Tuleeko miehen mielestäsi osallistua kodin siivoukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkkä taloudenhoitajako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä mies on alusta asti osallistunut ihan ilman mitään mukinoita ja käskytyksiä, enemmänkin hän ehkä käskyttää minua ja haluaa siivota :D

olen kotona ja meillä yksi pieni taapero ja toinen tulossa tammikuussa.
Viikkosiivous hoidetaan aina yhdessä, niin että aloitetaan ja lopetetaan samaan aikaan, molemmilla hyvä mieli ja sitten on kiva käpertyä toisen kaikkuun :)
arkisin meillä ei suuremmin siivota (hyi meitä!) mitä myt keittiötä pidetään kunnossa ja pyykit pestään, nämä menee automaattisesti akna jomman kumman toimesta.

Ihanaa kun tää on meille sellainen aihe josta ei koskaan tarvii riidellä!

Jos jompi kumpi vanhemmista viettää päivät kotona niin kyllä joutaa siivota sen verran ettei oikeissa töissä käyvän tarvitse ensimmäiseksi alkaa siivoamaan kun kotia tulee.

Tottakai pitää mutta ei se tarkoita sitä että naisen pitää jättää kaikki kotona tekemättä vain sen takia että ne tehdään sitten illalla yhdessä. Koti on kuitenkin sen lapsia hoitavan työmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jos jompi kumpi vanhemmista viettää päivät kotona niin kyllä joutaa siivota sen verran ettei oikeissa töissä käyvän tarvitse ensimmäiseksi alkaa siivoamaan kun kotia tulee.

Tätä mieltä minäkin olen.

Tällä hetkellä me ollaan miehen kanssa molemmat työssäkäyviä (mun työpäivät venyy usein pidemmiksi kuin hänen), niin totta hitossa odotan hänen osallistuvan kodinhoitoon siinä missä minäkin. Mies tekee enemmän ruokaa ja tiskaa, minä teen sitten muita hommia.

Minä olen hoitovapaalla ja mies kyllä silti osallistuu omasta vapaasta tahdostaan kotitöihin. Kyllä mulla on päivät kädet täynnä työtä enkä täällä mitenkään laakereillani lepää. Mies tasan tarkkaan tietää sen eikä sitä koskaan oo tarvinnu käskeä mitään tekemään. Sama toimii toisinpäin, kun mies on ollut lasten kanssa kotona ja minä töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen hoitovapaalla ja mies kyllä silti osallistuu omasta vapaasta tahdostaan kotitöihin. Kyllä mulla on päivät kädet täynnä työtä enkä täällä mitenkään laakereillani lepää. Mies tasan tarkkaan tietää sen eikä sitä koskaan oo tarvinnu käskeä mitään tekemään. Sama toimii toisinpäin, kun mies on ollut lasten kanssa kotona ja minä töissä.

Kerroppa mullekin mitä sinä teet esinm. silloin kun lapset nukkuu?

Alkuperäinen kirjoittaja aNu:
kyllä miehen pitäs auttaa koti töissä..... meillä se tuntuu olevan viellä "koulutus asteella". Hemmetti.
Olen aatellu että isä joka auttaa äitiä niin on hyvä esimerkki lapsille ja varsinkin poika lapsille.

aNu, ei millään pahalla, mutta mutta isä joka "auttaa" äitiä, ei ehkä ole paras esimerkki lapsille, ei tytöille, eikä pojille. Jos/kun se sisältää ajatuksen, että kotityöt ovat naiselle kuuluvia, mutta joskus isä armollisesti niissä hieman auttaa. Olen vain allerginen tälle auttaa termille.

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Tätä mieltä minäkin olen.

Tällä hetkellä me ollaan miehen kanssa molemmat työssäkäyviä (mun työpäivät venyy usein pidemmiksi kuin hänen), niin totta hitossa odotan hänen osallistuvan kodinhoitoon siinä missä minäkin. Mies tekee enemmän ruokaa ja tiskaa, minä teen sitten muita hommia.

Kyllä se on meilläkin että kun minä olen joka toinen viikko tällä hetkellä kotona niin ei rouvan tarvitse alkaa imuroimaan, pyykkiä pesemään tai ruokaa laittamaan kun oikeista töistä kotia tulee. Viikonloppuna tietysti tehdään mitä tehdään yhdessä. Ja ihme jos näistä pitäisi jotain listaa tehdä mikä kuuluu kellekin ja kuinka paljon pitää mitäkin tehdä.

