V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Ei voi ajaa - mutta pystyy työhön jepjepEntä, jos lääkäri on ottanut ajokortin pois? (syystä tai toisesta, esim. joku sairaus.) Eli jos ei voi - turvallisuussyistä - ajaa. Pitäisikö silti velvoittaa ottamaan työ vastaan, vaikka se tarkoittaisi, että pitäisi ajaa taksilla?
Tarkennus vielä edelliseen. Ajatelkaa, jos joku oikeasti yrittäisi kieltäytyä työpaikasta sillä perusteella, että autosta voi puhjeta rengas tai auto voi mennä rikki eikä auton huollon vuoksi pystyisi kulkemaan töihin. Yhtälailla bussit ja junatkin myöhästelevät ja rikkoutuvat. kävelymatkoillakin jalka voi nyrjähtää tai voi jäädä auton alle. Jos näin ajattelee, niin aina olisi syitä, joiden perusteella voi kieltäytyä töistä.Kun lueskelin asiaan liittyviä ohjeistuksia, niin siellä oli maininta, että jos esim. Kesäaikataulujen vuoksi työmatkaan menee enempi kuin kolme tuntia, niiin sitä ei huomioida. Sen vuoksi kumin puhkeaminen tai pyörän mahdollinen huolto ei ole peruste kieltäytyä työstä. Eihän työstä voi kiletäytyä silläkään perusteella, että auto on huollossa.
Huomautan vielä, että 20 kilometriä pyörätyömatkaksi kolmen tunnin työmatkasäännön peristeella on oma ajatukseni. Työhön kulkutavoist ei näkunyt mainintoja teksteissä, joita luin.
Tarkennus vielä edelliseen. Ajatelkaa, jos joku oikeasti yrittäisi kieltäytyä työpaikasta sillä perusteella, että autosta voi puhjeta rengas tai auto voi mennä rikki eikä auton huollon vuoksi pystyisi kulkemaan töihin. Yhtälailla bussit ja junatkin myöhästelevät ja rikkoutuvat. kävelymatkoillakin jalka voi nyrjähtää tai voi jäädä auton alle. Jos näin ajattelee, niin aina olisi syitä, joiden perusteella voi kieltäytyä töistä.
Useimmat varmasti hankkisivat auton jollain keinoin tai jätjestäisivät kimppakyydin. Jos työssäkäynnin lisäksi on huolehdittava lapset hoitoon useamman kilometrin päähän, niin työssäkäynti ilman autoa on aika mahdotonta (jos julkinen liikenne on vähäistä). Työssäkäynti on lasten kanssa muutenkin aikamoista tasapainoilua ilman 20 kilometrin pyörälenkkejä.Ajatelkaa, jos oikeasti kaikki pakotetaan pyöräilemään joka päivä töihin ja kotiiin 40 km:n matka. Kuinka moni tähän suostuisi ja kykenisi?
Tämä kommentti kiteyttää hyvin monen tämän keskustelun "vierailijan" ja ap:n asenteen - aina löytyy joku syy, miksi sinne työhön meneminen nyt vaan on mahdotonta tai vaikeaa.
AP.n asenne on täydellisen pielessä. Jos hän oikeasti haluaisi työtä, ei hän kyselisi keinoja estää karenssi kun hän kieltäytyy, vaan hän pyytäisi neuvoja siihen, miten pääsisi työhön tuonne 20 km päähän.
Jos minä olisin asiasta päättämässä kirjaisin hänet työvoiman ulkopuolella olevaksi pysyvästi. Ei ap halua työtä, hän haluaa loisia meidän veroja maksavien siivellä. Työttömyyskorvausta ei ole tarkoitettu kansalaispalkaksi vaan väliaikaiseksi toimeentuloksi aktiivisesti työtä etsivälle.
Useimmat varmasti hankkisivat auton jollain keinoin tai jätjestäisivät kimppakyydin. Jos työssäkäynnin lisäksi on huolehdittava lapset hoitoon useamman kilometrin päähän, niin työssäkäynti ilman autoa on aika mahdotonta (jos julkinen liikenne on vähäistä). Työssäkäynti on lasten kanssa muutenkin aikamoista tasapainoilua ilman 20 kilometrin pyörälenkkejä.
Ei voi ajaa - mutta pystyy työhön jepjep
Eiköhän sun kummissa skenaarioissa asia sitten kerrota työkkäriin että terveydellisistä syistä ajaminen ei ole mahdollista. Johan se vaikuttaa työhönkin, jos et pysty ajaan niin sama sairaus varmasti vaikuttaa myös työkykyyn eikä kaikki työt luonnistu.
Ketään ei siihen pakoteta, mutta työttömyyskorvaus loppuu jos ei työssäkäynti onnistu noinkin lyhyttä työmatkaa.Ajatelkaa, jos oikeasti kaikki pakotetaan pyöräilemään joka päivä töihin ja kotiiin 40 km:n matka. Kuinka moni tähän suostuisi ja kykenisi?
Mun työmatka ihka ekaan työhönkin oli 70km. Ei julkisia kulkuyhteyksiä. Ostin lainalla halvan auton - homma hoitui. Olin tuolloin 19 vuotias, ja näköjään jo siinäkin iässä kyvykäämpi ratkomaam "elämän mutkia" kuin ap. Ei herran jumala 20km voi olla tuollainen ongelma. Mutta onhan kivempi olla kotona ja hassata valtion rahoja.
