Tutkikaa selkämenosuuntaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anteeksikunanonyymi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mee fysiikan kursseille. On aivan eri voimista kysymys jos joku ajaa sun liikkuvan auton perään tai edes sun pysähtyneen auton perään, kuin se että sinun auto koko massallaan ajaa täysillä puuta päin, saatikka että ajat sillä jotain toista liikkuvaa kohdetta nokikkain päin.

Itse uskon myös siihen että lapsen on paras matkustaa selkä menosuuntaan mahd. pitkään. Ja ihan testivoittajia löytyy näistä istuimista, ja sellaisia jotka on pärjännyt monessa eri testissä. Turhaa tuijotella vain yhden vuoden malleja, tämän vuoden testissä olevat selkä-menosuuntaan istuimet saattaa kaikki olla paskoja tai olla olematta. Autoliiton testissä esim. tais viimeksi olla vain halpisistuimia eikä niistä mikään saanut mairittelevia tuloksia. Palkki-istuin saattaa olla ihan hyvä valinta, mutta ovat sen verran uusi asia markkinoilla että mieluummin vielä valitsen sen mitä vielä virallisesti suositellaan ja on turvallisimmaksi todettu.

Ja virallinen suositushan on selkä-menosuuntaan, joten en todellakaan luota mutuun tai omaan mielipiteeseen, vaan nimenomaan asiantuntijoiden suosituksiin. He jotka työkseen näitä istuimia testailee, tai esim. repii niitä pieniä ihmisenalkuja sieltä kolariautosta metallin seasta irti....

Kiitos, mutta passaan tällä kertaa kuitenkin fysiikankurssit. Olen istunut niillä jo ihan riittävästi.
Liikkuvan auton perään?
Esitin kysymyksen, että eikö suurin ongelma ole se mistä suunnasta törmäys tulee? Se mistä törmäys tulee, vaikuttaa oleellisesti siihen, mitenpäin lapsen kannattaa autossa istua. Eikö?

Jokseenkin naurettavaa alkaa tässä vetämään kaikki ääritapaukset esiin. Voin kuitenkin kertoa, että jos sä tyyräät autosi täydellä vauhdilla puhelintolppaan tai ajat nokkakolarin, niin on aika epätodennäköistä, että kukaan autossa olijoista selviää. Oli turvaistuin sitten mihin suuntaan tahansa. Ihan yhtälailla, jos rekka täräyttää sun pysähtyneen auton perään kovalla vauhdilla, niin ei teistä jää kauheesti mitään jäljelle, oli ne turvaistuimet sielä miten päin vaan.

Käsittääkseni asiantuntijat törmäystesteissä ovat todenneet naama menosuuntaan olevat palkki- istuimet turvallisimmiksi? Miksi et siis luota näihin asiantuntijoihin?

Kiitos, mutta passaan tällä kertaa kuitenkin fysiikankurssit. Olen istunut niillä jo ihan riittävästi.
Liikkuvan auton perään?
Esitin kysymyksen, että eikö suurin ongelma ole se mistä suunnasta törmäys tulee? Se mistä törmäys tulee, vaikuttaa oleellisesti siihen, mitenpäin lapsen kannattaa autossa istua. Eikö?

Jokseenkin naurettavaa alkaa tässä vetämään kaikki ääritapaukset esiin. Voin kuitenkin kertoa, että jos sä tyyräät autosi täydellä vauhdilla puhelintolppaan tai ajat nokkakolarin, niin on aika epätodennäköistä, että kukaan autossa olijoista selviää. Oli turvaistuin sitten mihin suuntaan tahansa. Ihan yhtälailla, jos rekka täräyttää sun pysähtyneen auton perään kovalla vauhdilla, niin ei teistä jää kauheesti mitään jäljelle, oli ne turvaistuimet sielä miten päin vaan.

Käsittääkseni asiantuntijat törmäystesteissä ovat todenneet naama menosuuntaan olevat palkki- istuimet turvallisimmiksi? Miksi et siis luota näihin asiantuntijoihin?

No en mäkään sitten viitti, jos et itse mitään viitti. Virallinen suositus edelleen on selkä menosuuntaan, sun käsityksillä mitään tee sen asian suhteen.

Mutta sanotaan nyt näin, että jos sää lähdet savannille niin varustaudutko paremmin mangustin kohtaamiseen, vai leijonan kohtaamiseen? Tajuatko?

