Tyytymätön hyvään puolisoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haaveilija**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omasta kokemuksesta kerron,seurustelin kivan naisen kanssa jonkin aikaa,Ulkonäkö miellyttävä,aivan jees nainen.Silti,olin kaiken aikaa etsimässä sitä oikeaa.Seksissä nainen oli täysillä mukana,meikä puolittain.Sitten se suhde loppui naisen kyyneliin ja meikäläisen söpertelyihin.Kyllä hävetti.Mutta pakkopullan syönti pidemmän päälle ei onnistu.Vaikka kuin yrittää.Tunteeton parisuhde on kaikkia osapuolia kohtaan väärin.En tarkoita,että heti kaikki eroamaan.Ei koskaan tiedä mitä huominen tuo tullessaan.

Itse en vielä naimisiin ole ehtinyt mennyt, mutta olen seurustellut useita vuosia kaikin puolin ihanan ja mukavan miehen kanssa. Vaikka parisuhteemme on kaikin puolin tyydyttävä, haikailen silti erään toisen miehen perään. Tämä mies osoittaa myös kiinnostusta minua kohtaan. Yritän pitää pääni kylmänä, etten tekisi mitään hätiköityä, mutta se on vaikeaa. Rakastan miesystävääni, mutta jossittelen jatkuvasti, että voisinko olla onnellisempi toisen kanssa. Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella..?

Yesmyr.Sanoit,sinä rakastat miestäsi,miksi edes mietit jotain toista miestä mahdollisena suhteena,salarakkaana?Tuolla tavalla pilaat oman sekä aviomiehesi elämän.Aikuistu ja älä katso enää kaaniita ja rohkeita,salkkareita,mitään muutakaan tällaista sairaitten ihmisten päästä suollettua paskaa.Ole onnellinen,sinulla asiat hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiöpsylogi:
Pahoin pelkään että pyörittelet päässäsi fantasiaa siitä oikeasta, jota ei ole olemassakaan. Koska olet tyytymätön suhde-elämääsi, fantasia on saanut valtavan vallan ja kuorrutettu niin monella kermakerroksella, että se on yhtä valkoista ja makeaa huttua, mutta todellisuuteen sillä ei välttämättä ole minkäänlaista yhteyttä.

Niin, näin olen itsekin ajatellut, ettei omiin fantasioihinkaan oikein voi perustaa eropäätöstä. Ongelman juuri taitaa olla siinä, että mieheni on ensirakkauteni ja minä en oikeasti tiedä, mitä parisuhteelta realistisesti voi odottaa. Tietenkin on niitä pariskuntia, joissa puoliskot ovat aivan täydellisiä toisilleen ja onni ylimmillään, mutta kuinka yleistä se on? Kuinka järkevää on sellaisesta unelmoida, jos todellisuudessa olisi äärimmäisen harvinaista, että noin yhteensopiva kumppani osuisi kohdalle? Tässä meidän suhteessa kuitenkin on moni asia hyvin. Jos olenkin tehnyt realistisesti ajatellen ihan oikein, kun olen sitoutunut tähän ihmiseen?

Ja voiko olla niin, että itsellä on tunteita toista kohtaan enemmän kuin tajuaakaan? Että sen tajuaisi vasta tosipaikan edessä, että en ikimaailmassa halua erota, kun välitän niin paljon.

Välillä on ollut aikoja, jolloin mieheni on ollut allapäin suhteemme vuoksi. Kyllä hän osittain tietää tämän. Kuitenkin pitkiä aikoja, valtaosin, meillä menee "hyvin" eli elellään tähän tyyliin, annetaan arjen rullata, harrastetaan kumpikin omia juttujamme ja nautitaan lasten seurasta.

Mutta siis... oletteko sitä mieltä, että minun pitäisikin nostaa kissa pöydälle ja kertoa rehellisesti miehelleni missä mennään ja ottaa eromahdollisuuskin esille? Että hän tietäisi kaiken. Loukkaantuisi kovasti. Uhraisimme hyvin sujuvan arkielämän ja mahdollisesti hajottaisimme ydinperheen, jossa nautitaan kovasti vanhempien ja lasten yhdessäolosta? Ja jos mieheni kanssa sitten päättäisimmekin jatkaa matkaa yhdessä, niin olisi silti nykyistä vaikeampaa, kun olisi revitty haavoille kaikki? Eikö kuitenkin ole parempi rajata tämä vain sisälleen ja nettikeskustelun aiheeksi?

