Koira murisi ja näytti hampaita yllätysvieraalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hullun koiran emäntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
koiran tehtävä vahtia laumaa. ITselleni kävi niin, että menimme kutsuttuina taloon kylään, mutta isäntäväki ei tullut ovelle. ajattelimme lapsia suoraan vaan sisään vaikka ovella seisoi saksanpaimen koira ja joku muu. Koira tuli ihan ovelle ja murahti pienesti. Sitten soitettiin, että ollaan ovella ja koira ei päästä sisään. Kun isäntä tuli koira antoi meidän tulla sisälle ja olivat omissa oloissaan koko illan. Koiran tehtävä on VAHTIA!!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Joopa:
Kaipa noita sattuu. Mun mies meni sovitusti (eli kellonaika sovittu) eräälle tilalle työasioita hoitamaan; ajoi auton pihaan ja kun avasi auton oven, perheen pihalla irrallaan ollut koira kävi suoraan kiinni mieheni käteen. Kuulemma kovin suojeluviettinen koira (omistajien mukaan). Tuota mä en suoraan sanottuna ymmärrä, että jos koiran käytös tiedossa ja sovittu tapaaminen, niin miksi se hurtta pitää pitää siellä irrallaan.

Mies kävi sitten uusimassa jäykkäkouristusrokotuksen.
Kun meille tulee entuudestaan tuntematon ihminen, niin mä pyrin jo etukäteen tästä ihmisestä "kkuulostelemaan", miten mun koirani suhtautuu siihen ihmiseen. Jos epäilen tulevan ongelmia, junnu saa suosiolla ottaa koiran omaan huoneeseensa. Mutta minkähän ikänen esmes palstan Ford Prefectin nuorimmainen oli, kun meille putkahtivat taannoin about 10 minuutiksi? En ole kysynyt, mutta veikkaan, että em palstailijan lapsi ei puudeliani siliteltyään saanut mitään traumaa =)

Mun iso koirani on siis hyvinkin rauhaa rakastava otus. Ainoa, mitä mun pitää vieraitteni kohdalla varoa, on että se vieras tekee tietoisesti tai tietämättään jonkin sellaisen eleen, jonka koirani käsittää uhkaukseksi mua tai mun lapsiani kohtaan. Koska silloin se puolustaa laumaansa. Niinkuin sen kuuluukin. Eli mun ei tarvitse olla huolissani tai tarkkailla koiraani vaan tarkkailla vieraitani.

Minä en missään nimessä haluaisi tulla teille, koska olisi painostavaa olla "varpaillaan" kokoajan , jos sitten tietämättään tekisin jonkun elkeen, minkä koira sitten käsittäisi uhkaukseksi. Aika vaarallista tavallaan, toivottavasti ei satu mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja jalmir:
No olis se kyl kohteliasta koputtaa tai soittaa ovikelloa.Kai sitä vähemmästäkin koira puolustaa kotia,jos outo ihminen sinne yht`äkkiä pelmahtaa.

Totta, koira toimi kuten kuuluukin. Toisaalta teidän vastuulla se olisi ollut, jos koira olisikin ehtinyt puremaan kaveria, kun kerran ovi oli auki.

Maalla oli etenkin ennen tapana ja vanhemmilla ihmisillä vieläkin mennä naapuriin kyllä ilmottamatta, jos ja kun ovet oli auki niin sisään mentiin vaan. Luulen, että kaverisi tosissaan pelästyi koiraa.

Kaipa noita sattuu. Mun mies meni sovitusti (eli kellonaika sovittu) eräälle tilalle työasioita hoitamaan; ajoi auton pihaan ja kun avasi auton oven, perheen pihalla irrallaan ollut koira kävi suoraan kiinni mieheni käteen. Kuulemma kovin suojeluviettinen koira (omistajien mukaan). Tuota mä en suoraan sanottuna ymmärrä, että jos koiran käytös tiedossa ja sovittu tapaaminen, niin miksi se hurtta pitää pitää siellä irrallaan.

Nehän oli vaan tyypillisiä koiranomistajia elikkäs röyhkeyttä ja välinpitämättömyyttä. Muista viis. Omalla koiralla on vaan oikeuksia ja jos jotain sattuu, vika on AINA uhrin, koirassa tai omistajassa ei ikinä ole mitään vikaa. Sun miehellä oli varmaan väärän värinen takki...

Dobbarit on ihania :heart: Kauna sitten eli vuonna 1999 tutustuin amk:ssa yhteen naiseeen, jolla oli dobbari. Kerran sitten menin lasten kanssa heille kylään. Omakotitalo, jossa iso piha. Tämä nainen oli aluksi ihan "vinksallaan", kun koko ajan pelkäsi, että entä jos dobbari kaataa junnun tai jotain vastaavaa. Junnu oli siis tuolloin 8 v. Seurasin junnun ja koiran touhuja sivusta ja kaikki, mitä junnu teki, oli vieraankin dobbarin silmissä ihan ok. Kun se parivaljakko eli dobbari ja junnu, viiletti ensin dobbari edellä ja junnu perässä ja sitten junnu edellä ja dobbari perässä ympäri taloa, tämä tuttavani henkäisi helpostuksesta ja sanoi, että aivan ihanaa, kun kerrankin on sellaisia vieraita, jotka ei pelkää koiria.