Jos rekka ajaa perästä sun päälle, sun lasta ei auta sekään että se istuu siellä autossa palkki-istuimessa, sen enempää kuin toisinpäin istuminen. Jos sä ajat päin puhelintolppaa, sun lapsi saattaa takapenkillä hyvin säilyä hengissä, jos se istuu selkä menosuuntaan. Jos se istuu siellä nokka menosuuntaan, riskit vammautua ja kuolla on huomattavat. Tajuatko?

No tuskin tajuat.

[QUOTE="wieras";30691967]MIELESTÄNI tälläisiä MIELESTÄNI ja asiantuntemattomia kirjoituksia ei pitäisi julkaista. Me olemme ostaneet lapsillemme sillä hetkellä, kun on ollut tarve ostaa, parhaimmat arvosanat saaneet istuimet ja ne ovat olleet palkki-istuimet. Mieheni ymmärtää aika paljon tekniikan päälle ja on myös tarkka turvallisuusasioista. Hän on kommentoinut että meidän on vaan luotettava asiantuntijoiden tekemiin testituloksiin ja näin me olemme tehneet. Se että joku luulee olevansa parempi vanhempi sen takia että on ostanut toisenlaisen ja mielestään paremman istuimen on aika säälittävä tapaus. Itse luotan kyllä ihan näihin autoliitontesteihin enkä suinkaan jonkun palstamamman mielipiteeseen.[/QUOTE]

Totta, että esim. cybexin palkki-istuin saattaa omassa luokassaan olla testivoittaja. Mutta fakta on, että jos tutkitaan nokkakolarin aiheuttamia g-voimia lapsen kaularankaan, mikään kasvot menosuuntaan oleva istuin ei suojaa lasta niin hyvin kuin selkä menosuuntaan oleva.

Vasta kuuntelin (ihan asiantuntijoiden, ei palstamammojen :D) luentoa aiheesta, ja jopa äkkijarrutus ilman kolaria voi aiheuttaa kohtalokkaita vammoja kaularangan alueelle pienelle lapselle, joka kulkee kasvot menosuuntaan.

Minä kehtaan väittää, että aika monen vanhemman (en tarkoita lainaamani kirjoittajaa, vaan yleisesti) kohdalla oma mukavuus vaikuttaa istuimen valintaan. Esim. "ei mahdu" selkä menosuuntaan istuimet autoon = joudutaan tinkimään omasta jalkatilasta. Meillä kulki esikoiset (kaksoset) 3 vuoden ikään ja noin metrin mittaan asti selkä menosuuntaan henkilöauto-corollan takapenkillä. Ja kyllä, se oli meille vanhemmille epämukavaa. Ollaan pitkiä molemmat, 185 ja 177 cm ja etenkin mieheni joutui istumaan ahtaasti kuskin paikalla. Vaakakupissa painoi kuitenkin pienten lasten matkustusturvallisuus omaa mukavuutta enemmän.

Nyt kun lapset on isompia ja ollaan siirrytty turvavyöistuimiin, päädyttiin cybexin x-fixiin. Testivoittaja. En silti kirveelläkään laittaisi siihen saman valmistajan palkki-istuimeen turvakaukalosta ulos kasvanutta pikkuista (vauvaa!). Ihan kylmää kun tuttavapariskunta laittoi juuri sen 9-kiloisen tuollaiseen. Ja sanoivat ihan suoraan, etteivät edes katselleet selkä menosuuntaan -istuimia, tykästyivät niin tuon palkki-istuimen helppokäyttöisyyteen :( Hrrr.

No en mäkään sitten viitti, jos et itse mitään viitti. Virallinen suositus edelleen on selkä menosuuntaan, sun käsityksillä mitään tee sen asian suhteen.

Mutta sanotaan nyt näin, että jos sää lähdet savannille niin varustaudutko paremmin mangustin kohtaamiseen, vai leijonan kohtaamiseen? Tajuatko?

Jos rekka ajaa perästä sun päälle, sun lasta ei auta sekään että se istuu siellä autossa palkki-istuimessa, sen enempää kuin toisinpäin istuminen. Jos sä ajat päin puhelintolppaa, sun lapsi saattaa takapenkillä hyvin säilyä hengissä, jos se istuu selkä menosuuntaan. Jos se istuu siellä nokka menosuuntaan, riskit vammautua ja kuolla on huomattavat. Tajuatko?

No tuskin tajuat.

