tuntui pahalta, kun joku äiti löi lastaan kyynärpäällä kasvoihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja SiviThePoodle:
Ei sekään kivalta olis tuntunut, jos lapsi olisi kaatunut ja olisit ollut hupussa kiinni. Ikävä nykäys niskaan ja kaulaan. Ei se mikään talutushihna ole. Hanki valjaat, niin on kivempi talutella.

Hevonkukkua. Miten niin niskaan ja kaulaan?
kyllä se sattuu juuri niskaan ja kaulaan.

Alkuperäinen kirjoittaja aslö:
Alkuperäinen kirjoittaja nikitön:
kyseessä pitäis olla 18vee teiniäiti nii johan alkais syytöksii sateleen...

väärin on tuo akka tehny.joidenkin mielestä on sit ok lyödä omaa lastaan?

No ainakin minä ymmärsin, että työnsi kädellään lasta pois... Itsellä hyvin useasti samantapainen tilanne, kun minulla on kuopus vaunuissa ja esikoinen on 6-vuotias... Innoissaan tietty työntämässä ja auttamassa ja sit en siinä kun pitää pitää kiinni vaunuista samalla pysty muuta tekemään kun työntämään kyynärpäällä lasta pois... Ehkä tajusin tilanteen väärin, mutta miten minä tämän ymmärsin niin mistään lyömisestä en tod puhuisi!

Kyllä se ihan kunnolla muksaisi, niin että pää notkahti taaksepäin. Ja tuuppasi vielä sitä ennen, kun tilanne oli päällä, lasta rinnasta pois päin ja sitten vielä lopuksi kyynärpäällä kasvoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mä oon näköjään niiiiiiiiiiiiiiin paska äiti, että tietää! Kyllä mahtavat täälläkin kylän tädit kattoa, kun varmaan koko kylä raikaa, kun mun poika ei tottele mua :D Minä oon niiiiiiiiiiiiiiin selkeesti sitä mieltä, että nää äidit, jotka uskoo keskustelun yms pätevän jokaiseen lapseen ja jokaiseen tilanteeseen ovat kasvattajina aloittelijoita... Ei se vaan kaikilla ole niin helppoa!

Keskustelun ja kyynärpäällä huitaisun & kiroilun väliltä on valittavissa myös muita vaihtoehtoja. Jos siis haluaa käyttää niitä muita vaihtoehtoja - eivät kaikki halua, joidenkin mielestä on ihan ok käyttää (fyysistä tai henkistä ) väkivaltaa omiin lapsiinsa :/

Niin uhkailu, kiristys, lahjonta? Kerros mulle? Voi kun jostain löytyisikin se yleispätevä neuvo millä voisi jokaisen lapsen kasvattaa! Ja mikä toimisi jokaiseen lapseen. Mutta niin se vaan se asia on, että vaikka teidän Helmi-Marjaana tottelisikin joka kerta ja ymmärtäisin kun asiat selittäisi niin se ei takaa, että meidän Raivo-Reiska toimisi samalla tavoin...

Ihan sama miten huono päivä äidillä ja/tai Eemilillä oli, niin jumalauta & kyynärpäästä naamaan ON osoitus siitä, ettei äiti osaa olla kasvattaja. Ainakaan sillä hetkellä ei osannut.

Hupusta repiminenkään ei kivaa ole. Omiani olen kyllä pitänyt joskus todella kevyesti hupusta tai takinhihasta kiinni.

Aivan.
Miten voimme lapsillemme opettaa ettei saa satuttaa toista jos itse teemme niin.
Ei kai kukaan mene työkaveriaankaan muksimaan vaikka olisi kuinka ärsyttävä.

Yleensä jos lapselle jopa julkisella paikalla aletaan huutaa ja kiroilla tai lyödä, se kertoo aika paljon perheen tilanteesta.

Tavallisestihan vanhempien sosiaalinen kontrolli pelaa, ja edes julkisella paikalla yritetään pitää ns. kulissit pystyssä. Jos siihen ei pystytä edes ihmisten ilmoilla, voi kuvitella millaista se on kodin seinien sisällä, kun kukaan ei näe...

