Tuleeko karenssia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuittu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En asu maalla ja helpommin pääsisin jopa Helsinkiin töihin matkojen puolesta. Siksi en ole koskaan tarvinnut omaa autoa. Lapsen olen vienyt kävellen hoitoon ja mies on hänet sieltä hakenut. Mies ei aamuisin voi lasta klo. neljältä aamulla hoitoon viedä, jos työvuoroni päättyy klo. kuusi aamulla. Tuo autojuttu ei siis ole ainoa ongelma.

Eikö sille lapselle voisi saada hoitopaikkaa jostain kodin läheltä? Sittenhän hoitoonkuljetus onnistuisi vaikka sillä polkupyörällä ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se kiva, kun kommentoitte lukematta mitä kommentoitte.

mitä tässä pitäisi lukee ja kommentoida? mun mielestä sä ole onnellisessa tilanteessa kun 3 työttömyyspäivän jälkeen tarjotaan jo uutta duunia joka on sun alaa ja hyvä palkkasta. en näe tässä ongelmaa.

en minäkään!

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
En asu maalla ja helpommin pääsisin jopa Helsinkiin töihin matkojen puolesta. Siksi en ole koskaan tarvinnut omaa autoa. Lapsen olen vienyt kävellen hoitoon ja mies on hänet sieltä hakenut. Mies ei aamuisin voi lasta klo. neljältä aamulla hoitoon viedä, jos työvuoroni päättyy klo. kuusi aamulla. Tuo autojuttu ei siis ole ainoa ongelma.

Eikö sille lapselle voisi saada hoitopaikkaa jostain kodin läheltä? Sittenhän hoitoonkuljetus onnistuisi vaikka sillä polkupyörällä ihan hyvin.

Hoitopaikka on sadan metrin päässä, muttei ole vuoropäiväkoti. Semmoinen on sitten toisella puolella kylää...

vuoropäiväkoti?

En tiedä oliko se työhönosoitus, kun sieltä duunista soittivat, että voisinko tulla töihin. Olivat saaneet tietoni TE-toimistosta ja työ alkaisi ensiviikolla

Jos te-toimisto on sua ehdottanut ja osoitus on tehty niin voin sanoa että 100% vamasti tulee postissa se selvityspyyntö jälkijunassa. Autottomuuteen et voi vedota, karenssi tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:

vuoropäiväkoti?

Niin... jos mulla yövuoro 22-06 ja miehen duuni 05-13 ja matkat päälleeli mies lähtee 04 ja mä olisin kotona 06.30 (siis jos olis se auto ym.) Ei päiväkoti-ikäistä voi yksin kotiinkaan jättää. Niin ja se päiväkoti aukee klo. 6.30

No sitten se auto on hommattava, totuteltava ajamaan ja soitto kuntaan/kaupungille päivähoitotoimistoon että pikainen työllistyminen, vuoropaikka tarpeen. Tai karenssi.

Alkuperäinen kirjoittaja dfgh:
Siis ap:llä on kortti? Voi jestas, että jotku osaa!! :O Kuule, kyllä täällä suomen maassa ajetaan töihin autolla pitempiäkin matkoja! Ja jos et pyörällä mee niin osta auto ja aja sillä! Niin, seuraavaksi joku heittää ettei välttämättä oo rahaa ostaa sitä autoo. Ei ollut mullakaan varaa autoon ja otin pankista pienen lainan, että työmatka auton saan. No tiedoksi nyt sillekkin joka tulee sanomaan ettei kaikki saa lainaa, että se on sit oma ongelma. Toivon, että saat ap karenssin. Syysi ottaa työtä vastaan ovat naurettavat. :)

Minua ei paljoa naurata, en ole uskaltanut ajaa autoa sen jälkeen, kun kaverini kuoli kolarissa. Pelkästä ajatuksesta tulee hirveä ahdistus. Vaati paljon terapiaa, että uskallan edes kyydissä olla.

Jos se on sinusta naurettavaa, niin sille minä en voi mitään.

:(

Joo, mut sun tarttee hakee apua!!! Mä olen itse ajanut kolarin, jossa oli hengen lähtö lähellä, joten ei varmaan kannata sunkaan verrata meitä toisiimme? Eli hae apua, ja jostain muualta ku täältä!

