Tupakoivat vanhemmat eivät välitä lapsensa terveydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lopettakaa lastenne myrkyttäminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
:laugh:
Varsinainen "tosiasia" kun ei ole mitään faktaa sen perusteeksi osoittaa.
Seitsemän sivua ketjua, ja pelkkää mutua tarjoillaan faktana tässä kysymyksessä...

No sen verran vielä tässä sanon, että ei siihen mitään pilkun viilaamista tarvita, tupakointi on epäterveellistä ja tupakka on myrkkyä. Se on osoitettu faktaksi jo ajat sitten, ja kauan tupakoineet ihmiset on siitä ihan eläviä (tai ehkä kuolleita) todisteita.

Jos tupakka-kasviin jo itsessään ruiskutetaan sellaiset ympäristömyrkyt että ne tuhoaa tupakan viljelijän terveyden, niin mitenköhän sitten kun se myrkky vedetään oikein antaumuksella keuhkoihin asti.

Ja lapset ei säästy täysin tupakoinnin haitoilta vaikka vanhemmat ei sisällä polttaisikaan, kyllähän sen jo maalaisjärkikin sanoo.

Mutta en ala täällä nujakoimaan. kaikki tietää faktat ja tekee omat valintansa. Mutta hiukka vaikeaa tuota on vaarattomaksi selitellä, edes niiden sivustaseuraajien (eli tässä lasten) kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi nykysuomessa, jossa ihmiset tupakoivat pääosin ulkona, tehtäisiin tutkimusta, jolla kartoitetaan tupakoinnin haittavaikutuksia SISÄLLÄ TUPAKOIVIEN vanhempien lapsiin? Niin, että yleisimmät, ulkona tupakoivat rajataan tutkimuksen ulkopuolelle!

Jospa nyt vaan kysyisit ihan itse asiaa, tai vaikka lukisit ensialkuun koko tutkimuksen ennenkuin lähdet sillä argumentoimaan. :attn:

Miksi kysyisin, kun ymmärrän tämän tosiasian ihan itsekin. En halua munata itseäni minkään tutkijan silmissä ja menettää uskottavuuttani. Mutta epäilijät; ottakaa te rohkeasti tutkijoihin yhteyttä! Ei tutkimuksen läpiluku muuta puheena olevaa tosiasiaa mihinkään suuntaan. Siis ilmiselvää tutkimuskohdetta. Ja eikö tutkimuksen otsake + tiivistelmä kerro väikkärin aiheen ihan tarpeeksi hyvin?

Varsinainen "tosiasia" kun ei ole mitään faktaa sen perusteeksi osoittaa.
Seitsemän sivua ketjua, ja pelkkää mutua tarjoillaan faktana tässä kysymyksessä...

Vastaat hyvin yleistä stereotypiaa hieman luku- ja ymmärryskyvyltään rajoittuneesta amishenkisestä tupakoitsijasta. Huom!! Kaikki tupakoitsijat eivät sitten todellakaan mielestäni ole tällaisia, vaan joukkoon mahtuu -hassua kyllä- sivistynyttä ja fiksuakin porukkaa! Sinun on pakko yrittää saada viimeinen sana keinolla millä hyvänsä, etkö osaa avata mieltäsi näkemääbn toimintasi haitallsiuutta ja ottamaan vastuuta?

Mitä ap ja muut luulee saavansa aikaan tuolla fanaattisuudella ja typeryydellä? Tupakkariippuvuus on sairaudeksi luettava asia ja vain n. 5 % kykenee lopettamaan tupakoinnin tahdonvoiman avulla. Tupakointi koukuttaa fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti. Suurin osa tupakoitsijoista haluaisi lopettaa, mutta usein lopullinen lopetus vaatii n. 3 yritystä. AP ja muut typerät sitten luulee, että fanaattisuudella saadaan jotain aikaan. TOtta helvetissä olisi parempi, ettei yhdessäkään perheessä polteta! Moni on siihen nikotiinikoukkuun jäänyt jo alle 15-vuotiaana, kuka HALUAA tuhota oman terveyden ja rahat? Ei kukaan. Sitä kutsutaan nikotiiniriippuvuudeksi (aiheesta löytyy paljon myös tutkittua tietoa).

AP:n ja muiden yhtä nerokkaiden mielestä tupakkaa poltetaan siksi, että halutaan tuhota lapsen terveys, ei rakasteta lasta ja ollaan itsekkäitä. Tutustukaa nyt ensin nikotiiniriippuvuuteen ja sen mekanismiin, ja jos aihe on todella lähellä sydäntä, niin saadaksenne jotain tulosta tuollainen fanatismi ja syyllistäminen ei tehoa. Minua oikein ällöttää minkälainen kokemattomuus ja mustavalkoisuus tuolta tekstien takaa paistaa.