Tullut esille ajatus,onko ihminen kuitenkaan tarkoitettu yksiavioiseksi?Kun ajattelee luonnonlakien mukaisesti,jälkikasvu saatettu itsenäisiksi,omillaan toimeentuleviksi,miksi jäädä nyhräämään tämän saman ihmisen kanssa,miksei voisi vapautuneesti lähteä kohti uusia seikkailuja?Monet tekevätkin niin,sulassa sovussa.Toiset taas haluavat olla yhdessä loppuun asti,vahva tunneside,yhdessä ollaan ja yhdessä hävitään tuonne jonnekin.Eläinmaailmassa on lajeja,ovat uskollisia parisuhteessa elämänsä ajan.Mitä lie tuo joku yläkerran iso herra päättänyt ihmisten suhteen,oman kuvansa suhteen?Nyt vaikuttaa siltä,vedonlyöntisuhde,To Be,or Not to Be.Ota tästä selvää.

Olen itse ollut samassa tilanteessa, jossa olin koko ajan sitä mieltä, että tämä mies ei ole oikea. Unelmissani elämääni tuli ihana "prinssi", jonka kanssa seksi olisi satumaista, elämä ihanaa ja välillämme uskomatonta intohimoa. Tajusin, että haaveeni eivät ole realistisia, mutta silti vain jatkoin unelmointia. Minäkin takerruin mieheen enkä uskaltanut erota. Tuli lapsia ja elämä jatkui hyvin kulisseissa. Miehen kanssa en uskaltanut puhua enkä kenenkään muunkaan kanssa siitä, miten paha olo oli. Erosin yllättäen ja äkisti. Olin varma, että ratkaisuni oli oikea. Jälkikäteen ajateltuna tein monta asiaa väärin. Pahinta tässä on se, että ehkä ei sittenkään olisi tarvinnut erota. Sain kuitenkin asioiden vaatiman perspektiivin vasta sitten, kun katsoin elämää ja miestä sivusta ja hänen elämästään erillään. Sitten vasta arvostin miehen niitä lukuisia hyviä puolia, joita olin pitänyt siihen saakka itsestäänselvyytenä.

Jos eroat, et voi tietää, millaisen suhteen tulet saamaan. Voi olla, että saat huonomman suhteen, jossa joudut tappelemaan sellaisista asioista, joista ei koskaan tarvinnut ex-miehen kanssa tapella. Saatat esimerkiksi kokea todella suurta rakkautta ja himoa sekä sitä haluamaasi intohimoista suutelua, mutta tämä rakkautesi kohde saattaa olla kykenemätön parisuhteeseen (alkoholismia, pettämistä, peliriippuvuutta, kyvyttömyyttä sitoutua työelämään), jolloin käy niin, että roikut suhteessa niin kauan, kunnes rakkaus on kulutettu loppuun. Tai sitten roikut kuin Mervi Matissaan vuodesta toiseen, vaikka suhde on niin suurta ylä- ja alamäkeä vuorotellen, että normaalia ihmistä sellainen meno hirvittäisi.

Minä suosittelisin lämpimästi sinulle sitä, että kävisit juttelemassa ajatuksistasi jonkun psykologin luona. Terveyskeskuksesta ei ehkä saa apua (ellei ole tosi syvä kriisi päällä), mutta esim. työpaikkalääkärin kautta saatat saada lähetteen. Joillakin työpaikoilla työnantaja maksaa ensimmäisen käynnin, jonka jälkeen jatkokäynnit ovat maksullisia.

Ongelmana on se, että sinun elämäsi on hyvää, mutta tasapaksua. Näet ne huonot puolet, muttet niitä hyviä. Valitettavasti vain monen perheen elämässä on juuri sellaista, että se elämä menee lasten ehdoilla eikä siinä jaksa hoitaa sitä parisuhdetta siten kuin pitäisi. Olisi ihan paikallaan tutustua miehesi ajatusmaailmaan.

