Tuntuu, että kaverini on luovuttanut lastensa suhteen... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä tunnen monta yh:ta ja kyllä he bilettävät järjestään melkein joka viikonlopun, kun lapset ovat isällään. Ja kyllä - vaikka lapset ovat isälläänkin niin siltikin nämä lapset käyvät myös mummulassakin yötä eli äiti saa lisää vapaata siitä. Onko se siis huono? Eli jos olet yh niin lapset ei saa käydä mummulassa yötä ettei äiti vain pääse liian helpolla?

Eroaminen on taatusti rankkaa etkä sinä tiedä millaisia taustoja heidän erollaan on ja miten helposti/vaikeasti itse prosessi on edennyt. Kyllä siinä voi mennä mieli matalaksi.

Toisaalta et tiedä sitäkään, että oliko tuo äiti väsynyt vain juuri tuona päivänä eikä jaksanut komentaa lapsia vain juuri sillä hetkellä.

Ja tuo miten lapset katsoi sinua, kun pussasit vauvaasi niin.... öh.... kyllä meidänkin lapset katsoo hymyillen jne kun joku pussaa vauvaansa, vaikka he itsekin saavat suukkoja.

Olen siis sitä mieltä, että sinä olet vain yksi joka haluaa nähdä haaskan siellä missä sitä ei edes ole.

No kyllä minä olen ko.henkilön tuntenut aika monta vuotta ja tunnistan muutoksen kun sen näen. On totta ettei asiat välttämättä ole siellä joka päivä niin huonolla tolalla kuin olivat silloin kun kävin. Mutta ei se kuitenkaan ihan hetki sitten tapahtuneelta muutokselta vaikuttanut.

Ymmärrän myös että yksihuoltaja kaipaa sitä omaa lepo ja rentoutusaikaa. Ei kuitenkaan ole mun mielestä lapsille hyväksi että äiti ei vietä heidän kanssaan aikaa ollenkaan. Kaikki viikonloput ovat muualla ja viikot äiti tekee vuorotyötä ja ovat siis välillä silloinkin yötä pk:ssa. (Ja en vähättele nyt vuorotyöläisiä millään tavalla!!!) Erosta on nyt vuosi ja sen jälkeen lasten kanssa on aikaa viettänyt vain isä ja äiti vain sen verran kuin on pakko. Kyllä minulle tulee mieleen että ne lapsetkin kaipaavat äitiään, onhan se ero koskettanut heitäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Riittu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Tuntuu siltä, että kaverisi toisaalta nauttii vapaudesta ja uusista mahdollisuuksista, mutta toisaalta saattaa katua sitä, että heivasi lasten isän pois elämästään. Varsinkin, jos mies kerran olisi vielä halunnut yrittää. Ehkäpä lapsilla olis parempi olla nyt ainakin jonkun aikaa isällään. Voiskohan tälle isälle puhua siitä? Koska lapset on nyt vähän heitteillä...

Musta kyllä tuntuu, ettei hän oikeasti nauti siitä bilettämisestä ja menemisestäkään vaan koittaa niin vaan kaikille vakuutella. Mieheni on puhunut lasten isän kanssa (ovat lapsuuden ystäviä ) mutta tämä mies on niin katkera erosta että ei ottanut naisen ongelmia kuuleviin korviinsa. Sanoi vain että kyllä se lapset hoitaa ja se on pääasia. En usko että hän tietää tilanteesta kotona. Isällään ollessa lapsilla on kuri ja säännöt mutta kuitenkin hellyyttä ja rakkautta. Lasten ollessa isällään ollaan usein tekemisissä ja käydään koko porukka esim. HopLopissa niinä viikonloppuina. Isän kanssa lapset ovat aivan erilaisia.

Kerro siis isälle se mitä näit ja koit äidin luona käydessäsi ja kerro mielipiteesi, että isä voisi nyt olla parempi huoltaja (jos olet sitä mieltä). Tällä menossa lastensuojelun kuuluisi puuttua asiaan, jos isä ei sitä tee (olen entinen lastensuojelun sosiaalityöntekijä).

