vain huononee, kun muskari ja vauvauintikin on tauolla. Tulee hiljainen viikko. Onneksi mies tuumasi pitää pari päivää "lomaa", kun veljensä on syyslomalla ja voi hoitaa miehen työt. Mutta tuskinpa se todellista lomaa on. Jos ei muuta, niin rakentaa viimeisiä juttuja tupaan ulkopuolelle. Ei sen puoleen, kyllä ne hommat saa tehdäkkin. Pikkulinnut meinaavat ihan naputtaa seinämme hajalle, kun saavat jostain kohdista vuorivillaa ym. napattua.

Macadamia kirjoitti myös siitä kuolaamisesta. Jennahan on kuolannut älyttömästi jo muutaman kuukauden. Pitäisi vaihtaa paitaakin useammin, sillä hänelle on tullut jopa ihottumaa kaksoisleukansa alle. Hampaitakin saattaisi pikku hiljaa olla tulossa, sillä äitin sormia on niin ihana jäytää. Puruleluina on pari niitä jääkaappiin laitettavia versioita, mutta jotenkin ne tuntuvat liian isoilta pieneen suuhun, eikä Jenna niistä tunnu pahemmin perustavan.

täällä sairastellaan edelleen. kävin eilen hakemassa apteekista nenä-fridan (??), jota tuukka jo nyt inhoaa! kiemurtelee niin kauheasti, että ei kyllä meinaa tulla käytöstä mitään... räkää on nenässä vaihtelevasti, mutta onneksi pääosin henki kulkee.
ja tuukka on kyllä ihmeen tyytyväinen, vaikka henki rohisee ja nenä turisee.

herättiin taas klo 3.30, mutta mies antoi mun nukkua aamusta klo kuuden syötön jälkeen. kuuden aikaan syötiin tissiä ja yhdeksän aikaan sitten puuroa, riisibanaanipuuroa. oon tehnyt tuota puuroa puolet ohjeannoksesta ja se on aika sopiva määrä.
soseita meillä syödään yleensä puolisen purkkia kerralla, vaikka menisi varmaan enemmänkin. eilen taisi pikkufarmarin herkkua mennä melkein purkillinen ;o)
muuten mennään edelleen maidolla, mutta aamuun ollaan otettu tuo puuro(+hedelmäsose) ja päivään perunaporkkana/joku kaupan purkkisose+jälkkäriksi jogurttia tai hedelmäsosetta. ja jos aukaistaan jogurtti, niin sitä voidaan syödä sitten aamullakin ja illalla, koska se menee päivässä pahaksi..

Macadamia: en oikeastaan tiedä voiko tuota meidänkään "syöntiä" "maisteluksi" sanoa.. ne kerrat kun oon antanu jotakin, oon laittanu t-lusikallisen sosetta kippoon ja sekaan vähän omaa maitoa(niitäkään ei oo tyhjiksi syöty) ja ne maistelukerrat on vissiin laskettavissa yhellä kädellä. Oon ajatellu, et jos maitoa vaan piisaa kasvamiseen, en aloitakkaan virallisesti kiinteitä ennen kuutta kuukautta..

MInä taas roikun täällä.. Idalla alkaa olemaan jo aika selkeä päivärytmi ja nuo iltaunetki on pidentyny semmosiksi parituntisiksi, joten eipä tuo pikkuneiti oikeastaan enää tarvi kolmansia iltatorkkuja..pitkät unet antaa äitille omaa aikaa, joten kaikki kotityötki alkaa olemaan tehtyinä jo aamusta ja jää aikaa roikkua täällä.

Voi sinttu, valittelin aamulla vaikeuksia nousta, mutta täytyypä vetää takaisin(ja skarpata itteänsä), kun kuulee/muistaa monelta teillä on herätty nyt pari päivää..

Tuukka ainakin syö aika paljon. Essille annetaan lounasaikaan tissin päälle kolme jääpalakuutiollista sosetta. Ja kaikki (ja enemmänkin) menee mukisematta, vaikka oon just imettänyt. Tarkoitus oli syöttää vasta puolivuosikkaana, mutta painonnousu alkoi olla aika olematonta :( Yöt on täälläkin pahoja. Herätään n. 4 kertaa SYÖMÄÄN. Ja sitten aamulla tosiaan ennen kuutta ylös.