Nimim. 17 vuoden tupakkakoukusta itsensä irti repäissyt, ja oli muuten VAIKEIN tekemäni asia. Olen kokenut paljon ikävää (mm. isän alkoholismi ja kuolema jo teini-iässä), mutta henkilökohtaisesti vaikein taistelu oli tupakoinnin lopettaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
No sen verran vielä tässä sanon, että ei siihen mitään pilkun viilaamista tarvita, tupakointi on epäterveellistä ja tupakka on myrkkyä. Se on osoitettu faktaksi jo ajat sitten, ja kauan tupakoineet ihmiset on siitä ihan eläviä (tai ehkä kuolleita) todisteita.

Kuka tässä ketjussa on väittänyt, että tupakka ei olisi muka vaarallista ollenkaan? :o

Vastaat hyvin yleistä stereotypiaa hieman luku- ja ymmärryskyvyltään rajoittuneesta amishenkisestä tupakoitsijasta. Huom!! Kaikki tupakoitsijat eivät sitten todellakaan mielestäni ole tällaisia, vaan joukkoon mahtuu -hassua kyllä- sivistynyttä ja fiksuakin porukkaa! Sinun on pakko yrittää saada viimeinen sana keinolla millä hyvänsä, etkö osaa avata mieltäsi näkemääbn toimintasi haitallsiuutta ja ottamaan vastuuta?

Asia-argumentit kun loppuu, niin mennään henkilökohtaisuuksiin. Hyvää päivänjatkoa vaan sullekkin
=)

Kuka tässä ketjussa on väittänyt, että tupakka ei olisi muka vaarallista ollenkaan? :o

Jos nyt oikein ymmärsin, niin väitetään että siitä ei ole tupakoivien vanhempien lapsille haittaa, vaikka se on vale.

Jos nyt oikein ymmärsin, niin väitetään että siitä ei ole tupakoivien vanhempien lapsille haittaa, vaikka se on vale.

Kahdeksan sivua väännetty tästä asiasta, ja kukaan ei ole kertonut miten ulkona tupakointi on sisällä olevalle lapselle vaarallista!

Onko Italiassa ym. lapset paljon sairaampia kuin Suomessa? Monissa maissahan valtaosa polttaa, mm. Tanskassa 1/3 äideistä. Tanskassa on ainakin kivessyöpää enemmän, sen verran tiedän.

Kahdeksan sivua väännetty tästä asiasta, ja kukaan ei ole kertonut miten ulkona tupakointi on sisällä olevalle lapselle vaarallista!

No pidätkö aina huoli siitä että sinä olet ulkona ja lapsi on sisällä kun poltat?

No jos ei siitä muuta haittaa ole, niin ainakin se että sun omat lapset alkaa helpommin tupakoimaan jos sä itse näytät ensin esimerkkiä. Ja silloin se alkaa olla jo lapsellekin ihan oikeesti vaarallista. Mun oma isä koki herätyksen, kun mun ala-asteella oleva pikkuveli oli käynyt pöllimässä tupakkaa sen takin taskusta että saa kavereiden kanssa kokeilla. Ja siitä kokeilustahan se lähtee.

No en halua leimautua fanaatikoksi (koska en ole :D ) joten se siitä.

No jos ei siitä muuta haittaa ole, niin ainakin se että sun omat lapset alkaa helpommin tupakoimaan jos sä itse näytät ensin esimerkkiä. Ja silloin se alkaa olla jo lapsellekin ihan oikeesti vaarallista. Mun oma isä koki herätyksen, kun mun ala-asteella oleva pikkuveli oli käynyt pöllimässä tupakkaa sen takin taskusta että saa kavereiden kanssa kokeilla. Ja siitä kokeilustahan se lähtee.

Tämä todellakin on selvä ja konkreettinen ongelma tupakoinnissa. Myös omassa tupakoinnissani.
:ashamed:

Mitenhän se ulkona polttaminen oikein vaikuttaa sisällä oleviin lapsiin? Jotenkin maagisesti kosmista käytävää pitkin tupakansavun myrkyllisyys välittyy toisessa tilassa olevaan henkilöön...?

Hyvin. Kaikki nämä myrkyt mitkä lähtee tupakasta, tarttuu sun ihoon, hiuksiin, vaatteisiin ja siirtyy niiden mukana lapsiin, kun esim. halaat lapsias. Tämä jää monelta huomaamatta. Sun hengityksessä on myös niitä samoja myrkkyjä.

