turhat huostaan otot :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei tuu mitään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ei tuu mitään:
ei kaikki ole miltä näyttää, jos teet valituksen ota asioista selvä. 8V lapset osaa kertoa omiaan. Ei muuten mutta en ois ainut mitä oon kuullut ja kyllä kestän sen että joku nyt katsoo sen miten huollan lapsia mutta ei riitä se että kämppä sekasin ja kuinka monella alle 5 v lasten asunto on tip top kun tulet ilmoittamaan että asunto siinä kunnossa(yritetty pitää siistinä aina se yks päivä)ei se oo se peruste että että et huolla lastasi ja oot lastenhuollon peruste.

Mitä sä nyt mulle meuhkaat tästä?? "Ihan vapaasti" ja mitä hittiä. En MÄ ole sun touhuista mitään ilmoa tehny, rauhotu nyt oikeesti! Nyt alkaa tuntua, että tossa sun jutussa on jotain muutakin. Mä lähden tästä nukkumaan, en kyllä ota kuraa päälleni siitä, että yritin sulle asiallisesti kertoa, miks ne ihmiset toimi niinku ne toimi. Hyvät jatkot sulle!

tuli tuosta mieleen, että meillä syödään aika monipuolista ruokaa aina...lapsi on käynyt 6 vuotta neuvolassa. Aina kun on kystytty, että mitäs olet tänään syönyt, on vastaus ollut neljä vuotta, että makaroonia, usein myös pienemmät ovat sattuneet juuri silloin " makaroonipäivänä" neuvolaan. Viimeksi 2v neuvolassa yks sanoi, että makaroonia syötiin kotona...ne varmaan luulee, et meillä ei muuta syödäkkään kuin vaan makaroonia...

Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
ei kaikki ole miltä näyttää, jos teet valituksen ota asioista selvä. 8V lapset osaa kertoa omiaan. Ei muuten mutta en ois ainut mitä oon kuullut ja kyllä kestän sen että joku nyt katsoo sen miten huollan lapsia mutta ei riitä se että kämppä sekasin ja kuinka monella alle 5 v lasten asunto on tip top kun tulet ilmoittamaan että asunto siinä kunnossa(yritetty pitää siistinä aina se yks päivä)ei se oo se peruste että että et huolla lastasi ja oot lastenhuollon peruste.

Mitä sä nyt mulle meuhkaat tästä?? "Ihan vapaasti" ja mitä hittiä. En MÄ ole sun touhuista mitään ilmoa tehny, rauhotu nyt oikeesti! Nyt alkaa tuntua, että tossa sun jutussa on jotain muutakin. Mä lähden tästä nukkumaan, en kyllä ota kuraa päälleni siitä, että yritin sulle asiallisesti kertoa, miks ne ihmiset toimi niinku ne toimi. Hyvät jatkot sulle!

no tiedän sen että meillä lapsuuden perhessä oli mullinmallin lähes aina tavarat ja meilläkin välillä on(1vrk jos ollaan siivoomatta niin kämppä alkaa näyttämään aika kaaokselta tavaroiden osalta on majaa ja jos mitä viritystä ja tuo 1v 6kk vetää tavaroita alas minkä ehtii :D )

Joissakin äideissä vaan asuu se leijonaemo, joka herää, kun jo(t )ku epäilee hänen hoitavan lapsiaan huonosti :) Sellasia ne ihmisluonteet on

Aika kamala ajatus, että pelkästään sekaisen kodin takia sossu ottaisi lapset huostaan. Meillä ainakin talo on aina mullinmallin, mutta me touhutaankin se aika yhdessä , eikä käytetä siivoamiseen...

Kuka oikeasti uskoo että postimies huolestui niin paljon että soitti sossuun, muttei niin paljoa että olisi kysellyt mitään muuta (onko isä kotona, ootteko te ihan yksin täällä, koska äiti tulee). Kysäs vaan että onko äitis kotona - aha, no kuittaus tähän, kiitti ja hei, määpä meen soitteleen sossuun.

Äiti sai huostaanotetun lapsensa takaisin
23.03.2010 06:18

Kemiönsaarelaisen Ani Leikonniemen piina päättyi viikko sitten, kun hän sai lapsensa takaisin kotiin.

Viranomaiset ottivat Leikonniemen nyt kolmevuotiaan pojan huostaan viime kesänä.

Leikonniemi valitti päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen, joka kumosi päätöksen viime tiistaina.

Leikonniemi on iloinen oikeuden päätöksestä.

Sosiaaliviranomaisten toimintaan hän on pettynyt.

- Mihinkään ei voi luottaa. Jos jatkossa tarvitsen apua, en pyydä sitä sosiaalitoimelta vaan sukulaisilta ja ystäviltä, Leikonniemi sanoo.