Nyt pitää siivota. Huomenna tulee mun ylisiisti kaveri ekaa kertaa uuteen huusholliin kylään ja me eletään ihan pellossa. Oon onneksi saanut viikkosiivousrutiinin uudestaan käyntiin (mies ei...yläkerta olis sen heiniä, mutta eipä ole kuin kerran imuroinut...), mutta kyllä me onnistutaan saamaan kunnon kaaos aikaan alle vuorokaudessa :)

juu, kyllähän tuukka hyvin syö. neuvolassa tosin kehotettiin antamaan jopa 2dl sosetta kerralla, mikä ei meillä vielä onnistu...
ja mehän aloitettiin kiinteät ihan tuon pulauttelun vähentämiseksi ja se onkin toiminut melko hyvin.

ruokailuväli tuukalla on edelleen 3-4 tuntia, joten syöntikertoja ei päivässä kauheasti kerry. yöllä syödään kerran tai kaksi.

nyt olen minäkin kipeä. otin äsken buranan - jospa saisi taudin aisoihin heti alkuunsa.
taidan oikaista sohvalle......

Täällä alkaa flunssa helpottamaan, kaikilla... Ei eilen oltu vauvauinnissa, pientä tukkoisuutta kun Miklulla eilen vielä oli...

Olen antanut Miklulle vaan kerran päivässä soseita, nyt ollaan muutama päivä menty kaurapuurolla. Kaipa sen puuron voisi antaa aamupalaksi, päivällä sitten kasvissosetta... Broilerisosetta ostin jo valmiiksi kaappiin, sitä maistellaan sitten viljojen jälkeen. Riisipuuro ja neljän viljan puuro odottaisi kokeilua vielä. Itse kun olen niin allerginen ollut pienempänä niin on parempi että uusia syötäviä tulee yksi kerrallaan, ei montaa uutta päivässä. Tietää ainakin helpommin mikä aiheuttaa allergiaa. Vielä ei ainakaan ole mitään allergioita Miklulla ollut, minulla oli jo kunnon atooppinen ihottuma 3 kk:n ikäisenä.

Miklukin syö päivällä 3-4 tunnin välein, yöllä ei ollenkaan. Joskus hän saattaa seitsemältä aamulla herätä syömään mutta jatkaa unia yhdeksään. Yhdeksältä ollaankin herätty säännöllisesti ties miten kauan jo... Nukkumaanmenoaika vaihtelee yhdeksän ja kahdentoista välillä, kunpa sekin vakiintuisi piakkoin...

Miklu nukahti vasta kuuden aikaan toisille päiväunille, taidan mennä herättelemään ettei koko yötä taas valvota...

Minä ajattelin, että kun puurojen aika tulee niin annan illalla. Yöunet on tuon syömisen takia niin katkonaiset, että toivon siitä olevan apua. Jotkut sanoo, että tämän ikäisenä saattaa tulla muutenkin levottomia öitä, samaan tyyliin kuin Jennalla. Essi vain käy tosi ahnaasti tissille aina herätessään. Nälkä sillä on.

Luin tuota neuvolasta saatua Nestlen Ruokaa lapselleni-kirjaa ja siinä oli että kolme vai neljä kiinteää ateriaa voisi jo antaa 5-6 kk:n ikäiselle.
Näin tarkasti:
Koko päivän: imetystä sinun ja lapsesi haluamassa tahdissa
Aamiainen: Äidinmaitoa, puuroa tai velliä
Lounas: Lämmin ateria, ruokajuomaksi äidinmaitoa tai vettä, hedelmä-marjasosetta
Välipala: Hedelmä- tai marjasosetta, äidinmaitoa
Iltapala: äidinmaitoa, puuroa tai velliä
Kuulostaa vaan niin paljolta :) Tänään kuitenkin annoin aamupalaksi Miklulle vadelmakaurapuuroa ja päivällä peruna-porkkanasosetta. Jos sitä velliä vielä antaisi ennen nukkumaanmenoa illalla.
Niin se poika vaan kasvaa, ei pelkkä pullottelu riitä :) Menisi vielä munkin jakeluun niin hyvä olisi :)
Luin äsken että maissinaksuja voisi alkaa antamaan vauvalle heti kun kiinteää alkaa syömään ja kun kädellä osaa suuhun sihdata, oletteko kokeilleet? Se kuulemma sulaa niin hyvin suuhun että niitä voisi antaa.

