TYÖTTÖMYYDESTÄ HOITOVAPAALLE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihan pihalla

Vieras
heippa!

Onko mahdollista olla ensin työtön ja sitten jos saa työhönosoituksen työkkäristä ja paikka on ihan huono niin jäädä hoitovapaalle, vaikka lapsi olisi jo puolitoista vuotta? onko siis mitään rajaa milloin hoitovapaasta pitää viimeistään päättää, että sen saa pitää? Vai voinko periaatteessa lapsen ollessa 2,5v päättää olla vielä puoli vuotta hoitovapaalla? Entäs osaako joku sanoa mitä työhönosoitus tarkoittaa? Onko minulle silloin paikka jo varma vai hakeeko paikkaa joku muukin?

Voit jäädä hoitovapaalle "milloin vain" mutta käsittääkseni täysistä kuukausista vain maksetaan. Työhönosoitus tarkoittaa, että olet velvoitettu ottamaan yhteyttä työnantajaan ja hakemaan paikkaa. Työnhakijoita "osoituspaikkaan" voi olla monia, riippuu ihan tilanteesta.

Mutta työttömyyskorvauskseen vaikuttaa niin monet asiat, oletko oikeutettu peruspäivärahaan, työmarkkinatukeen, onko sinulla ammattitutkintoa jne. Koska jos et hae osoitettuu paikkaan voit saada 1-3kk karenssia tai jopa työssäolovelvoitteen. Eli sinun täytyy olla esim. 5kk työssä tai kursillaa, ennen kuin saat työttömyyskorvausta uudestaan.

Täysistä kuukausista paksamisella tarkoitetaan että pienin maksumäärä on kk mutta vaikka aloittaisit sen 15.pvä niin riittää kun olet seuraavan kuukauden 15. päivä asti. Ei siis tarkoita että jos et aloita 1. päivä ja lopeta 31. pvä niin häviät jotakin. Kaikilta päivliltä maksetaan kunhan hoitovapaan on vähintään kuukauden (ei siis kutienkana kalenteri kuukauden vaan väh. 30pvää)

Muistan kuulleeni, että hoitovapaan voisi pitää kahdessa erässä (jos on kerran ollut hoitovapaalla niin voi jäädä uudelleen. Muttei enää sen jälkeen). Tästä en ole täysin varma, koska itse olen ollut hoitovapaalla yhtämittaisesti koko ajan. Joten korjatkaa tietävämmät mikäli olen väärässä =D

Mä olen luullut että tuo kahdessa osassa hakeminen koskee työnantajaa, eli ihminen jolla on jossain työpaikka voi hakea hoitovapaata kahdessa "erässä" ja työnantajan on se molemmilla kerroilla pakko myöntää. Kotihoidontukeen en usko että vaikuttaa, vaikka hakisi useammassakin osassa (varminta silti tarkistaa Kelasta). Uskoisin, että työkkärillä on silti joku karenssisysteemi, jos ensin nostaa työttömyyskorvausta ja heti kun tarjotaan töitä jääkin hoitovapaalle. Muutenhan kaikki tekisivät niin...? En silti ole varma..

Juuri näitä ap:n kysymyksiä olen itsekin miettinyt, eli vastailkaa ihmeessä lisää jos asiasta enemmän tiedätte! Mietin nimittäin itsekin, että jäisin kesän ajaksi työttömäksi (vanhempainvapaa loppuu kesäkuussa), koska olen koulutukseltani opettaja eikä oman alan hommia luonnollisestikaan ole silloin tarjolla. ;) Mutta kysymys kuuluu, voinko niin tehdä? Voiko työkkäri tarjota mulle ihan mitä tahansa hommia ja lätkäistä karenssin, jos en halua ottaa niitä vastaan? Ja mitä jos sit tosiaan jäänkin hoitovapaalle työttömänä ollessa? Tarkoituksenani on siis hoitaa lastamme kotona ainakin syksyyn 2009. Saisin vain työttömänä ollessa niin paljon enemmän rahaa...