Leikonniemi asui aiemmin Naantalissa.

Hän haki kaupungin sosiaalitoimelta taloudellista apua, koska hän on leukemiaa sairastavan tyttärensä omaishoitaja.

Taloudellisen avun sijasta hän sai kotiinsa perhetyöntekijän, jonka piti auttaa perheen pojan hoidossa.

Myöhemmin Leikonniemi huomasi, että jutustelut oli kirjattu ylös, ja pojan sijoitusta perusteltiin perhetyöntekijän kirjauksilla.

Leikonniemen mielestä viranomaiset tekevät huostaanottopäätöksensä liiaksi kirjallisen aineiston pohjalta. Häntä närästää myös se, että kirjauksissa on virheitä. Leikonniemen piina alkoi viime heinäkuussa, kun kolme ventovierasta humalaista miestä tunkeutui hänen kotiinsa.

Paikalle tuli poliisi ja kaksi päivystävää sosiaaliviranomaista. Myöhemmin poika haettiin kiireelliseen laitossijoitukseen kotirauharikoksen varjolla.

Vasta oikeudenkäynnissä selvisi huostaanoton todellinen syy.

- Heidän papereissaan huostaanoton syyksi oli kirjattu muun muassa äidin voimavarojen vähyys, vaihtuvat miessuhteet sekä toistuvat olin- ja asuinpaikan vaihdokset. Tämä kaikki oli kuitenkin kirjattu väärin eli todellisuudessa asiat eivät pitäneet paikkaansa, Leikonniemi suomii.

Naantalin kaupungin lapsiperheiden sosiaalityön päällikkö Jutta Merilahti ei ota kantaa yksittäistapaukseen.

Yleisellä tasolla hän kiistää väitteet väärinkäytöksistä.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2053867

Onko sinulla negatiivisia kokemuksia maamme viranomaisista ja haluaisit keskustella niistä? Kertomalla avoimesti kokemuksistasi julkisuudessa todistat viranomaismielivallan olemassaoloa. Todistat myös sitä, että maamme päättäjät eivät välitä, miten eriarvoisesti viranomaiset kansalaisia kohtelevat. Eroperheen lapset ja isät ovat räikeimmin erottuva kansanryhmä, jonka oikeuksia perhe-elämään loukataan joka päivä. Vanhempien erotessa lapsen ja isän suhde yleensä päättyy. Sen päättäjinä ovat maamme pirullisimmat virkamiehet - sosiaali- ja terveysvirastojen työntekijät ja mistään mitään ymmärtämättömät (nais) tuomarit läpi koko tuomioistuinlaitoksen, joissa ei ihmisoikeuksia eikä Suomen lakeja noudateta. Eniten tästä puolueellisuudesta kärsivät eroperheen lapset ja isät, sekä heidän isovanhemmat.

http://www.vanhemmat.com/

Onko lastensuojelu retuperällä?

23.3.2010 14:11
Lastensuojelun toiminnan valvonta, kuka sitä tekee? On aivan uskomatonta, että Suomessa toimii instanssi, jonka valvonta on aivan retuperällä. Sosiaalihuolto tekee päätökset, mutta muut joutuvat kantamaan vastuun. Valituksia voi tehdä, mutta jos valituksen käsittelyyn menee vuosikin, niin kenen etu se on? Asianomaiset odottavat päätöksiä eduskunnanoikeusasiamieheltä, jonka päätös ei vaikuta enää saatuun tuomioon esim. Hallinto-oikeudessa, onko siinä mitään järkeä?

Kuinka monta oikeasti hyvää elämää lastensuojelun myötä mennyt pilalle, kuka korvaa ne? Lapsia, nuoria, aikuisia, monet heistä ovat jääneet sosiaalihuollon jalkoihin.
Mikä on inhimillisyyden hinta? Tuntuu, että liian kova.

http://keskustelut.iltasanomat.fi/thread.jspa?messageID=1569569

Huostaanotto
Huostaanotto on lastensuojelutyön viimesijaisin keino turvata lapsen kasvu ja kehitys. Se on toimenpide, jossa puututaan voimakkaasti lapsen perustuslaissa säädettyihin oikeuksiin sekä toisaalta Euroopan ihmisoikeussopimuksen takaamaan perheen itsemääräämisoikeuteen. Siten se on oikeusturvakysymys sekä lapsen, perheen että työntekijöiden kannalta.

Huostaanottoon ja sijaishuoltoon turvaudutaan vain, jos kodin olosuhteet tai lapsen oma käyttäytyminen uhkaavat vaarantaa vakavasti lapsen terveyttä tai kehitystä. Lisäksi huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen voidaan ryhtyä vain, jos avohuollon tukitoimet eivät ole olleet mahdollisia, sopivia tai ne ovat osoittautunet riittämättömiksi . On myös arvioitava, että sijaishuolto on lapsen edun mukaista .

