Tunnetko maidon kun vauva imee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tunnoton?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tunnoton?

Vieras
Olen imettänyt (ensimmäistä ja ainoaa) lastani kohta 5 kk ja lapsi on kasvanut hyvin. Olen lukenut keskusteluista että äidit tuntevat kun maitoa tulee enemmän ja joskus tuntuu että rinnat ovat täysin tyhjät ja maitoa tulee hitaammin ja vauva hermostuu. Minä en tunne maidon "liikkumista" ollenkaan. Tunnen nännissä tietysti sen että vauva imee, mutta en tunne mitään rinnan sisällä. Onko muita, jotka ei "tunne" maitoa?

Ainoa, mistä tiedän että minulta tulee maitoa on, että näen maidon vauvan suupielistä ja koska vauva kasvaa. En ole maininnut asiasta lääkärille eikä varman tarvitsekaan. Kiinnostaa vain tietää onko kenelläkään muilla sama juttu.

Hmm. Maidon virtausta ei kai? kukaan tunne, vaan rinnoissa tuntuu sellaisen tietynlainen kiristys, kun maitoa alkaa herua kunnolla. Luultavasti sinäkin tämän olet tuntenut ainakin alussa, jolloin rinnat pakkautuivt ehkä enemmän.

Ekan lapsen kanssa en tuntenut oikein mitään, mutta nyt toista imettäessä on eri juttu. Tunnen imetyksen aluksi kun rinnat kiristyy hetken kuluttua eli saattaa mennä about puoli minuuttia-minuutti ja sitten maito alkaa tulla. En sen jälkeen kyllä tunne että paljonko tulee, mutta parhaiten sen huomaa siitä kuinka paljon toinen rinta vuotaa samanaikaisesti. Sen kyllä tunnen onko rinnat tyhjät vai täydet ja kun on tosi täydet niin vauveli aika helposti irrottaa otteensa kun alkaa suihkuta ja sehän ei ole kivaa.
Lisäksi olen huomannut, että tämä toka lapsemme ei ole rinnalla niin pitkiä aikoja kuin esikoinen ja olenkin miettinyt, että "raivasiko" esikoinen tietä toiselle niin että toisella on imeminen paljon helmpompaa ja nopeampaa? Onko kellään muulla tällaista kokemusta? Vai onko kakkonen vaan sitten luonnostaan "taitavampi imijä"...tiedä häntä...

En tunne maidon virtaamista eikä ole aavistustakaan paljonko sitä tulee. Maidon herumisen kyllä tunnen just semmoisena kiristävänä tunteena, mutta se on vaan siinä alkuvaiheessa nimenomaan kun maito alkaa herua.

Silloin kun vauva oli ihan pieni ja maitoa tuli tosi runsaasti, kuulin kuinka vauva nieleksi sitä ja siitä päättelin että runsaasti ja suihkuten sitä tulee... ja tietysti jos vauva käänsi pään pois näin maitosuihkun.

En ole ikinä lukenut tai kuullut, että kukaan tuntee tuota maidon liikettä. Tunnen korkeintaan joskus jonkinlaisen alipaineen rinnassa, kun vauva imee todella voimakkaasti.

Minä tunnen maidon liikkeen! :) Tosin ennen tunsin ovulaationkin, eli tällä saattaisi olla jokin yhteys että ikään kuin tunnen kehoni ja siinä tapahtuvat asiat hyvin. Nyt vielä imetän joten en ovuloi.

Minustakin olisi mielenkiintoista saada vastaus hipsanhein kysymykseen voiko esikoinen helpottaa tokan imetystä.

Vähän särähti tuon korvaan, että koska imetän en ovuloi - voit silti hyvinkin ovuloida, imetys ei ole ehkäisykeino. Itse olen myös aina tuntenut ovulaatiot painontunteena alavatsassa (tai siis en joka kuukausi, joten ehkä ovulaatiota ei sitten aina tapahdu). Tämä nyt ei liittynyt aiheeseen.