Sittemin olen ollut myös työssä jossa työmatka 135km. Muutettiin miehen kanssa toisaalle asumaan enkä heti saanut ko alueelta töitä. Ap elämä ei aina ole tasaista, joskus tarttee vaan sopeutua hieman haastavaan tilanteeseen.
Voi jestas... 20km ongelma. Ei voi olla totta...
Minkälaisessa tilanteessa ihminen ei pysty ajamaan autoa mutta työnteko onnistuu? Kerro joku esimerkki?Voi olla eri syitä, miksi ei voi ajaa autoa, mutta ei se silti kaikkea työntekoa poissulje. Oikeassa olet, että jotkut työt se poissulkee. Mutta se ei ollut pointti vaan se, että aina se oman auton käyttö ei ole mahdollista, ja silloin sellaiset työtkään eivät ole mahdollisia, joihin ei pääse kuin omalla autolla.
Ap:lla on ajokortti. Ajokortin saaminen pitäisi tehdä nykyistä helpommaksi ja halvemmaksi.Auton hankkiminen onkin tuossa tilanteessa varmaan järkevää. Mutta jos ajokorttia ei ole, se auto ei järjesty ihan hetkessä - autokoulun käyminen vie aikaa. Ja jos rahaa ei ole ja kyseessä on matalapalkkatyö, ei sitä autoa oikeasti voi ostaa. Vaikka haluaisikin.
Sopisiko teille sitten sellainen käytäntö, että tällaisissa tilanteissa yhteiskunta maksaisi ihmiselle auton? Koska onhan se nyt ikävä, että ihminen ei pääse töihin.
Mun kaverilla oli niin huono näkö, ettei hän voinut saada ajokorttia. Työntekoa (esim mikä tahansa toimistotyö) se ei estänyt.Minkälaisessa tilanteessa ihminen ei pysty ajamaan autoa mutta työnteko onnistuu? Kerro joku esimerkki?
Minkälaisessa tilanteessa ihminen ei pysty ajamaan autoa mutta työnteko onnistuu? Kerro joku esimerkki?
Mun kaverilla oli niin huono näkö, ettei hän voinut saada ajokorttia. Työntekoa (esim mikä tahansa toimistotyö) se ei estänyt.
Mutta eikö jotain vikaa sitten siinäkin ole, että jos työnhakija pyytää työkkäristä neuvoja tähän, niin hänelle annetaan vain vastaukseksi "se on sinun ongelmasi" tai "keksi jokin keino"? Eikö työkkärin sitten pitäisi myös neuvoa tällaisissa ongelmatilanteissa? Nimittäin jos työkkärikään ei keksi siihen ratkaisua ja ongelma sysätään hakijalle vain siksi, että ratkaisua ei ole, niin silloinhan se tarkoittaa sitä, että kyseinen työ on sille ihmiselle työkkärinkin näkökulmasta mahdoton.
Tarkoitatko, että jos ihminen ei pysty yhtä työtä ottamaan, se tarkoittaa että hän ei pystyisi ottamaan mitään muutakaan työtä? Eiköhän kaikille ole olemassa jokin työ, joka ei syystä tai toisesta ole hänelle mahdollinen, mutta silti sama ihminen voi ottaa vastaan muita töitä.
...niin se mun eka auto sitten maksoi 4000 markkaa, eli alle tonnin. Ei siihen jättilainaa tarvinnu.Sä sait lainan - hyvä. Miten olisit ostanut auton, jos et olisi saanut lainaa pankista? Ja jos sinulla ei olisi ollut myöskään lähisukulaisia, jotka olisivat lainanneet?
Eikös näissä tilanteissa tavata työkkäriin kertoa erikseen että ei ole ajokykyinen? Ettei voi ottaa työtä johon oletuksena on liikkuminen omalla autolla.Esimerkiksi äitini sai epileptisen kohtauksen. Häneltä otettiin ajokortti pois. Töissä kävi silti normaalisti.
Kaupungista kaupunkiin 20 kilometriä eikä julkisilla pääse kuin vasta yhdeksään. Oletko aivan varma? Vai eikö se bussi/juna satu ovelta ovelle aikasemmin?
Työvoimaviranomaisten vastuulla ei ole ihmisen elämän valmiiksi järjestäminen. Hän vastaa ihan itse omasta elämästään. Juuri se tässä on ongelmana, että monet työttömät yrittävät sysätä vastuuta huonosta elämänhallinnastaan viranomaisille - "järjestäkää mun elämä"
.
Työvoimaviranomaisten vastuulla ei ole ihmisen elämän valmiiksi järjestäminen. Hän vastaa ihan itse omasta elämästään. Juuri se tässä on ongelmana, että monet työttömät yrittävät sysätä vastuuta huonosta elämänhallinnastaan viranomaisille - "järjestäkää mun elämä"
Työttömyyskorvausta ei ole tarkoitettu siihen, että ihminen odottaa unelmien ihannetyötä, jossa 100 m kotiovelta odottaa kevyttä toimistotyötä 6000 € kuukausipalkalla ja työaika on liukuva.
Jotkut epileptikot ja diabeetikot ei saa korttia. Naapurin pojan diabetes ei ole tarpeeksi tasapainossa, että saisi kortin. Näyttää tuo töissä olevan perheensä firmassa. Sitä en tiedä, millä sinne kulkee, kun nykyisellään asuu omillaan.Minkälaisessa tilanteessa ihminen ei pysty ajamaan autoa mutta työnteko onnistuu? Kerro joku esimerkki?