Miksi muuten naiset olettavat (nimenomaan ne naiset, jotka eivät ole eronneet koskaan), että miehen pitäisi osata lukea ajatuksia? Minun mielestäni luoja on meille naisillekin luonut suun ja äänen, jotta sillä voi kommunikoida. Naiset valittavat, etteivät saa miehiltä kauniita sanoja ja hyvää kohtelua, mutta onko siitä keskusteltu miehen kanssa ja kerrottu niitä toiveita, joita parisuhteelta haluaa. Uskoisin, että moni mies tosiaankin ryhtyisi kuuntelemaan, kun sanoisi, että vaimo on jopa harkinnut eroa siksi, että oma olo tuntuu yksinäiseltä ja arvottomalta parisuhteesta ja lapsista huolimatta.

Ehkä entisaikoina oli helpompaa, kun ero oli sallittu vain riittävän syyn vuoksi (esim. väkivalta). Silloin piti nähdä vaivaa ja opetella selviytymiskeinot, joilla niistä huonoistakin hetkistä pääsee yli. Minusta on aina mukavaa lukea vanhoista pariskunnista, jotka kertovat pitkän suhteensa salaisuuksista. Yleensä se perustuu siihen, että kumpikin on valmis tekemään perheen eteen töitä. Kummallakin on myös tilaa olla omanlaisensa. Yleensä myös välittämistä ja kunnioitusta osoitetaan jollakin tavalla, vaikkei välttämättä rakkauden sanoja sanottaisikaan korvaan, vaan Suomessa rakkaus on enemmän tekoja kuin sanoja. Kuinkakohan monia rintamamiestaloja, vauvan kehtoja tai ruokailupöytiä suomalainen mies onkaan tehnyt vaimolleen rakkaudesta? Aika paljon, luulisin.

Siis nuorempana olin samanlainen haaveilija. Mietin kuinka elämäni olisi ihanaa jonkun muun kanssa.

Yli nelikymppisenä sitten löysin salarakkaan jonka kanssa seurustelin viisi vuotta. Alussa hän oli ihana ja täydellinen, olin tosi onnellinen ja iloinen siihen aikaan. Mutta pikkuhiljaa alkoi paljastua ikäviä luonteenpiirteitä yms. Oma mies vaistosi että minulla oli salarakas ja muuttui juopottelevaksi raivohulluksi.

Kerran sitten päätin lähteä tuon salarakkaan mukaan, pakkasin kamat ja muutin sinne. Mutta muutaman päivän tutkailin itseäni ja huomasin etten ollutkaan onnellinen tuon salarakkaan kanssa vaan huomasin kaipaavani omaan kotiin. En kuitenkaan heti kehdannut lähteä takaisin, kärvistelin aikani.

Mieheni otti minut takaisin, vuosia siinä meni että unohti tuon episodin, mutta nyt olen onnellinen.

Tuo salarakas paljastui sellaiseksi, että kävi naisissa minkä ehti, tartutti minuun satiaisia ja joka hameenhelman perään oikein kurkki. Oma mies ei ikinä seurassani edes vilkaise toisiin naisiin.

Näin sitä oppii kun vähän aikaa on "ihanan" salarakkaan kanssa, osaa arvostaa taas omaa kunnon miestään.

Ymmärrän hyvin ap:ä. Mielestäni hänen mietinnöissään ei ole kyse ei ole siitä, että hän eläisi tasapaksussa, arkisessa liitossa vaan siitä, että hän ei ole k o s k a a n tuntenut, että hänen miehensä olisi se ns. oikea.

Itselläni jokaikinen intohimoinen ja omasta mielestäni hyvin synkkaava suhde on päättynyt eroon, jossa minut on jätetty. Tapasin nykyisen mieheni (avo-) kolmikymppisenä. En tuntenut enkä tunne miestä kohtaan intohimoa, mutta kaikessa muussa meillä synkkaa todella hyvin. Mies tosin haluaa minua paljonkin, ja hänen aloitteistaan nuivahko seksielämämme on ylipäänsä olemassa.