Voidaan kuitenkin olettaa, että kuskina, minulla on pieni mahdollisuus vältää nokkakolari tai peräänajo. Eikö?
Kuskina minä en taas voi vaikuttaa siihen, ajaako joku minun perääni?

Alkuperäinen kirjoittaja triplaäiti;30692156:
Totta, että esim. cybexin palkki-istuin saattaa omassa luokassaan olla testivoittaja. Mutta fakta on, että jos tutkitaan nokkakolarin aiheuttamia g-voimia lapsen kaularankaan, mikään kasvot menosuuntaan oleva istuin ei suojaa lasta niin hyvin kuin selkä menosuuntaan oleva.

Vasta kuuntelin (ihan asiantuntijoiden, ei palstamammojen :D) luentoa aiheesta, ja jopa äkkijarrutus ilman kolaria voi aiheuttaa kohtalokkaita vammoja kaularangan alueelle pienelle lapselle, joka kulkee kasvot menosuuntaan.

Minä kehtaan väittää, että aika monen vanhemman (en tarkoita lainaamani kirjoittajaa, vaan yleisesti) kohdalla oma mukavuus vaikuttaa istuimen valintaan. Esim. "ei mahdu" selkä menosuuntaan istuimet autoon = joudutaan tinkimään omasta jalkatilasta. Meillä kulki esikoiset (kaksoset) 3 vuoden ikään ja noin metrin mittaan asti selkä menosuuntaan henkilöauto-corollan takapenkillä. Ja kyllä, se oli meille vanhemmille epämukavaa. Ollaan pitkiä molemmat, 185 ja 177 cm ja etenkin mieheni joutui istumaan ahtaasti kuskin paikalla. Vaakakupissa painoi kuitenkin pienten lasten matkustusturvallisuus omaa mukavuutta enemmän.

Nyt kun lapset on isompia ja ollaan siirrytty turvavyöistuimiin, päädyttiin cybexin x-fixiin. Testivoittaja. En silti kirveelläkään laittaisi siihen saman valmistajan palkki-istuimeen turvakaukalosta ulos kasvanutta pikkuista (vauvaa!). Ihan kylmää kun tuttavapariskunta laittoi juuri sen 9-kiloisen tuollaiseen. Ja sanoivat ihan suoraan, etteivät edes katselleet selkä menosuuntaan -istuimia, tykästyivät niin tuon palkki-istuimen helppokäyttöisyyteen :( Hrrr.

Todella lapsellisia tuollaiset hrrr kommentit toisen valinnoista. Varsinkin kun on ihan hyväkin valinta ollut. Palkki-istuimet ovat hyviä ja turvallisia istuimia. Ainakin Cybex ja Kiddy.

Voidaan kuitenkin olettaa, että kuskina, minulla on pieni mahdollisuus vältää nokkakolari tai peräänajo. Eikö?
Kuskina minä en taas voi vaikuttaa siihen, ajaako joku minun perääni?

Niin? :D Se ei edelleenkään auta sun lastasi, JOS ajat nokkalokarin ja hän on autossa nassu menosuuntaan. Se taas että joku ajaa sun perään, tod. näk. ei ole yhtä tuhoisa kolarimuoto, ettäkö vaan sen vuoksi kannattaisi lasta väärinpäin autossa kuljettaa. Todennäköisyys sille että autoon kohdistuisi niin suuret voimat että lapselta katkeaisi niska peräänajossa tai hän vammautuisi, on pieni. Ja jos taas se rekka ajaa sun auton perään ja päältä, on tosiaan se ja sama vaikka olisitte pää alaspäin siellä autossa, ei siinä auta mikään istuin.

Näin ollen kun olemme tarkastelleet ja pohtineet tässä eri kolarimuotoja ja niiden todennäköisyyksiä ja tuhoisuuksia, edelleen järkevintä joka tapauksessa on valita se testeissä menestynyt selkä menosuuntaan istuin ja pitää sitä mahd. pitkään.

Mutta jankuttakaa nyt vielä vähäsen :)

Mee fysiikan kursseille. On aivan eri voimista kysymys jos joku ajaa sun liikkuvan auton perään tai edes sun pysähtyneen auton perään, kuin se että sinun auto koko massallaan ajaa täysillä puuta päin, saatikka että ajat sillä jotain toista liikkuvaa kohdetta nokikkain päin.

