Tuota noin.. Onko meidän perhe jäänyt jostain paitsi, kun emme ole käyneet ulkomaan reissulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minä kotimaastani tiedän. Ja enempää mun ei tarvikkaan tietää :D Lapista en tykkää yhtään. En saa asunto-automatkustelusta mitään irti, enkä luonnossa liikkumisesta. En jaksa lähteä tarpoilemaan käsivärteen. Suomen etelään ollaan tutustuttu.
Meitä kiinnosti lähteä katsomaan toisenlaista elämää

*muoks; asutaan Oulun korkeudella

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
No, minusta on outua, että matkustetaan ulkomaille sivistämään itseään, mutta ei tiedetä omasta kotimaasta mitään. Moni ei ole käynyt kehäkolmosen ulkopuolella ja Lappi alkaa Oulun alapuolelta.

Tämäkin totta. Mä oon lapsena koulunnut Suomen läpi vanhempieni kanssa ja kyllä Suomesta vaan löytyy ihan uskomattoman kauniita paikkoja. Löytyy historiaa ja kultuuria joka lähtöön.Itse rakastan pohjois-lappia (lukuunottamatta hyttysiä;) ), sen karut ja jylhät maisevat mykistävät, antavat tilaa ajatella. Ja tälläisinä heikompina aikoina olis hyväkin suosia suomalaisuutta, koska rahat jää silloin tänne meidän keskuuteen. Vaikka sitten veroina =)

Lapissa nyt voi tehdä kyllä muutakin kuin patikoida. Enkä tarkoittanut pelkkää Lappia, vaan koko Suomea. Eikä täällä ole pakko asuntovaunun kanssa matkustaa kun hyviä hotelleja löytyy joka kolkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
No, minusta on outua, että matkustetaan ulkomaille sivistämään itseään, mutta ei tiedetä omasta kotimaasta mitään. Moni ei ole käynyt kehäkolmosen ulkopuolella ja Lappi alkaa Oulun alapuolelta.

Tämäkin totta. Mä oon lapsena koulunnut Suomen läpi vanhempieni kanssa ja kyllä Suomesta vaan löytyy ihan uskomattoman kauniita paikkoja. Löytyy historiaa ja kultuuria joka lähtöön.Itse rakastan pohjois-lappia (lukuunottamatta hyttysiä;) ), sen karut ja jylhät maisevat mykistävät, antavat tilaa ajatella. Ja tälläisinä heikompina aikoina olis hyväkin suosia suomalaisuutta, koska rahat jää silloin tänne meidän keskuuteen. Vaikka sitten veroina =)

Kotimaan matkailu vaan osaa olla niin himskatin kallista, jos ei ihmisestä ole esim. roadtrippiin teltan kanssa. Harva viitsii maksaa kotimaan matkasta yhtä paljon tai enemmän kuin ulkomaan matkasta.

Itse oon paljon autoillut Suomessa varsinkin lapsena ja nauttinut kyllä siitä suunnattomasti. Mutta kyllä ulkomaanmatkailukin on lähellä sydäntä, erityisesti Eurooppa. Omatoimisesti teen yleensä kaikki reissut, paketit ei oikein iske, mutta kyllä muutamalla pakettimatkallakin on tullut käytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapissa nyt voi tehdä kyllä muutakin kuin patikoida. Enkä tarkoittanut pelkkää Lappia, vaan koko Suomea. Eikä täällä ole pakko asuntovaunun kanssa matkustaa kun hyviä hotelleja löytyy joka kolkasta.

Puhumattakaan maalaismajoituskohteista. Varmasti monelle kaupungissa kasvavalle lapselle elämys olla eläinten ja maalaistalon touhujen keskellä. Äitit ehkä saatta vähän nyrpistellä nenääsä lannan hajussa ;) mut lapselle se voi olla oikeasti elämys, isolla E:llä.