Olen aina ollut sitä mieltä, että parempi olla yksin kuin huonossa suhteessa. Nykyinen suhteeni ei ole huono. Mieluummin tässä kuin yksin.

Onko tämä "oikein" vai "väärin"? Olen aivan varma, että jokainen meistä tekee joka tilanteessa aina parhaat mahdolliset valinnat. Ihan turha surkutella, ettei viisi, kymmenen tai viisikymmentä vuotta sitten tiennyt miltä nyt tuntuu.

Itselläni on olo, etten välttämättä ole tämän miehen kanssa hautaan asti. Toisaalta, saatan ollakin. Mies on sanonut, että olen hänelle se oikea, ja hän haluaa olla kanssani tuli eteen mitä tahansa.

Sivhos: jos toista ei ole koskaan halunnut, ei ole ns. kemiaa, niin itseään ei voi opettaa himoitsemaan. Esim. itse voin teknisillä kihnutuksilla saada orkkuja ja siinä mielessä nauttia seksistä, mutta en koe miestäni kohtaan himoa, enkä sitä ihanaa kutkutusta, kun vain ajatteleekin toisen kosketusta. Esim. suutelu ei tunnu miltään, vaikka sen tekisi tämän ihmisen kanssa ihan millä tahansa tavalla.

En ole kertonut miehelle ajatuksistani.

+ luotettava, turvallinen, kunnollinen, hyvin toimeentuleva, sosiaalinen, komea
- tossukka, lässyttää, ei pysty kunnolla rakastelemaan, ei sytytä seksuaalisesi

kaipaan miestä joka vie ja minä vikisen, kaipaan tunnetta olla nainen! Periaatteessa kaikki on hyvin mutta ei kuitenkaan. Minun puoleltani suhde on ennemminkin kaveripohjalla koska fyysinen veto puuttuu kokonaan.´

Tyytyisitkö itse suhteeseen josta puuttuu himot ja halut?

Kyllä pitäisi tehdä suhteen päivitystä silloin tällöin kumppanin kanssa. Kertoa toiselle, mikä on hyvää ja mitä haluaisi tehdä tai kuinka jokin asia hoitaa. Ei todellakaan liikaa odottaa, että toinen ymmärtää kulmakarvojen asennosta, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä.

Ja myös, ettei ala vain elämään tavallista perhe-elämää, muistaisi välillä irrotella kumppanin kanssa. Minulle se on tärkeää ja siitä olen saanut kiitosta mieheltäni, kuten myös tältä toiselta mieheltä. Hänen vaimo ei halua irrotella (=juhlimista alkoholin kera) ei juoda edes viiniä juhlaruualla, paitsi tarjottua muilta. Ja tämä taas ei ole vain tämän toisen miehen kertomaa, vaan ihan minun havannoimaa, miehen sanojen lisäksi. Vaikka minä olen lasteni äiti, en jaksaisi arkea jatkuaan. Haluaa välillä muistutuksen siitä, miksi yhteen on menty. Mieheni taas meinaa joskus hautautua työhön.

Meillä voisi olla elämä todella harmaata, jos minä en vaatisi välillä muutakin. Jos mieheni ei yhtään ottautuisi siihen, olisin varmaan jo lähtenyt tästä. Piristävä vapaa-aika piristää myös sänkyelämää. ;)

Luin mielenkiinnolla muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien kokemuksia. En olekaan ainoa, joka tällaisen valinnan on aikoinaan tehnyt. Kunpa osaisin itse nähdä mieheni sivummalta ja arvostaa häntä enemmän ilman, että tarvitsee tehdä irtiottoa ja mahdollisesti hävetä sitä sitten jälkeenpäin.

