Tyttäreni haluaisi laihduttaa, mitä tehdä?? Onko lihava?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sencere
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itselläni samat mitat ja menin äippä neuvolaan niin itkien sieltä pois tulin kun terkka huusi minulle kuinka ajattelin synnytyksen hoitaa kun ensin en hoitanut ylipainoani pois :(
Että ihan mukaavaa odotusaikaa vaan kun saan vahtia joka suupalaa :(

Höpö höpö...terkkari liioittelee, ei tuollainen paino kyllä vaikuta synnytykseen, itse painoin jo raskauden alussa valmiiksi 89kg, raskauden loppuvaiheessa painoin varmaan 120kg, josta tosin 20kg oli turvotusta ja lähti muutamassa päivässä synnytyksestä.

Mutta synnytys sujui hyvin, painosta huolimatta. Ainoa miinuspuoli ylipainossa ja siinä turvotuksessa oli että verenpaine nousi niin että jouduin sairaalaan tarkkailuun, sekin normalisoitui synnytyksen jälkeen.

Mutta itse synnytykseen ei paino kyllä vaikuttanut.

no josko haluais aloitta vaikka jonkun zumban tai vastaavan.. yleensä tuon ikäiset kuitenkin haluavat nimenomaan sitä kiinteyttämistä..
punttisali tai aerobic tunnit..
kyseessä nyt ei kuitenkaan ole enää lapsi, joten ihan turha tehdä asiasta isompaa kuin se on.. nuori aikuinen joka ei ole tyytyväinen vartaloonsa ja haluaa sitä muokata

Minä sitä itse asiassa kysyinkin, että haluaisiko, kun olisin valmis kyllä maksamaan, mutta ei halunnut. Tyttö ei oikein pidä noista zumbista ja aerobiceistä, vaan tykkää enemmän lenkkeillä yksin/kaverin kanssa. Tykkää myös kovasti pelata sählyä ja jalkapalloa, talvella lätkää, mutta harmi kyllä, tällä paikkakunnalla ei oikein ole niihin mahdollisuutta koulun ulkopuolella.

Ei hän nyt enää mikään ihan lapsi olekaan, mutta ei 17v vielä mikään aikuinenkaan kyllä ole.

Mutta kun liikkuu jo paljon, kuten sanoin niin koulussa useamman kerran viikossa (lukiossaan paljon valinnaisliikuntaa tarjolla) ja illalla lenkillä. Ei sitä liikuntaakaan voi koko ajan harrastaa! Ja tykkää enemmän lenkkeillä kavreidensa kuin minun kanssa.

Puhuin uudesta harrastuksesta. Koululiikuntakaan ei välttämättä riitä koska teholtaan se voi olla aika mitätöntä. Pelkkä lenkkeily taas ei vastaa monipuolista liikuntaa. UUSI harrastus:sali, jumppa, joukkueurheilu jne.

Mikäli olet sitä mieltä että liikuntaa on tarpeeks niin "ongelma" on ruoka. Katsot siis sen kotiruoan sisältöä tarkemmin. Herkkulakot sun muut voi tulla myös kyseeseen väliaikaisratkaisuina.

Koska lapsesi ole lihava, ei syy todennäköisesti ole sairaudessa vaan ruokailutottumuksissa ja liikunnassa.

Omilla kommenteillani olen nyt pyrkinyt ajattelemaan asiaa vain sen syömishäiriöriskin välttämiseksi.

Teinä panostaisin lautasmalliin ja liikunnan laatuun. Pelkkä lenkkeily ei kyllä ole paljon liikuntaa, vaikka sitä harrastaisi joka ilta ja vaikka se tarkoittaisi juoksemista. Esimerkiksi uiminen, pilates, zumba ynnä muut jotka vaikuutaisivat koko vartaloon, juokseminen kun ei varsinaisesti ota kuin jalkoihin. Peruskotiruoka voi olla yllättävänkin rasvaista, varsinkin jos se koostuu pääasiassa lihasta ja peruna/riisi/pasta osiosta. Puolet annoksesta kasviksia (jä tähän ei lasketa perunaa) joko salaattina tai esim. keitettyinä kasviksina ja korkeintaan neljännes lihaa/kalaa ja neljännes peruna/riisi/pasta- osastoa. Mihinkään laidutuskuurille en antaisi alapsen ryhtyä missään tapauksessa, vaan nimenomaan elämäntapoja muuttamalla.

Liikunnasta tulee nälkä. Moni pullukka harrastaa paljon liikuntaa ja silti pysyy pullukkana. Luultavasti ihminen syö liikaa, jos on lihava, ellei lihavuutta aiheuta joku lääkitys tai aineenvaihduntahäiriö. Joillakin muuten nousee hormonipillereistä paino.

Ymmärrän ap:n huolen. Itse aloin lahdutuskuurille äitini kanssa 15-vuotiaana, vaikka olin normaalipainoinen ja liikuntaa harrastava. Siitä lähtien ajattelin koko ajan ruokaa ja paino on mennyt jojona ylös ja alas. Vasta lapsen saatuani olen lopettanut sairaalloisen painon tarkkailun tyyliin monta kertaa päivässä punnitusta ja syyllisyyden tuntemista syömisestä. Ikinä en ole kuitenkaan ollut sairaalloisen lihava, ehkä joskus jopa vähän liian laiha, mutta en kuitenkaan anorektinen. Mutta ajatellut ruokaa normaalia enemmän kuitenkin, voisin sanoa että häiritsevästi...

Etkös alkuperäisessä viestissäsi kertonut, ettei tyttösi ole kovin liikunnallinen ja tämä vielä korostaa pyöreyttä. Vastauksena siis on se, että alkaa liikkua lihasmassaa kasvattavasti. Se kiinteyttää ja lihakset taas kuluttavat enemmän. Jos ei juuri ole lihaksia, on se kaikki luiden päällä melkein läskiä ja se ei kuluta.

Liikunta ei koskaan ole pahaksi, eikä terveellisen ruokavalion opettelu. Mutta sitäkin tärkeämpää on terve itsetunto, ja siinä sinä äitinä olet avainasemassa, ap.

Ruokaremontti ja sellaisen liikunnan lisääminen, josta tulee hyvä olo, tuskin tervettä nuorta ajaa syömishäiriöön. Sen sijaan jotkut kommentit tässä ketjussa sen voisivat tehdä. En tiedä miksi mulle on tullut niin hankalaksi lukea näitä painokeskusteluja, silloin kun niissä on kyse nuorista tytöistä ja heidän painostaan. Aikuiset ihmiset sitten kommentoivat että on lihava ja pitää laihtua jne. Niin kuin se olisi pääasia naisen elämässä, olla laiha.

Itse en keskittyisi tyttären painoon, vaan ottaisin asian hoitaakseni vähän kuin siinä sivussa. Keskittyisin kannustamaan elämässä muutenkin, keskittyisin itsensä hyväksymiseen. Ja varoisin visusti menemästä itse peilin eteen makkaroita puristelemaan ja voivottelemaan, saati kommentoimaan kenenkään ulkonäköä pahasti tyttären kuullen.

Yhteistyössä