Tyttäreni haluaisi laihduttaa, mitä tehdä?? Onko lihava?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sencere
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sencere

Vieras
Tyttö on 17v (täyttää tänä vuonna 18) ja terkkarilla kun mitattiin viikko sitten, niin oli 169cm pitkä ja painaa 70kg. Mielestään on lihava/liiallisen pyöreä ja haluaisi painaa maksimissaan 60kg. Terkkarilta oli kinunnut kommenttia, että onko liikaa painoa ja terkkari oli sanonut, että ei indeksin mukaan ole todellakaan, mutta on varaa vähän pudottaakin jos niin tahtoo. Ylärajoilla, ja sekös tyttöä ahdistaa. Rasvaprosenttimittauksessa oli käynyt ilmi, että on varaa laihduttaa.

Tyttö ei ole rakenteeltaan mikään eirtyisen atleettiinen ja täytyy myöntää, että se korostaa kyllä sitä, että on hieman pyöreä. Mutta ei kyllä lihava. Mua pelottaa näissä jutuissa aina syömishäiriön mahdollisuus ja en ikinä ole kommentoinut kriittisesti kenenkään painoa/ulkonäköä! Tekopyhästi kyllä nyt myönnän, että itse laihduttaisin jos painaisin noin paljon (olen saman pituinen)... Mutta nyt onkin kyse kasvavasta tytöstä.

Hän ei syö herkkuja kuin kerran viikossa ja käy lenkillä ja osallistuu koululiikuntaan innolla. Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa, joskin itse en aina syö perunaa/riisiä/leipää, mutta tytölle niitä tarjoan tietysti.

En haluaisi, että alkaa laihduttaa, kun on vaara että lähtee käsistä, mutta toisaalta kun hän kovasti tahtoisi olla hieman hoikempi ja ei tunnut viihtyvän kehossaan nyt. Jotenkin kamala tilanne.

Mitäs jos lisäisitte liikuntaa? Vaikka yhteisiä lenkkejä illalla tytön kanssa? :)
painon takia on usein turha laihduttaa, tai indeksin mutta kyllähän sitä näkee että onko sitä löysää kertynyt ja rasvaprosenttihan sen myös hyvin kertoo.

Älä pelkää syömishäiriötä turhaan, vaan kannusta terveelliseen elämäntapaan ja liikkumaan :)

itselläni samat mitat ja menin äippä neuvolaan niin itkien sieltä pois tulin kun terkka huusi minulle kuinka ajattelin synnytyksen hoitaa kun ensin en hoitanut ylipainoani pois :(
Että ihan mukaavaa odotusaikaa vaan kun saan vahtia joka suupalaa :(

Kommentoin tuota vaan, että "kasvava nuori"... Hyvin harva lähemmäs 18-vuotias tyttö kasvaa enää pituutta. Eli tuskin ne kilot siitä itsestään karisevat, tuossa iässä alkavat ennemminkin jo kertyä. Eli kannustaisin syömään terveellisesti ja lisäämään liikuntaa.

ei se tavallinen laidutus syömishäiriötä aiheuta, jos tyyttö haluaa vähän hoikistua niin kannustat liikkumaan, ja terveelliseen painon pudotukseen sekä kiinteytykseen.
ei siis mitään äkkinäisiä super dieettejä ym

itselläni samat mitat ja menin äippä neuvolaan niin itkien sieltä pois tulin kun terkka huusi minulle kuinka ajattelin synnytyksen hoitaa kun ensin en hoitanut ylipainoani pois :(

No ei tarvitse vahtia joka suupalaa toisaankaan, mutta ei noilla mitoilla kyllä kannata lähteä kahden edestäkään syömään. KOhtuutta.

Onhan tuossa 10 kg ylimääräistä. Ei kannata puhua laihdutuksesta, vaan terveellisistä elämäntavoista. Kannattaa kiinnittää huomiota ruoan monipuolisuuteen ja annoskokoihin.

Hei siis oikeasti: lapsesi ei ole enää kasvava! Ei kukaan naisihminen enää tuon ikäisenä kasva ellei ole murrosikä ollut myöhässä. Varsinainen kasvu loppuu kuukautisten alkuun, koska hormoonit saavat luuston kasvupisteet sulkeutumaan, silloin ei ole mahdollista enää kasvaa kuin pari senttiä jos sitäkään. Silloinhan sitä rasvaa alkaa kertyä kun kasvu loppuu. Itselleni kävi noin. Jäi ikuiset jäljet raskausarpien muodossa ja riipparinnat. Olisin ollut enemmän kuin kiitollinen jos äitini olisi tukenut laihduttamistani. Teki vain lisää pullaa ja oli kateellinen kun itse oli vielä pulskempi.