Sosetta Miklu söi ennen nukkumaanmenoa koko purkillisen, nyt onkin toista tuntia jo nukkunut rattaissa.
Nyt Miklulla on alkanut uudestaan tuo raivoaminen ennen nukkumaanmenoa, samaa oli joskus kun Miklu oli 3 kk:n ikäinen. Rattaisiin sentään nukahti ilman huutoa kun lähdettiin kävelylle. Mutta jos sisällä yrittää nukuttaa niin ei siitä tahdo tulla mitään. Lopulta Miklu sitten nukahtaa kun ei yksinkertaisesti jaksa pistää enää vastaan, siihen voi mennä todella kauan...
Ne maitohappobakteerit muuten tuntuivat auttavan Miklun iltaheräilyyn, eli tunti yöunien alkamisen jälkeen heräsi itkemään. Nyt ei ole sitä ongelmaa, kun saisi vaan pojan nukahtamaan helpommin :)

Nyt teen keittoon :)

ihan p...a olo kertakaikkiaan. flunssa iski oikein kunnolla ja kun tuukkakin heräsi aamulla klo 4 eikä ole nukkunut kunnon päikkäreitä, niin olen sekä väsynyt että kipeä. mies meni iltavuoroon, joten ei siitäkään ole apua - vaikka ei siitä apua ollut aamullakaan kun nukkui kymmeneen.......... voihan kettu!!!!!!!!!
mä olen tosi "fresh" kun välillä hikoilen kuin sika ja välillä palelee. räkää on pää täynnä, tekisi melkein mieli työntää tamponit nenään niinkuin joissain sketseissä, jos se rään tulo sillä hetkeksi taukoaisi ;o)
muhun iskee flunssa aina tosi kovaa ja rytinällä, mutta parin päivän jälkeen se yleensä helpottaa.
tuukan flunssa ei onneksi ole pahentunut, joskaan ei parantunutkaan. nenä-frida oli kyllä ihan turha ostos, koska en tosiaan osu sillä tuukan nenään kun toinen kiemurtelee karkuun ja työntää kaikin voimin mun kättä pois..... vitsi, jossa verrataan vauvan syöttämistä (vertaan sitä nyt tähän nenä-fridan käyttöön..) ja lusikan työntämistä heiluvassa kurpitsassa (tms..) olevaan aukkoon on meikäläisen mielestä presiis totta - oliskohan harjoittelusta ollut apua???? mulla on pari kurpitsaa kaapissa...........

tänään on kyllä muutamaan kertaan käynyt mielessä, että on tää äitiys joskus ihan törkeän raskasta, eikä aina niin ihanaa :(
voi kun saisi nukkua!

vielä noista ruoka-asioista - ollaan ihan tarkoituksella kokeiltu kaikkea uutta aamuisin ja päivisin. jos jotain mahavaivoja tulisikin, niin ei sitten tarvi valvoa öitä niiden takia. (vaikka aamuyöstähän meillä valvotaan nykyisin melkein poikkeuksetta, mutta iltayöt on onneksi olleet aika levollisia.)

Voi Sinttu, miten lentävää tekstiä *kikattaa*. Kyllä sinäkin vielä nukkua saat, sitten vanhana :) Meillä on ihan sama meininki noiden maistattamisien kanssa. Annan aamupäivällä, ettei yöt mene plörinäksi. Ja täytynee alkaa kasvattamaan noita annoksia ihan rohkeasti. En kuitenkaan halua luopua imetyksestä vielä pitkään aikaan. Se on mukavaa puuhaa ja tervetullut lepohetki keskellä päivää. Usein torkahdetaan yhdessä syönnin päälle. Onko imetyksellä jotenkin rentouttava vaikutus, vai oonko vaan niin väsynyt, että nukahdan aina vaakatasoon päästyäni?

Meidän kurpitsa pysyy kyllä hievahtamatta suuaukko apposen auki, kun lusikka lähestyy. Hyvin nopsaan alkoi mennä mustikkaakin, vaikka vasta eilen ekaa kertaa kokeiltiin :) Tyttö on ihan innoissaan ruokailusta.

Nyt heipat! Sintulle paranemista. Pitää vielä nostaa ulkokukat sisälle hallan varalta ja pakastaa viimeiset sellerit, mitkä revin mummun kasvimaalta ennen pakkasia. Tänne luvattiin jo ekoja lumisateitakin...

Yhteistyössä