Onko joku syy että pitäisi puuttua?
Äiti saa bilettää viikonloppuisin ihan vapaasti jos lapset ovat turvallisessa hyvässä hoidossa,eli tässä tapauksessa isällä tai mummolassa.Eivät ole siis heitteillä.
Meillä ei ole aamupalaa syöty vielä ja herätty on yhdeksältä aamulla.
Meillä kiroilee sekä äiti että lapset joskus,sekään ei ole syy lastensuojeluihmisten täällä käydä.
Alkuperäistä otti päähän vain se että lapset tuuppasi hänen pikku kultamurua ja eivät olleet saaneet aamupalaa sekä äidin biletys.Varmaan on kateellinen kunnei itse saa mennä vapaasti.

Ja sä viilaat pilkkua....ei aamupalaa klo 11 mennessä, johan onkin jo ruoka-aika.

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Nyt on pakko kysyä... siis jos verhot on kiinni päivällä ja lapset katsovat piirrettyjä niin se on lastensuojeluasia?

En ole ilmoittamassa minneen lastensuojeluun. Mielestäni kaveri on masentunut ja mietin kuinka voisin auttaa (enkä päätellyt tätä nyt vain verhoista).

Kun teille tulee vieraita kylään, pyytääkö teidän lapset heiltä ensimmäisenä ruokaa? Musta se on oikeasti outoa... Kyllä meilläkin voidaan syödä aamupala vasta yhdeltätoista, mutta en ole koskaan kuullut kenenkään lapsen pyytävän kyläilijöiltä ruokaa.

Hohhoijaa, tartutaan nyt piklkuasioihin...

Ap on huolissaan äitin voinnista ja pisti merkille asioita käynninsä aikana. Yhteensä kaikki nuo saavat mullekkin semmosen olon, että siellä ei ollu kaikki ok.

Onkos tästä porukasta kuinka moni viihteellä joka viikonloppu?
Sivusta seuraajana voin sanoa, että se on rankkaa!
Lyhyet yöunet ja menossa kokoajan... Missä välissä äiti rentoutuu ja lepää, saa aikaa omille ajatuksille ja kuuntelee hiljaisuutta...

Lapsiparat.

Alkuperäinen kirjoittaja Lara--:
Hohhoijaa, tartutaan nyt piklkuasioihin...

Ap on huolissaan äitin voinnista ja pisti merkille asioita käynninsä aikana. Yhteensä kaikki nuo saavat mullekkin semmosen olon, että siellä ei ollu kaikki ok.

Onkos tästä porukasta kuinka moni viihteellä joka viikonloppu?
Sivusta seuraajana voin sanoa, että se on rankkaa!
Lyhyet yöunet ja menossa kokoajan... Missä välissä äiti rentoutuu ja lepää, saa aikaa omille ajatuksille ja kuuntelee hiljaisuutta...

Lapsiparat.

Kiitos. :)

Nyt on pakko kysyä... siis jos verhot on kiinni päivällä ja lapset katsovat piirrettyjä niin se on lastensuojeluasia?

En ole ilmoittamassa minneen lastensuojeluun. Mielestäni kaveri on masentunut ja mietin kuinka voisin auttaa (enkä päätellyt tätä nyt vain verhoista).

Siis kyllä mie näen miksi olet huolissasi ystävästäsi, varmasti ihan aiheesta. Lähinnä vaan ajattelin, että en usko että se palvelee ketään jos tuosta alkaisi lastensuojeluilmoitusta tekemään, kuten joku tuolla ehdotteli.

Siis kyllä mie näen miksi olet huolissasi ystävästäsi, varmasti ihan aiheesta. Lähinnä vaan ajattelin, että en usko että se palvelee ketään jos tuosta alkaisi lastensuojeluilmoitusta tekemään, kuten joku tuolla ehdotteli.

En usko sitä itsekään. Varsinkin kun tiedän kuinka hyvä äiti tuo kaveri osaa olla. Hänellä on nyt vain hieman vaikeaa, syystä jota hän ei ehkä itsekään oikein tiedä. Ehkä on puhuttava suoraan ja otettava se riski että hän pistää välit poikki...

Kyllä mulle särähtää pahasti tuo äiti ei vietä lastensa kanssa aikaa yhtään muuta kuin sen mikä on pakko.
Jos on kaksi noin pientä lasta,roudaat niitä joka päivä hoitoon ja käyt vuorotöissä,kyllä se aika helvetin raskasta on yksin.
Sitten siihen tulee vielä joku täydellinen rouva hienoperse arvostelemaan lastenhoitoa niin ei hyvä.
Lapset ovat hoidossa,jos heillä on niin kauhea hätä ja paha olla mitä ap tässä antaa ymmärtää niin eiköhän se huomattaisi jo hoitopaikassa että kaikki ei ole ok.
Varmasti ap itsekkin muuttuisi vuodessa kun olisi lasten kanssa keskenään,kävisi vuorotöissä ja kantaisi arkivastuun aivan yksin.

