Työpakkakiusaaja kääntää asiat päälaelleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiusattu vai kiusaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiusattu vai kiusaaja

Vieras
Olen ollut samassa työpaikassa yli 10 vuotta. Alusta alkaen siellä on ollut töissä vähän muita vanhempi henkilö, joka ottaa kaikki uudet tulokkaat nokittavakseen. Varsinkin kaikkein heikoimpia yksilöitä hän kiusaa oikein olan takaa. Mustamaalaa henkilöitä muille, vaikka asiat eivät pidä paikkaansa, juoksuttaa ihmisiä turhaan ja nakittaa muille ylimääräisiä töitä, vaikkei hän muiden esimies olekaan. Itse tyyppi ei oikeasti juuri töitä tee, mutta muiden tekemisiä hän vahtii haukan lailla ja valittaa kaikesta mahdollisesta. Pahinta on, että muutama ylemmän tason esimies on langennut hänen ansaansa ja näin hän saa erityiskohtelua.

Pari kiusattua on tehnyt hänestä pysyvän pesäeron, eikä suostu työskentelemään tämän tyypin kanssa. Pari muuta kiusattua on alkanut puolustaa itseään. Ja kuinkas ollakaan. Tämä kiusaaja ei kestä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa arvostelua. Nyt hän on sydänjuuriaan myöten loukkaantunut ja esittää marttyyriä. Kaikille hännystelijöilleen hän kertoo suureen ääneen, että häntä syrjitään ja kiusataan.

Kiusaaja on ilmeisestikin niin tyhmä, ettei hän itse edes ymmärrä olevansa kiusaaja tai sitten hän tekeytyy uhriksi, jotta huomio kääntyisi pois hänen omista teoistaa. Tyyppi taitaa olla joko narsisti tai peräti psyköpaatti. Tosiasiassa hänellä on huonomi koulutus ja vähemmän osaamista kuin muila työyhteisössä. Ilmeisesti muiden kiusaaminen kumpuaa alemmuuden tunteesta ja huonosta itsetunnosta. Ikävää, että tällaisia tyyppejä mahtuu yleensä ainakin yksi kappale työyhteisöön.

No tälle kiusaajalle pitäisi järjestää tilaisuus missä useampi ihminen kohtaa hänet ja sanoo suoraan mitä ajattelee hänen käytöksestä. Ymmärrän sen ettei kukaan viitsi/ilkeä/uskalla yksin mutta ryhmänä voisi mennä kiusaajallekin paremmin perille + esimiehetkin ymmärtäisivät että jotain on vialla.

Tutulta kuulostaa.

Minäkin olen ilmeisesti "hankala" meidän työyhteisössä, kun en sulata sitä, että puhutaan mitä tahansa ja väitetään minun sanoneen jotain, mitä en todellakaan ole sanonut. Minä kun arvostan sitä, että asiat puhutaan halki ja niitä ei sen enempää sitten vatvota.

Mitä sitä voi tehdä, jos työkaveri väittää minun käyttäytyneen jotenkin epäammatillisesti vaikka en niin todellakaan ole tehnyt!!! Toisen sana on toisen sanaa vastaan.

Olen ollut samassa työpaikassa yli 10 vuotta. Alusta alkaen siellä on ollut töissä vähän muita vanhempi henkilö, joka ottaa kaikki uudet tulokkaat nokittavakseen. Varsinkin kaikkein heikoimpia yksilöitä hän kiusaa oikein olan takaa. Mustamaalaa henkilöitä muille, vaikka asiat eivät pidä paikkaansa, juoksuttaa ihmisiä turhaan ja nakittaa muille ylimääräisiä töitä, vaikkei hän muiden esimies olekaan. Itse tyyppi ei oikeasti juuri töitä tee, mutta muiden tekemisiä hän vahtii haukan lailla ja valittaa kaikesta mahdollisesta. Pahinta on, että muutama ylemmän tason esimies on langennut hänen ansaansa ja näin hän saa erityiskohtelua.

Pari kiusattua on tehnyt hänestä pysyvän pesäeron, eikä suostu työskentelemään tämän tyypin kanssa. Pari muuta kiusattua on alkanut puolustaa itseään. Ja kuinkas ollakaan. Tämä kiusaaja ei kestä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa arvostelua. Nyt hän on sydänjuuriaan myöten loukkaantunut ja esittää marttyyriä. Kaikille hännystelijöilleen hän kertoo suureen ääneen, että häntä syrjitään ja kiusataan.

Kiusaaja on ilmeisestikin niin tyhmä, ettei hän itse edes ymmärrä olevansa kiusaaja tai sitten hän tekeytyy uhriksi, jotta huomio kääntyisi pois hänen omista teoistaa. Tyyppi taitaa olla joko narsisti tai peräti psyköpaatti. Tosiasiassa hänellä on huonomi koulutus ja vähemmän osaamista kuin muila työyhteisössä. Ilmeisesti muiden kiusaaminen kumpuaa alemmuuden tunteesta ja huonosta itsetunnosta. Ikävää, että tällaisia tyyppejä mahtuu yleensä ainakin yksi kappale työyhteisöön.

Ai hirveetä. Taidat työskennellä äitini kanssa.

No tälle kiusaajalle pitäisi järjestää tilaisuus missä useampi ihminen kohtaa hänet ja sanoo suoraan mitä ajattelee hänen käytöksestä. Ymmärrän sen ettei kukaan viitsi/ilkeä/uskalla yksin mutta ryhmänä voisi mennä kiusaajallekin paremmin perille + esimiehetkin ymmärtäisivät että jotain on vialla.

Useampi ihminen on käynyt valittamassta yhdestä kiusaajan viimeaikaisesta tekosesta (joka kohdistuu useaan henkilöön) esimiehen esimiehelle. Tästäkös kiusaaja on loukkaantunut ja kertoilee kaikille kavereilleen, että nämä olettamansa valittajat kiusaavat häntä. Hän on myös niin tuohtunut kielimisestä, ettei enää suostu juuri mitään töitä tekemään.

Kummallista, että yksi henkilö saa käyttäytyä, miten tahtoo ihan vain sillä perusteella, kun on ollut pisimpään työpaikalla. Muut ihmiset käyttäytyvät asiallisesti ja tekevät työt.

Minäkin olen ihmetellyt, miksi joillakin ihmisillä on oikeus käyttäytyä työyhteisössä ihan miten huvittaa. Saa päästellä suustaan omia totuuksiaan, haukkua muita ja olla koko ajan naama väärinpäin ja pahalla tuulella. Kukaan ei halua tuon tyypin kanssa tehdä töitä, esimies tietää tilanteen, mutta ei tee mitään asialle. Tämä meidän miss sitruuna ei varsinaisesti työpaikkakiusaa ketään yksittäistä, hän on tasaisen vittumainen kaikille.

Jotenkin odottaisi aikuisilta ihmisiltä käytöstapoja. Kaikkien kanssa tullaan toimeen ja töitä tehdään yhdessä. Työpaikalla kun ei voi valita työkavereita. Yksityiselämässä ollaan sitten tekemisissä niiden kanssa, joiden halutaan. Luojan kiitos! :)

Yhteistyössä