Tupakoivat vanhemmat eivät välitä lapsensa terveydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lopettakaa lastenne myrkyttäminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Niikun tuossa äsken kirjoitin niin sanon vaan sen että mihin tämmönen keskustelu johtaa muuhun kun tappeluun ja sitä varmaan ap tällä avauksella haki!!? Siis jokainen tietää haitat niin minäkin ja joo poltan kyllä mutta en missään nimessä puolustele ollenkaan. Ja haluaisin kyllä kanssa tietää saman asian mitä nimimerkki isä on kysynyt. Vaikka poltan niin en missään nimessä tule koskaan sisällä polttamaan!!

Lue vastaus yltä. Siinä on vastaukseni isän kysymykseen! Ja en tähtää tappeluun, vaan tiedottamiseen. Ja tiedottamisen kautta vahingollisen toiminnan vähenemiseen. Tämä saitti on oiva kohderyhmä, koska niin moni tuntuu tupakoivan. Aloitus liittyy siihen, että eilen joku sanoi että vanhempien ulkona tupakointi on lapselle vaaratonta. Ja niinhän sinäkin tuosta tekstisi lukaistessani taidat ajatella...? Korjaa minua, jos olen väärässä.

En tarkota että olisi vaaratonta vaan vähemmän haittaa siitä kuitenkin on jos vetelen sisällä johon savut jää ja hajut tarttuu pintoihin vaikka kuinka tuuletan. Ikinä en sisällä polta vaan aina pihalla!

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Tämänkin ap taas tarkoituksella ohitti.. hmm.. miten niin asenteellista tulosten tulkintaa..

Miksi ne pitäisi tarkkaan erottaa? Miksi ei voida vain verrata ilmaa jossa on ns. normaalit ilmansaasteet sellaiseen ilmaan, jossa on myös tupakansavua. Siitä erostahan lopulta taitaa käytännössä olla kysymys

En nyt lähtisi sanomaan, että tupakoivat vanhemmat eivät välitä lapsensa terveydestä, mutta itsekkäiksi heitä kutsuisin.

Tupakoin kymmenen vuotta ja raskaaksi tultuani lopetin. Se ei ole stressannut minua mitenkään, enemmän stressaisi se jos polttaisin. Silloin joutuisin jatkuvasti ajattelemaan sitä, kuinka paljon pahaa lapselleni tietoisesti aiheutan.

Lapsella on oikeus saada kehittyä ilman tahallista myrkytystä, jota tupakointi on. Peruskeskusteluissa, joissa puhutaan yleisistä totuuksista, ei tarvitse alkaa siteeraamaan tutkimuksia. On yleisesti tiedossa kuinka paljon haittaa tupakointi ihmiselle aiheuttaa ja minulle lapsikin on ihminen. Typerää, että nämä keskustelut muuttuvat pikkusieluisten pilkunnussimiseksi.

Niikun tuossa äsken kirjoitin niin sanon vaan sen että mihin tämmönen keskustelu johtaa muuhun kun tappeluun ja sitä varmaan ap tällä avauksella haki!!? Siis jokainen tietää haitat niin minäkin ja joo poltan kyllä mutta en missään nimessä puolustele ollenkaan. Ja haluaisin kyllä kanssa tietää saman asian mitä nimimerkki isä on kysynyt. Vaikka poltan niin en missään nimessä tule koskaan sisällä polttamaan!!

Lue vastaus yltä. Siinä on vastaukseni isän kysymykseen! Ja en tähtää tappeluun, vaan tiedottamiseen. Ja tiedottamisen kautta vahingollisen toiminnan vähenemiseen. Tämä saitti on oiva kohderyhmä, koska niin moni tuntuu tupakoivan. Aloitus liittyy siihen, että eilen joku sanoi että vanhempien ulkona tupakointi on lapselle vaaratonta. Ja niinhän sinäkin tuosta tekstisi lukaistessani taidat ajatella...? Korjaa minua, jos olen väärässä.

En tarkota että olisi vaaratonta vaan vähemmän haittaa siitä kuitenkin on jos vetelen sisällä johon savut jää ja hajut tarttuu pintoihin vaikka kuinka tuuletan. Ikinä en sisällä polta vaan aina pihalla!

Ihan varmasti se onkin vähemmän vaarallista. Mutta ei vaaratonta kuitenkaan. Ja sitä on minusta hyvä herätä ajattelemaan, voipi olla oiva motiivi lopettamiselle:)

Alkuperäinen kirjoittaja röökiä vaan:
En nyt lähtisi sanomaan, että tupakoivat vanhemmat eivät välitä lapsensa terveydestä, mutta itsekkäiksi heitä kutsuisin.