Haluaisin löytää suhteeseemme intohimon. Hän sitä kyllä kokee, mutta en itse. Kaipaisin myös jutteluita ihan mistä tahansa asiasta, jossa toinen innostuisi jostain puhumastani ja syntyisi mielenkiintoinen keskustelu. Minusta sen kautta syntyisi yhteisyyden tunne. Nyt puheeni menevät yleensä kuuroille korville - ai minulleko puhuit - tai toinen ei osaa sanoa asiaan juuta ei jaata. Tai sitten yhteenkuuluvuutta voisi muodostua yhdessä tekemisestä, vaikka ruoanlaitosta, pihanlaitosta tai liikunnasta. Miestäni ei kiinnosta mikään sama asia kuin itseäni. Liikuntaa hän harrastaa, mutta ei koe mielenkiintoiseksi opettaa mitään pallopelejä tämmöiselle vasta-alkajalle. Itse nauttisin tanssimisesta, mutta mieheni tanssitaidot ovat aika puutteelliset. Yhteistä meille on se, että tykkäämme touhuta lasten kanssa, ja arkiaskareet, joita aika lailla pystytään jakamaan, mutta se ei ole yhdessä tekemistä.
Kaipaan myös väläyksenomaista katsetta ja hymyä, joka viestii, että olet ihana. Itseltänikään ei näitä katseita ole vuosikausiin hellinnyt. Katsekontakti on melkein tyystin kateissa.

Joltain osin pystyisimme varmasti parantamaan tätä suhdetta, kun saisimme kahdenkeskistä aikaa. Vaikka se ei toisi kemiaa meidän välille, niin parantaisi kuitenkin hyvää ystävyyttä.

"Haluaisin löytää suhteeseemme intohimon. Hän sitä kyllä kokee, mutta en itse."

Jo ammoisista ajoista kuuluukin olla niin: nainen makaa alla äänettömänä ja mies antaa intohimonsa paukkua ja purkautua.

Jos olet vaan kertakaikkiaan kylmä, frikidi nainen?

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijakkaa:
Jos olet vaan kertakaikkiaan kylmä, frikidi nainen?

Hehheh... Tämähän se on "tietysti looginen" päätelmä, että jos nainen ei halua miestä, niin naisella on joku trauma seksistä tai jotain hämminkiä sekä jalkojen että korvien välissä. En ole ap, vaan tuo toinen kirjoittaja, joka kertoi intohimottomasta (omalta, eli naisen puolelta) suhteesta.

En voi sanoa ap puolesta, mutta ainakaan itsessäni ei ole mitään frigidiä - aiemmissa suhteissani olen ollut todella himokas. Nykyään kun koen himoa, se kohdistuu aina johonkuhun muuhun kuin mieheeni. En tietenkään petä häntä, vaikka näin tunnenkin.

Se, ettei välillämme ole kemiaa, ei tarkoita, että olisin frigidi. Olen tässä suhteessa muista syistä, mm; meillä synkkaa muilla tavoin loistavasti, meillä on yhteiset tulevaisuuden suunnitelmat enkä halua elää yksin. Muutamia tärkeimpi mainitakseni.

Ehkä jälkimmäinen on vielä jännempi kuten Dunderfelt kertoo kirjassaan "Parisuhteen kemia " sitaatin vanhasta savolaispariskunnasta: " Me ei olla koskaan riidelty mutta monta kertaa on meinattu tappaa!"

Tuttua tekstiä monilla. Itsekin elän "täydellisen miehen" kanssa. Elämämme on hyvää, tasapainoista ja rakkauttakin riittää. Mutta 10 vuoden jälkeen olemme muuttumassa enemmän kavereiksi ja seksielämä on parin vuoden aikana alkanut hiipua... (sitä on, mutta yhä harvemmin ja laatukin on kärsinyt). Lapsia ei sentään ole.

Olen erehtynyt vieraiseen syliin. Asia josta en ole ylpeä, mutta jota en kadukaan. Sieltä olen saanut sitä, mitä vaille olen kotona jäänyt. Se ei tietystikään ole auttanut mitään, mutta ei se ole vaikeuttanutkaan. Korkeintaan hieman sekoittanut omaa päätäni niin hyvässä kuin pahassa.

Aloimme seurustella nuorina, itse olin alle 20-vuotias. Päällisin puolin olemme täydellinen pari ja paljon meillä onkin tässä suhteessa hyvää. Mutta voiko parisuhteessa elää ystävän kanssa. Ja kuinka kauan pitää yrittää, kun ei ole "kunnollista syytä" lähteäkään?

Itse yritän vain pitää pääni kasassa ja tutkia tunteitani.