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

No ainakin minä ymmärsin, että työnsi kädellään lasta pois... Itsellä hyvin useasti samantapainen tilanne, kun minulla on kuopus vaunuissa ja esikoinen on 6-vuotias... Innoissaan tietty työntämässä ja auttamassa ja sit en siinä kun pitää pitää kiinni vaunuista samalla pysty muuta tekemään kun työntämään kyynärpäällä lasta pois... Ehkä tajusin tilanteen väärin, mutta miten minä tämän ymmärsin niin mistään lyömisestä en tod puhuisi!

Ai jos kyynerpäällä lyö naamaan, niin sillon työntää vaan pois? :o

"Äiti huusi pojalle, että "Eemil jumalauta, nyt loppu sitten jo" ja tuuppasi poikaa kyynärpäällä kasvoihin, pois siitä viereltä. "

Eikös tuossa lue TUUPPASI eikä löi? Sori, mä en enää tiedä kenellä on vikaa luetun ymmärtämisessä.

"Äiti huusi pojalle, että "Eemil jumalauta, nyt loppu sitten jo" ja tuuppasi poikaa kyynärpäällä kasvoihin, pois siitä viereltä. "

Eikös tuossa lue TUUPPASI eikä löi? Sori, mä en enää tiedä kenellä on vikaa luetun ymmärtämisessä.

Jos kyynerpää osuu lasta naamaan, niin mitä siinä on tulkinnanvarasta?

Siis mä oon näköjään niiiiiiiiiiiiiiin paska äiti, että tietää! Kyllä mahtavat täälläkin kylän tädit kattoa, kun varmaan koko kylä raikaa, kun mun poika ei tottele mua :D Minä oon niiiiiiiiiiiiiiin selkeesti sitä mieltä, että nää äidit, jotka uskoo keskustelun yms pätevän jokaiseen lapseen ja jokaiseen tilanteeseen ovat kasvattajina aloittelijoita... Ei se vaan kaikilla ole niin helppoa!

Keskustelun ja kyynärpäällä huitaisun & kiroilun väliltä on valittavissa myös muita vaihtoehtoja. Jos siis haluaa käyttää niitä muita vaihtoehtoja - eivät kaikki halua, joidenkin mielestä on ihan ok käyttää (fyysistä tai henkistä ) väkivaltaa omiin lapsiinsa :/

Niin uhkailu, kiristys, lahjonta? Kerros mulle? Voi kun jostain löytyisikin se yleispätevä neuvo millä voisi jokaisen lapsen kasvattaa! Ja mikä toimisi jokaiseen lapseen. Mutta niin se vaan se asia on, että vaikka teidän Helmi-Marjaana tottelisikin joka kerta ja ymmärtäisin kun asiat selittäisi niin se ei takaa, että meidän Raivo-Reiska toimisi samalla tavoin...

Ei mun lapset tottele joka kerta tai ymmärrä aina kerrasta kun asiat selitetään.
Ei todellakaan.
Mä kannan muksuja kainalossani, laitan nuoremman rattaisiin jos se ei muuten tottele, pidän kädestä kiinni ja vien kotia kohti, käyn hakemassa kielletystä paikasta, jne.
Mutta en käytä väkivaltaa, en fyysistä enkä psyykkistä. Ja väitän, että sellaista lasta ei olekaan, jota ei saisi millään muulla tavalla pois vaaratilanteesta/pahanteosta kuin kiroilemalla tai lyömällä.

Mistä lähtien osuminen=lyöminen?

Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
En voi ymmmärtää miten tuommoisesta pienestä hetkestä voi ruveta arvostelemaan kasvatustaidoista. Siis oikeasti hanki elämä.

Pienistä, jokapäiväisistä hetkistyä kasvatus muodostuu, tyäytyy osata olla johdonmukainen, pitkäjännitteinen.
Minkä esimerkin annat lapselle jos tuuppaat kyynärpäälläsi kasvoihin, retuutat hupusta, huudat perkeleen pentu?

Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla säätöä sen verran, ettei vahingossa osu kyynerpäällä lasta naamaan. Ja se sattuu se kyynerpää, osuessaan ihan mihin tahansa.

Minä en ymmärrä, että joku puolustelee tollasta.

