Turvaistuin etupenkillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakee

Vieras
Kysyisinpäs nyt vähän neuvoa. Meillä on autossa turvatyynyt ja auton sekä turvakaukalon ohjeissa sanottiin, ettei etupenkille saa koskaan asentaa selkä menosuuntaan olevaa kaukaloa. Tuota turvatyynyä ei saa meidän autossa pois päältä (harmi), miksi kaukalo olikin sitten takana. MUTTA; voikos naama menosuuntaan olevan istuimen nyt sitten laittaa eteen vaiko ei??

kiitos vastauksista. Mutta sitäkin olen miettiny, että eikö ne takapenkin turvatyynyt sitten ole yhtä lailla pienelle vaarallisia?? Pitäiskö istuimen olla keskellä??

Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
mun käsittääkseni sen voi laittaa..

Väärä käsitys. Ei missään nimessä saa laittaa mitää turvatuotetta etupenkille, jossa airbag. Vasta n. 12 vuotias lapsi on keskimäärin sen kokoinen, että lauetessaan turvatyyny ei tee vahinkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Väärä käsitys. Ei missään nimessä saa laittaa mitää turvatuotetta etupenkille, jossa airbag. Vasta n. 12 vuotias lapsi on keskimäärin sen kokoinen, että lauetessaan turvatyyny ei tee vahinkoa.

Ok.. tuttavaperheellä vaan on lapsi edessä vaikka siellä onkin airbag.. sen takia oletin, että niin saa tehdä.. meiän lapset ei ole ikinä olleet etupenkillä..

Ok.. tuttavaperheellä vaan on lapsi edessä vaikka siellä onkin airbag.. sen takia oletin, että niin saa tehdä.. meiän lapset ei ole ikinä olleet etupenkillä..

Joo.

Tietääköhän teidän tuttunne? Melkein kannattaisi mainita asiasta.

Käsittääkseni ei ole LAKIA (en tosiaan tiedä onko, mutta en ole kuullut), joka kieltäisi lapsen kuljettamisen etupenkillä, mutta suotavaa se ei ole koskaan. Näin kerran videon, jossa näytettiin kun turvatyyny laukesi 7-vuotiasta lasta vastaavan vahanuken naamalle... Aikas kauheaa jälkeä siitä tulisi.

Mutta jokainen ottaa vastuun itse missä lastaan kuljettaa.... Toisaalta, parempi kai turvavöissä etupenkillä, kuin täysin ilman vöitä missä tahansa auton penkissä... Jos siis tilanne on aivan PAKKO, ja lasta on pakko kuljettaa edessä.

Joo.

Tietääköhän teidän tuttunne? Melkein kannattaisi mainita asiasta.

En tiedä, tietävätkö he asiasta.. eivät vaan, kuulemma, saa mahtumaan kolmea istuinta taaksekaan.. täytyy jutella asiasta joskus kun taas näen heitä..

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Käsittääkseni ei ole LAKIA (en tosiaan tiedä onko, mutta en ole kuullut), joka kieltäisi lapsen kuljettamisen etupenkillä, mutta suotavaa se ei ole koskaan. Näin kerran videon, jossa näytettiin kun turvatyyny laukesi 7-vuotiasta lasta vastaavan vahanuken naamalle... Aikas kauheaa jälkeä siitä tulisi.

Mutta jokainen ottaa vastuun itse missä lastaan kuljettaa.... Toisaalta, parempi kai turvavöissä etupenkillä, kuin täysin ilman vöitä missä tahansa auton penkissä... Jos siis tilanne on aivan PAKKO, ja lasta on pakko kuljettaa edessä.

Joo ei siihen ihan lakia taida olla, muuta kuin se ettei alle 12 vuotiasta saa istuttaa etupenkillä. Vakuutusyhtiö tuskin ainakaan korvaa jos jotain vahionkoa tapahtuisi

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos vastauksista. Mutta sitäkin olen miettiny, että eikö ne takapenkin turvatyynyt sitten ole yhtä lailla pienelle vaarallisia?? Pitäiskö istuimen olla keskellä??

Mielestäni silloin jos takana on sivuturvatyynyt niin lapsen istuin tulisi olla keskellä. Korjatkaa jos olen väärässä?

Tieliikennelain 88 pykälässä kerrotaan varsin seikkaperäisesti, miten lasta tulee kuljettaa autossa. Jos kuljettajan viereisellä istuimella on turvatyyny, tälle paikalle ei saa kiinnittää selkä ajosuuntaan olevaa turvakaukaloa tai -istuinta, vaan se on sijoitettava takapenkille.

88 §. (V:1.11.1987 M, A:27.3.1987, SK:357/1987) Turvavyön ja muun istuimen turvalaitteen käyttö. Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta turvalaitetta:
1) henkilöautossa;
2) linja-autossa, jonka suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia ja jossa ei ole erityisesti seisoville matkustajille varattuja paikkoja, lukuun ottamatta takaistuimilla istuvia matkustajia;
3) pakettiautossa, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enemmän kuin 25 kilometriä tunnissa, lukuun ottamatta takaistuimilla istuvia matkustajia;
4) korilla varustetussa kolmipyöräisessä moottoriajoneuvossa; ja
5) korilla varustetussa muussa nelipyöräisessä moottoriajoneuvossa kuin autossa. (V:15.6.1998 M, A:5.6.1998, SK:390/1998)
Alle 12-vuotiaan lapsen, jonka pituus on alle 150 cm, on ensisijaisesti käytettävä istuinta, joka on varustettu lapsen pituuteen ja painoon nähden sopivalla turvaistuimella tai muulla lapsen turvalaitteella. Jos alle kolmevuotias lapsi ei voi matkustaa tällaisella istuimella sen puuttumisen takia, on lapsen matkustettava ensisijaisesti ajoneuvon takaistuimella siihen asennettua turvavyötä tai muuta turvalaitetta käyttäen. (V:1.7.1994 M, A:28.6.1994, SK:571/1994)
Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi matkustaa turvavyö kiinnitettynä tai lapsen koolle soveltuvassa turvalaitteessa. Jos lapsen mukana kuitenkin matkustaa hänen holhoojansa tai huoltajansa, on hän vastuussa turvavyön tai turvalaitteen käytöstä.

Yhteistyössä