Onkohan tällä palstalla ketään, joka olisi saanut seksielämäänsä paremmaksi pitkässä suhteessa? Onko täällä palstalla ketään, joka alussa on niin ujo ja kokematon, ettei uskalla sanoa, mitä haluaa, kun ei välttämättä itse edes tiedä, mikä kiihottaa ja mitä haluaa? Moni nainenhan kokee seksuaalisesti tyydyttävimmän aikansa juuri 35-40 vuoden tietämillä, joten se tarkoittaa sitä, että jos 20 vuotiaana on aloitettu seurustelu, niin himot heräävät huippuunsa 15-20 vuoden yhdessäolon jälkeen, jossa vaiheessa luulee tuntevansa toisen jo ihan läpikotaisin ja mikään ei enää yllätä - ei edes vällyissä.

Minusta olisi hienoa, jos joku uskaltaisi sanoa puolisolleen, että kaipaa muutosta ja haluaa lisää vipinää makuukammariin. Voisi vaikka kokeilla seksileluja, hassutella, kokeilla eri asentoja, olla avoimempi ja uskaliaampi.

Minulla on nykyisessä suhteessa takana 5 vuotta ja miehen intohimo on laantunut kovaa tahtia. Alussa oltiin 5 kertaa viikossa, parin kuukauden jälkeen 4 kertaa viikossa, vuoden seurustelun jälkeen 3 kertaa viikossa, kahden vuoden seurustelun jälkeen 2 kertaa viikossa, 4 vuoden jälkeen kerran viikossa ja nyt 5 vuoden jälkeen enää joka toinen viikko. Kyse ei ole minun halujeni hiipumisesta, vaan miehen haluista. Haluaisin kokeilla ja tutkia toisen kehoa, mutta hän on estynyt ja haluaa nopeasti seksihommat pois. Myöskään kehuja ei tule enkä koe olevani kaunis enkä fiksu mieheni seurassa.

Minä jatkan vielä suhdetta ja haluan katsoa, että olisiko meillä vielä parantamisen mahdollisuutta. En kuitenkaan elä miehen ehdoilla, vaan harrastan, pidän yhteyttä kavereihin, käyn ominpäin sukuloimassa yms. Vähän huonolta kyllä tämä tilanne näyttää, kun miestä ei huvita ne asiat, jotka itseäni huvittaisi. Mies taas ei kaipaa minua omiin juttuihinsa mukaan ja toisaalta enpä minä jaksaisi esimerkiksi koko päivää viettää pilkkimässä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja 8l9l:
Onkohan tällä palstalla ketään, joka olisi saanut seksielämäänsä paremmaksi pitkässä suhteessa? Onko täällä palstalla ketään, joka alussa on niin ujo ja kokematon, ettei uskalla sanoa, mitä haluaa, kun ei välttämättä itse edes tiedä, mikä kiihottaa ja mitä haluaa?

Minä muutin kantani n. 4 vuotta sitten, 18 avioliittovuoteni jälkeen. Sitä ennen en hyväksynyt seksileluja enkä seksivideoita. Se mikä muutti, oli asia, että miksi miesten pitää etsiä niitä muista naisista, usein maksullisten luota? Meillä ei tuota ongelmaa ollut, joltain foorumilta sitä vain luin. Mietin, että kerran täällä vain eletään ja minusta olisi surullista, jos oman mieheni pitäisi tuollainen seksilisä hakea muualta ja siten tuoda surua ja murhetta meidän avioliittoon. Niinpä tutkin sivustoja ja asiaa, ja otin asian mieheni kanssa puheeksi. Aikaisemmin mieheni yritti noita, mutta minä tyrmäsin.

Jälkeenpäin mieheni sanoi, että oli hieman pelännyt, hullaannunko liikaa, mutta kohtuus pysyi kuitenkin. En vaatinut hurjempia juttuja. Leluja käytetään noin 1-2 kertaa vuodessa, tilanteesta ja fiiliksestä riippuen, se on sovittu, etteivät ne saa ottaa pääroolia. Muutenkin olen vapautunut, voin kosketella miestäni eri tavalla ja jopa itseänikin, kun rakastelemme. Mieheni tykkää siitä.

