Työttömyystuesta, osaako joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asfasf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asfasf

Vieras
Olen ensimmäistä kertaa hakemassa työttömyystukea, joten voi olla, että kyselen ihan tyhmiä.

Tilanne: lopetin reilut 3v sitten entisen ammattini töissäni ja lähdin opiskelemaan uutta alaa ammattikorkeakouluun. Huomasin kuitenkin nopeasti, että se ala oli virhevalinta. Olin koulusta kaksi vuotta poissaolevana, ja erosin sieltä nyt. Tänä poissaoloaikana olen hankkinut uuden (ammattikoulupohjaisen) ammatin, mistä valmistun reilun kuukauden kuluttua. Olen tehnyt erilaisia, lyhyehköjä pätkätöitä viime vuosien aikana ja tänä vuonna muutaman kuukauden myös omalla toiminimelläni töitä. Ilmeisesti työssäoloehto(?) ei kuitenkaan täyty, vaan jää hieman vajaaksi, kun sen pitää olla n.8kk. Olen siis ollut aiemminkin työtön, mutta en ole hakenut työttömyystukea. Nyt kuitenkin siis valmistun uuteen ammattiin, ja en ole vielä löytänyt alalta töitä.

Saanko siis työmarkkinatukea? Tuleeko minulle joku karenssi, koska erosin aiemmasta koulustani vasta nyt, vaikka en ole siellä opiskellut pariin vuoteen ja tosiaan välissä hankkinut jo toisen ammatin. Vaikuttaako puolison tuet tukeen? Voinko kieltäytyä aiemman ammattini (mitä tein siis viimeksi reilu 3v) työtehtävistä, koska en todellakaan halua tehdä sitä työtä enää ja sen vuoksi lähdinkin opiskelemaan uutta. Haen koko ajan aktiivisesti työpaikkaa tältä ns. uudelta alalta.

Suuri kiitos vastauksistanne, jos joku tästä selostuksesta jotain tajuaa.

Ilmottaudu työnhakijaksi ely-keskukseen ja pistä päivärahahakemus sisään, sittenpähän tiedät. Moni asia vaikuttaa siihen, että saatko päivärahaa. Olisit liittynyt työttömyyskassaan, siihen ei vaikuta muitten tulot. Ikäkin vaikuttaa työmarkkinatuen saantiin. 55 v täyttäneelle ei vaikuta perheen muitten tulot, jos työssäoloehto täyttyy jne.................

Kyllä saat työmarkkinatukea. Sulle tulee 7 päivän karenssi kuten kaikille työkkäriin ilmoittautuville ja sen jälkeen alat saada työmarkkinatukea. Käyhän kelan sivuilla. Aikaisempi koulun lopetus ei vaikuta.

Yhteistyössä