Alkuperäinen kirjoittaja nuuttipukki:
Historiastahan voi lukea ihan kirjoistakin, toki oikeaa tunnelmaa ei niin saa. Itse olen yleensä jo ennen matkaa tutustunut paika tarjontaan ja historiaan ihan lukienkin
Matkustuksen sivitävä vaikutus perustuu minusta enemmän siihen että oppi eri kultuurien elämästä jotain. Siis ihan tämän hetkenkin elämästä. Tapoja on niin paljon erillaisia, ihmiset ovat erillaisia. Mut tää on henkilökohtainen juttu, kuka mitäkin pitää sivistävänä, jos tuota sanaa nyt voi ees käyttää
Retket on ihan hienoja, valmiiks tehtyä ohjelmaa. Omatoimisesti kuitenkin ehkä irti saa enemmän, mutta se tietenkin riippuu kielitaidosta. Siksi on hienoa että valmiitakin retkiä löytyy, ei nouse kielimuuri kynnykseksi.
Kun työkseen on reissannut, nuo paketti retket kammoksutta. Ihan vaan siksi että turisti joukoon mahtuu aina ne ääliötkin joiden puolesta saa hävetä.
Ensinnäkin tietenkin luen historiaa kirjoista, mutta on ihan eri asia kokea ja nähdä ne asiat itse, mittasuhteet yms. asiat. Lisäksi kirjoissa ei todellakaan kerrota kaikkea. Se historia selittää nykypäivää, esim. Kreikan ja Rooman historia selittää myös koko länsimaista kulttuuria.
Ja tietenkin matkalla koetaan myös tätä päivää, minulle tärkein impulssi lähteä matkaan on paikan historiallinen tausta, se on se asia mitä haluan matkallani nähdä. Olen toki reissannut paikoissa, joissa isoa historian siipien havinaa ei ole, mutta ensisijaisesti valitsen kohteeni niin, että myös näen jotakin.
Olen todella kielitaitoinen, mutta silti näen pakettiretkien hyvät puolet. Oppaat ovat ottaneet asioista selvää, kaikista asioista tietoa ei löydy hyvistäkään opaskirjoista, ja välillä jotakin jää kokematta vain siksi, ettei siitä ole tiennyt. Siitä huolimatta, että on ottanut asioista etukäteen selvää.
Ja olen matkustanut jonkin verran työn puolesta, mutta pääasiassa omilla rahoillani, varmaankin suhteessa 50 - 50 (paketti, omat reissut).
Ja kyllä niitä ääliöitä löytyy, mutta niitä lyötyy kyllä omatoimireissuillakin, ei välttämättä saman maankansalaisista, mutta löytyy. Esim. lennolla Malesiasta Uuteen Seelantiin pari ihmistä öykkäröi niin, että lentokentällä oli poliisit vastassa, ja aikuisten poikien äiti, joka retuutti poikiaan korvista.