Tämä todellakin on selvä ja konkreettinen ongelma tupakoinnissa. Myös omassa tupakoinnissani.
:ashamed:

Niin että nyt nikotiinitarra pakaraan ja purkka huuleen. Siitä se lähtee :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Hyvin. Kaikki nämä myrkyt mitkä lähtee tupakasta, tarttuu sun ihoon, hiuksiin, vaatteisiin ja siirtyy niiden mukana lapsiin, kun esim. halaat lapsias. Tämä jää monelta huomaamatta. Sun hengityksessä on myös niitä samoja myrkkyjä.

Jaahas, ja sitten joku linkki tai muu lähde kehiin, jossa todetaan että lapsi saa tällä mekaniikalla itselleen vaarallisen määrän näitä myrkkyjä. Siis niin paljon, että niistä on TODELLISTA haittaa lapselle.
:attn:

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:

Jaahas, ja sitten joku linkki tai muu lähde kehiin, jossa todetaan että lapsi saa tällä mekaniikalla itselleen vaarallisen määrän näitä myrkkyjä. Siis niin paljon, että niistä on TODELLISTA haittaa lapselle.

Kuulostaahan tuo ihan järkevältä, joten siihen mitään linkkejä tarvita! Isä- nyt vaan antaa kerranki helpolla periksi ja lopettaa meuhkaamisen :whistle: :snotty: :D

Kuulostaahan tuo ihan järkevältä, joten siihen mitään linkkejä tarvita! Isä- nyt vaan antaa kerranki helpolla periksi ja lopettaa meuhkaamisen :whistle: :snotty: :D

Järkevältähän se kuulosti aikanaan kirkonoppineiden mielestä, että maapallo on litteä kuin pannukakku...
:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Poltanhan minä mutta en todellakaan puolustele polttamista. Haluan vain niitä faktoja nyt kehiin, että miten ulkona polttaminen vaikuttaa sisällä olevaan lapseen.

Ai et puollustele vai:)? Faktoja on jo kehissä, oma on asiasi jos haluat valehdella itsellesi.

Faktoja kehissä missä? Ihan pliis tarkka linkki tai tieto, missä kerrotaan kuinka ulkona tupakointi on sisällä olevalle lapselle vaarallista. Tässä on jo ketjua nyt viisi sivua kasassa, eikä tuota argumenttia ole oikein perusteltu mitenkään muuten kuin mutu-tuntumalla.

Lue ketju ja linkit. Sulle on turha esittää yhtään itään tosiasioita, koska haluat uskoa omaan vääristyneeseen totuuteesi.

Mä en usko sekunttiakaan että tuota on pystytty mitenkään mittareilla ikinä mittaamaan, tuollaisia mittareita ei ole olemassa joka erottelisi tupakan aineet ilmansaasteista..

Tämänkin ap taas tarkoituksella ohitti.. hmm.. miten niin asenteellista tulosten tulkintaa..

Hei, tässä ketjussa on hirveästi viestejä, en ole tuota huomannut. Ei ole mitään syytä tällaista ohittaa. Tiedän kokemuksesta, että tutkijat vastaavat mielellään ihmisten esittämiin tutkimustaan koskeviin kysymyksiin. Linkitin tuossa yhden lääketieteen tohtorin nimen/ artikkelin hänen tutkimuksistaan. Ko henkilö kertoo varmasti asiasta huolta kantaville äideille tupakoinnin tutkimusmenetelmistä ja tupakan haitallisista vaikutuksista lapsiin! En itse ole lääkäri, mutta lukutaitoinen. Siksi voin kertoa lukemastani, mutta en valaista tutkimuslaitteiden/ tutkimuksenteon menetelmistä sen tarkemmin. Mutta asiantuntijat ihan varmasti voivat, ja ovat mielissäänkin, jos joku heihin asiallisesti ottaa yhteyttä. Siis asiallisesti.

Eli vittaat tutkimukseen josta sinulla ei ole tietoa onko se suoritettu mitenkään hyväksyttävien normien mukaisesti kun vaan USKOT siihen, eli nyt on kyse sinun uskomuksistasi ei tieteestä MOT

Järkevältähän se kuulosti aikanaan kirkonoppineiden mielestä, että maapallo on litteä kuin pannukakku...