Tupakoin kymmenen vuotta ja raskaaksi tultuani lopetin. Se ei ole stressannut minua mitenkään, enemmän stressaisi se jos polttaisin. Silloin joutuisin jatkuvasti ajattelemaan sitä, kuinka paljon pahaa lapselleni tietoisesti aiheutan.

Lapsella on oikeus saada kehittyä ilman tahallista myrkytystä, jota tupakointi on. Peruskeskusteluissa, joissa puhutaan yleisistä totuuksista, ei tarvitse alkaa siteeraamaan tutkimuksia. On yleisesti tiedossa kuinka paljon haittaa tupakointi ihmiselle aiheuttaa ja minulle lapsikin on ihminen. Typerää, että nämä keskustelut muuttuvat pikkusieluisten pilkunnussimiseksi.

Yleiset totuudet tuppaavat vaihtelemaan puhujasta riippuen. Kuulen mielelläni tutkimuksista.

No mulla ei ole tarvetta alkaa haukkumaan ketään, mutta muistissa on hyvin kun olin nelivuotias ja mutsi ja mummi polttivat pienen kaksion olkkarissa niin että savun läpi tuskin näki, mä sain hengenahdistuskohtauksen, en todella saanut henkeä yhtään kun istuin siinä nojatuolissa kaiken savun keskellä. Ja siltikään ei heidän savuttelu loppunut :|

Voit ehkä ottaa Hammarén-Malmiin yhteyttä, ja kysyä, koskeeko hänen tutkimuksensa vain sisällä polttavia. Luulen, että vastaukseksi saat ettei koske. Ja älä siis ala väittämään minulle, vaan ota tuohon tutkijaan yhtettä. Tässä linkki tukimusta koskevaan artikkeliin:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arki
stot/kotimaa/2007/10/576312

Ystävä rakas kun tuossakaan linkissä ei kerrota miten se ulkona polttaminen vaikuttaa sisällä olevaan lapseen!

Ja sinä tässä väität jotain, joten sinun pitää myös sille faktapohjaa hakea. Naurattaa vain tämmöiset epämääräiset linkit jotka jotenkuten tukee väittäjän erittäin asenteellista näkemystä.
:/

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Mua on jonkin verran aina huvittanut nää "äiti työntää vaunuja ja puhaltaa savut vauvan päälle". Eiks näistä ihmisistä tosiaan kukaan tiedä miten savu käyttäytyy? Jos vaunujen työntäjä polttaa niin yleensä ne savut tulee aika paljon ylempää ylos ku missä se vauva köllii, joten jos äiti ei ehdoin tahdon kumarru (mitä tuskin tekee) ja puhalla niitä savuja vaunuihin ei se savut hyökkää sinne vaunuihin vaan leviää ja nousee ylöspäin

olen omin silmin nähnyt kun äippäliini tupakki kädessä oli vaunujen luona ja sitten kumartu sinne vaunuihin ja hups savut meni sinne vaunukoppaan. Mahto vauva nauttia.
toinen yhtä ällö esimerkki on tuttuni joka on hoitoalalla töissä ja vetele koko raskauden ajan kessua. Loppuraskaudesta totesi että ei nyt juuri miltään tunnu mutta tupakkaa tekee enemmän mieli jjooo

Eli sä olet nähnyt yhden tapauksen ja sen pohjalta olet päättänyt et kaikki toimii samoin? :D

mun mielestä tupakoitsijat on itsekkäitä.

Niin on porvaritkin ja miehet, äidit ja.. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja röökiä vaan:

Yleiset totuudet tuppaavat vaihtelemaan puhujasta riippuen. Kuulen mielelläni tutkimuksista.

Katso nyt esimerkiksi tuota Hammarén-Malmin tutkimusta. Hän väitöskirjastaan löydät lähdeluettelon, jossa on tietoa toisita tutkijoista ja tutkimuksista. Koska lähteiden (ja oman tieteellisen tutkimuksen perusteella) tutkimustyötä tehdään! Kirjastoon siis, mars:)!

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Ystävä rakas kun tuossakaan linkissä ei kerrota miten se ulkona polttaminen vaikuttaa sisällä olevaan lapseen!

Ja sinä tässä väität jotain, joten sinun pitää myös sille faktapohjaa hakea. Naurattaa vain tämmöiset epämääräiset linkit jotka jotenkuten tukee väittäjän erittäin asenteellista näkemystä.