Itse uskon myös siihen että lapsen on paras matkustaa selkä menosuuntaan mahd. pitkään. Ja ihan testivoittajia löytyy näistä istuimista, ja sellaisia jotka on pärjännyt monessa eri testissä. Turhaa tuijotella vain yhden vuoden malleja, tämän vuoden testissä olevat selkä-menosuuntaan istuimet saattaa kaikki olla paskoja tai olla olematta. Autoliiton testissä esim. tais viimeksi olla vain halpisistuimia eikä niistä mikään saanut mairittelevia tuloksia. Palkki-istuin saattaa olla ihan hyvä valinta, mutta ovat sen verran uusi asia markkinoilla että mieluummin vielä valitsen sen mitä vielä virallisesti suositellaan ja on turvallisimmaksi todettu.

Ja virallinen suositushan on selkä-menosuuntaan, joten en todellakaan luota mutuun tai omaan mielipiteeseen, vaan nimenomaan asiantuntijoiden suosituksiin. He jotka työkseen näitä istuimia testailee, tai esim. repii niitä pieniä ihmisenalkuja sieltä kolariautosta metallin seasta irti....

Se verran pitää oikaista tämän kirjoittajan näkemyksiä, että viimeisin Suomessa julkaistu testi, jossa selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin on ollut paras oli vuonna 2005 (kymmenen vuotta sitten) ja testi tehtiin sen turvaistuinvalmistajan testiradalla ja henkilökunnan toimesta, joka niitä valmistaa. Ei siis mikään "puolueeton" testi.

Fysiikan laeista olet täysin oikeassa, mutta fysiikan lait toimivat täysin vain ilman turvaistuinta. Turvaistuimen tarkoitus on muuttaa fysiikan lakien vaikutusta lapseen.
Samalla tavalla auton turvarakenteiden tarkoituksena on vaikuttaa kaikkiin matkustajiin. Niinpä turvaistuimia pitää ajatella hiukan eri lähtökohdista. Toki siitä olemme samaa mieltä, että turvallisinta on matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin se on ilman muita häiriöitä ja turvallisuusriskejä mahdollista ja toimivaa.

Viime vuosina tehdyissä testeissä yksi turvaistuin oli selkä menosuuntaan asennettuna paras ja turvallisin, Cybex Sirona, joka valitettavasti on myös kallein, mutta toisaalta myös toiminnoiltaan monipuolinen. Silti se ei ollut kokonaispisteiltään paras, vaan palkki-istuimista löytyi vielä parempia.

Kun kerrot, että löytyy useita testejä, joissa nämä selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet ovat olleet testivoittajia, niin kerro meille muillekin, missä näitä useat testit on julkaistu ja koska. Se olisi aika rehellistä, jos tällaisia väitteitä esittää.

Lapsen on turvallisinta matkustaa selkä menosuuntaan, jos se on toimivaa ja mahdollista - siis jos. Aina näin ei ole ja silloin on turvallisinta käyttää palkki-istuinta.

Yksi ainoa selkä menosuuntaan käytettävä turvaistuin on viime aikoina saanut Autoliiton testeissä alle 2.0 pisteet. 1 siis paras ja 5 heikoin. Cybex Sirona on selkä menosuuntaan ollut turvallisin, tällainen vieläpä kahteen suuntaan käytettävä turvaistuin pisteillä 1.7. Muut ovat olleet selkeästi heikompia mm. sivutörmäyssuojaltaan. Parhaat istuimet ovat olleet palkki-istuimia aivan selkeästi.

En myöskään ymmärrä, mikä yhteys asiaan on sillä, että viimeisimmässä Autoliiton julkaisemassa testissä testattiin vain "halpis-istuimia", jotka todettiin huonoiksi.

Palkki-istuimet eivät ole myöskään aivan uusi asia. Niitä on ollut markkinoilla jo vuosikymmeniä. Nyt vain uudet materiaalit ja uusi tekniikka on tuonut isompaan kuvaan ja menestykseen testeissä. Kannattaa ajatella, että turvalisuudessa on turhaa keskustella etu- tai peräkolareista. Kokonaisturvallisuus kaikissa kolarityypeissä on tärkeää, kun emme voi etukäteen päättää, millaisen kolarin ajamme.

Ja lisäänpä vielä, etten valitettavasti tiedä itsemme lisäksi ketään, joka olisi kolmeenkin ikävuoteen asti pitänyt selkä menosuuntaan lapsia. Joku ihme hinku ja kiire tuntuu olevan kääntää lapset kasvot menosuuntaan mahd. pian. Ihmettelen miksi. Mukavuus?