Siis ap:llä on kortti? Voi jestas, että jotku osaa!! :O Kuule, kyllä täällä suomen maassa ajetaan töihin autolla pitempiäkin matkoja! Ja jos et pyörällä mee niin osta auto ja aja sillä! Niin, seuraavaksi joku heittää ettei välttämättä oo rahaa ostaa sitä autoo. Ei ollut mullakaan varaa autoon ja otin pankista pienen lainan, että työmatka auton saan. No tiedoksi nyt sillekkin joka tulee sanomaan ettei kaikki saa lainaa, että se on sit oma ongelma. Toivon, että saat ap karenssin. Syysi ottaa työtä vastaan ovat naurettavat. :)

Minua ei paljoa naurata, en ole uskaltanut ajaa autoa sen jälkeen, kun kaverini kuoli kolarissa. Pelkästä ajatuksesta tulee hirveä ahdistus. Vaati paljon terapiaa, että uskallan edes kyydissä olla.

Joo, mut sun tarttee hakee apua!!! Mä olen itse ajanut kolarin, jossa oli hengen lähtö lähellä, joten ei varmaan kannata sunkaan verrata meitä toisiimme? Eli hae apua, ja jostain muualta ku täältä!

Joo ja sun kanssa, jos et ymmärrä lukemaasi. Olen saanut apua!

Mutta ilmeisesti et tarpeeksi. Jää odottelemaan seuraavaa työtä, jos ja kun et tätä työtä halua. :)

Alkuperäinen kirjoittaja lenttis:

Mutta ilmeisesti et tarpeeksi. Jää odottelemaan seuraavaa työtä, jos ja kun et tätä työtä halua. :)

En ole missään välissä sanonut, etten tätä työtä haluaisi :(

Mun käsityksen mukaan ei sua voida määrätä viikon varoajalla töihin, jos et pysty järjestämään lapsen hoitoa. Muutenkin yleensä työpaikat haluavat mielummin sellaisen henkilön töihin, joka pystyy sielä käymään kuin sellaisen, jolla tulovaikeuksia. Jos siis työpaikka on saanut useamman työttömän tiedot, niin toki valitsevat heistä sen joka sinne on paras valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun käsityksen mukaan ei sua voida määrätä viikon varoajalla töihin, jos et pysty järjestämään lapsen hoitoa. Muutenkin yleensä työpaikat haluavat mielummin sellaisen henkilön töihin, joka pystyy sielä käymään kuin sellaisen, jolla tulovaikeuksia. Jos siis työpaikka on saanut useamman työttömän tiedot, niin toki valitsevat heistä sen joka sinne on paras valinta.

kyllä vaan voivat. Se että ei oo hoitopaikkaa ei riitä syyksi. Sulla on oltava hoitopikka jos silloin kun olet työtön tyänhakija. Näin se vaan menee

Jos se on noin prkleen hankalaa, kulkeminen ja lapsen hoitoonvienti, niin jää kotiäidiksi ja lakkaa nauttimasta työkkärin tukia! Eivätpähän tarjoa "hankalaa" työtä etkä voi kieltäytymisestä saada karenssia :headwall:

Koko ketjua lukematta, jos auto tuottaa hankaluuksia niin pystyisitkö ajamaan skootterilla? Tietysti kovilla pakkasilla voi olla kylmää kyytiä mutta jos silloin onnistuisi vaikka jokin kimppakyytisysteemi.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:

kyllä vaan voivat. Se että ei oo hoitopaikkaa ei riitä syyksi. Sulla on oltava hoitopikka jos silloin kun olet työtön tyänhakija. Näin se vaan menee

Tädilleni sanottiin joskus, että kaksi viikkoa pitää antaa varoitusaikaa, jos kulkeminen, lastenhoito tai jokin muu vastaava on vaikea järjestää. Tämän sanoi jokin vähän ylemmässä asemassa oleva, sen jälkeen kun ajokortiton tätini sai karenssin, kun ei aamukuudelta tulleen soiton jälkeen luvannut lähteä samana päivänä töihin. Tai lupasi kyllä, mutta sanoi, ettei ehdi kävellen perille ennen puolta päivää (kahdeksalta olisi pitänyt olla ). Valitti asiasta ja karenssi peruttiin.

Helppo teidän on moralisoida ja toivoa toiselle karenssia. Toivottavasti ei osu omalle kohdallenne!