Sinä taidat kaivata tutkimusta, jossa lukee, että "vanhemman parvekkeella tupakointi on erittäin haitallista lapselle joka tapauksessa" Sellaista tutkimusta ei taida olla. Mutta näistä parista täälläkin esitetystä tutkimuksesta voi kyllä ajatella, että siitä parvekkeella polttamisestakin saattaa olla haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Tämänkin ap taas tarkoituksella ohitti.. hmm.. miten niin asenteellista tulosten tulkintaa..

Miksi ne pitäisi tarkkaan erottaa? Miksi ei voida vain verrata ilmaa jossa on ns. normaalit ilmansaasteet sellaiseen ilmaan, jossa on myös tupakansavua. Siitä erostahan lopulta taitaa käytännössä olla kysymys

Niin mutta kun ap viittaa, että kulkeentuus sisälle, ei sitä voi laskea eikä mitata on niin pienistä pitoisuuksista kyse, että sillä taidolla olisi syöpä ja HIVkinjo voitettu jos tuohon pystyttäisiin.. Joten tutkimus on tehty matemaattisella korrelaatiolla ei faktalla, ja näin saatu korreloitua asioita jotka ei välttämättä biologisesti korreloi mitenkään.. edelleen matematiikka ja biologia ovat eri asioita.. eikä matematiikan avulla voi tehdä luotettavaa biologista tutkimusta.. vaan tarvitaan mittauksia.. yms..

Katso nyt esimerkiksi tuota Hammarén-Malmin tutkimusta. Hän väitöskirjastaan löydät lähdeluettelon, jossa on tietoa toisita tutkijoista ja tutkimuksista. Koska lähteiden (ja oman tieteellisen tutkimuksen perusteella) tutkimustyötä tehdään! Kirjastoon siis, mars:)!

Jospa sinä nyt jonkun tason tutkijana ihan itse kävisit lukaisemassa sen Hammarén-Malmin tutkimuksen. Ja sitten kertoisit että miten hän näkee sen, että miksi vanhemman ulkona polttaminen on sisällä olevalle lapselle vaarallista?

Tähän mennessä ainoa tuohon tutkimukseen nojaava peruste sisältää sanan "varmaan": "Joten tutkimus koskee varmasti suurelta osin normi ulkonasauhuttelijoita." Pelkkiä LUULEMISIA vaan siis, mutua eikä mitään muuta.

Voit ehkä ottaa Hammarén-Malmiin yhteyttä, ja kysyä, koskeeko hänen tutkimuksensa vain sisällä polttavia. Luulen, että vastaukseksi saat ettei koske. Ja älä siis ala väittämään minulle, vaan ota tuohon tutkijaan yhtettä. Tässä linkki tukimusta koskevaan artikkeliin:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arki
stot/kotimaa/2007/10/576312

Kysy nyt vain tältä tutkijalta vaikka sähköpostitse, että koskeeko hänen tutkimuksensa VAIN SISÄLLÄ TUPAKOIVIA VANHEMPIA. Ja että ovatko muutkin vanhempien tupakoinnin haittavaikutuksista lapsiin kertovat tutkimukset vain sisällä tupakoivia koskevia? Kukahan täällä on asenteellinen eikä halua ymmärtää ilmiselvää asiaa? Sattuuko totuus liikaa?

Miksi nykysuomessa, jossa ihmiset tupakoivat pääosin ulkona, tehtäisiin tutkimusta, jolla kartoitetaan tupakoinnin haittavaikutuksia SISÄLLÄ TUPAKOIVIEN vanhempien lapsiin? Niin, että yleisimmät, ulkona tupakoivat rajataan tutkimuksen ulkopuolelle!

Sinä taidat kaivata tutkimusta, jossa lukee, että "vanhemman parvekkeella tupakointi on erittäin haitallista lapselle joka tapauksessa" Sellaista tutkimusta ei taida olla. Mutta näistä parista täälläkin esitetystä tutkimuksesta voi kyllä ajatella, että siitä parvekkeella polttamisestakin saattaa olla haittaa.

No juuri näin. Tai enemmänkin kaipaisin sitä perusteltua tietoa siitä, että miten se ulkona tupakointi on vaarallista sisällä olevalle lapselle? Toistaiseksi suurin haitta minusta on lapsen ehkä mahdollisesti kokema separaatioahdistus, kun vanhempi ei ole samassa tilassa...