Noi on siinäkin ihania että asutaan "kodinomaisesti", mutt ruoka tuodaan valmiina pöytään ja näin äitikin saa levetä. Jossain kohteissa pesevät mieluusti pyykitkin. Jopa vanhanaikaisesti vedet keitellen soikoissa. Historiaa sekin =)

kyllä mun mielestä matkailu avartaa =) Vaikka ihan kanarialla käynti niin on matka erilaiseen kulttuuriin, vaikkapa ihan vaan turistikulttuuriin mutta on sekin jollain tavalla erilaista matkailua kuin suomessa. Toki ihminen voi olla sivistynyt suomessakin ja kierrellä mutta itse ainakin saan elämään vähän sokeria matkustelusta oli kyseessä sitten viron viikonloppumatka pärnun kylpyläloma tai thaimaan eksoottisilla saarilla snorklailu. Ja on kyllä ihanat muistot ihan vaan lapsuuden teneriffan matkoistakin. ymmärrän kyllä ettei oo rahaa ym ja uskon et tulee ihan terveitä ihmisiä vaikka olis suomessa kasvanut :hug:

Me ollaan matkailtu pitkin Eurooppaa kesäisin autolla. Se kyllä avartaa ja varmaan jossain mielessä sivistääkin. Etelän rantalomat eivät taida kovin paljon taas sivistää, ainakaan oman kokemuksen mukaan, kun sitäkin on pari kertaa kokeiltu. Autolla ei tietenkään perheenä voi kovin omaa mannerta kauemmaksi järkevästi matkustaa. Automatkailu on sillä tavoin kivaa, että voi mennä helposti moneen paikkaan.

Kyllä vuokra-auton voi ottaa alle, me ollaan oltu kiertelemässä USAta 18 viikkoa yhteensä, siinä ehti maili poikineen vaihtua auton alla :) Ja paljon on vielä näkemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Liptoni:
Alkuperäinen kirjoittaja VanillaVanilla:
Ja vaikka on matkustellut ulkomailla ja rakastaa sitä niin ei merkitse et tarvisi jäädä suomen maalaiselämästä paitsi!

Todellakin, me kun asutaan maalla :D

Sama täällä, mut tää elämä voi olla aikamoinen kokemus lähiön kasvateille =)

Jokainen tyylillään. Ite tykkään, että lapset näkevät muunkinlaista elämää, avartaa kummasti maailmankuvaa. Lisäksi inhoan mökkeilyä, joten matkat tuovat esälomaan ohjelmaa.

Mutta ei siihen mikään viikon pakettimatka Kreetalle auta että sivistys lisääntyy :D

Jokainen tyylillään. Ite tykkään, että lapset näkevät muunkinlaista elämää, avartaa kummasti maailmankuvaa. Lisäksi inhoan mökkeilyä, joten matkat tuovat esälomaan ohjelmaa.

Mutta ei siihen mikään viikon pakettimatka Kreetalle auta että sivistys lisääntyy :D

Ei riitä, ei. Kyllähän maassa täytyy aikaa viettää aika paljon enemmän ennen kuin kultuuri ja tavat tulee oikeasti tutuiksi. Ei sitä oikeaa elämää viikossa näe niin paljoa että voisi sanoa loman "sivistäneen". Ja onko se ees sivistystä mitä matkailu tuo, enemmän ehkä tiedostusta muustakin kuin siitä mitä suomesta löytyy

Meillä oli 4vk pituinen matka ja hyvä, että pintaraapaisua tehtiin. Nyt kovalla tohinalla kerätään lisää rahaa ja lähdetään pitemmäksi aikaa matkalle. Se kiireetön elämä ja ihmisten iloisuus olivat mahtava kokea.

