Työsopimuksesta ja päiväkodista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zxc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zxc

Vieras
Kaipaisin apua. Tällä hetkellä olen opiskelija, mutta ajattelin hakea kesätyö ja syksyllä (palkallisen) harjoittelupaikan. Lapset ovat tällä hetkellä kotona ja elo- tai syyskuusta olisi tarkoitus laittaa heidät tarhaan. Päiväkodista joudutaan maksamaan täyden hoitomaksun eli n. 550e, mikä ei oo ihan pikkuraha. Tässä on muutama kysymys mihin kaipaisin vastauksen.
-Oliko se niin että kaupungin on tarjottava hoitopaikan viim 3kk päästä jos työsehde on alkamassa?
- jos mä teen työsopimuksen (muutama kuukausi ennen työn alkua) niin onko siinä irtisanomisaika? Lähinnä siltä kannalta ettei käy niin että ennen kun töiden pitäisi alkaa työnantaja ilmoittaaa ettei tarviikka mua töihin (eli olen taas ilman palkkaa ja lapset on pakko viedä päiväkotiin kun paikka on jo varattu ja maksaa melkein 600e)

muita käytännön vinkkeja saa laittaa kun jotenkin tuntu että mietin liika näitä asioita ja pää räjähtä ihan just)))

Hoitopaikkaa pitäisi hakea 4kk ennen tarvetta. Jos kuitenkin työllistyy nopeasti, on kunnan annettava paikka 2 viikossa. Paikka voi kuitenkin olla ihan mistä vaan kunnan päivähoidosta, vaikka peräkylän perhepäivähoidosta. Kun sinulle ilmoitetaan, että olet saanut paikan voit ilmoittaa, otatko sen vastaan vai et. Irtisanomisesta en oo varma, meneekö kaikkialla samallalailla, mutta meidän kunnassa tehdään kirjallinen irtisanomus hoitopaikasta valmiille lomakkeelle. Ja hoitomaksu menee viimeisessä kuussa käytettyjen päivien mukaan, ei siis koko kuun hoitomaksu.

Hoitopaikkaa pitäisi hakea 4kk ennen tarvetta. Jos kuitenkin työllistyy nopeasti, on kunnan annettava paikka 2 viikossa. Paikka voi kuitenkin olla ihan mistä vaan kunnan päivähoidosta, vaikka peräkylän perhepäivähoidosta. Kun sinulle ilmoitetaan, että olet saanut paikan voit ilmoittaa, otatko sen vastaan vai et. Irtisanomisesta en oo varma, meneekö kaikkialla samallalailla, mutta meidän kunnassa tehdään kirjallinen irtisanomus hoitopaikasta valmiille lomakkeelle. Ja hoitomaksu menee viimeisessä kuussa käytettyjen päivien mukaan, ei siis koko kuun hoitomaksu.

laitoin varmaan jotenkin epäselvästi, siis toka kysymys on mun omasta työsopimuksesta)))

[QUOTE="Xxxx";25592926]Onko sun meiehellä niin isot tulot, että vaikka sä et palkkaa sais, joutuisitte maksaan täydet?[/QUOTE]

no nettopalkka ei tod oo iso, mutta autoeto nouse huikeasti bruttopalkan. täytypä laskea uudestaan mutta kyllä joskin olin laskevina että olisi täydet maksut...

no nettopalkka ei tod oo iso, mutta autoeto nouse huikeasti bruttopalkan. täytypä laskea uudestaan mutta kyllä joskin olin laskevina että olisi täydet maksut...

no nyt se antoi 177e/lapsi ja niitä on 2))))onhan 350e parempi ku 600 mutta silti ja toi korkeampi maksu on mulla varmaan mielessä kun joskus olen laskenut palkonko maksettaisi jos lapset menis yksityiseen päiväkotiin joka on ihan naapuritalossa.

mutta joo, jos mies saa käteen 1900 ja siitä maksetaan 350e hoitomaksuja, 400 hoitovastikkeen 400e asuntolainan niin eipä hirveästi jää rahaa muuhuun :(

Nopeissakin päivähoitopaikkasijoituksissa pyritään huomioimaan hakijan toiveet ja tietysti se onko mahdollisuutta kuljettaa kauemmas.
Päivähoidon aloittamisesta voi yleensä sopia, jos tuleekin muutos työtilanteeseen.

Hae ihmeessä ajoissa hoitopaikat lapsille (maaliskuun loppuun mennessä).
Soita vielä päivähoitotoimistoon tms. asiasta vastaavalle henkilölle ja kerro tilanteesi (että olet hakemassa työ-/harjoittelupaikkaa, mutta sinulla ei vielä ole tarkkaa tietoa milloin aloitat), kysy samalla, miten sinun pitää toimia, jos olet ottanut paikat vastaan, mutta viime hetkellä työllisyystilanteesi muuttuukin. Niin saat tiedon, miten teidän kunnassa toimitaan.

Hoitopaikoista maksetaan tulojen perusteella, samoin alennusta saa lyhyemmästä hoitopäivästä ja mahdollisista ennakkoon tiedetyistä vapaapäivistä.

[QUOTE="Hmmm";25593021]Siis miten sä saat kahden lapsen hoitomaksuista noin paljon? Meillä se on yhteensä 483 euroa.[/QUOTE]

Kumpa tarkoitat se kunnallinen vai yksityinen? kunnallisessä laskuri antoi 177,43/lapsi ja yksityisessä se on 284,36/lapsi

Yhteistyössä