Minäkin muistan tunteneeni maidon liikkeen esikoista imettäessä! En tosin aluksi moneen kuukauteen, mutta sitten jossain vaiheessa, kun vauva oli jo aika iso (oisko voinut olla 8kk-1v), että ajattelin aina, kun sen virtauksen tunsin, että nyt se ainakin imee tehokkaasti:) Ja se virtaus tuntui ihan selvästi, maito vain kulki tissistä lapsen suuhun!

Saapi nähdä, miten tämän kakkosen kohdalla menee, kun syntyy...

ja todellakin tunnen maidontulon. Sen kunnon herumisen tuntee jo ennen kuin maito alkaa varsinaisesti herua. Sama tunne tulee joskus muutenkin, jos esim. ajattelee imettämistä tms., ja maitoa alkaa herua. Mulla maito suorastaan suihkuaa vahvimman herumisen aikaan (kun rinnat täydet ja vauva tilannut maitoa ahnaasti), ja useasta kohdasta, jopa ihan kaaressa, jos on oikein täydet rinnat. Toisinaan heruminen miltei sattuu (?) mutta yleensä ihan ok tunne. Aluksi tämä suihkuamisheruminen oli vastasyntyneen kanssa melkoinen ongelma, kun vauva ei ehtinyt niellä maitoa kunnolla. Nykyisin vauva saattaa nälkäisenä hermostua rinnalla ennen kuin heruminen alkaa, kun maitoa ei tule tarpeeksi hänen mielestään. Mietin vain, olisiko tuo tunteminen sidoksissa sitten herumisen voimakkuuteen?

mulla rinnat kiristyvät koviksi, kun heruminen on käynnissä. Siis ihan muuttavat muotoaan. En voi olla sitä huomaamatta. Sitten kun voimakkain heruminen on ohi, rinnat pehmenevät taas...

Kyllä minäkin tunnen herumisen tunteen kun vauva imee tai on aloittamista imemään. Ihan kun rinta yhtäkkiä täyttyisi täyteen maitoa sillä sekunnilla ja toisinaan alkaa valumaankin. En kuitenkaan yhdistä tuota tunnetta maidon virtaukseen. Kuvittelin ainakin ap:n tarkoittavan jonkin toisenlaista fiilistä. Tunnen siis tosiaan myös voimakkaasti sen kun vauva imee täysiä. Siis tunnen, että vauva oikein ryystää koko imuteholla sitä maitoa, mutta en kuvitellut ap:n tarkoittavan tolla maidon virtauksella sitäkään...(?) Luulen, että toi maidon virtaus on aika sama juttu kuin että veri virtaa suonissa... Ei sitäkään tunne. Ajattelin ap:n tarkoittavan enemmänkin jotain sellaista virtausta kuin mitä tuntee kun esim imee pillillä... Ompa vaikeaa selittää... :D Joka tapauksessa, en ap:na olisi huolissani. Jos vauva kuitenkin kasvaa, niin kyllä sitä maitoa virtaa.

Juu, siis nimenomaan kaikkien herumistunteitten ja muitten lisäksi tunsin sen maidon nimenomaisen virtauksen, kuten veri virtaa suonissa, ja tuo pillillä imeminen oli hyvä kuvaus. Minä siis tunsin rinnan sisällä sen maidon virtaavan, kun vauva imi oikein kovasti.

Kiitos mielenkiintoisista vastauksista. Näyttää siltä etten ole niin epänormaali kuin luulin. Toivon että vauvan kasvaessa alan minäkin tuntea maidon virtauksen, kun kerran muutaman vastauksen perusteella niin voi käydä. (Ajattelin imettää 1-2v jos vain pystyn, joten ehkä muutaman kuukauden kuluttua tunnen enemmän.) Kiitos vielä kerran vastauksista!

Yhteistyössä