Kehtaako marssia suoraan työkkäriin ja kysellä ihan pokkana näitä?

kai sitä voi sanoa että puolisolla on nyt työkuviot muuttuneet ja olemme huomanneet että hoitovapaalle jääminen on nyt mahdollista... Eihän ne nyt siitä voi suuttua tai laittaa karenssia?! On se hassua että yleensä työkkärin kautta ei töitä saa, mut heti kun niitä ei tarvis saada, niin niitä tarjotaan liukuhihna meiningillä :D !

Voit ilmoittautua työttömäksi kesän ajaksi, jos et ole enää kirjoilla yliopistossa. Eivät ne lätkäise kesällä mitä tahansa töitä, ennen oli suoja-aika 3kk nyttemmin taitaa olla 6viikkoa, eli sitä ennen ei voida tarjota tai velvoittaa hakeman muuta kuin ammattia vastaavaa töitä.

Mutta jos ajattelit olla yli vuoden työttömänä, niin viimeistään tuossa ennen kuin tulee vuosi täyteen, laki velvoittaa aktivoimaan sinua, ettet tule pitkäaikaistyöttömäksi. Aina voit olla hoitotuella, kukaan ei voi pakottaa töihin mutta mahdollinen karenssi tulee, jos kieltäydyt toimenpiteistä. Epäilen, ettet pysty olemaan enää yli vuotta työttömänä opettajan koulutuksella. Mutta lakia muutetaan "koko ajan" joten aina tulee uusia asioita.

Mutta tuohon edelliseen kirjoitukseen, meinaatko ihan tosissasi ettei kukaan saa töitä, hakemalla paikkoihin mitkä mol:lissa on avoinna.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparminttu-Pipsa.:
Saisin vain työttömänä ollessa niin paljon enemmän rahaa...

Kehtaako marssia suoraan työkkäriin ja kysellä ihan pokkana näitä?

Täähän tässä meidän sossuyhteiskunnassa on ihan mahtavaa. Joo jääkää vaan himaan loisimaan, kyllä yhteiskunta (=ne kanssaihmisenne, jotka töitä vielä viitsivät tehdä) maksaa viulut. Uskomatonta.

Minulla loppui työsopimus äitiyslomani aikana, joten kun vanhempainvapaa loppui, ilmoittauduin työttömäksi. (Jäin liiton päivärahalle.) En halunnut heti töitä, sillä halusin olla lapsen kanssa kotona jonkin aikaa. Otin siis sen riskin, että työkkäri tarjoaakin töitä.
Mutta ihan niin ei käynyt. Ehdin olla kotona työttömänä 2 kk, kun minulle tarjottiin töitä suoraan eräästä yrityksestä. No, työ oli vakituinen ja pieni lottovoitto täällä pikkukylässä, joten otin työn vastaan. Joskin sillä ehdolla, että sain aloittaa vasta siitä kuukauden päästä, eli sitten, kun lapseni oli 1 vuotias.

Kyllä ne lusmuilijat ovat ihan eri ihmiset kuin ne, jotka muutaman kuukauden ovat yhteiskunnan maksamana kotona lapsen kanssa. On meinaan ihmisiä, joilla ei ole mitään tarkoitusta työllistyä KOSKAAN.

"Loinen", mulla aika lailla sama tilanne kuin sinulla. Äippälomalla irtisanottiin, kun koko tehdas lopetettiin, ja työkkäriin kyllä ilmottauduin. Vauva on pian 10 kk vanha. Tavotteena itselläni on pääsy työvoimakoulutukseen joskus syksyllä, sitä ennen on kuukauden kurssi jolloin äitini tulee hoitamaan lapsia. Käytännössä siis hoidan kotona lapsia noin puoli vuotta.

Tarkkaan kuitenkin ainakin täällä työkkärissä työhalukkuutta kyseltiin, ja jopa kesätöihin hakua ehdotettiin. Itsellä kuitenkin koulutus on ykkösvaihtoehto, kun ammattitutkinto puuttuu, ja onneksi tämä ymmärrettiin. Ihan noin vain en siis päässyt ansiosidonnaista leimaamaan, vaan tiukka työllitymisohjelma laadittiin.

Kyllä munkin mielestä tässä yhteydessä on turha kaikkia syyllistää lusmuilusta, elämäntilanteet on erilaisia. Ja se että saa ansiosidonnaista edellyttää että on sitä töissäkin keretty tässä lastenteon ja loisimisen välissä olemaan!

Yhteistyössä