Jos seksielämä meillä ei luistaisi, määrä ei ole aina huimaava, mutta laatu on, voisi olla, että olisin helpommin mennyt jo tämän toisen miehen kanssa pitemmälle, tai sitten en, en tiedä.

Jos riidellään kovasti tai toinen on loukannut taas jälleen kerran, sellaisen jälkeen meinaa olla vaikea katsoa toista rakastellessa.

Ja muuten, on pienistä asioista, että tunnen olevani mieheni nainen enkä äiti. Jos minulla on kiireinen päivä, etten ole ennättänyt tehdä normaaliin päivällisaikaan ruokaa, niin jos mieheni kotiin tullessaan huikkaa, mitä on ruokana, vastaan, että sitä, mitä jääkaapista löytyy. Silloin tunnen, että meillä on vielä roolit kohdallaan, en ole liikaa emotyyppi. ;) Tietysti pienemmille lapsille olen huolehtinut pienet purtavat.

Olipas surullinen ketju pääasiassa. Kun olen niin tyytymätön parisuhteeseeni.

Tyytymättömyys on ihmisen sisään rakennettu ominaisuus. Ihmisen aivot pelaavat kemiallisesti ja ihminen muovautuu käyttämään tiettyjä ratoja. Siis ihan oikeasti ihmisen aivot rakentuvat toteuttamaan tiettyjä linjoja. Jos olet masentunut, niin aivosi vastustavat aloitteellisuutta. Voit olla fyysisesti vaikka miten hyvä, mutta et saa itsestäsi irti käytännössä mitään. Minä uskon niin, että aivot alkavat toteuttamaan tiettyä sanomaa ja toimintamallia mikäli niille näyttää vihreää valoa.
Parisuhteessa on kaksi, joiden tekemiset vaikuttavat toisiinsa. Usein uusi ihminen tuo toivoa tulevasta ja muutoksesta. Täällä käytetty klisee onkin, että mikä on suhteessasi vialla, kun siinä on tilaa kolmannelle. Ikäänkuin syyllinen olisi parisuhde, joka päättää puolestanne, että nyt on tilaa kolmannelle. Ei, ihminen on aina vastuussa tekemisistään ja syrjähyppy on vastuuton suhtautuminen omaan perheeseensä.

Täällä sanotaan pääasiassa niin, että valitse ero ja miksi et uskalla muuttaa elämääsi. Tuntuu siltä, että ihmiset eivät uskalla muuttaa elämäänsä parisuhteen sisällä. Ero on helppo ratkaisu; se ei ole edes ratkaisu, vaan se on pako, juoksu kohti tuntemattomaa. Usein eroa hautova sanoo, että puoliso haluaisi jatkaa, sitäkin taustaa vasten ero on vieläkin tyhmempi ratkaisu.

Uuden suhteen ihanuus johtuu siitä, että se ei ole arkipäiväistynyt. Ei ole oikeastaan tarvettakaan riidellä, koska ei pääse syntymään riitoja. Todelliset luonteet pysyvät aluksi piilossa ja kärvistelykyky uuden ihastuksen kanssa on huippuluokkaa aluksi. Ihminen on nöyrä, mitä hän ei ole vanhassa parisuhteessa.

Yhteiselo vaatii molempien halun jatkaa. Muutoksia voi tehdä myös parisuhteen sisällä. Koskaan ei kannata luovuttaa yrittämättä korjata parisuhdetta. Puoliso ei ole ajatustenlukija. Tärkein projekti on lapset; ei kannata antaa heille eväitä, joilla he löytävät itsensä vasta neljänkymmenen vuoden kuluttua tehtyään vanhempiensa virheet.

Alkuperäinen kirjoittaja 8l9l:
Onkohan tällä palstalla ketään, joka olisi saanut seksielämäänsä paremmaksi pitkässä suhteessa?