Ja vaikka nämä 9-kiloisia naama menosuuntaan kuljettavat selittelisivät itselleen asiaa kuinka, niin ei niitä suosituksia ole tyhjästä temmattu. On ihan tutkittua tietoa, että on turvallisempaa pienen lapsen kulkea selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään. Se fakta ei siitä muutu vaikka selittelisivät ummet ja lammet. Mutta moni vanhempihan mielestään tietää paremmin kuin asiantuntijat, jotka tämänkin suosituksen ovat laatineet.

Harmi kun en muista, mikä taho näitä nimenomaan kaularankaan kohdistuvia g-voimia törmäystilanteessa vasta tutki, ja niille asetettuja kriteerejä ei täyttänyt yksikään naama menosuuntaan oleva istuin. Ei edes ne testivoittajat.

"Totta, että esim. cybexin palkki-istuin saattaa omassa luokassaan olla testivoittaja. Mutta fakta on, että jos tutkitaan nokkakolarin aiheuttamia g-voimia lapsen kaularankaan, mikään kasvot menosuuntaan oleva istuin ei suojaa lasta niin hyvin kuin selkä menosuuntaan oleva."

Typerää mielestäni on sanoa että "omassa luokassaan" kun kuitenkin testeissä on ollut muunlaisiakin istuimia vertailussa. Minäkin olen sen verran fysiikan tunnilla istunut, että voimat ovat tuttuja. Noissa selkämenosuuntaankin olevissa istuimissa on eroja. Me valitsimme palkki-istuimen kun se oli saanut hyvät arvosanat testeissä ja ei siinä minun mielestäni muuta tarvita. Selkämenosuuntaan on suositus, mutta en usko sen olevan monessakaan tilanteessa pelastava tekijä kuitenkaan. Testituloksien perusteella en usko eron olevan niin suuri kuitenkaan että voisin tuudittautua lapseni olevan turvassa kolaritilanteessa vaan ja ainoastaan sen takia että lapseni istuu selkämenosuuntaan tai vaikka sitten palkki-istuimessa. Hrrrr että minua sitten kylmää tuollaiset marttyyri-äidit.

Todella lapsellisia tuollaiset hrrr kommentit toisen valinnoista. Varsinkin kun on ihan hyväkin valinta ollut. Palkki-istuimet ovat hyviä ja turvallisia istuimia. Ainakin Cybex ja Kiddy.

Mitäs lapsellista siinä on, että minua kylmää, jos joku kuljettaa ihan pientä naama menosuuntaan. Kun se ei ole kovin turvallista?

Tulee minulle hrrr-olo paljosta muustakin. Vaikkapa kun pikkuvauva jätetään yökylään, että vanhemmat pääsee baanalle. Kun näen raskaana olevan joka tupakoi, tai kun nuo kylän pojat päristelee kesällä mopoillaan ilman kypärää. Onko sekin lapsellista? Vai eikö näitä vaan saa sanoa ääneen?

Ei, en sano että nuo asiat on keskenään verrannollisia. Se "hrrr" nyt vaan on mun reaktio, ehkä oon sit lapsellinen kun näin reagoin. Ketään en tuomitse turvaistuinvalinnoistaan, mutta mielipiteeni sanon ääneen, kun asia kerran on puheena. Ja mua kylmää.

LAiNAUS

" Ja kyllä, se oli meille vanhemmille epämukavaa. Ollaan pitkiä molemmat, 185 ja 177 cm ja etenkin mieheni joutui istumaan ahtaasti kuskin paikalla. Vaakakupissa painoi kuitenkin pienten lasten matkustusturvallisuus omaa mukavuutta enemmän."

Tässä on juuri pahin mahdollinen tilanne. Lasten turvaistuimet vaikuttavat kuljettajan ajoasentoon haitallisesti. Eikö tästä autokouluissa ja tietoiskuissa ole puhuttu. Kuljettajan oikea ajoasento on ensisijaisen tärkeää turvallisuuden kannalta. Väärä ajoasento ei mahdollista oikeaa ohjausliikettä ja väistöä ym. nopeassa riskitilanteessa. Katsokaa nyt vaikka Suomen huonoin kuski ohjelmaa, jossa ensimmäisiä asioita, mihin opettajat puuttuvat, on väärä ajoasento.

