Tuo meitin poika ottaa vielä isoilta pojilta joskus nenäänsä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Mun poika käy kyllä kerhossa ja puistossa, eikä halua itseään kiusattavan joten sanoo siitä kyllä. Se nyt vaan pojan silmissä ei ole kiva leikki, ainakaan vielä tässä iässä. En minä sentään opettanut ole, että pitäis mennä joka asiaan väliin.

Mulla on sellainen ajattelutapa näistä, että jos jotain sellasta näkee mitä ei hyväksy, niin asialle pitäis tehdä jotain. Eli itse tuolla kävelyillä jos näen jotain typerää noiden koululaisten toimesta, meen kyllä sanomaan että nyt saa loppua. kerrankin alikulkusillan alla yks poika oli kiivennyt sinne ylös sillan alle "koloon" ja toinen poika oli alhaalla kävelytiellä ja heitteli tätä ylhäällä ollutta poikaa kivillä. Kyllä ja ihan varmasti sanoin että nyt loppu se heittely, vaikka olis kuinka ollut pelleilyä -ainakin tän heittelijän mielestä. Mäkin olen kaiketi tosi ärsyttävä, mutta ei haittaa mua, jos edes joku lapsista tajuais, ettei se ollut ihan järkevästi tehty.

Ehkä poika tosta on sitten oppinut tuon sanomisen :ashamed: Ja eiköhän se jossain vaiheessa opi tunnistamaan senkin, milloin on aiheellista sanoa, milloin ei.

Mä olen samanlainen, eli puutun asiaan jos näen kiusaamista tms vaikken kyseisiä lapsia tunnekaan. Tottakai siihen kuuluu puuttua, olen saanut siksi kiitoksen kiusatun äidiltäkin (lasta kiusattiin, menin väliin, tämä kertoi kotona asiasta). Mutta aikuisten tekemisiin en puutu - tarvittaessa soitan poliisin, mutta en mene sanomaan että "sori, mutta sulla ei oo heijastinta, ja nyt on aika pimeää!" (vrt. tuo meidän lähellä asuva ihminen josta jo kerroinkin).

Oppii lapsi. Taatusti =). Itse olen selittänyt, ja selitän edelleenkin, tuolle tytölle (ja pojallekin tietty) että antaa aikuisten hoitaa nämä asiat, ja on se mennyt aika hyvin perille. Omia puoliaan pitävät tietty, ja esim. pihassa voivat mennä sanomaan tutulle lapselle että älä töni mun kaveria tms. Mutta jos esim. joku lapsi riehuu kaupassa, niin voivat sanoa mulle että "toi ei oo ihan fiksua" mutta eivät itse mene puuttumaan asiaan. Ainakaan vielä :D

5 v iässä usko omaan suuruuteen ja kuolemattomuuteen on kyllä todella luja :). Mä määrään, sä et määrää, ihan hyvin voin mennä kaupungille itse, yms. Kai tuo "poliisina" toimiminen liittyy siihenkin, ikäkauteen ja kehitykseen.

Olitpa ap saanut melko ikäviä vastauksia. :// Toivottavasti en kovin mieltäsi pahoittanut? Tuon ikäisenä lapset voi olla hyvinkin pikkuvanhoja ja omassa ärsyttävyydessään myös todella suloisia. :D

Onhan tuo hyvä, että huomaa, kun vääryyttä tapahtuu. :D Tosin leikkitappelu nyt on leikkiä, mutta silti. :) Mutta tosiaan, neuvoisin silti poikaa olemaan komentelematta.

Meillä 5v poika myös. Yrittää neuvoa/komentaa myös. Aikuisiakin. Sanon kyllä samantien, ettei niin pidä tehdä ja tarvittaessa vielä jutellaan kotona lisää. Kai se on tuo ikäkin? Ei ole enää niin pieni, vaikkei ihan isokaan. :heart: Meidän poika viimeksi neuvoi pankkitätiä laskemaan seteleitä. "Ei noin lasketa kahdeksaan." :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Onhan tuo hyvä, että huomaa, kun vääryyttä tapahtuu. :D Tosin leikkitappelu nyt on leikkiä, mutta silti. :) Mutta tosiaan, neuvoisin silti poikaa olemaan komentelematta.

Meillä 5v poika myös. Yrittää neuvoa/komentaa myös. Aikuisiakin. Sanon kyllä samantien, ettei niin pidä tehdä ja tarvittaessa vielä jutellaan kotona lisää. Kai se on tuo ikäkin? Ei ole enää niin pieni, vaikkei ihan isokaan. :heart: Meidän poika viimeksi neuvoi pankkitätiä laskemaan seteleitä. "Ei noin lasketa kahdeksaan." :ashamed:

:D

Kyllä meilläkin esikoinen on vielä tänäkin päivänä huomauttamassa toisille lapsille jos ne tekee jotain kiellettyä. Esimerkkinä meidän parkkipaikka, jossa luonnollisesti ei saa pyöräillä. Mä olen pitänyt tiukkaa kuria siitä pojalle ja on raukka joutunut olemaan kotiarestissa ja pyörä takavarikossa kun on kiellosta huolimatta mennyt muiden lasten kanssa parkkikselle.

