Tuota noin.. Onko meidän perhe jäänyt jostain paitsi, kun emme ole käyneet ulkomaan reissulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis joo esikoinen oli isovanhempien kanssa kahden viikon matkalla vuosi sitten. Ja minä + mieheni kävimme Virossa viime kesänä viikon matkalla, nuorempi tyttö kävi Virossa ja Ruotsissa isovanhempien kanssa. Mutta tähän siis rajoittuu meidän ulkomaan matkailut. Meillä 5 lasta ja kolme nuorinta eivät ole missään ulkomailla käyneet.

Siskoni on perheensä kanssa käynyt 2 kertaa ulkomailla Kanarian saarilla ja Kreikassa. Ja on niiiin koppavaa niistä reissuista. Kuulemma kaikkien pitäisi käydä vähintään 2 viikon lomamatkalla jossain tosi lämpimässä paikassa. Koska se tuo sivistystä elämään.

Me olemme matkailleet Suomessa, kun on tuo asuntovaunu joka kulkee auton perässä :) Toisekseen mieheni ei kestä pitkää aikaa kuumuutta ja auringon paahdetta, joka laukaisee migreenin ja sen jälkeen on päivä tai kaksi pilalla.

Monikin sanonut meille, että kahden viikon ulkomaan reissu tulee halvemmaksi kuin Suomessa matkailu. No en siihen ota kantaa, kun en niin tiedä hintoja. Tytön reissu maksoi 700?+ruuat ja ostokset lisäksi ulkomaille. Eli kalliiksi toki tulisi meidän perheeltä tuo ulkomaan reissukin. Ja kun laskee, että vielä noille kolmelle nuorimmalle pitäis passit hankkia.

Ollaanko me nyt sitten sivistymättömiä ihmisiä? Mä taas ite ajattelen, että kyllä siihen sivistykseen vaikuttaa muutkin asiat kuin ulkomailla käynnit. Ja meille ei ainakaan vielä ole tullut tarvetta matkustaa Viroa pidemmälle.

Kuka tykkää mistäkin. Meidän perhe rentoutuu parhaiten uimarannalla Etelä-Euroopassa, mutta toiset viihtyy kotimaan kierroksella. Ei se mistään sivistyksestä mitään kerro.

Noh, en pidä useimpien harrastamia rantalomia mitenkään supersivistävinä. :D

Omat muksuni ovat käyneet vain Virossa ja Ruotsissa, mutta muutoin on hankittu kosolti kokemuksia. Toiveissa olisi pieni reissu Euroopan ytimeen ensi kesänä. Jokainen matkailee kuten tykkää. Ei se sivistykseen juurikaan vaikuta, riippuen tietysti hieman siitä, mitä tekee reissuillaan.

Voihan sitä ajatella, että siitä jää paitsi, mitä ei koe, mutta eihän se mitenkään huono asia ole. Minä olen esimerkiksi "jäänyt paitsi" kylpyläreissuista, mutta ihan sen takia, etteivät ne minua kiinnosta. :)

Joskus olen miehelle sanonut, että Pariisissa tai Lontoossa voisin käydä, mutta enpä tiedä mennäänkö sitten koskaan. Mutta mitkään rantalomapaikat ei kiinnosta kumpaakaan niin paljoa, että lähdettäis. Eräs kaveri hehkutti kuinka Thaimaassa Phuketissa oli 2 viikkoa ja ah niin ihanaa +40 (vai oliko enemmänkin??) lämmintä ja auringon paahde. Joo ei todellakaan kiinnosta jossain rannalla grillata itseä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joskus olen miehelle sanonut, että Pariisissa tai Lontoossa voisin käydä, mutta enpä tiedä mennäänkö sitten koskaan. Mutta mitkään rantalomapaikat ei kiinnosta kumpaakaan niin paljoa, että lähdettäis. Eräs kaveri hehkutti kuinka Thaimaassa Phuketissa oli 2 viikkoa ja ah niin ihanaa +40 (vai oliko enemmänkin??) lämmintä ja auringon paahde. Joo ei todellakaan kiinnosta jossain rannalla grillata itseä.

Minua kiinnostaa rannalla grillailu, mutta ei missään nimessä Thaimaassa. Mulle merkitsee matkakohteissa paljon myös ruoka, ja aasialaista keittiötä en voi sietää. Thaimaa on sitäpaitsi aika saastainen paikka.

Jos susta tuntuu että sä olet jäänyt jostain paitsi, niin kannattaa kerran kokeilla.
Mä olin 8 vanha kun ekan kerran oli rantalomalla, oltiin sitä ennen tehty monen monta ulkomaanreissua, autolla ja lähimaat; Norja, Ruotsi, nytk. Venäjä, Tanska, Saksa, Hollanti, Belgia.
Mä olen matkustellut aika kivasti, mutta en kertaakaan ole ollut Mallorcalla tai Kanarian saarilla. Oon ajatellut että kerran on käytävä, ja ehkä vien perheeni joskus sinne. Koen kuitenkin että en ole mistään paitsi jäänyt, rantaa ja aurinkoa olen saanut kokea.