Turvallisuus lähtee paljon kauempaa kuin turvaistuimesta. Kolarin välttäminen on ensimmäinen asia turvallisuudessa. Jos turvaistuin on auton tiloihin tai malliin sopimaton, ei matkustussuunta saa olla ainoa valinnan peruste. Juuri tämän vuoksi niin moni lapsiperhe joutuu ja voi valita esim. palkki-istuimen, joka on testien mukaan myös kokonaisturvallisuudeltaan hyvä vaihtoehto.

Tästä on nyt tehty maailmaa suurempi kysymys aivan turhaan. Suomessa tosiasiassa menehtyy tai vammautuu vakavasti lapsia tilastollisesti auto-onnettomuuksissa todella harvoin - ei edes joka vuosi ja silloinkin pitäisi vielä pystyä osoittamaan, että turvaistuimella tai sen suunnalla on ollut vaikutusta asiaan. Jokainen on tietysti liikaa, mutta jollakin tavoin tämä suuntakysymys muistuttaa uskonnollisten fundamentalistien sotimista. Kohta kai aletaan liikenteessä ajamaan tahallaan sellaisia autoja päin, joissa lapset istuvat väärään suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja triplaäiti;30692213:
Mitäs lapsellista siinä on, että minua kylmää, jos joku kuljettaa ihan pientä naama menosuuntaan. Kun se ei ole kovin turvallista?

Tulee minulle hrrr-olo paljosta muustakin. Vaikkapa kun pikkuvauva jätetään yökylään, että vanhemmat pääsee baanalle. Kun näen raskaana olevan joka tupakoi, tai kun nuo kylän pojat päristelee kesällä mopoillaan ilman kypärää. Onko sekin lapsellista? Vai eikö näitä vaan saa sanoa ääneen?

Ei, en sano että nuo asiat on keskenään verrannollisia. Se "hrrr" nyt vaan on mun reaktio, ehkä oon sit lapsellinen kun näin reagoin. Ketään en tuomitse turvaistuinvalinnoistaan, mutta mielipiteeni sanon ääneen, kun asia kerran on puheena. Ja mua kylmää.

Tuomitsethan.

Kun se ei ole kovin turvallista?

Ihanko tosissasi väität tuollaista :O!

[QUOTE="wieras";30692206]"Totta, että esim. cybexin palkki-istuin saattaa omassa luokassaan olla testivoittaja. Mutta fakta on, että jos tutkitaan nokkakolarin aiheuttamia g-voimia lapsen kaularankaan, mikään kasvot menosuuntaan oleva istuin ei suojaa lasta niin hyvin kuin selkä menosuuntaan oleva."

Typerää mielestäni on sanoa että "omassa luokassaan" kun kuitenkin testeissä on ollut muunlaisiakin istuimia vertailussa. Minäkin olen sen verran fysiikan tunnilla istunut, että voimat ovat tuttuja. Noissa selkämenosuuntaankin olevissa istuimissa on eroja. Me valitsimme palkki-istuimen kun se oli saanut hyvät arvosanat testeissä ja ei siinä minun mielestäni muuta tarvita. Selkämenosuuntaan on suositus, mutta en usko sen olevan monessakaan tilanteessa pelastava tekijä kuitenkaan. Testituloksien perusteella en usko eron olevan niin suuri kuitenkaan että voisin tuudittautua lapseni olevan turvassa kolaritilanteessa vaan ja ainoastaan sen takia että lapseni istuu selkämenosuuntaan tai vaikka sitten palkki-istuimessa. Hrrrr että minua sitten kylmää tuollaiset marttyyri-äidit.[/QUOTE]

Hahah :D Tulihan se "marttyyri" sieltä. Tällä palstalla kun ei näemmä saa puolustaa omia valintojaan olematta marttyyri. Olen kuulemma marttyyri-äiti myös, kun kannatan imetystä (vaikka siitä aiheutuu äidille vaivaa?) Ja kestovaippoja.*Ja mitä näitä nyt on. On se jännä.

Enkä minä ainakaan mihinkään tuudittaudu, mutta astetta turvallisemmalla mielellä ajelin, kun tiesin tehneeni oman parhaani lasten matkustusturvallisuuden eteen.

Jokainen on tietysti liikaa, mutta jollakin tavoin tämä suuntakysymys muistuttaa uskonnollisten fundamentalistien sotimista. Kohta kai aletaan liikenteessä ajamaan tahallaan sellaisia autoja päin, joissa lapset istuvat väärään suuntaan.