Kyllä pitää molempien tehdä vaikka äiti olis kotona lasten kans. Kyllä meillä ainakin riittää kotitöitä vaikka kellonympäri ja jos kokoajan teen niin kukas niiden lasten kans sit olis? Eikö se äiti ole kotona niitä lapsia eikä kotitöitä varten? Enemmän tietysti teen kun aina jossain välissä laitan pyykkiä ja ruokaa yms. mutta en katso että mun pitäis kaikki tehdä kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja aNu:
kyllä miehen pitäs auttaa koti töissä..... meillä se tuntuu olevan viellä "koulutus asteella". Hemmetti.
Olen aatellu että isä joka auttaa äitiä niin on hyvä esimerkki lapsille ja varsinkin poika lapsille.

No tossa menee metsään jo ekassa lauseessa. Tuo, että nainen tekee ja mies "auttaa", kertoo jo lähtökohtaisesti siitä, että nainen kokee kotihommien kuuluvan itselleen. Mä en ainakaan "auta" miestäni jos teen lumityöt, vaan teen osani ja sillä selvä. Mieskään ei "auta" mua täyttämällä tiskikoneen, vaan tekee sen mikä jonkun tehtävä on.

Oho, jäi huomaamatta tuo Millan viesti jossa sanottiinkin ihan sama asia. Mut joo, auttamiseen sisältyy armopalan viesti, millä taas ei luulisi olevan mitään tekemistä asiassa, että asutaan saman katon alla ja puhalletaan yhteen hiileen.

kotiäitinä olen ja ei tarvi osallistua paitsi jos olemme kipeinä tai on tullut valvottua useampi yö.silloin mies itse ymmärtää auttaa kotitöissä.muuten ei tarvi.mies yrittäjänä tekee pitkää päivää.siivoilen yms.aina aamupäivisin niin ei illalla tartte.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmarra:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Minä lasten kanssa kotona,mies pitkät päivät ja illat töissä.Minä olen hoitanut talouden täysin.Kun työrintamalle lähden/pääsen,sitten osallistuu mieskin.

Mä en tajua tätä ajattelumallia. Itse siis olen lapsen kanssa kotona ja tehdään kyllä suurin osa kotihommia mitä pystytään. Mutta mulle lapsen kanssa oleminen on se työ ja päivä menee lapsen kanssa ollessa,ei jynssätessä kämppää. Mies osallistuu töiden jälkeen kotihommiin ja samoin minä.

Mää ajattelen myös näin. Jos suinki ehdin ja ei ole kummempia menoja päivän aikana, voin siivota. Mut suuremmat siivoukset haluaisin että tehtäis yhdessä. TOki hoidan päivän aikana tiskit ja pyykit ja siivoan omat ja lasten jäljet, mutta jos puhutaan oikeen viikkosiivouksesta, niin mieluusti antaisin osan hommista myös miehelle. Meillä vaan tuntuu että kaikki kaatuu tällä hetkellä mun niskaan. Mies ei ole oikein vielä hoksannut, että ollaan nykyään 2-lapsinen perhe. Yhden lapsen kanssa vielä jotenkin saatiin hommat jaettua...

Kerroppa mullekin mitä sinä teet esinm. silloin kun lapset nukkuu?

No jos nyt välttämättä haluat tietää niin pesen pyykkiä, siivoan keittiön, kerään lelut.. ja kyllä, välillä myös istahdan alas, juon kupillisen kahvia ja luen rauhassa päivän lehden tai käyn netissä. Kai ne kahvitauot on kotiäidinkin "työssä" sallittuja?! Kyllä mä kotitöitä päivän aikana teen, mutta riittää niitä silti illaksikin. Yöheräämiset hoidan viikolla aina ja kun on ollut oikein levoton yö niin saatan jopa nukkua päikkärit lasten kanssa samaan aikaan. Tällainen laiskamato, kun olen ;) .

Pitäis auttaa mutta mulla sattuu olemaan miehellä kotoa saatu malli että naiset tekee kaiken ja passaa vielä päälle...eli lähes kaikki on mun kontolla, joski koulutus on pikkuhiljaa jo alkanut tuottamaan tulosta.

Alkuperäinen kirjoittaja tuotanoin:
Pitäis auttaa mutta mulla sattuu olemaan miehellä kotoa saatu malli että naiset tekee kaiken ja passaa vielä päälle...eli lähes kaikki on mun kontolla, joski koulutus on pikkuhiljaa jo alkanut tuottamaan tulosta.

Mä en usko mihinkään pikkuhiljaa tehtäviin muutoksiin, sillä silloinhan mies voi vedota siihen, että alussakin kaikki toimi kun naine teki enemmän. Heti yhteenmuuton alussa on tehtävä selväksi, ettei kukaan passaa ketään ja että kumpikin ansaitsee vapaa-aikaa yhtä paljon. Jollei se miehelle sovi, niin asukoon yksinään.

Yhteistyössä