Kysy nyt vain tältä tutkijalta vaikka sähköpostitse, että koskeeko hänen tutkimuksensa VAIN SISÄLLÄ TUPAKOIVIA VANHEMPIA. Ja että ovatko muutkin vanhempien tupakoinnin haittavaikutuksista lapsiin kertovat tutkimukset vain sisällä tupakoivia koskevia? Kukahan täällä on asenteellinen eikä halua ymmärtää ilmiselvää asiaa? Sattuuko totuus liikaa?

Miksi nykysuomessa, jossa ihmiset tupakoivat pääosin ulkona, tehtäisiin tutkimusta, jolla kartoitetaan tupakoinnin haittavaikutuksia SISÄLLÄ TUPAKOIVIEN vanhempien lapsiin? Niin, että yleisimmät, ulkona tupakoivat rajataan tutkimuksen ulkopuolelle!

Jospa nyt vaan kysyisit ihan itse asiaa, tai vaikka lukisit ensialkuun koko tutkimuksen ennenkuin lähdet sillä argumentoimaan. :attn:

Täällä taistellaan niin lillukan varsista taas.. :headwall: :headwall: ei voi olla todellista, mitkä kaikki muut ehkä vaikuttavat lapseen enemmän kuin nuo nanomilligrammat mitkä kulkeentuvat parvekkeelta.. tupakoinnin sikiöaikana vielä ymmärrän mutta ulkonapolttaminen ja lapsi sisällä, jotain rajaaaaaaa :headwall: :headwall:

No juuri näin. Tai enemmänkin kaipaisin sitä perusteltua tietoa siitä, että miten se ulkona tupakointi on vaarallista sisällä olevalle lapselle? Toistaiseksi suurin haitta minusta on lapsen ehkä mahdollisesti kokema separaatioahdistus, kun vanhempi ei ole samassa tilassa...

Niin, luulisin (huom! luulo :saint: ) , että lapsen kannalta hiukkasia suurempi ongelma on esim. pelko vanhemman menettämisestä (tupakoinnin seurauksena, jos kouluikäisestä kysymys) tai mallioppiminen

Jospa nyt vaan kysyisit ihan itse asiaa, tai vaikka lukisit ensialkuun koko tutkimuksen ennenkuin lähdet sillä argumentoimaan. :attn:

Miksi kysyisin, kun ymmärrän tämän tosiasian ihan itsekin. En halua munata itseäni minkään tutkijan silmissä ja menettää uskottavuuttani. Mutta epäilijät; ottakaa te rohkeasti tutkijoihin yhteyttä! Ei tutkimuksen läpiluku muuta puheena olevaa tosiasiaa mihinkään suuntaan. Siis ilmiselvää tutkimuskohdetta. Ja eikö tutkimuksen otsake + tiivistelmä kerro väikkärin aiheen ihan tarpeeksi hyvin?

Nyt ap poistuu keskustelusta ja lähtee urheilemaan savuttomien keuhkojensa voimin. Hyvää sunnuntaita kaikille. Lopettakaa tupakointi, tietoutta ja apuja löytyy esimerkiksi täältä:
http://www.pfizer.fi/eroontupakasta/Pages/irtiriippuvuudesta.aspx

Käänteli tätä asiaa miten päin hyvänsä, niin tupakointi ON pahaksi sekä tupruttelijalle itselleen että hänen lapselleen. Ei sitä oikein voi siitä mitenkään muuksi selittää. Tilastoja ja tutkimuksia tuijottamatta, kyllähän sen jo järkikin sanoo.

Mun isä poltti (ei autossa eikä sisällä jne) mutta muistan kyllä sen savun haju jota oli vaan pakko sietää vaikka se olikin inhottavaa. Lapsella ei siinä ole valinnan varaa jos vanhemmat polttaa.

Niin, luulisin (huom! luulo :saint: ) , että lapsen kannalta hiukkasia suurempi ongelma on esim. pelko vanhemman menettämisestä (tupakoinnin seurauksena, jos kouluikäisestä kysymys) tai mallioppiminen

Nämä kyllä on tosiaan todellisia ja varteenotettavia ongelmia.

Miksi kysyisin, kun ymmärrän tämän tosiasian ihan itsekin. En halua munata itseäni minkään tutkijan silmissä ja menettää uskottavuuttani. Mutta epäilijät; ottakaa te rohkeasti tutkijoihin yhteyttä! Ei tutkimuksen läpiluku muuta puheena olevaa tosiasiaa mihinkään suuntaan. Siis ilmiselvää tutkimuskohdetta. Ja eikö tutkimuksen otsake + tiivistelmä kerro väikkärin aiheen ihan tarpeeksi hyvin?