Eiköhän sulla itselläs nyt ole joku PIENOINEN pakkomielle niihin palkki-istuimiin, jutuistas päätellen. :D huh huh salaliittoja, testien väärinkäyttöä ja ties mitä, niinpä niin ja juu juu.

LAiNAUS

" Ja kyllä, se oli meille vanhemmille epämukavaa. Ollaan pitkiä molemmat, 185 ja 177 cm ja etenkin mieheni joutui istumaan ahtaasti kuskin paikalla. Vaakakupissa painoi kuitenkin pienten lasten matkustusturvallisuus omaa mukavuutta enemmän."

Tässä on juuri pahin mahdollinen tilanne. Lasten turvaistuimet vaikuttavat kuljettajan ajoasentoon haitallisesti. Eikö tästä autokouluissa ja tietoiskuissa ole puhuttu. Kuljettajan oikea ajoasento on ensisijaisen tärkeää turvallisuuden kannalta. Väärä ajoasento ei mahdollista oikeaa ohjausliikettä ja väistöä ym. nopeassa riskitilanteessa. Katsokaa nyt vaikka Suomen huonoin kuski ohjelmaa, jossa ensimmäisiä asioita, mihin opettajat puuttuvat, on väärä ajoasento.

Turvallisuus lähtee paljon kauempaa kuin turvaistuimesta. Kolarin välttäminen on ensimmäinen asia turvallisuudessa. Jos turvaistuin on auton tiloihin tai malliin sopimaton, ei matkustussuunta saa olla ainoa valinnan peruste. Juuri tämän vuoksi niin moni lapsiperhe joutuu ja voi valita esim. palkki-istuimen, joka on testien mukaan myös kokonaisturvallisuudeltaan hyvä vaihtoehto.

Tästä on nyt tehty maailmaa suurempi kysymys aivan turhaan. Suomessa tosiasiassa menehtyy tai vammautuu vakavasti lapsia tilastollisesti auto-onnettomuuksissa todella harvoin - ei edes joka vuosi ja silloinkin pitäisi vielä pystyä osoittamaan, että turvaistuimella tai sen suunnalla on ollut vaikutusta asiaan. Jokainen on tietysti liikaa, mutta jollakin tavoin tämä suuntakysymys muistuttaa uskonnollisten fundamentalistien sotimista. Kohta kai aletaan liikenteessä ajamaan tahallaan sellaisia autoja päin, joissa lapset istuvat väärään suuntaan.

"Enkä minä ainakaan mihinkään tuudittaudu, mutta astetta turvallisemmalla mielellä ajelin, kun tiesin tehneeni oman parhaani lasten matkustusturvallisuuden eteen."

Samoin.

"Eiköhän sulla itselläs nyt ole joku PIENOINEN pakkomielle niihin palkki-istuimiin, jutuistas päätellen. huh huh salaliittoja, testien väärinkäyttöä ja ties mitä, niinpä niin ja juu juu."

Nohhh vai mikä se nyt oli. Ala latelemaan faktoja. Vai eikö niitä löydykkään???? Sanoisinko että ainut järkevä kirjoitus tuli tältä "ei nyt ihan faktaa" tyypiltä. Itse kun työskentelen asiantuntijana niin asioista tulee aina esittää faktat eikä mitään höpö, höpö tarinoita.

Eiköhän sulla itselläs nyt ole joku PIENOINEN pakkomielle niihin palkki-istuimiin, jutuistas päätellen. :D huh huh salaliittoja, testien väärinkäyttöä ja ties mitä, niinpä niin ja juu juu.

En usko, että minulla on mitään pakkomiellettä, koska mainitsin myös, että Cybexin Sirona on ollut testeissä paras selkä menosuuntaan testattu turvaistuin. Ymmärrän vain, että se pakkomielle selkä menosuuntaan istuimisesta on turhaa. En ole käsittääkseni myöskään kirjoittanut sanaakaan salaliitoista tai testien väärinkäytöstä.

Sen sijaan mainitsin siitä, että jos testeistä ja niiden tuloksista esittää väitteitä, pitää pysyä totuudessa ja pystyä myös ne kirjoittelut osoittaa todeksi. Ehkä joskus pitäisi myös ottaa jollakin tavoin väritetyt lasit päästä ja lukea ajatuksella, mitä toiset kirjoittavat ja suhtautua keskusteluihin avoin mielin.