Huostaanottotilanteissa asiasta neuvotellaan tiiviisti lapsen, hänen vanhempiensa ja huoltajiensa kanssa. Kuten kaikessa lastensuojelutyössä, myös huostaanottovaiheessa pyritään hyvään yhteistyöhön perheen kanssa. Huostaanottotarpeen arvioimiseksi voidaan pyytää lausuntoja lapsen kasvun ja kehityksen asiantuntijoilta, kuten päivähoidosta, koulusta, perheneuvolasta tai terveydenhuollosta. Sosiaalityöntekijällä on oikeus saada asiantuntija-apua muilta viranomaisilta ja asiantuntijoilta.

Huostaanoton edellytykset on arvioitava sekä lapsen että vanhempien kannalta. Lapsen kannalta on varmistuttava siitä, että huostaanotto on se vaihtoehto, joka parhaiten turvaa lapsen kehityksen. Sijaishuoltoa järjestettäessä ei voida tyytyä lapsen "säilyttävään" hoitoon. Sen on oltava lapsen nykytilanteeseen nähden parempi vaihtoehto ja vastattava lapsen edun mukaisella tavalla hänen yksilölliseen hoidon ja huollon tarpeeseensa. Vanhempien kannalta tulee varmistua siitä, että kaikki mahdollinen on tehty perheen tukemiseksi. Arvioinnin tulee olla lapsilähtöistä ja tapahtua lapsen näkökulmasta. Laadultaan hyvässä huostaanotossa sekä lapsen että vanhempien toivomukset, mielipiteet ja kulttuuritausta on otettu huomioon.

Huostaanotto on työntekijälle erittäin vaativa tehtävä. Työntekijä tarvitsee rohkeutta, ammattitaitoa ja resursseja puuttua vaikeaan tilanteeseen. Ammattitaitoisella työntekijällä tulee olla säännöllinen työnohjaus ja mahdollisuus etenkin juridiseen konsultaatioon sekä työskentelyyn työparin kanssa. Työntekijällä on oltava mahdollisuus saada tarvittaessa tukea tiimiltä tai työryhmältä, jossa on oman alan kokemukseen perustuvaa osaamista huostaanotoista. Myös esimiehen tuki on tärkeä.

Velvollisuus ryhtyä huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen
Ennen kuin huostaanottoon ryhdytään, tulee lapsen ja perheen tilannetta arvioida monipuolisesti. Huostaanotto on viimesijaisin keino turvata lapsen kasvu ja kehitys ja ensisijaisesti on pyrittävä siihen, että lapsi voisi asua vanhempiensa luona. Jos paras ratkaisu lapselle on sijoitus kodin ulkopuolelle, on huostaanottoon ryhdyttävä pikimmiten.

Lastensuojelulaissa huostaanoton perusteet on jaettu kahteen sinänsä itsenäiseen perusteeseen: lapsen kasvuolosuhteissa oleviin puutteisiin tai lapsen omaan käyttäytymiseen. On mahdollista, että sekä lapsen kasvuolosuhteissa olevat puutteet että lapsen oma käyttäytyminen ovat huostaanoton perusteina. Huostaanoton perusteiden lisäksi on täytyttävä myös laissa mainitut edellytykset ennen kuin huostaanottoon voidaan ryhtyä.

Lapsi on otettava sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen huostaan ja järjestettävä hänelle sijaishuolto jos:

puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kasvuolosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä
lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla niihin rinnastettavalla käyttäytymisellään vaarantaa kehitystään ja terveyttään

Huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen voidaan kuitenkin ryhtyä vain, jos:

avohuollon tukitoimet eivät ole lapsen edun mukaisen huolenpidon toteuttamiseksi sopivia tai mahdollisia taikka jos ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi
sijaishuollon arvioidaan olevan lapsen edun mukaista.

Huostaanottopäätös voidaan tehdä vain, mikäli kaikki edellä mainitut edellytykset ovat samanaikaisesti olemassa. Siten esimerkiksi lapsen käyttäytyminen tai puutteellinen lapsen huolenpito ei yksinään ole riittävä syy huostaanottoon. Huostaanotto edellyttää aina muidenkin edellytysten täyttymistä, esimerkiksi avohuollon tukitoimien riittämättömyyttä ja että kodin ulkopuolinen hoito ja huolenpito (sijaishuolto) on lapsen edun mukaista.

Lapsen yksittäiset oireet eivät ole ratkaisevia huostaanoton edellytyksiä arvioitaessa, vaan arvioitavaksi tulee lapsen kokonaisvaltainen huollon tarve.