Kyllä tuo on ihan mahdollista. Meillä tuntuu että melkein paras intohimo (no ihan alkuhuumaa lukuunottamatta) on löytynyt vasta nyt yli kymmenen avioliittovuoden jälkeen. Välillä seksielämä oli jo aika puisevaa vaikka se olikin melko säännöllistä eikä koskaan hiipunut kokonaan. Mutta jotenkin paradoksaalisesti nyt kun pienet lapset rajoittavat rakastelumahdollisuuksia (toinen kömpii viereen jo illalla melkein joka yö), on jonkinlainen jännitys palannut makuuhuoneeseen. Kun joutuu yleensä vähän odottamaan ennekuin sopiva rauhallinen tilaisuus tulee eteen, ei rakastelua enää pidä itsestäänselvyytenä. Nykyään onnistutaan rakastelemaan ehkä vain kerran viikossa mutta se onkin sitten sen parempaa kun mieskin on jo aika lailla "puutteessa". Ja ehkä sitten onkin jo tavallista kiihkeämpi ja se sopii hyvin minullekin...

Mutta mistä saa takaisin sen halun rakastella oman miehen kanssa? Se halu on ollut kadoksissa jos ikuisuuden (ainakin 5 vuotta), mieheni tilalla ajatuksissani on aina rakastelemassa joku työkaveri tai naapurin mies, en ikinä ole niin sanotusti läsnä siinä hetkessä. Sen jälkeen kun olen itse saanut, toivon että akti olisi ohi nopeasti. Ja näin tapahtui aikaisemmin ehkä kerran kuussa, nyt onkin jo pidempä tauko. Ei tule edes mieleen että itse teksin aloitteen, pakosta olen antanut kun mies on käynyt vonkaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rakastunut mutta en mieheeni:
Mutta mistä saa takaisin sen halun rakastella oman miehen kanssa? Se halu on ollut kadoksissa jos ikuisuuden (ainakin 5 vuotta), mieheni tilalla ajatuksissani on aina rakastelemassa joku työkaveri tai naapurin mies, en ikinä ole niin sanotusti läsnä siinä hetkessä. Sen jälkeen kun olen itse saanut, toivon että akti olisi ohi nopeasti. Ja näin tapahtui aikaisemmin ehkä kerran kuussa, nyt onkin jo pidempä tauko. Ei tule edes mieleen että itse teksin aloitteen, pakosta olen antanut kun mies on käynyt vonkaamaan.

Et saa sitä ainakaa takaisin sillä, että jatkat kuvittelemista. Nosta asia esille miehesi kanssa ja sano, että kaipaisit seksielämään jotain uusia virikkeitä. Keksikää yhdessä jotain uutta.

Meillä on laatikko täynnä vempaimia, pelejä ja muutama dvd:kin löytyy mutta kun ei ole halua niitä käyttää, siis mieheni kanssa, mutten olisi kyllä. Kaikki seksuaalinen vetovoima miestäni kohden on kadonnut. Hänen suutelukin ällöttää.

Inhottaa, miksi mun pitää tuntea näin. Miksi en vaan voi olla onnellinen. Kaikki elämässä olisi kohdallaan kun vaan haluaisin OMAA miestäni. Seksi pyörii päässäni koko ajan, haluan sitä valtavasti mutta kohde on väärä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rakastunut mutta en mieheeni:
Meillä on laatikko täynnä vempaimia, pelejä ja muutama dvd:kin löytyy mutta kun ei ole halua niitä käyttää, siis mieheni kanssa, mutten olisi kyllä. Kaikki seksuaalinen vetovoima miestäni kohden on kadonnut. Hänen suutelukin ällöttää.

Inhottaa, miksi mun pitää tuntea näin. Miksi en vaan voi olla onnellinen. Kaikki elämässä olisi kohdallaan kun vaan haluaisin OMAA miestäni. Seksi pyörii päässäni koko ajan, haluan sitä valtavasti mutta kohde on väärä.

Minä en ymmärrä miksi sinä et saisi kuvitella naapurin miestä. Fantasioita ei saa koskaan kertoa puolisolle; ne ovat valkoisia valheita, jos tulevat puheeksi. Anna itsellesi olla lupa rietas ja vaikka mitä; kuka siitä mitään tietää, jos et kerro. Älä kuitenkaan toteuta fantasioitasi luonnossa...

parisuhde on lupa antaa toisen olla oma itsensä ja ennen kaikkea sinun lupa olla oma itsesi; kun antaa vapauden, niin alkaa rakastamaan.......