Mutta kyllähän sen koiranomistajana tietää, kun on 15 sekuntia ollut kosketusetäisyydellä vieraaseen koiraan, mikä se homman nimi on. Ja toimii myös sen mukaisesti. Mä en osaa pelätä koiria, koska koira siinä 15 sekunnissa eleillään jo kertoo, mitä mieltä se on musta.

Jos kaverisi koputti oveen tai soitti kelloa etkä sinä vaan kuullut, kun olit vessassa? Ilmeisesti hän kuitenkin kuuli, että teillä ollaan kotona. Lukitsematon ovi kehottaa astumaan sisään.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
Minä en missään nimessä haluaisi tulla teille, koska olisi painostavaa olla "varpaillaan" kokoajan , jos sitten tietämättään tekisin jonkun elkeen, minkä koira sitten käsittäisi uhkaukseksi. Aika vaarallista tavallaan, toivottavasti ei satu mitään.
Sä ymmärsit nyt väärin =) Ei sun tarvitsekaan sitä tehdä, koska mä teen sen puolestasi. Jos siis huomaan, että koirani ei pidä sinusta, mutta haluan, että tulet keittiööni mun kanssa kaffelle, silloin koira menee yläkertaan tai omalle paikalleen rappusten alle =) MINÄ siis pidän huolen siitä, ettet ole lähikontaktissa koirani kanssa, jos koirani kokee sinut uhkaksi. Mutta jos sä sitten tirvaiset mua nyrkillä nenään, niin sitten koirani saakin käydä sun päällesi. Eli ymmärrät varmaan;: kun et käyttäydy uhkaavastiminua kohtaan, ei koiranikaan käyttäydy uhkaavasti sinua kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja antikoira:

Nehän oli vaan tyypillisiä koiranomistajia elikkäs röyhkeyttä ja välinpitämättömyyttä. Muista viis. Omalla koiralla on vaan oikeuksia ja jos jotain sattuu, vika on AINA uhrin, koirassa tai omistajassa ei ikinä ole mitään vikaa. Sun miehellä oli varmaan väärän värinen takki...

Kuule, kyllä ne jotkut ihmiset vaan tekee ihan tahallaan näitä koiraa provosoivia asioita.
Meillä esimerkiksi lukee portissa "Varo, koira vartioi aluetta. Soita ovikelloa ja odota, että portti tullaan avaamaan" ja silti joku koiralle täysin vieras mieshenkilö tuli viime syksynä portista sisään, ovikelloa soittamatta vaikka koira haukkui varoitushaukkuaan. Koirahan nappasi tätä tunkeilijaa hihasta. Ja ihan oikein teki.
Toinen toope yritti tulla kesällä meidän sivuportista pihaan, vaikka olin hänelle sanonut, että jos tulee tontille, niin ehdottomasti etuportista ja odottaa, että minä tulen vastaan. Koira sai taas kauhean raivarin, kun itsekseen tämä mies oli tulossa sivuportista.
Ja oikein teki koira taas.

Alkuperäinen kirjoittaja vielä että :
Jos kaverisi koputti oveen tai soitti kelloa etkä sinä vaan kuullut, kun olit vessassa? Ilmeisesti hän kuitenkin kuuli, että teillä ollaan kotona. Lukitsematon ovi kehottaa astumaan sisään.

No ei kyllä kehota!

Sanoi itse että ei koputtanut.

Eikä muuten kuullut vaan oletti että saa tulla kun auto oli pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Sanoi itse että ei koputtanut.

Ok. Mutta kyllä kehottaa lukitsematon ovi käymään sisään. Jos halutaan, että kutsumattomat vieraat pysyy poissa, ovet pidetään lukittuna vaikka miten kuusessa asuttais ja oltais itse kotona. Sen sijaan jos ovi on lukitsematta, kuten usein mummolassa, vieraat astelevat eteiseen ja sieltä huhuilevat onko talonväkeä paikalla. Ihan yleinen tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan yleinen tapa.
No ei kyllä ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla, Vaikka on ollut ovi auki, siltikin kutsumattomat vieraat eli naapurit ym soittavat ovikelloa eivätkä lampsi suoraan ovesta sisään.

Meillä on järkevä ja kiltti saksanpaimenkoira, jota ei todella tarvitse vieraidenkaan varoa tai pelätä mutta ei se silti ketään sisälle päästä ilman meidän hyväksyntää. Tuttavapiirimme tiedetään tämä fakta, eikä kukaan tule ilmoittamatta. Enkä oikeastaan tiedä kuka edes uskaltaisi astua ovesta sisään, kun tämä haukkuu ovella. Itselle ei tulis mieleenkään mennä kylään sisälle ominpäin, jos talossa on koira. Joidenkin mielestä vahtikoirat ovat ympäristölleen vaarallisia, mutta oikeasti en uskaltaisi olla täällä jumalanseläntakana hetkeäkään yksin, jos meillä ei olisi tuota koiraa. Miettikää miten moni koira on pelastanut emäntänsä raiskaajalta, murtovarkailta, spurguilta jne.

