Tukien ns. väärinkäyttö.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:
Kaikki tukien väärinkäyttäjät pitäisi käräyttää, varsinkin yh:t jotka on lastensa varjolla aina mankumassa jos jotakin etuutta. Säälittävää porukkaa!

Ethän kuitenkaan ole kaikkien yh:den tekevän noin? En mä ainakaan saa lapsestani Kelalta muuta kuin sen lapsilisän yh-korotuksineen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:
Kaikki tukien väärinkäyttäjät pitäisi käräyttää, varsinkin yh:t jotka on lastensa varjolla aina mankumassa jos jotakin etuutta. Säälittävää porukkaa!

No jos ne on oikeesti yyhoita niin sittenhän ne yh-tuet kuuluu niille :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jamssi:
Hei, tuota en tienykkään ettei ole oikeutettu asumislisää opintotukeen jos on lapsi. Jatkan opintoja piakkoin ja oletin että saisin siis tätä asumislisää opintotukeen edelleen vaikka lapsi syntyikin. Huh :/ Pakko pärjätä ilman sitten, tosi kiva juttu.

Minulle se taas oli pelastus, koska olin yh. Sain yleistä asumistukea ympäri vuoden, kun opiskelijallahan tuet katkeavat kesäksi.

Suomessa yh:t on herrankukkarossa. Entäs sitten jos on parisuhteessa..sen takia et saa mitään tukia mistään sun asumiseen opintojen aikana.
 
kela ei tule tarkistamaan missä kukakin asuu. Ja jos tuliisvatkin niiin kylässä saa käydä, toisen tavaroitakin saa asunnossa jne.
jopa soiaalitoimisto on sanonut pariskunnille, etä erokaa, kun ei pariskunta ole saanut rahaa
 
En toisaalta ihmettele, jos jotkut haluavat asua epävirallisesti yhdessä. Avoliitossa kun kelakin laskee kaiken niin, että toinen olisi elatusvelvollinen toista kohtaan ja usein ne rahat ei kuitenkaan ole yhteisiä niin enpä itsekään haluaisi esim. hoitovapaalla olla avoliitossa, kun tulot lasketaan toisen tulojen mukaan vaikka ne eivät omia tuloja olekaan.

Ja kun tulen saamaan asumistukea varmaan vielä monen vuoden ajan, käytännössä jos joskus esim. 5 vuoden päästä muuttaisin jonkun miehen kanssa yhteen, hänet katsottaisiin elättäjäksi minua ja lapsiani kohtaan ja rahahan ei liity parisuhteeseen mitenkään, molemmat maksavat omat kulunsa. Siinä kohtaa joutuisi kyllä todella laskemaan, miten paljon omat tuloni putoaisivat jos muuttaisin joskus avoliittoon. Esim. sen myötä lapsilisistä putoaisi yh-korotus vaikka eihän uusi avomies sitä minulle maksaisi. No, enpä kyllä avoliittoa ole ihan lähiajoille suunnitellutkaan.

Eri juttu sitten jos ne rahat ovat yhteisiä ja ihan tietoisesti vaan halutaan nyhtää kaikki mahdolliset tuet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:
Kaikki tukien väärinkäyttäjät pitäisi käräyttää, varsinkin yh:t jotka on lastensa varjolla aina mankumassa jos jotakin etuutta. Säälittävää porukkaa!

No jos ne on oikeesti yyhoita niin sittenhän ne yh-tuet kuuluu niille :)

Mut tääkin on kakspiippunen juttu. Olen totaali-yh, eli lapsellani ei virallisesti ole isää, eivät ole missään tekemisissä, kunta maksaa mulle elarit. Nyt kun muutin miesystäväni kanssa, en enää saakkaan yh-lisää. Vaikka se ei ole paljon, se on silti katkeraa, kun ei miesystäväni ole velvollinen maksamaan lapsesta mitään kuluja ja minä olen yhtä paljon yh kuin ennekkin, varsinkin kun ei ole yhteisiä lapsia lisäksi. Eli mielestäni totaali-yh:n pitäis saada se korotus myös...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:
Kaikki tukien väärinkäyttäjät pitäisi käräyttää, varsinkin yh:t jotka on lastensa varjolla aina mankumassa jos jotakin etuutta. Säälittävää porukkaa!