:laugh: :laugh: jep ja jos väitit muuta niin olit kerettiläinen pahoinen nini kuin nykyajan tupakoitsijat :laugh:

Lähetä sinulle kyseisen tutkimuksen, joka itselleni herätti kysymyksiä varsinkin passiivisen tupakoinnin suhteen. Toivottavasti osaat englantia. Tutkimuksessa löytyi yllättävä korrelaatio tupakoinnin ja istukan irtoamisen suhteen. Äidin tupakointi kaksinkertaistaa riskin ja myös isän tupakointi on itsenäinen tekijä (viitataan passiivisen tupakoinnin vaikutukseen). Jos kumpikin polttaa riski on viisinkertainen. Tietysti tutkimuksessa todettiin, että ihmiset valehtelevat terveyshistoriastaan, joten naiset saattoivat valehdella omasta polttamisestaan. Joskin otanta oli 46 742 naista, joten kai heistä jotkut ovat tottakin puhuneet.

https://oa.doria.fi/handle/10024/38038

Lue varsinkin sivun alku 57 (pdf file). Toki voi lukea muutakin, itseasiassa oli muutenkin mielenkiintoista.

Se miksi haluan osoittaa viestini juuri sinulle, on halusi saada jotain todisteita takaamaan, että ulkona polttaminen on turvallista. Tietysti voit väittää, että tutkimuksessa ei olla kysytty kuka polttaa sisällä tai ulkona, ja olet aivan oikeassa. Tutkimus kuitenkin toteaa, että passiivisella tupakoinnilla on vaikutusta. Ja jossain haastattelussa tutkija sanoi, että oli yllättynyt näinkin vahvoista indikaattoreista.

Alkuperäinen kirjoittaja ISÄLLE!:
Se miksi haluan osoittaa viestini juuri sinulle, on halusi saada jotain todisteita takaamaan, että ulkona polttaminen on turvallista. Tietysti voit väittää, että tutkimuksessa ei olla kysytty kuka polttaa sisällä tai ulkona, ja olet aivan oikeassa. Tutkimus kuitenkin toteaa, että passiivisella tupakoinnilla on vaikutusta. Ja jossain haastattelussa tutkija sanoi, että oli yllättynyt näinkin vahvoista indikaattoreista.

Kukaan ei ole väittänyt, että passiivisella tupakoinnilla ei olisi haittavaikutuksia. Ja arvasit aivan oikein mihin kohtaan kiinnitän huomiota -eihän minun edes tarvi lukea koko tutkimusta kun itse toit tämän ketjun pointin jo esille: ei ulkona polttaminen ole passiivista tupakointia.

Passiiviinen tupakointihan on sitä, että altistuu tupakansavulle. Tätä tämmöistä altistusta ei oikein enään pääse tapahtumaan missään, ellei nyt änkeä johonkin ravintolan tupakkakoppiin tms.

Onko tupakanhajun haistaminen passiivista tupakointia? Epämiellyttävä haju ihan satavarmasti jokatapauksessa.

:laugh: :laugh: jep ja jos väitit muuta niin olit kerettiläinen pahoinen nini kuin nykyajan tupakoitsijat :laugh:

No kieltämättä moinen fiilis tulee toisinaan... tupakka on joillekuille niin fanaattisen hirveän kauhean kamala asia, että on jopa ehdotettu että tupakoitsijat eivät saisi tehdä lapsia.
:headwall:

No kieltämättä moinen fiilis tulee toisinaan... tupakka on joillekuille niin fanaattisen hirveän kauhean kamala asia, että on jopa ehdotettu että tupakoitsijat eivät saisi tehdä lapsia.
:headwall:

Nykyään tosiaan PAHINTA mitä ihminen voi tehdä, on jos polttaa tupakkaa.

Huumeidenkäyttö, varastaminen tai tappaminenkaan ei ole mitään sen rinnalla. Tupakoitsijoita saa pilkata ja irvailla heidän kustannuksellaan ja syyllistää mielin määrin.

Aika mielenkiintoista muuten ravintolaelämä nykyään. Tupakkalakia noudatetaan orjallisesti ja kaikki tupakoitsijat joutuvat ulos tupakoimaan. Toisaalta ravintolaan pääsee sisään päihtyneenä ja päihtyneille tarjoillaan. Eli alkoholilakia ei tarvitsekaan noudattaa.
Juuri noiden humalikkojen vuoksi en ole yli kymmeneen vuoteen ravintolassa käynytkään...