Se matkustelu ei kerro sinänsä sivistyksen tasosta, jos kaikki matkat on näitä pakettimatkoja aurinkorannoille. Ne rannat on turisteja varten, mitään avartamista mieleen ne ei mun mielestä tee. Se, että käy kulttuurikohteissa, paikoissa joista on koulussa puhuttu ja kuvia kirjoista nähnyt ja itse käy paikanpäällä, se avartaa ja laajentaa näkemyksiä ja ehkä kasvattaa sivistyksen tasoakin. Ja onhan se itsestä kiinni mitä haluaa ulkomailla tehdä, mitä ammentaa sieltä.

No kyllä lähinnä huvittaa, jos joku väittää, että parilla Kanaria- ja Kreikkareissulla saavuttaa jotain erityistä sivistystä :D

Ja kun muutenkin voi reissata kuin auringon perässä, On muitakin paikkoja kuin rantalomapaikat. Niistä voi löytyä jopa sitä sivistystä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
No kyllä lähinnä huvittaa, jos joku väittää, että parilla Kanaria- ja Kreikkareissulla saavuttaa jotain erityistä sivistystä :D

Ja kun muutenkin voi reissata kuin auringon perässä, On muitakin paikkoja kuin rantalomapaikat. Niistä voi löytyä jopa sitä sivistystä ;)

Minä menisin mielelläni Kreetalle, siellä ymmärtääkseni on paljonkin historiallisesti merkittävää katsottavaa pienellä alalla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:

Minä menisin mielelläni Kreetalle, siellä ymmärtääkseni on paljonkin historiallisesti merkittävää katsottavaa pienellä alalla. :)

Monissa rantalomakohteissa on joku historia, mutta suurin osa (huom, ei kaikki) menevät kyllä rantalomalle ihan vaan grillaa itseään, ei sen saaren/paikan historian/kulttuurin takia.

niin,kyllähän Kraikassa on paljon historiallisia nähtävyyksiä, museoita yms. Ei se ole pelkkä rantalomakohde, tai riippuu hyvinkin miennepäin sinne matkustaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå:
niin,kyllähän Kraikassa on paljon historiallisia nähtävyyksiä, museoita yms. Ei se ole pelkkä rantalomakohde, tai riippuu hyvinkin miennepäin sinne matkustaa.
Tiedän, olen kulkenut siellä aika laajalti, en saarilla. Hienoja nähtävyyksiä ja upeita rantojakin. :)

Tiedän, olen kulkenut siellä aika laajalti, en saarilla. Hienoja nähtävyyksiä ja upeita rantojakin. :)

Jep,samoin :D

Itse en ymmärrä miksi mennään aina noille valmiille pakettilomille turistirysiin, sitte tullaan sieltä niin koppavina takaisin, siellähän ollaan turisteina laumassa ja puhutaan suomee keskenään muiden suomalaisten kanssa, ja sit osataa vau 2 sanaa kreikaks jotai.
Argh. Itse olen kerran semmoisella matkalla ollut ja ei ollut minun juttu. (Perheloma)
En sanoisi että ulkomaan matkat mitenkään sivistää, avartaa mieltä ja tuo uusia kokemuksia kylläkin. Ja onhan se kiva nähdä muutakin kuin Suomen maisemia.
Olet käynyt Keniassa ja siellä ei tosiaan muita turisteja näkynyt muuten kuin Mombasassa, mutta ihan ominpäin siellä oltiin, ja kyllä tuli ihan semmoinen olo et "Olen todella kaukana Suomesta" ja mikään ei sen jännittävämpää!
Seuraavaksi haaveilen New Yorkin tai LA:n matkasta, mutta semmoista saa kyllä odottaa, ei lapsiperheessä rahaa kasvaa puussa, mutta ehkäpä joku kaunis päivä.... :)

Joo, on mäkin käynyt joskus Kreetalla ja kierrellyt siellä nähtävyyksiä. Ei silti pari reissua Kanarialle ja Kreikkaan vielä hirveästi sivistä, pikkasen ehkä :)

peesi. mä esim. joka en edes suomen kesästä. niin ei tulis mieleenkään lähteä hiostamaan itseään jonneki etelän aurinkoon.
ja ei se kyllä halvemmaksi tule. mitä olen seurannut tuttavani reissuja. jos kahdelta ihmiseltä menee noin tonni tai vähä yli kun käy jossain rodoksella, niin tuolla hinnalla me neljä henkeä lomailemme jo viikon suomessa. että se siitä halpuudesta.
no yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta. mutta sivistymätöntä se ei kenestäkään tee jos ei ole ulkomailla käynyt

Joo, on mäkin käynyt joskus Kreetalla ja kierrellyt siellä nähtävyyksiä. Ei silti pari reissua Kanarialle ja Kreikkaan vielä hirveästi sivistä, pikkasen ehkä :)

:) Ei ainakaan niin paljon, että kannattaisi heille elvistellä, jotka eivät samaa kulttuuripläjäystä ole nauttinee :D