Ei mun lapset tottele joka kerta tai ymmärrä aina kerrasta kun asiat selitetään.
Ei todellakaan.
Mä kannan muksuja kainalossani, laitan nuoremman rattaisiin jos se ei muuten tottele, pidän kädestä kiinni ja vien kotia kohti, käyn hakemassa kielletystä paikasta, jne.
Mutta en käytä väkivaltaa, en fyysistä enkä psyykkistä. Ja väitän, että sellaista lasta ei olekaan, jota ei saisi millään muulla tavalla pois vaaratilanteesta/pahanteosta kuin kiroilemalla tai lyömällä.

No mut eikös sekin ole tavallaan voiman käyttämistä? Jos se lapsi pyristelee vastaan niin eikös siihen silloin satu, jos "pidät sitä kädestä kiinni"? Käsittääkseni tämäkin on fyysinen kontakti? Enkä nyt suinkaan tarkoita, että hyväksyn lyömisen (siis en todellakaan), mutta tarkoitin juuri tällaista...

Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla säätöä sen verran, ettei vahingossa osu kyynerpäällä lasta naamaan. Ja se sattuu se kyynerpää, osuessaan ihan mihin tahansa.

Minä en ymmärrä, että joku puolustelee tollasta.

No ilmeisesti meillä on eri käsitys siitä, millaisesta "osumisesta" on kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm..:
Se onkin hauska ilmiö kun vihdoin ja viimein pinna palaa, ja sitä tiuskahtaa, niin eikö ole joku täti siinä paheksuvasti päätään pyörittämässä. Ihan kuin en 99% ajasta olisi rauhallinen ja kärsivällinen, mutta palaa ne päreet mullakin...

Ootko varma että sen kerran sattui tapahtumaan yleisellä paikalla? Kotona ei koskaan mitään kun ollaan pois ihmisten silmistä.
Epäilen, kotona voi olla vielä pahempaa, ruumiillista kuritusta jos voidaan kyynärpäälläkin tökkäistä lasta.
Parhaimpia selittelijöitähän nämä hakatut, ruumiillista kurtitusta kannattavat äidit ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
onneksi sinä osaat kasvattaa lapsesi ja lapsesi käyttäytyvät aina :saint:

Miksi noin sanot, osuiko pilkka omaan nilkaan?

Mitä kasvattamista se kyynärpäällä naamaan tökkääminen tai hupusta vetäminen on? Sinun kasvatumetodejasiko?

Minua säälitti, kun vein tytärtä ratsastuskurssille. Siellä oli lauma innosta kihiseviä pikkutyttöjä oottamassa ratsaille pääsyä. Yhden reppanan äiti koko ajan nykki rajusti käsivarresta tyttöä tai pukki lujasti eteenpäin tai jos tyttö uskalsi suutaan avata, tiuskaisi tosi rumasti tytölle... kävi niin sääliksi, kun ei äiti osannut iloita lapsen puolesta tulevasta jännästä ekasta ratsastustunnista. No, pääsi sentään tunnille.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Yleensä jos lapselle jopa julkisella paikalla aletaan huutaa ja kiroilla tai lyödä, se kertoo aika paljon perheen tilanteesta.

Tavallisestihan vanhempien sosiaalinen kontrolli pelaa, ja edes julkisella paikalla yritetään pitää ns. kulissit pystyssä. Jos siihen ei pystytä edes ihmisten ilmoilla, voi kuvitella millaista se on kodin seinien sisällä, kun kukaan ei näe...

tää on niin totta...

No mut eikös sekin ole tavallaan voiman käyttämistä? Jos se lapsi pyristelee vastaan niin eikös siihen silloin satu, jos "pidät sitä kädestä kiinni"? Käsittääkseni tämäkin on fyysinen kontakti? Enkä nyt suinkaan tarkoita, että hyväksyn lyömisen (siis en todellakaan), mutta tarkoitin juuri tällaista...

Voiman käyttäminen lasta satuttamatta ei ole fyysistä väkivaltaa.
Jos lapsi pyristelee vastaan, niin pysähdyn, enkä raahaa lasta kädestä perässäni.
Tottakai aikuinen saa käyttää fyysistä ylivoimaa, vaikkapa nappaamalla lapsen syliinsä, pitämällä holding-otteessa tarvittaessa, jne, pitäen huolen siitä ettei lapseen satu. Sillä ei ole lyömisen tms kanssa mitään tekemistä.

Mä tein viime viikolla noi molemmat.