Tuomitsethan.

Eli koska olen ääneen eri mieltä tästä kuljetusasiasta, ja pelkään naama menosuuntaan kulkevien pienten puolesta, tarkoittaa se, että tuomitsen lapsiaan näin kuljettavat vanhemmat. Selväksi tuli. En ilmeisesti saa olla teidän kanssa tästä eri mieltä ilman että heti sanotaan marttyyriksi ja väitetään että tuomitsen.

Ihanko tosissasi väität tuollaista :O!

Kyllä. Vähemmän turvallista kuin selkä menosuuntaan. Ihan tosissaan näin väitän. Olen varmaan ihan itse keksinyt tämän omasta päästä. Mitkään suositukset ja tutkimukset eivät väitettäni tue.

Täällä mammat joilla ei ole varaa ostaa sitä testivoittaja palkki-istuinta hakevat vahvistusta omalle valinnalleen. Kannattaa muuten myös kiinnittää huomiota seuraaviin turvallisuuden kannalta erittäin oleellisiin asioihin asioihin:

- painava ja koriltaan vahva auto
-neliveto
-kaikki mahdolliset luistonestot ja ajonvakauttimet
-parhaat renkaat mitä rahalla saa
-tilaa jokaiselle perheenjäsenelle (etenkin kuskille!)
- taitava kuljettaja

Ymmärtänette varmaankin mitä tarkoitan....

En nyt löydä heti yhtäkään palkki-istuinta, joka päihittäisi etutörmäys suojassa parhaimmat selkä-menosuuntaan istuimet, ja sehän tarkoittaa nimenomaan nyt sitä suojaa niskalle ja rangalle mistä täällä puhutaan. Sivusuojissa taas molemmista löytyy samaa turvallisuustasoa. Ja esim. autoliiton testeissä arvosana tosiaan koostuu monesta muustakin kohdasta kuin turvallisuudesta, joten niitä pitää aina lukea vähän tarkemmin. Käyttömukavuus on toki tärkeää sekin, mutta eihän se turvallisuuden yli sais kävellä ;)

Ruotsin plussa-testissä on kaikista ankarimmat kriteerit maailmassa, ja sitä merkintää ei ole yksikään palkki-istuin vielä saanut... ne ei yksinkertaisesti pärjäisi testissä, koska vaikka ne vähentää lapsen kaulaan kohdistuvia voimia _verrattuna naama menosuuntaan VYÖISTUIMEEN_, ne ei kuitenkään pärjää selkä-menosuuntaan istuimille. Palkki ei voi estää kokonaan eteenpäin notkahdusta vaan se tapahtuu myös palkin kanssa ja voi olla kohtalokas.

En siis edelleenkään ole löytänyt perusteita sille että palkki-istuin olisi jotenkin hyvää selkä-menosuuntaan istuinta TURVALLISEMPI. Ainoastaan silloin sellaisen hankkisin pienelle jos autoon ei kertakaikkiaan mahdu selkä-menosuuntaan istuin tai lapsi on oikeasti todella huonovointinen selkä menosuuntaan matkustettaessa.

Täällä mammat joilla ei ole varaa ostaa sitä testivoittaja palkki-istuinta hakevat vahvistusta omalle valinnalleen. Kannattaa muuten myös kiinnittää huomiota seuraaviin turvallisuuden kannalta erittäin oleellisiin asioihin asioihin:

- painava ja koriltaan vahva auto
-neliveto
-kaikki mahdolliset luistonestot ja ajonvakauttimet
-parhaat renkaat mitä rahalla saa
-tilaa jokaiselle perheenjäsenelle (etenkin kuskille!)
- taitava kuljettaja

Ymmärtänette varmaankin mitä tarkoitan....

Varmaan juuri näin. Mutta täytyy ottaa arkielämän realiteetit huomioon. Totta on, että testivoittaja turvaistuin ei pelasta ketään pienessä, vanhassa, huonoin renkain varustetussa autossa. Lisäksi tulee väistämättä mieleen, että usein näkee kalliissa autossa ne huonoimmat ja vanhimmat turvaistuimet - ei aina, mutta usein. Lisäksi monissa tilanteissa turvaistuimen merkki, varsinkin kalliissa autoissa, on tärkeämpää kuin sen turvallisuus,.

Yhteistyössä