Tuossa tuli monia sellaisia asioita esille, joihin törmäsin työskennellessäni lastensuojelussa. Kyllä tuosta vain väkisinkin saa sen kuvan, että kaikki ei ole hyvin ja äiti tarvitse jonkinlaista tukea/apua. Ja ehkä sen ajan, kun äiti hoitaa itseään, isä voisi ottaa suuremman vastuun lasten hoitamisesta. Voithan ap tietysti seurailla tilannetta (olla ystäväsi kanssa nyt enemmän kontaktissa) ja katsoa mihin suuntaan tilanne etenee ja toimia sen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut:
Mielestäni lapset voitaisiin vähäksi aikaa n. 2 vk) ottaa vaikka vastaanottokotiin ja katsoa sen jälkeen onko äiti saanut opetuksen.

Ketähän tämä palvelisi, kun lapsilla on kuitenkin rakastava ja jaksava isä, ei ainakaan lapsia. Lapset isälle ja sitten äidille tukea itsensä kuntouttamiseen.

Jes, saan pitää lapseni. Verhot on kyllä kiinni parhaillaan, mutta lastenhuoneen telkkarissa pyörii Risto Räppääjä joka ei ole piirretty :D

Alkuperäinen kirjoittaja Riittu:
Tuossa tuli monia sellaisia asioita esille, joihin törmäsin työskennellessäni lastensuojelussa. Kyllä tuosta vain väkisinkin saa sen kuvan, että kaikki ei ole hyvin ja äiti tarvitse jonkinlaista tukea/apua. Ja ehkä sen ajan, kun äiti hoitaa itseään, isä voisi ottaa suuremman vastuun lasten hoitamisesta. Voithan ap tietysti seurailla tilannetta (olla ystäväsi kanssa nyt enemmän kontaktissa) ja katsoa mihin suuntaan tilanne etenee ja toimia sen mukaan.

Kerros nyt minulle mikä noista asioista oli sinun mielestäsi sellaisia että lapset olisivat lastensuojelun tarpeessa ?

Miepä uskosin, et lastensuojelusta olis apua. Se ei ole mitenkään paha asia, vaikka ilmotuksen sinne tekiski. Siellä tarkistetaan ja kartotetaan tilanne, äiti sais itselleen apua. Ei lastensuojelu tarkota sitä, että otetaan lapset pois, vaan sitä, että sieltä annetaan apua niille tarvitseville ja yritetään saada LASTEN asiat kuntoon.
Lapsethan tuossa on "heitteillä", jos eivät ruokaakaan saa ja vieraalta sitä kysyy vieraan tullessa kylään. Miun herätyskellot sois ja lujaa.

Kyllä mulle särähtää pahasti tuo äiti ei vietä lastensa kanssa aikaa yhtään muuta kuin sen mikä on pakko.
Jos on kaksi noin pientä lasta,roudaat niitä joka päivä hoitoon ja käyt vuorotöissä,kyllä se aika helvetin raskasta on yksin.
Sitten siihen tulee vielä joku täydellinen rouva hienoperse arvostelemaan lastenhoitoa niin ei hyvä.
Lapset ovat hoidossa,jos heillä on niin kauhea hätä ja paha olla mitä ap tässä antaa ymmärtää niin eiköhän se huomattaisi jo hoitopaikassa että kaikki ei ole ok.
Varmasti ap itsekkin muuttuisi vuodessa kun olisi lasten kanssa keskenään,kävisi vuorotöissä ja kantaisi arkivastuun aivan yksin.

Eli olet sitä mieltä, että jos äidillä on rankkaa niin ei ne lapset välttämättä tarvitse hätnä ollenkaan?

Yritä nyt hyvä ihminen ymmärtää, etten ole vähätellyt sitä yh-elämän rankkuutta. Kai niitä lapsia on kuitenkin jossain vaiheessa vähän ajateltava? Eihän ole heille hyväksi jos näkevät äitiään vaan silloin kun tämä kiskoo heitä pulkassa mummolaan tai päiväkotiin. Huonoksi ihmiseksi en ole sanonut kaveria missään vaiheessa. Olen huolissani, koska vaikuttaa siltä että häneltä on voimat loppu ja on mahdollisesti masentunut ja toki se vaikuttaa myös lapsiin.