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Itse en ymmärrä miksi mennään aina noille valmiille pakettilomille turistirysiin, sitte tullaan sieltä niin koppavina takaisin, siellähän ollaan turisteina laumassa ja puhutaan suomee keskenään muiden suomalaisten kanssa, ja sit osataa vau 2 sanaa kreikaks jotai.
Argh. Itse olen kerran semmoisella matkalla ollut ja ei ollut minun juttu. (Perheloma)
En sanoisi että ulkomaan matkat mitenkään sivistää, avartaa mieltä ja tuo uusia kokemuksia kylläkin. Ja onhan se kiva nähdä muutakin kuin Suomen maisemia.
Olet käynyt Keniassa ja siellä ei tosiaan muita turisteja näkynyt muuten kuin Mombasassa, mutta ihan ominpäin siellä oltiin, ja kyllä tuli ihan semmoinen olo et "Olen todella kaukana Suomesta" ja mikään ei sen jännittävämpää!
Seuraavaksi haaveilen New Yorkin tai LA:n matkasta, mutta semmoista saa kyllä odottaa, ei lapsiperheessä rahaa kasvaa puussa, mutta ehkäpä joku kaunis päivä.... :)

Mä taas en ymmärrä tätä sun asennetta. Mulla ei mielestäni ole oikeutta mitään kohdetta haukkua tai aliarvioida, todella lapsellinen asenne sulla.

Itse olin 18v kun ensimmäisen kerran matkustin Viroa + Ruotsia kauemmas. :) Omilla rahoilla silloinkin. Toki ihmisillä nykyisin enemmän rahaa käytettävissä matkusteluunkin, tämä siis 90-luvulla.

Lapsena ei asia haitannut, mutta noin 12-vuotiaasta eteenpäin olisin kovasti halunnut mennä edes kerran etelään. Leikkelin Valituista Paloista kuponkeja, jos olisimme voittaneet matkan..

Mutta samaa mieltä, eipä nuo Kanarian saaret ym turistikohteet kovin sivistäviltä tunnu. Itse tykkään enemmän kohteista, jossa näkyy myös alkuperäistä elämää (no toki sitä Kanariallakin näkyy mutta kuitenkin). Varsinaisella rantalomalla en olekaan sen 18-vuotiaana tehdyn reissun jälkeen käynyt mutta muuten olen matkustellut kyllä paljonkin. :)

Kaikkien ei tosiaan ole pakko matkustaa, mutta kyllä matkat minulle ovat tuoneet paljon kaikkea. Klisee, mutta kyllä se avartaa mieltä kun näkee vähän muutakin kuin Suomen tai lähimaiden olot. Hienoja kokemuksia ja elämyksiä, joita en voisi Suomessa kokea esim. sukelluksen parissa. Samoin esim. luonto, joka on niin erilaista ja omalla tavallaan mahtavaa eri puolilla maailmaa (esim. päiväntasaaja). Erilaiset kulttuurielämykset (taide, arkkitehtuuri jne.) tai vaikka suurkaupungin ilmapiiri, joka löytyy esim. New Yorkista. Ei noista mistään saa käsitystä, ellei itse käy siellä. Ehkä matkustaminen (ja ulkomailla asuminen) tuo tavallaan itsetuntoakin kun on pärjännyt omillaan erinäisissä paikoissa ja tilanteissa. Eli ei puhuta pakettimatkasta Kanarialle ;)

Itse ei olla oltu pakettimatkoilla yhtä kanarian ja yhtä kreetan matkaa lukuunottamatta, mutta käyty silti kaikissa maanosissa. Siihen nähden tottakai ajattelen, että missaa paljon jos ei matkusta. Mutta ei missaa mitään jos puhutaan vaikkapa kanarian tai kreetan löhömatkoista.

Mutta se esimerkiksi pistää jo silmään että turha verrata vaikkapa Thaimaan ja suomen lämpötiloja, ilmasto on niin eri! Itsekin inhoan suomessa jos lämpötila on yli 23-24, mutta thaimaassa nautiskelin 35 asteessa vaikken tosin auringonottoa harrasta vaan muuten vaan ilmasto oli niin ihana.

Itselle ruokakulttuurit on tärkeitä ja rakastan mm. aasialaista ruokaa. Ruoka omassa ympäristössään nautittuna ja paikallisista raaka-aineista tehtynä on aikalailla eri kaliiberia kuin se että käy oman paikkakunnan kiinalaisessa ;)

Lisäksi se tunne kun lentokone nousee ilmaan! Ei sen lennon takia itsessään vaan itse saan tunteen kuin siirtyisin toiseen maailmaan, arkielämä unohtuu samantien ja suomen murheet jää sinne. Tämä siitä huolimatta että perusonnellista on ollut aina eikä sinänsä ole mikään karkumatka tarpeen, mutta on se vaan niin ihana hengähtää. lapsetkin on matkalla aina ihan eri tyyppejä =)

Yhteistyössä