No jos ne on oikeesti yyhoita niin sittenhän ne yh-tuet kuuluu niille :)

Mut tääkin on kakspiippunen juttu. Olen totaali-yh, eli lapsellani ei virallisesti ole isää, eivät ole missään tekemisissä, kunta maksaa mulle elarit. Nyt kun muutin miesystäväni kanssa, en enää saakkaan yh-lisää. Vaikka se ei ole paljon, se on silti katkeraa, kun ei miesystäväni ole velvollinen maksamaan lapsesta mitään kuluja ja minä olen yhtä paljon yh kuin ennekkin, varsinkin kun ei ole yhteisiä lapsia lisäksi. Eli mielestäni totaali-yh:n pitäis saada se korotus myös...

no miks muutit virallisesti miesydtäväsi jkanssa yhteen. voihan siä seurustella aj olla yhdessä muutenkin
 
Olemme myös miettineet, että minä menisin muualle kirjoille. Itse saan vain asumistuen enkä mitään muuta rahaa. Avopuolison opintotuella olemme eläneet kohta 2 vuotta, huoh!
 
En minäkään tykkää että tukia huijataan, mutta jotkut noista säännöistä on niin kammottavia, että ihmisten on joskus pakko asua virallisesti erillään tms. että saavat rahaa tarpeeksi edes henkensä pitimiksi. Juuri nuo kämppistulkinnat ja samassa kämpässä asuvien ihmisten tulot. On se suhde millainen tahansa niin sen asujatoverin oletetaan maksavan kaikki. Ei se nyt ihan niin mene.

Itsellä ei ole ollut huijaukset tarpeen kun olen aina jakanut asunnon vain parisuhteessa, jossa miehelläkään ei ole päätähuimaavat tulot ja rahat ovat olleet muutenkin yhteisiä. Mutta tiedän kyllä tilanteita, jolloin ei kelakaan ihan herkusti ole tuen hakijoita kohdellut. Itsekin saanut osansa paskaa niskaan, mutta se ei liittynyt mitenkään asumisiin tai kusettamisiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juuu:
Olemme myös miettineet, että minä menisin muualle kirjoille. Itse saan vain asumistuen enkä mitään muuta rahaa. Avopuolison opintotuella olemme eläneet kohta 2 vuotta, huoh!

riittää että asu pelkästän poste restantessa, enää nykyöön ei ole irtolaislakia.

Tosiaan kela ei käy kenenkään kotona katsomassa kenen kuona olet ja kuinka usien. Voihan jollakin olla seim koko kesän sukulaisia ulkomailta ja heidtäkään kukaan ala kelaan ilmoittamaan
 
Mulla on miniä joka exän kanssa asui ns. yh;na jotta sai kaikki tuet.Nyt sitten teki lapsen heti poikani kanssa,jottei töihin tarvii mennä. Poikani työtön ja miniä käskee muutamaan kirjat mun luo jotta saa kaikk tuet.Miniä tekee kaiken sen mukaan miten helpoiten saa rahaa/taloutta eikä joudu itse ainakaan töihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja Juuu:
Olemme myös miettineet, että minä menisin muualle kirjoille. Itse saan vain asumistuen enkä mitään muuta rahaa. Avopuolison opintotuella olemme eläneet kohta 2 vuotta, huoh!

riittää että asu pelkästän poste restantessa, enää nykyöön ei ole irtolaislakia.

Tosiaan kela ei käy kenenkään kotona katsomassa kenen kuona olet ja kuinka usien. Voihan jollakin olla seim koko kesän sukulaisia ulkomailta ja heidtäkään kukaan ala kelaan ilmoittamaan

sossulle tuo postijuttu tuskin menee läpi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja Juuu:
Olemme myös miettineet, että minä menisin muualle kirjoille. Itse saan vain asumistuen enkä mitään muuta rahaa. Avopuolison opintotuella olemme eläneet kohta 2 vuotta, huoh!

riittää että asu pelkästän poste restantessa, enää nykyöön ei ole irtolaislakia.

Tosiaan kela ei käy kenenkään kotona katsomassa kenen kuona olet ja kuinka usien. Voihan jollakin olla seim koko kesän sukulaisia ulkomailta ja heidtäkään kukaan ala kelaan ilmoittamaan

sossulle tuo postijuttu tuskin menee läpi.

kyllä menee, sossulle riittää kunhan ei ASU VIRALLISESTI samassa osoiteessa. Kenelläkään ei ole palkko olla virallist aasuntoa, jotkut voivat asua läpi vuoden vaika asuntovaunussa
 
en uskaltais tehdä tuommoista tai mitään muutakaan huijausta - ei kyllä ole tarvettakaan moiseen - koko ajan olis pelko että millon jää kiinni, millon joku "ystävällinen" sielu ilmiantaa Kelalle tms.
paljon mukavampi ja helpompi olla kun ei tarvi pelätä mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en uskaltais tehdä tuommoista tai mitään muutakaan huijausta - ei kyllä ole tarvettakaan moiseen - koko ajan olis pelko että millon jää kiinni, millon joku "ystävällinen" sielu ilmiantaa Kelalle tms.
paljon mukavampi ja helpompi olla kun ei tarvi pelätä mitään.