Mietin tässä kuinka voin auttaa, en kuinka voin hankaloittaa tilannetta!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Jes, saan pitää lapseni. Verhot on kyllä kiinni parhaillaan, mutta lastenhuoneen telkkarissa pyörii Risto Räppääjä joka ei ole piirretty :D

Meillä on jo lähtö lähellä. Pikku Kakkonen pauhaa, mutta verhot on sentäs auki :D

Kohta happihyppelylle!

Alkuperäinen kirjoittaja pienivaan:
Miepä uskosin, et lastensuojelusta olis apua. Se ei ole mitenkään paha asia, vaikka ilmotuksen sinne tekiski. Siellä tarkistetaan ja kartotetaan tilanne, äiti sais itselleen apua. Ei lastensuojelu tarkota sitä, että otetaan lapset pois, vaan sitä, että sieltä annetaan apua niille tarvitseville ja yritetään saada LASTEN asiat kuntoon.
Lapsethan tuossa on "heitteillä", jos eivät ruokaakaan saa ja vieraalta sitä kysyy vieraan tullessa kylään. Miun herätyskellot sois ja lujaa.

Kyllä mä edelleen ensi sijaisesti uskon että tämä kaveri voi saada asiansa kuntoon kun vaan uskaltaa myöntää olevansa väsynyt. Apua on varmasti tarjolla lähipiirissä muutakin kuin lastensuojelun kautta. Ehkä hän vain kaipaa jonkin näköistä herätystä tilanteeseen.

Ja sekö on sitten hyvä syy siihen, että lasten kanssa ei tartte viettää yhtään aikaa? Vaikka lapset ovatkin viikonloppuisin hyvissä käsissä, niin ei ole ihan normaalia, että äiti haluaa olla erossa lapsistaan jatkuvasti. Ja ei lapsilla varmaan mikään hirveä hätä ole, mutta eikö kaveria saisi yrittää auttaa ENNEN kuin asiat on tosi pahasti. Ap tuntee ihmisen ja on huomannut muutoksen huonompaan päin, eikö se jo ole riittävä syy ottaa asia esille?

Ja ps. Itse olin vuoden ajan, heti eron jälkeen, töissä käyvä opiskelija, viimeisen puoli vuotta olin kokopäiväduunissa, tein gradua ja viimeisiä kursseja (= yleensä nukuin 4-5 tuntia yössä ). Mulla ei ollut minuuttiakaan vapaa-aikaa puoleen vuoteen ja silti jaksoin olla lapseni kanssa.

Eli olet sitä mieltä, että jos äidillä on rankkaa niin ei ne lapset välttämättä tarvitse hätnä ollenkaan?

Yritä nyt hyvä ihminen ymmärtää, etten ole vähätellyt sitä yh-elämän rankkuutta. Kai niitä lapsia on kuitenkin jossain vaiheessa vähän ajateltava? Eihän ole heille hyväksi jos näkevät äitiään vaan silloin kun tämä kiskoo heitä pulkassa mummolaan tai päiväkotiin. Huonoksi ihmiseksi en ole sanonut kaveria missään vaiheessa. Olen huolissani, koska vaikuttaa siltä että häneltä on voimat loppu ja on mahdollisesti masentunut ja toki se vaikuttaa myös lapsiin.

Villi veikkaus että se äiti myös hakee ne hoidosta ja mummolasta ja viettää sen ajan mitä töissäkäymiseltä ja huushollinhoidolta aikaa jää niin lastensa kanssa.Eipä sitä itsekkään kun menee iltavuoroon ehdi paljoa lasten kanssa olla viikolla jos lapset menee niinkuin meillä aamuisin kouluun ja kun tulevat niin olen töissä.
Joka toinen viikonloppu ovat isällään.
Vaihtoehtoina on tietysti että äiti jää kotiin ja nostaa rahansa toimeentulotukiluukulta,onko se sitten sen laadukkaampaa elämää,sitä voi kukin miettiä.