Muita kommentteja lukematta, olen sitä mieltä, että matkustelu kullä laajentaa maailmankatsomusta ja sivistää siinä sivussa.
Kyllä siinä tavallaan jää paitsi jostain, mutta jos sitä ei kaipaa niin miksi turhaan reissaamaan. Me ollaan lasten kanssa käyty Lontoot ja Pariisit yms. ja kyllä lapsillaki on jotenkin silmät enemmän auki kun sellaisilla jotka eivät missään muualla kun kotosuomessa käy.

Alkuperäinen kirjoittaja valitettavasti:
Muita kommentteja lukematta, olen sitä mieltä, että matkustelu kullä laajentaa maailmankatsomusta ja sivistää siinä sivussa.
Kyllä siinä tavallaan jää paitsi jostain, mutta jos sitä ei kaipaa niin miksi turhaan reissaamaan. Me ollaan lasten kanssa käyty Lontoot ja Pariisit yms. ja kyllä lapsillaki on jotenkin silmät enemmän auki kun sellaisilla jotka eivät missään muualla kun kotosuomessa käy.

Mä vasta sanoisin sivistävämmäksi sitä kun käy ihan jossain muualla kuin isoissa kaupungeissa tai turisti rysissä. Nää suurkaupungit on sellaisia sulatus uuneja jotka muistuttavat toinen toisiaan. Oli sit Lontoo, Shanghai Kuala Lumpur tai New York. Sen verran monessa metropolissa on tullut käytyä että tuo jää mun käteen.

Vaan kun suuntaa tavan kansan pariin johonkin pikku kylään niin silloin ne silmät vasta aukeekin.

Alkuperäinen kirjoittaja nuuttipukki:

Mä vasta sanoisin sivistävämmäksi sitä kun käy ihan jossain muualla kuin isoissa kaupungeissa tai turisti rysissä. Nää suurkaupungit on sellaisia sulatus uuneja jotka muistuttavat toinen toisiaan. Oli sit Lontoo, Shanghai Kuala Lumpur tai New York. Sen verran monessa metropolissa on tullut käytyä että tuo jää mun käteen.

Vaan kun suuntaa tavan kansan pariin johonkin pikku kylään niin silloin ne silmät vasta aukeekin.

Taas, molempi parempi ;) Ei ne sulje toisiaan pois - käydä pikkukylissä ja suurkaupungeissa.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja nuuttipukki:

Taas, molempi parempi ;) Ei ne sulje toisiaan pois - käydä pikkukylissä ja suurkaupungeissa.

Ollaan asuttu myls ulkomailla ja kierrely paljon muissakin kuin suurissa kaupungeissa. Heitin vaan nuo kaupungit kun ap niistä puhui.

Minä en jaksaisi jotain Alanyaa tai Rhodosta (siellä kyllä lapsena olen käynyt) sillä en tykkäisi että maksaisin kalliin matkan ihan vain kuullakseni suomeksi "tule tänne, osta tämä, mitä saisi olla, minä puhu suomi". Mutta jos joku tykkää niin siitä vaan, kai se vartaa ainakin omaa mieltä jos ei muuta. Ja sehän on pääasia.

Kyllä minusta olisi kiva viedä lapseni jonnekin Kreikan saarista, kokemaan sen ilmaston ja meren ja paikalliset ihmiset ja ruuan. Ja Pariisin museoihin ja ravintoloihin. Ja ja ja.

Jää sinun perheesi paitsi muista kulttuureista ja vaikkapa siitä tunnelmasta kun mennään aamuvarhaisella lentokentälle :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Liptoni:
Nimenomaan ne sulatusuunit on mun mielestä myös kokemisen arvoista.

Omalla tapaa tietenkin- Mut kun liian useassa sellaisessa käy, ja liian monta kertaa niin kaikki alkaa tuntua samalta. No mä olen työnpuolesta joutunut/saannut noita nähdä ja ehkä siksi hohto on mennyt. Toki onhan ne Shanghain valot ihan mielettömät illalla kun kaupunkiin saapuu. Tai vaikkapa Honkkarin massiiviset pilvenpiirtäjät korkean vuoren ja meren välisellä kapealla kaistaleella.