Hyvin harvat 17 vuotiaat tytöt enää ainakaan pituussunnassa kasvavat, joten enpä usko, että on enää kasvuiässä. Lisätkää liikuntaa. :)

Joo samaa mieltä, 17v ei enää ole "kasvuiässä".

Mutta reseptini olisi kuitenkin eri kuin muilla, on helpompi järkeistää ruokavaliota kuin liikunnalla polttaa rasvaa. Eli kiinnitä huomiota tekemäsi kotiruoan laatuun ja määriin. Lisää kasviksia, lisää proteiinia ja vähemmän hiilareita. Esim. makaronissa ei ole minkäänlaista ravintoarvoa, kuin sen sisältämät hiilihydraatit. En tarkoita että tytön pitäis alkaa vähähiilihydraattiselle mutta varsinkin leivän, makaronin ja rasvan määrään huomiota kiinnittämällä tulee tuloksia. 5 ateriaa päivässä, ateriavälit min 2h max 4h ja proteiinia joka aterialla.

Syömishäiriön vaara pienenee aika tavalla,jos osallistut itse tytön projektiin.Eli kannustat terveelliseen elämäntapaan liikunnan ja ruokavalion kanssa.Jos koitat estää tyttöä on mahdollista,että hän käy kuitenkin itsekseen laihduttamaan ja tekee sen ihan väärin,jolloin homma lähtee käsistä.Itse olen neljä senttiä tyttöäsi pidempi ja minä kyllä näytän todella pyöreältä kun paino on 70kg.Siksi itsekin pudotin painon 62kiloon.

Jos hän haluaa pudottaa painoa, ole hänen mukanaan siinä projektissa. Moni ongelma varmaan saa alkunsa siitä, että kun teini koittaa yksin laihduttaa, niin ei välttämättä ole käsitystä siitä mikä on hyväksi ja mikä ei - otetaan mallia ja neuvoja siltä langanlaihalta kaverilta, jonka mielestä tomaatti, näkkäri ja lasi vettä on hyvä ruokavalio ja sillä laihtuu sen kymmenen kiloa kuukaudessa.

Juuri tuo edellisen vastaajan ehdottama yhteinen liikunta on hyvä ja sitten yhdessä (tai vaikka ravintoterapeutin kanssa) katsotte tytölle hyvän ruokavalion. Kannusta nimenomaan niihin terveellisiin valintoihin, niistä on kuitenkin hyötyä läpi elämän ja vähän katso perään ettei ala lähtemään käsistä. :)

[QUOTE="eee";23107892]Kommentoin tuota vaan, että "kasvava nuori"... Hyvin harva lähemmäs 18-vuotias tyttö kasvaa enää pituutta. Eli tuskin ne kilot siitä itsestään karisevat, tuossa iässä alkavat ennemminkin jo kertyä. Eli kannustaisin syömään terveellisesti ja lisäämään liikuntaa.[/QUOTE]

Niin, tuskinpa pituutta enää kasvaakaan, mutta kyllähän tuon ikäinen vielä kehittyy muuten. Ja juu, lenkkeilee ja ulkoilee kyllä paljon, mutta jos rehellisiä ollaan, niin ei se liikunta niitä kiloja vie, vaan ruoka. Ja mä olen varmaan vähän neuroottinen nuoren ihmisen syömisen kanssa...

Markkinoi asiaa liikunnan lisäämisellä. Joku kiva harrastus jne. Laihduttaminen sanana on aika mörkö, sen sijaan liikunta ja terveys hienoa. Perheen tuki siten että itsekin alatte syömään hyvin ja liikkumaan vaikka yhdessä on tärkeää. uskon että syntyy luonnollinen ajattelutapa eikä laihdutus ole a ja o.

No ei tarvitse vahtia joka suupalaa toisaankaan, mutta ei noilla mitoilla kyllä kannata lähteä kahden edestäkään syömään. KOhtuutta.

Millään mitoilla ei toinna kahden edestä alkaa syömään, nousee se paino laihemmallekin. Ei ole mukavat ylimääräiset kilot synnytyksen jälkeenkään.
AP:n tyttären kannattaa ehdottomasti nuorena ihmisenä tarkkailla painoaan ja tiputtaa, terveellisellä ruoalla/annoskoolla ja liikunnalla.

mikähän ongelma sun terkalla on ollut??? :O Olen itse 5cm pidempi mutta painan 15kg enemmän ja terkka sanoi että katsotaan ettei nyt sitä 30kg tulisi raskauden aikana (viimeksi tuli) mutta muuten ei mitään ongelmaa pitäisi olla. indeksin mukaan olen juuri lievän ylipainon ja normaalipainoa rajalla...

Niin, tuskinpa pituutta enää kasvaakaan, mutta kyllähän tuon ikäinen vielä kehittyy muuten. Ja juu, lenkkeilee ja ulkoilee kyllä paljon, mutta jos rehellisiä ollaan, niin ei se liikunta niitä kiloja vie, vaan ruoka. Ja mä olen varmaan vähän neuroottinen nuoren ihmisen syömisen kanssa...