Villi veikkaus että se äiti myös hakee ne hoidosta ja mummolasta ja viettää sen ajan mitä töissäkäymiseltä ja huushollinhoidolta aikaa jää niin lastensa kanssa.Eipä sitä itsekkään kun menee iltavuoroon ehdi paljoa lasten kanssa olla viikolla jos lapset menee niinkuin meillä aamuisin kouluun ja kun tulevat niin olen töissä.
Joka toinen viikonloppu ovat isällään.
Vaihtoehtoina on tietysti että äiti jää kotiin ja nostaa rahansa toimeentulotukiluukulta,onko se sitten sen laadukkaampaa elämää,sitä voi kukin miettiä.

Okei. En mä jaksa väitellä sun kanssa. Et ymmärrä niin et ymmärrä. Hyvää päivän jatkoa sinne! :)

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

Ja sekö on sitten hyvä syy siihen, että lasten kanssa ei tartte viettää yhtään aikaa? Vaikka lapset ovatkin viikonloppuisin hyvissä käsissä, niin ei ole ihan normaalia, että äiti haluaa olla erossa lapsistaan jatkuvasti. Ja ei lapsilla varmaan mikään hirveä hätä ole, mutta eikö kaveria saisi yrittää auttaa ENNEN kuin asiat on tosi pahasti. Ap tuntee ihmisen ja on huomannut muutoksen huonompaan päin, eikö se jo ole riittävä syy ottaa asia esille?

Ja ps. Itse olin vuoden ajan, heti eron jälkeen, töissä käyvä opiskelija, viimeisen puoli vuotta olin kokopäiväduunissa, tein gradua ja viimeisiä kursseja (= yleensä nukuin 4-5 tuntia yössä ). Mulla ei ollut minuuttiakaan vapaa-aikaa puoleen vuoteen ja silti jaksoin olla lapseni kanssa.

Sulla on vaan tuo yksipuolinen kommentti siihen ettei äiti vietä lastensa kanssa yhtään aikaa.Viettäähän se arkipäivisin muun ajan mitä töissäkäymiseltä ehtii ja tuskin ne lapset ihan aina joka viikonloppu hoidossa ovat.Entäpä jos se mummola on se tukiverkoston yksi osa,mummo kenties haluaa olla tekemisissä lastenlastensa kanssa.
Yksi ystävistäni on yh-äiti ja lähihoitaja.
Lapsi viettää tosi paljon aikaa mummolassa koska käy eskaria ja sen vuoksi tarvitsee viedä sinne säännöllisesti joka arkipäivä,jos mummolaa ei olisi,lapsi ei voisi olla kuin vuoropäiväkodissa.Lapsen isä pitää lasta joka toinen viikonloppu.Silti arkipäivisin he hääräävät äidin kanssa monenmoista ja se äiti käy jopa baareissa niinä viikonloppuina kun lapsi on isällään jos ei ole töissä.
Isälle kun ei sovi se että tapaamisissa joustettaisiin eli hän antaisi lapsen ollakkin äidillä jos äidillä on vapaa viikonloppu töistä.Ei,vaan lapsi menee isälle ja äiti on sitten yksin ja sellaisena viikonloppuna kun ei ole isän tapaamisviikonloppu,jos äidillä on töitä,lapsi menee mummolaan.Pienillä joustoilla lapsi voisi viettää äitinsä kanssa esim. myös viikonloppuja.

Lapsilleko on hyväksi että heillä on aina vain uusia luottohoitajia, jotta äiti saa "levätä" ja "omaa aikaa", mutta omaa äitiään he eivät juuri näekään? Kyllä lapsilla on erotilanteessa ja sen jälkeen nimenomaan tarve kokea, etteivät vanhemmat hylkää heitä. Jos äiti huitelee kaiken vapaa-aikansakin jossain ja isää nähdään vain joka toinen viikonloppu, niin kyllä siinä lapsi helposti alkaa ajatella etteivät vanhemmat välitä.

Kun kaverini mies lähti toisen naisen matkaan olemattomalla varoitusajalla, alle kouluikäiset lapset pelkäsivät vielä pitkään sen jälkeen että äitikin jättää. Kaverini sai vakuutella moneen otteeseen ettei äiti jätä heitä. Erotilanteessa lasten kiikuttaminen milloin kenellekin hoitoon, olipa hoitaja kuinka hyvä tahansa, on huonoin mahdollinen ratkaisu. Lapset tarvitsevat vanhempiaan, heidän aikaansa ja rakkauttaan. Jos on lapset hankkinut, heistä on vastuussa täysi-ikäisiksi saakka - ei vain sen aikaa, kun sattuu huvittamaan.

Yhteistyössä