Esimerkiksi puutteelliset asumisolot, asunnon puute tai riittämätön toimeentulo eivät koskaan yksinään voi olla perusteena huostaanotolle. Näissä tilanteissa on ryhdyttävä toimenpiteisiin näiden nimenomaisten puutteiden korjaamiseksi eli järjestettävä perheelle asianmukaiset asuinolosuhteet tai riittävä taloudellinen tuki siten kuin laissa säädetään.

Laki edellyttää, että huostaanoton valmistelee lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä parityönä toisen työntekijän kanssa. Parina voi olla sosiaalityöntekijä tai muu lastensuojeluun perehtynyt työntekijä.

Tekstin on laatinut:
Verkkotoimitus

[Missing: text_extrafunctions.Label.Body.Text (fi-FI)]
Palaa käsikirjan etusivulle Sivun alkuun

Onpas hassu ketju. Miksei postimies olisi voinut välittää, ehkäpä on isä itsekin ja lukenut viime aikojen uutisia, kun pienet lapset ovat lähteneet etsimään äitiä yksin ulos.

Ja varmasti sossun on pakko mennä katsomaan tilanne, jos on tieto että lapset ovat yksin kotona.

Tässä tapauksessa kyseessä oli onneksi erehdys, mutta mielestäni hieno juttu että 1) ulkopuolinen henkilö on välittänyt 2) viranomaiset ovat välittäneet

Jos perheessä on kaikki ok, huostaanotto on otsikossa aivan turhaan, ei liity tähän tilanteeseen mitenkään. Eikä edes se, että kämppä on ollut sillä hetkellä sekaisin.

Yhdyn edelliseen. Kiva että postimies on välittänyt. Ja tosiaankin sosiaalityöntekijällä on virkavelvollisuus selvittää, mitä on tapahtunut/mitkä lapsen olot ovat, mikäli joku tekee ilmoituksen. Hyvähän se vain on, että selvitetään miten asiat ovat, selvitetään myös se, ettei mitään syytä ole asiaan enää palata. Varmasti on heilläkin järki päässä eivätkä vain kyttää, että saavat jonkun lapsukaiset viedä kotoaan, niin kuin yleinen luulo tuntuu olevan. Kyllä siihen huostaanottoon muutakin tarvitaan, kuin sotkuinen koti. Kenenkä koti nyt aina siisti olisikaan. Aika väsyttävää minun mielestäni tällainen vaahtoaminen. Ja sitten aihetta saavat vielä oikeasta syystä huostaanotettujen vanhemmat/sukulaiset, jotka toitottavat kokemaansa vääryyttä eivätkä mieti sitä, mitä itse ovat aiheuttaneet lapsilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja AIVAN OIKEIN:
Isä olis voinu olla kotona tai joku muu aikuinen hoitamassa lasta. en edes usko ap:n selostukseen. Ovella käynyt mies on varmaan nähnyt jotain muuta vakavaa...

muuten hyvä mutta kun se postimies ei ees kysynyt onko isä kotona tai onko täällä muita kysy vaan nimen ja ookoo päätteli että yksin ovat mistä se tiesi että lapset on yksin ja eikä käynyt sisällä katsomassa onko ketään muuta jos ei kysynyt. Siis tiesi että oon yksinhuoltaja. Ois tullut ihan sisälle ois kyllä löytänyt minut :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ei tuu mitään:
ei...tänään alkoi päivä aika hyvin olin vessassa ja joku kolkutti ovelle ja enkä halunnut mennä avamaan kun olin vessassa. Sanoin esikoiselle että menee avamaan oven että kun oon vessassa, esikoinen ei varmaan halunnut kertoa kun avasi oven että äiti on vessassa ja eikä halua nyt tulla ovelle ja paukas että Äiti ei oo kotona. Kuulin mitä sano mutta en viittinyt huutaa vestasta että oonpas. Siellä oli mies joka toi paketin ja ei meen kuin puoli tuntia kun sosiaalitoimiston väki on ovella kun en muka oo kotona, että 2 v ja 8v yksin kotona ja äiti jossain. Että sellasta, Kello puol kymmenen ja just heränyt eikä vaatteeitta päällä ja mökki mullin mallin. ja jos 2 v joka haluaa "etsiä tavarat" joilla leikkiä niin se on sitä että otetaan kaikki tavarat kaapeista ulos joten sotkusta oli. Niin soskun täti vaan katto joo oot avun tarpeessa (kun mökki sekasin mutta ei paskananen). Sinuun ottaa sitten yhteyttä se ja se.

KUKAAN SOSSUNTÄTI EI PUOLESSA TUNNISSA KIIDÄ PAIKALLE. HUONO PROVO!

Yhteistyössä