No mita tuosta ilmiannoasta seuraa, ilmeisesti vaan tuet joutuu maksamaan takaisin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en uskaltais tehdä tuommoista tai mitään muutakaan huijausta - ei kyllä ole tarvettakaan moiseen - koko ajan olis pelko että millon jää kiinni, millon joku "ystävällinen" sielu ilmiantaa Kelalle tms.
paljon mukavampi ja helpompi olla kun ei tarvi pelätä mitään.

No mita tuosta ilmiannoasta seuraa, ilmeisesti vaan tuet joutuu maksamaan takaisin?

yleensä kelan tukihuijaukset päätyy käräjille, eli kyseessä on poliisiasia sen lisäksi että joutuu maksamaan tuet takasin. ei mun mielestä mikään pikkujuttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en uskaltais tehdä tuommoista tai mitään muutakaan huijausta - ei kyllä ole tarvettakaan moiseen - koko ajan olis pelko että millon jää kiinni, millon joku "ystävällinen" sielu ilmiantaa Kelalle tms.
paljon mukavampi ja helpompi olla kun ei tarvi pelätä mitään.

No mita tuosta ilmiannoasta seuraa, ilmeisesti vaan tuet joutuu maksamaan takaisin?

et sä pysty todistamaan mitään. Ne lähettävät asianomaisille kirjelmän joss akysytään että asuuko yksin vai ei. joa kumpikin vastaa etttäa suvat eri osoitteissa asia on sillä selvä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en uskaltais tehdä tuommoista tai mitään muutakaan huijausta - ei kyllä ole tarvettakaan moiseen - koko ajan olis pelko että millon jää kiinni, millon joku "ystävällinen" sielu ilmiantaa Kelalle tms.
paljon mukavampi ja helpompi olla kun ei tarvi pelätä mitään.

No mita tuosta ilmiannoasta seuraa, ilmeisesti vaan tuet joutuu maksamaan takaisin?

yleensä kelan tukihuijaukset päätyy käräjille, eli kyseessä on poliisiasia sen lisäksi että joutuu maksamaan tuet takasin. ei mun mielestä mikään pikkujuttu.

yl yleensä nää tukihuijarit jotka jää kiinni ovat työttömiä, jotka ovat tehneet pimeitä töitä.
Kukaan ei voi kieltää ketään vierailemasta kenenkään luona, jos ei virallisesti asu toisen kansa
 
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jamssi:
Joo, tuo on kyl aika älytöntä minusta et kela olettaa heti pariskunnaksi jos asuu mies ja nainen. Ei voi ymmärtää, mutta milläs todistat ettet seurustele jonkun miespuolisen kanssa joka asuu samassa taloudessa? Hassua kyl ku sitte naista ja naista ei oleteta, eikä myöskään kahta miespuolista samassa asunnossa. Lesbot ja homot saa sitte enemmän rahaa. Mutta minkäs voit :)

itse asiassa, kun tekee selvityksen suhteen laadutsa, sieltä tullaan tarkistamaan että asuinolot täyttävät kämppisten kriteerit, eli molemmilla on omat huoneet,omat jääkaapit ja omat astiat ja ruuat omissa kaapeissa etc. silloin voidaan katsoa että mies ja nainen asuvat kämppiksinä

Tää on urbaanilegenda. Ei kela kenenkään jääkaappeja ja sänkyjä tule tarkistamaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jamssi:
Joo, tuo on kyl aika älytöntä minusta et kela olettaa heti pariskunnaksi jos asuu mies ja nainen. Ei voi ymmärtää, mutta milläs todistat ettet seurustele jonkun miespuolisen kanssa joka asuu samassa taloudessa? Hassua kyl ku sitte naista ja naista ei oleteta, eikä myöskään kahta miespuolista samassa asunnossa. Lesbot ja homot saa sitte enemmän rahaa. Mutta minkäs voit :)

itse asiassa, kun tekee selvityksen suhteen laadutsa, sieltä tullaan tarkistamaan että asuinolot täyttävät kämppisten kriteerit, eli molemmilla on omat huoneet,omat jääkaapit ja omat astiat ja ruuat omissa kaapeissa etc. silloin voidaan katsoa että mies ja nainen asuvat kämppiksinä

Tää on urbaanilegenda. Ei kela kenenkään jääkaappeja ja sänkyjä tule tarkistamaan :)

eivät tosiaankaan tule, ei sossukaan tule tai muu viranomainen. Kelalle ja sossulle riitää että ei virallisesti asu yhdessä. silloin olet oikeutettu tukiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en uskaltais tehdä tuommoista tai mitään muutakaan huijausta - ei kyllä ole tarvettakaan moiseen - koko ajan olis pelko että millon jää kiinni, millon joku "ystävällinen" sielu ilmiantaa Kelalle tms.
paljon mukavampi ja helpompi olla kun ei tarvi pelätä mitään.