Esikoinen hiipi mun taakse kun laitoin ruokaa. En huomannut että se oli siinä ja kun käännyin jääkaapille, muksaisin sitä kyynärpäällä otsaan. Toki pyytelin anteeksi jne.
(Onko muuten varmaa, ettei tässä tapauksessa se kyynärpääosuma ollut myös vahinko? 5-vuotiaan pää on aika sopivalla korkeudella...)

Keskimmäistä nappasin hupusta kiinni, se oli ainoa mistä ehdin saada otteen kun tuo yritti juosta pitkin parkkihallia ja autokin tuli just sopivasti.

Näistä kumpi tahansa tilanne olisi voinut ohimenevän kenen tahansa silmiin näyttää ties miltä.

Nyt voitte vapaasti kivittää mut. (Tai muksia vaikka kyynärpäällä tai repiä hupusta, ihan miten haluatte.)

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Minustakin on kamalaa hutaista lasta kyynärpäällä naamaan. Ja hupusta repiminen on tosi inhottavaa.

Peesi, sateenvarjoa kasailen :|

En ymmärrä näitä äitejä, jotka eivät näe tuollaisessa mitään pahaa. Taitavat itse olla lapsenhakkaajia.

Minä väitän ettei hupusta kiinni ottaminen tee lapselle kipeää, jos ei se käy niin että lapsi juoksee henkensä edeestä ja sinä tartut hupusta kiinni vastakkaiseen suuntaan riuhtaisten. :D

Monesti kävellään pojan kanssa niin että pidän hupusta kiinni, kätevämpää kuin kädestä pitäminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja SiviThePoodle:
Ja vielä, eikä teitä raivostuttaisi, jos esim. päiväkodin työntekijä tuuppaisi lasta kyynärpäällä naamaan tai nyppäisi hupusta?

Joko hupusta vetäminenkin on väkivaltaa?
Nyppikööt hupusta vaikka joka pv! Helkkari soikoon.

Teillä taitaa lapsilla olla aika rankka kasvatus... Oikeen äidin kädestä... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Monesti kävellään pojan kanssa niin että pidän hupusta kiinni, kätevämpää kuin kädestä pitäminen.

Mutta tuohan on ihan eri asia kuin ap:n näkemä hupusta kiskaisu: äiti kiskaisi lapsen luokseen hupusta vetäen.
Mäkin teen joskus noin, siis pidän poitsua hupusta tai takin hihasta/selkämyksestä kevyesti kiinni, jos ja kun sälli ei halua pitää kiinni mun kädestä. Mutta en mä siitä riuhdo.

kukaanhan meitä ei voi tietää mitä on oikeasti tapahtunut. mutta vahinkokin on aina mahdollista, minä esim.olen saanut tupakan otsaani eskari iässä, menin koheltaa äitin taakse, oli meluinen paikka ja äiti kääntyi ympäri niin että tupakka oli kädessä, ja otsaanhan se osui! onkos minunkin äiti nyt sitte pahoinpitelijä? meinaan vaan että kun tosta ei nyt oikein ota selvää että miten tämä ap:n juttu on tapahtunut.

väkivaltaa en hyväksy!

mutta vahinkoja sattuu. minäkin olen vahingossa saanut lapselle silmän alle haavan,olin vastapäätä lasta pöydässä hän alko leikkii leivällään, hermostuin ja piti leipä nappaa pois, lapsi jotenki liikahti äkkiä ja lopputulos oli se että mun sormi osu silmän alle, kynnestä tuli pieni viiltohaava siihen. ulkopuolisen silmin tämä olisi voinut näyttää siltä että sohasin lasta silmään tahallani, vaikka oli vahinko. muutama muukin vahinko on käynyt rättiväsyneenä :( mm.imetin vauvaa makuulleen kirjoitin kännykällä viestiä, jotenkin se luiskahti käsistä ja osui poikaa vauvana päähän tuli kyllä itku molemmilta.

ni ja kyllä mä saatan karjaista että perkeleen kakara, jos on koko halvatun päivän ollut yhtä menoa pääkolmantena jalkana eikä mitään kuunneltu! :( mutta siltikään en ole mikään hirviöäiti kotona. muksu ei vaan ole mikään helppo tapaus ni väsyneenä tulee joskus sanottua pahemmin(on nyt n.4v)

Yhteistyössä