Alkuperäinen kirjoittaja tupakan vastustaja:
Jos joku väittää, ettei siitä tupakoinnista ole mitään haittaa lapselle, niin onko sitten jotain hyötyä??? Miksi pitää polttaa, kun ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole lapselle, päinvastoin.. inä olen kyllä sitä mieltä, että näillä vanhemmilla tupakka on tärkeämpi kuin lapset, koska luulisi jokaisen vanhemman haluavan lapsilleen VAIN hyvää..

mitä hyötyä lapselle on jos ostan itselleni vaikkapa uuden, ihanan laukun? Mä tykkään siitä laukusta, mulle tulee siitä hyvä mieli, mut pitäskö se jättää ostamatta koska siitä ei oo lapselle hyötyä? Jos siitä ois haittaa lapselle niin jättäisin ostamatta. Mä tykkään polttaa, mulle tulee siitä hyvä mieli. Jotta siitä ei ois lapselle haittaa mä poltan ulkona, aika harvakseltaan, pesen kädet ja naaman ja syön purkkaa kun tulen tupakalta. Mä suorastaan rakastan tupakkaa, enkö sais vähän myös ajatella itteäni vaikka mulla lapsi onkin?

Eikös tuolla aiemmin tullu jo linkkejä? Tuon olen joskus lukenu jostain kotilääkäri tai vastaavasta lehdestä, just nyt en muista mikä niistä enkä muista numeroakaan.

Ajattelepas asiaa järkevästi.
Montako kertaa sä käyt pvän aikana tupakalla? Joka ikinen kerta sun ihoon, vaatteisiin, hiuksiin jää uusi määrä myrkkyjä. Siitä ne sitten pölähtää ilmoille, kun istut jonnekin, pöyhit hiuksias etc. Samoin ne myrkyt on käsissäs. Pesetkö kädet aina tupakoinnin jälkeen, kunnolla, saippuan kanssa?

Oletko katsonu koskaan sitä valkosta esim. suodatinpussia sen jälkeen, kun olet puhaltanu tupakan savun siitä läpi? Onko tupakkakätesi sormien välit tupakan pitämisen kohdalta keltaset kenties?

Järkeä saa käyttää, mutta ehkä sä tupakoit, niin olet tupakoinnin kannalla ja kieltäydyt näkemästä mitä se mahdollisesti tekee lapsillesi?

Omalta kohdaltani olen huomannu, mitä se saa aikaseksi lapsille, kun olen ns. uhri. Vanhempani on tupakoinu ja ristus, että mä vihasin sitä hajua. Meillä on kaikki ollu jotenkin jollain tapaa allergisia, ikävä kyllä. Uskon tupakan altistavan osalle niistä. Mä en itse ole koskaan alkanu tupakoimaan, koska se haju on lapsuudesta syöpyny niin mieleen, että pahaa tekee.

Tässä ei, mun mielestä, voi asetella tupakka vs. alkoholi. Molemmat kuitenkin säännöllisesti käytettynä aiheuttaa aina jotain negatiivista. Ja kaikilla on vaikutus lapsiin, ikävä kyllä. Olen kokenu myös sen alkoholin kirouksen.

Alkuperäinen kirjoittaja ISÄLLE!:
Lähetä sinulle kyseisen tutkimuksen, joka itselleni herätti kysymyksiä varsinkin passiivisen tupakoinnin suhteen. Toivottavasti osaat englantia. Tutkimuksessa löytyi yllättävä korrelaatio tupakoinnin ja istukan irtoamisen suhteen. Äidin tupakointi kaksinkertaistaa riskin ja myös isän tupakointi on itsenäinen tekijä (viitataan passiivisen tupakoinnin vaikutukseen). Jos kumpikin polttaa riski on viisinkertainen. Tietysti tutkimuksessa todettiin, että ihmiset valehtelevat terveyshistoriastaan, joten naiset saattoivat valehdella omasta polttamisestaan. Joskin otanta oli 46 742 naista, joten kai heistä jotkut ovat tottakin puhuneet.

https://oa.doria.fi/handle/10024/38038

Lue varsinkin sivun alku 57 (pdf file). Toki voi lukea muutakin, itseasiassa oli muutenkin mielenkiintoista.

Edelleen joudun toistamaan itseäni.. Jos tutkimus on tehty matemaattisella korrelaatiolla ei faktalla, ja näin saatu korreloitua asioita jotka ei välttämättä biologisesti ole syy/yhteydessä mitenkään.. edelleen matematiikka ja biologia ovat eri asioita.. eikä matematiikan avulla voi tehdä luotettavaa biologista tutkimusta.. vaan tarvitaan mittauksia.. yms..
Sen verran tiedän tilastomatematiikasta että saan vaikka pupun korvien korkeuden korreloimaan lapsesi astmaan kun tarve vaatii

Yhteistyössä