Toihan on just koiran virka, senhän pitääkin vahtia ja puolustaa kotia ja perheen jäseniä.
Sitten sitä vois sanoa hulluksi ja ammuttavaksi, jos se omistajan kiellosta huolimatta olis jatkanu murisemista, haukkumista ja hampaiden näyttämistä. Mutta jos suhtautui vieraaseen ihan tavallisesti, ystävällisesti sen jälkeen, kun omistaja kielsi haukkumasta ja päästi vieraan sisälle, niin missä on muka vikaa, ei ainakaan koirassa.

Toihan on just koiran virka, senhän pitääkin vahtia ja puolustaa kotia ja perheen jäseniä.
Sitten sitä vois sanoa hulluksi ja ammuttavaksi, jos se omistajan kiellosta huolimatta olis jatkanu murisemista, haukkumista ja hampaiden näyttämistä. Mutta jos suhtautui vieraaseen ihan tavallisesti, ystävällisesti sen jälkeen, kun omistaja kielsi haukkumasta ja päästi vieraan sisälle, niin missä on muka vikaa, ei ainakaan koirassa.

Noinhan se on. Monet vain eivät ymmärrä sitä.

Vaikka meillä olisi koira, niin opettaisin sen olemaan kiltti aivan kaikille.

En tajua, että joku haluaa tuollaisen puolustus- ja saalistusvaistojensa varassa elävän vahtikoiran, vielä aggressiivisen rotuisen, elävän kotonaan.

En tajua, että joku haluaa tuollaisen puolustus- ja saalistusvaistojensa varassa elävän vahtikoiran, vielä aggressiivisen rotuisen, elävän kotonaan.

Ai opettaisit kantamaan telkkarin ulos kun murtomies tulee yöllä keikalle?

Alkuperäinen kirjoittaja niinkö:

En tiedä, musta on isompi riski, että vahtimisorientoitunut koira tekee jollekin perheenjäsenelle tai vieraalle jotain kuin että tulee murtomies. Kyllä se koira varmaan herättäisi joka tapauksessa jos keskellä yötä joku tulisi, vaikka ois kiltiksi opetettu.

Kerrotko vielä miten se tapahtuu? Siis se kiltiksi aivan kaikille opettaminen.

Tai istumaan kiltisti vieressä, kun joku raiskaa lastas? Tämä siis nikille vieras.

En tiedä, musta on isompi riski, että vahtimisorientoitunut koira tekee jollekin perheenjäsenelle tai vieraalle jotain kuin että tulee murtomies. Kyllä se koira varmaan herättäisi joka tapauksessa jos keskellä yötä joku tulisi, vaikka ois kiltiksi opetettu.

Olen samaa mieltä. Ihmettelen kuka Suomessa tarvitsee vahtikoiraa (vakuutukset on keksitty varkauden varalle). Minusta se on vain tekosyy näiden m---lkunjatkeiden ottamiselle. On lemmikiksi paremmin sopivia koirarotuja joiden kanssa ei tarvitse olla jatkuvasti varpaillaan ja miettiä tekeekö vieras nyt väärän liikkeen vai katsooko koiraa liian kauan silmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Koira teki juur sen mitä sen kuuluukin. Pitäskö kouluttaa kissat hyökkään ylläysvieraiden kimppuun :whistle:
Meiän edesmennyt kattimus teki sen. Ei päästänyt huoltomiestäkään sisään, jos mä en ollut kotona

:D

Olen samaa mieltä. Ihmettelen kuka Suomessa tarvitsee vahtikoiraa (vakuutukset on keksitty varkauden varalle). Minusta se on vain tekosyy näiden m---lkunjatkeiden ottamiselle. On lemmikiksi paremmin sopivia koirarotuja joiden kanssa ei tarvitse olla jatkuvasti varpaillaan ja miettiä tekeekö vieras nyt väärän liikkeen vai katsooko koiraa liian kauan silmiin.
No mä en kyllä tässä vuosi pari sitten olisi lähtenyt auttamaan yksin - lyhyt keski-ikäinen ämmä kun olen - perjantain ja lauantain vastaisena yönä paikallista huumehörhöä, joka joutui muutaman skinin pahoinpitelemäksi. Mutta sä olet varmaan paljon rohkeampi kuin minä. Koiran kanssa mä menin. Ja pelastin yhden ihmishengen. Olen senkin jälkeen, kun olen öisin kuullut epämääräistä meteliä, lähtenyyt koiran kanssa tuonne lähiöön katsomaan, onko jollain oikeesti joku hätä vai kiljuuko huvikseen, En tekisi sitä yksin, ilman koiraani.

Ja hei, mun ei ihan oikeesti tarvii olla ikinä varpaillani koirani takia. Vieraitteni takia ehkä, mutta ei koskaan koirani takia.

Yhteistyössä