Mut nää on tietenkin luonne kysymyksiä, kuka mistäkin tykkään. Mut avartavampaa on mennä mielestäni paikkoihin, varsinkin juuri vaikka Aasiassa joihin "länsimainen hapatus" ei ole vielä täysin iskenyt.

Ihanimmat muistot on kuitenkin Malesiasta. Tutustuin paikalliseen pariskuntaan ja heidän kanssaan kiertelimme. Parhaiten on jäännyt mieleen ilta jolloin olimme tämä rouvan lapsuuden kodissa. Lämmin ilta, eksoottiset tuoksut mausteista...Istuin sohvalla hänen äitinsä vieressä katselemassa perhealbumia. Minareetti huudot kuuluivat taustalta, rukoushetken lähestyessä. Häkellyttävää oli se vieraan varaisuus ja ihmisten lämmin vastaan otto. Ihan kuin olisimme kuuluneet siihen perheeseen, vaikka tunnettu oli vasta vajaa viikko. Siitä lähdimme sitten paikallisten nuorien/nuorien perheiden suosimaan illanvietto paikkaan. Sinne kuulema kaikki kokoontuivat liki joka ilta. Iso aukio jonka reunoilla oli jos jonkinlaista ruokaa tarjolla. Osa lauleli karaokea, toiset pelasivat seurapelejä...lapset leikkivät yhdessä, kaikki vanhemmat katselivat vuorollaan lasten perään. Välittömyys ja kiireettömyys olivat tunteet mitkä nousivat pintaa. Ja silti, he viettivät normaalia arki-iltaa, seuraavana päivänä taas työt kutsuivat.

Olen matkustellut koko ikäni paljon ja uskon, että se on vaikuttanut kielitaidon lisäksi siihen, että olen suvaitsevainen ja ennakkoluuloton. Olen myös loputtoman utelias - siellä se koko maailma odottaa, kaikki ne miljardit ihmiset joilla on jokaisella oma mielenkiintoinen kulttuurinsa.

Olin 12-vuotias kun näin Jakartassa, kuinka joki jakoi toiselle puolelle valtavat luksuslukaalit ja toiselle puolelle surkeat peltihökkelit. Ehkä se oli sellainen Siddhartha Gautama -kokemus, tajusin että tällaista se tosiaan on eikä onni jakaudu tasan.

Kun kiertelin Malesiassa pikkuruisia kyliä ja ihmiset tuijottivat minua kuin kummajaista, ajattelin että tältä se tuntuu olla erilainen ja kuulua vähemmistöön.

Toki ihminen voi olla sivistynyt vaikka ei ikinä matkustelisi tai kävisi vain pakettimatkoilla turistirysissä. En väheksy sitä mitenkään. Itse menettäisin valtavan paljon jos en voisi matkustella.

Nyt, kun lapsi on pieni, käymme tutussa ja turvallisessa Thaimaassa (omatoimimatkoilla eikä näissä perinteisissä turistipaikoissa), mutta kun hän tuosta kasvaa, pääsee hänkin esim. Nepaliin mukaan trekkaamaan. Itse olen ikuisesti kiitollinen avarakatseisille vanhemmilleni, joille matkustelu oli/on intohimo.

No sanoisin, että jäänyt JOSTAIN paitsi, mutta ei nyt mistään välttämättömästä kuitenkaan. Mekään emme ole vielä perheen kanssa käyneet kertaakaan ulkomailla eikä miestä oikein matkailu innostakaan. Viimeksi kävin siskoni kanssa viikon reissun Italiassa. Jonnekin kivaan kohteeseehn haluaisin lapset viedä, esim. Kreetalle. Itse tykkään eniten kaupunkilomista, rantaelämää vietän ihan tarpeeksi täällä kotona, kun asumme luonnonhiekkarannan vieressä :)

Yhteistyössä