:laugh:
Varsinainen "tosiasia" kun ei ole mitään faktaa sen perusteeksi osoittaa.
Seitsemän sivua ketjua, ja pelkkää mutua tarjoillaan faktana tässä kysymyksessä...
:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja voi luoja:
Alkuperäinen kirjoittaja no enpä tiedä..:
Alkuperäinen kirjoittaja no enpä tiedä..:
Ei mun lapsi sen kummemmin ole ollut kipeä, tai allerginen sen takia että poltan, eikä niitten muittenkaan vanhempien lapset.

Hassu juttu, minä olen kyllä aina luullut, että jos lapsi on kipeä, se johtuu viruksista tai bakteereista.
Mutta oppia ikä kaikki..

Onneksi olkoon, että olet toistaiseksi poikkeus. Eiväthän kaikki tupakoitsijat sairastu keuhkosyöpäänkään, mutta väitätkö ettei tupakointi sille altista? Oletko kuullut karsinogeeneistä ja terveydelle myrkyllisistä aineista?

Olen. Tietysti olen, tyhmä en ole vaikka poltankin :)

Itse olen enemmän huolissani ilmastonmuutoksista, ilmaston saasteista, otsonikerroksen ohenemisesta ja sademetsän hakkuista.
Nykyinen ilma, mitä hengitämme, on tullut myrkylliseksi, ilmasto alkaa pikkahiljaa muuttumaan. Eikö tosiaan mammat ole huomanneet, miettikääs kymmenen vuotta marraskuun aikaan, oliko sillon ruohoa vihriänä, ja asteet plussilla?

Jokainen ihminen itse valitsee mistä pitää ja mistä ei.
Jokaisella ihmisellä on oikeus valita, mitä tekee ja mitä ei tee.
Jos ap valitsee sodan tupakoivia äitejä kohtaan, se on hänen valintansa ja hän itse ottaa siitä vastuun.
En minä, eikä kukaan muukaan.

Bakteerikanta muuttuu, kun ilmasto tekee tepposiaan. Se on luonnollista ja normaalia.
Tänä antibioottiaikana, kun on lääkkeet jokaisen tautihippuseen, bakteerikanta muuttuu. Se on ihan luonnollista, jos asiaa miettii järjellä.

Toki voi olla huolissan monesta asiasta. Minua kiinnostaa (kuten aloituksestakin käy ilmi), miksi tupakoinnin haittavaikutuksista lapsiin ei puhuta tarpeeksi. Ainakaan täällä. Miksi fokus on aina imetys, kotihoito jne asioissa?

ihan kiva, että viitsit tuoda esille näitä asioita, mutta teehän se tuomitsematta, kun kaikki tietää, että kukaan meistä ei ole täydellinen. sullakin on vikasi ja tiedämme, että et varmasti itsekään tiedä kaikkea mikä ei ole lapsen parhaaksi! on niin paljon asioita, joita et ehdi elämäsi aikana edes tutkimaan ja lukemaan!

On eri asia tehdä tietoisesti jotain niin pahaa lapselle kuin myrkyttää häntä tupakalla tai vahingossa antaa lapselle esim. liian aikaisin jotain ruoka-ainetta. Tupakoinnin vaaroista tietävät nykyään kaikki. Koska tiedostan, että tällä palstalla on paljon tupakoivia vanhempia, ajattelin tämän (huomiota herättävän) aloituksen saavan edes yhden heistä harkitsemaan vakavasti lopettamista.

Tällainen syyllistäminen saa sen aikaan, ettei taatusti harkitsekaan lopettamista.

On aika kummallista, että Suomessa nykyään alinta kastia tuntuvat olevan tupakoitsijat.
Miksi ihmeessä tupakointi on pahinta, mitä ihminen voi tehdä?

Mitähän omaa pahettaan ap yrittää peitellä hyökätessään tupakoitsijoita vastaan noin voimakkaasti?

Ettei vaan olisi alkoholin kanssa jotain ongelmaa esim.?

Alkuperäinen kirjoittaja mielenkiintoista:
Mitähän omaa pahettaan ap yrittää peitellä hyökätessään tupakoitsijoita vastaan noin voimakkaasti?

Ettei vaan olisi alkoholin kanssa jotain ongelmaa esim.?

Oli pakko vielä ennen lähtöä tulla lukaisemaan; valitettavasti perheemme on melkeinpä raitis. Jos ei vappuskumppaa ja joskus hyvässä ravintolassa aterian yhteydessä juotua punaviinilasia lasketa. Kai tajuat itsekin, että tökerö kommenttisi kertoo vain siitä, että sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa aiheesta.

Yhteistyössä