Juu, tuskin osuu. Tarpeen vaatiessa on 2 autoa hommattu, töihin oli 25 kilsaa suuntaansa ja siihen päälle koulumatkat. Tällä hetkellä mies ajaa kesät talvet töihin skootterilla 10 kilsaa. Lapsikin oli aiemmin vuoropäiväkodissa. Elämä on hankalaa jos siitä tekee sellaista.

Hoitopaikka on!!! Mutta se on tavallisessa päiväkodissa eli sielä ei ole hoitoa yöksi tai illaksi. En jaksa vääntää teidän kanssa rautalankaa.
Työnantaja pyysi ottamaan yhteyttä, jos saan asiat järjestymään, en vain lennossa pystynyt lupautumaan sinne menemään. Jos tuosta tulee karenssia, niin on kyllä syvältä koko systeemi.
Hyvää yötä vaan kaikille

Itse asun pienen kaupungin keskustassa, josta on hyvät liikenneyhteydet (juna, bussi) isoihin kaupunkeihin. Ilman autoa pärjään mainiosti nykyisessä työssäni, kuljen 40 km:n työmatkan junalla. Mutta jos jäisin työttömäksi ja minulle osoitettaisiin vuorotyö 20 km päästä täältä "perämetsään päin", niin enpä tiedä mitä voisin tehdä. Vuorohoitoa lapsille tarjotaan 12 km kotoani toiseen suuntaan, sitten pitäisi palata takaisin ja ilmeisesti polkea se 20 km töihin. Sama työvuoron päätyttyä.

Ei ihmisen tarvitse asua korvessa jotta töihin olisi mahdotonta päästä. Se työpaikka voi olla korvessa. Itse en voisi liikenneyhteyksiltään paremmassa paikassa asua, silti tuolla julkisen liikenteen ulottumattomissa 20 km päässä on suuria työllistäjiä.

Tämän perusteella työvoimaviranomaisten pitäisi määritellä, että et ole työmarkkinoiden käytettävissä ellet omista ajokorttia tai autoa. Ihan jokaiselle (ehkä pk-seutua lukuunottamatta) voi tulla sellainen tilanne, että tarjotaan työtä, jonne on mahdotonta kulkea muuten kuin autolla.

Mutta valmiina ei tarvi olla kolmivuorohoitopaikkaa. Ja sitäpaitsi ketään ei voi pakottaa tekemään yövuoroja. Ne ei vaan sovi kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuittu:
Tonne on yli kymmenen kilometriä ja kolmivuorotyö. Bussilla saattaisi päivävuoroon päästä, mutta esim. yövuoroon ei millään ja samoten iltavuorosta ei pääsis kotiinpäin... Miten ne voi vaatia, että kaikilla pitäisi olla auto? En ole ajanut yli kymmeneen vuoteen ja silloinkin vain pakosta. Ja pelkäsin kuollakseni :(

Olisit ottanut selvää kulkeeko joku samoilta suunnilta,että olisit voinut kyydillä päästä.

Joo, olispa ap:lla hyvä tuuri, kun sattuis samalta sunnalta joku joka kulkee samassa työpaikassa ja vielä samassa vuorossa. Yövuorossakaan tuskin on kovin montaa ihmistä samaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
nyt kyllä kannattaa elvyttää se autolla ajotaito. Minäkin olin ajamatta 15 vuotta ja nyt viimeisen puolen vuoden aikana olen taas sinnikäästi opetellut ja hyvin sujuu, helpottaa elämää todella paljon.

Samaa mieltä. Kakkosauto ja ei kun menoksi. Ainakin olis tärkeää, ettei tarvitse työstä kieltäytyä matkan vuoksi. 10 kilometriä on niin lyhyt matka, että haja-asutusalueelta ei taida lähempää löytyäkään. Vai onko tarkoituksena ollakin vaan kotona.

Toinen vaihtoehto on tietenkin muuttaminen sellaiselle alueelle, jossa bussit kulkee. Tiedän, että aika jyrkkä mielipide, mutta jos ei koko elämää halua työttömnä viettää, niin täytyy hieman tarkistella, mitä asioiden eteen voi tehdä.

Tämä paikka tietenkin nyt on mennyt sivusuun, mutta vastaisuuden varalle, olisi se kakkosauton hankinta nyt paikallaan, jos muuttaminen tuntuu mahdottomalle.

Yhteistyössä