No kyllähän se liikuntakin niitä kiloja vie! Itse sain ton ikäisenä syödä mitä vain kun liikuin niin paljon että kaikki extrat paloi kyllä pois. Itse sanoit ettei ole atleettinen, ehkä siinä syy. Miten usein liikku? Miten pitkiä aikoja ja millä syketasolla (kävely? juoksu?)? Kyllähän ruokakin vaikutta, joten nyt alatte vaan kotona laittamaan terveellisempää ruokaa ja pienennätte annoskokoja jos tarpeen.

Tossa iässä ne ongelmat alkaa jos on jo liikaa painoa niin odotas mitä on 10v päästä ja sitten onkin huomattavasti vaikeampi päästä normaalimittoihin.

Viimeksi muokattu:
Markkinoi asiaa liikunnan lisäämisellä. Joku kiva harrastus jne. Laihduttaminen sanana on aika mörkö, sen sijaan liikunta ja terveys hienoa. Perheen tuki siten että itsekin alatte syömään hyvin ja liikkumaan vaikka yhdessä on tärkeää. uskon että syntyy luonnollinen ajattelutapa eikä laihdutus ole a ja o.

Mutta kun liikkuu jo paljon, kuten sanoin niin koulussa useamman kerran viikossa (lukiossaan paljon valinnaisliikuntaa tarjolla) ja illalla lenkillä. Ei sitä liikuntaakaan voi koko ajan harrastaa! Ja tykkää enemmän lenkkeillä kavreidensa kuin minun kanssa.

[QUOTE="Martta";23107942]On lihava. Oma 15 vuotias tyttöni 172cm ja painaa 48kg. Ja mielestäni ei ole edes laiha. Liekkö äitiinsä tullut kun ylimääräisiä kiloja ei kerry ja siitä pidän huolen ettei tule. lihavat teinit ovat suorastaan kamalia. Mitäs ihmettä syötte?[/QUOTE]

Painoindeksiähän nyt ei edes vielä tuossa iässä tietenkään suositella sovellettavan, mutta onhan tuo tyttö kyllä tosi laiha. Mutta onneksi tuon ikäisellä vielä kehitys on kesken, joten eiköhän aikuistuessaan saa sitten vähän terveemmät mitat. Ja eiei, terveet mitat eivät tarkoita samaa kuin järjetön ylipaino. Ihan vaan mahdolliselle saivartelijalle tiedoksi.

"ja pidän siitä huolen ettei tule". Toivottavasti et kuitenkaan pakota lapsiasi olemaan alipainoisia ja painosta pysymäänkin sellaisina.

No kyllähän se liikuntakin niitä kiloja vie! Itse sain ton ikäisenä syödä mitä vain kun liikuin niin paljon että kaikki extrat paloi kyllä pois. Itse sanoit ettei ole atleettinen, ehkä siinä syy. Miten usein liikku? Miten pitkiä aikoja ja millä syketasolla (kävely? juoksu?)? Kyllähän ruokakin vaikutta, joten nyt alatte vaan kotona laittamaan terveellisempää ruokaa ja pienennätte annoskokoja jos tarpeen.

Tossa iässä ne ongelmat alkaa jos on jo liikaa painoa niin odotas mitä on 10v päästä ja sitten onkin huomattavasti vaikeampi päästä normaalimittoihin.

Kyllähän se nyt niin vain on, että liikunta on vain pieni osa laihdutusta, ruokavalio on se, joka vaikuttaa ehdottomasti eniten. Liikunta itsessään ei vie kiloja jos "tuhoaa" lenkin aina syömällä sen jälkeen kulutetun takaisin. Kannattaa ottaa asioista selvää. Ja ap, voihan sitä leipää, perunaa jne, vähentää. Mä kyllä sanoisin, että ihan eka se ruokavalio kuntoon.

Mutta kun liikkuu jo paljon, kuten sanoin niin koulussa useamman kerran viikossa (lukiossaan paljon valinnaisliikuntaa tarjolla) ja illalla lenkillä. Ei sitä liikuntaakaan voi koko ajan harrastaa! Ja tykkää enemmän lenkkeillä kavreidensa kuin minun kanssa.

no josko haluais aloitta vaikka jonkun zumban tai vastaavan.. yleensä tuon ikäiset kuitenkin haluavat nimenomaan sitä kiinteyttämistä..
punttisali tai aerobic tunnit..
kyseessä nyt ei kuitenkaan ole enää lapsi, joten ihan turha tehdä asiasta isompaa kuin se on.. nuori aikuinen joka ei ole tyytyväinen vartaloonsa ja haluaa sitä muokata

Yhteistyössä