Mä kun näen lapsia siellä, niin komennan ne aina pois. Ja pojan olen kuullut myös sanovan niille muille lapsille ettei siellä saa pyöräillä. Ihan ok mun mielestä.

Mua ärsyttäisi valtavasti jos isommat pojat jossain leffateatterissa painisivat. Se jos mikä on huonoa käytöstä. Ja hyvä vaan että joku koittaa heitä ojentaa, harmillista ettei omat vanhemmat, sillä 5-vuotiaan komentaminen tuskin menee perille.

Mä en totta tosiaan näe tuossa mitään pahaa. Lapselle on kotona opetettu mitä saa tehdä ja mitä ei ja silloin toki lapsi ihmettelee jos jotkut toiset käyttäytyy "kielletysti".

Alkuperäinen kirjoittaja Noh höh:
Olitpa ap saanut melko ikäviä vastauksia. :// Toivottavasti en kovin mieltäsi pahoittanut? Tuon ikäisenä lapset voi olla hyvinkin pikkuvanhoja ja omassa ärsyttävyydessään myös todella suloisia. :D

nooh kyllähän mä jo melkein arvasin millaisia vastauksia mä saan tällä palstalla :) Tietenkin se aina kolahtaa, kun omasta lapsesta on kyse. Mä en silti ala häpeämään lastani, vaikka se nyt sattui vähän ojentamaan toisia lapsia. Meillä on kotona akvaario ja poika tietää mitä se akvaarion lyöminen kaloissa aiheuttaa, joten ihan kaloja siinä puolusteli, ei vaan ymmärtänyt, ettei ole soveliasta niin tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kyllä meilläkin esikoinen on vielä tänäkin päivänä huomauttamassa toisille lapsille jos ne tekee jotain kiellettyä. Esimerkkinä meidän parkkipaikka, jossa luonnollisesti ei saa pyöräillä. Mä olen pitänyt tiukkaa kuria siitä pojalle ja on raukka joutunut olemaan kotiarestissa ja pyörä takavarikossa kun on kiellosta huolimatta mennyt muiden lasten kanssa parkkikselle.

Mä kun näen lapsia siellä, niin komennan ne aina pois. Ja pojan olen kuullut myös sanovan niille muille lapsille ettei siellä saa pyöräillä. Ihan ok mun mielestä.

Mua ärsyttäisi valtavasti jos isommat pojat jossain leffateatterissa painisivat. Se jos mikä on huonoa käytöstä. Ja hyvä vaan että joku koittaa heitä ojentaa, harmillista ettei omat vanhemmat, sillä 5-vuotiaan komentaminen tuskin menee perille.

Mä en totta tosiaan näe tuossa mitään pahaa. Lapselle on kotona opetettu mitä saa tehdä ja mitä ei ja silloin toki lapsi ihmettelee jos jotkut toiset käyttäytyy "kielletysti".

Kiva kuulla, että joku on mun kanssa vähän samoilla linjoilla. Tottakai mä uskon että se joitakin ärsyttää, että vieras lapsi sanoo omille lapsille tai aikuisille, että käytös on nyt vähän huonoa. Kai sen jokainen tajuaa, että millonka se menee sitten överiksi. Olihan mun poikani kuitenkin ihan oikeassa, akvaariota ei saa lyödä eikä elokuvateatterin aulassa heitellä karkkilaatikoita ja painita ja oteta kavereista "salakuvia" kännykällä ym. Mutta aion kyllä pojalle opettaa, että miettii pari kertaa ennenkuin sanoo, eli että onko se nyt tosiaan tarpeellista sanoa. Mun mielestä on kummallista, että nykyään ei saa toisille sanoa mistään mitään, kaikkien pitäis saada tehdä oman mielensä mukaan ja aikuisten hoitaa nää asiat. Kyllähän nyt lapsetkin voi jostain sanoa toisilleen, kun aina ne vanhemmat ei älyä kieltää omia lapsiaan.

Kerrankin lääkäriin mentäessä odoteltiin odotusaulassa, poika oli riisumassa haalaria päältään ja katseli samalla kahta lasta jotka leikkivät niillä terkkukeskuksen leluilla, olivat levittäneet ne pitkin lattioita. Siinä sitten niiden lasten äiti tuli ja sanoi et nyt mentiin ja jättivät ne lelut pitkin poikin, poika tokas vaan et hei, eiks teijän pitäis siivota nuo :D No lapset ja äiti mulkas ja jatkoivat matkaansa, eipä auttanut sanominen ainakaan sillä kertaa, mutta kyllä se joillekin hyvä muistutus on ja siinä kohtaa oli minusta ihan paikallaan, että poika rohkeni avata suunsa :p

Yhteistyössä