No mita tuosta ilmiannoasta seuraa, ilmeisesti vaan tuet joutuu maksamaan takaisin?

yleensä kelan tukihuijaukset päätyy käräjille, eli kyseessä on poliisiasia sen lisäksi että joutuu maksamaan tuet takasin. ei mun mielestä mikään pikkujuttu.

yl yleensä nää tukihuijarit jotka jää kiinni ovat työttömiä, jotka ovat tehneet pimeitä töitä.
Kukaan ei voi kieltää ketään vierailemasta kenenkään luona, jos ei virallisesti asu toisen kansa

huijaus kuin huijaus; jos kela päättää selvittää asian poliisitutkinnan kautta, se ei edelleenkään ole mikään pikkujuttu.

miksi ei vain yksinkertaisesti voi elää ja olla niin kuin oikein on? sitten näiden huijareiden takia ne ihmiset, jotka oikeasti tukia tarvitsevat- oli se tuki sitten mikä hyvänsä tuki - joutuvat kärsimään, kun kaikki asiat tutkitaan suurennuslasin kanssa ja epäillään aiheetta mahdollisesta huijaamisesta.

edelleenkin kannatan vanhaa periaatetta "rehellisyys maan perii"
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en uskaltais tehdä tuommoista tai mitään muutakaan huijausta - ei kyllä ole tarvettakaan moiseen - koko ajan olis pelko että millon jää kiinni, millon joku "ystävällinen" sielu ilmiantaa Kelalle tms.
paljon mukavampi ja helpompi olla kun ei tarvi pelätä mitään.

No mita tuosta ilmiannoasta seuraa, ilmeisesti vaan tuet joutuu maksamaan takaisin?

yleensä kelan tukihuijaukset päätyy käräjille, eli kyseessä on poliisiasia sen lisäksi että joutuu maksamaan tuet takasin. ei mun mielestä mikään pikkujuttu.

yl yleensä nää tukihuijarit jotka jää kiinni ovat työttömiä, jotka ovat tehneet pimeitä töitä.
Kukaan ei voi kieltää ketään vierailemasta kenenkään luona, jos ei virallisesti asu toisen kansa

huijaus kuin huijaus; jos kela päättää selvittää asian poliisitutkinnan kautta, se ei edelleenkään ole mikään pikkujuttu.

miksi ei vain yksinkertaisesti voi elää ja olla niin kuin oikein on? sitten näiden huijareiden takia ne ihmiset, jotka oikeasti tukia tarvitsevat- oli se tuki sitten mikä hyvänsä tuki - joutuvat kärsimään, kun kaikki asiat tutkitaan suurennuslasin kanssa ja epäillään aiheetta mahdollisesta huijaamisesta.

edelleenkin kannatan vanhaa periaatetta "rehellisyys maan perii"

vielä sen verran lisään että miten te opetatte omat lapsenne rehellisyyteen, jos itse näytätte päinvastaista esimerkkiä??
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieeras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en uskaltais tehdä tuommoista tai mitään muutakaan huijausta - ei kyllä ole tarvettakaan moiseen - koko ajan olis pelko että millon jää kiinni, millon joku "ystävällinen" sielu ilmiantaa Kelalle tms.
paljon mukavampi ja helpompi olla kun ei tarvi pelätä mitään.

No mita tuosta ilmiannoasta seuraa, ilmeisesti vaan tuet joutuu maksamaan takaisin?

yleensä kelan tukihuijaukset päätyy käräjille, eli kyseessä on poliisiasia sen lisäksi että joutuu maksamaan tuet takasin. ei mun mielestä mikään pikkujuttu.

yl yleensä nää tukihuijarit jotka jää kiinni ovat työttömiä, jotka ovat tehneet pimeitä töitä.
Kukaan ei voi kieltää ketään vierailemasta kenenkään luona, jos ei virallisesti asu toisen kansa

huijaus kuin huijaus; jos kela päättää selvittää asian poliisitutkinnan kautta, se ei edelleenkään ole mikään pikkujuttu.

miksi ei vain yksinkertaisesti voi elää ja olla niin kuin oikein on? sitten näiden huijareiden takia ne ihmiset, jotka oikeasti tukia tarvitsevat- oli se tuki sitten mikä hyvänsä tuki - joutuvat kärsimään, kun kaikki asiat tutkitaan suurennuslasin kanssa ja epäillään aiheetta mahdollisesta huijaamisesta.

edelleenkin kannatan vanhaa periaatetta "rehellisyys maan perii"

vielä sen verran lisään että miten te opetatte omat lapsenne rehellisyyteen, jos itse näytätte päinvastaista esimerkkiä??

me ainkain asutan virallisesti yhdessä, joten mua tää viesti tuskin koskee.
 

Similar threads

Yhteistyössä