Tyytymätön hyvään puolisoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haaveilija**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten saan toisen miehen pois ajatuksistani? Olen rakastunut häneen ja näen häntä pakostakin melkein päivittäin. Hän on rakastunut minuun ja haluaisi saada elää kanssani. Minä olen myös kovin kiintynyt häneen, hän saa minut onnelliseksi jo pelkällä olemuksellaan. Kaikkea en voi saada. Voin jatkaa avioliitossani jossa en saa tyydytystä läheisyyden tarpeisiini (mieheni läheisyyttä kyllä haluaa mutta ongelma on minussa kun en halua häntä), mutta lapsillani olisi ehjä koti jossa heidän olisi turvallista olla. En ehkä olisi onnellinen mutta en kuolisikaan. Mieheni ei olisi tyytyväinen seksin vähyyden vuoksi ja miettisi joka kerta nautinko seksistä, koska olen hänelle kertonut että minulta ovat halut hävinneet häntä kohtaan, että tunteet ovat enemmän kaverillisia. Minun pitäisi esittää että himoitsen häntä jottei hän sitten turhaan murehtisi, tällöin paha olo olisi vain minulla, ei läheisilläni.

Jos lähden liitostani, en voi tietää kauanko onneni kestäisi tämän toisen miehen kanssa, uskon kuitenkin että loppuelämäni. Mutta tällöin olisin onneton lasten takia. Heidän elämästä tulisi risaista kahden kodin takia. Mutta tällöin he näkisivät onnellisessa parisuhteessa olevan rakastuneen äidin, äidin joka jaksaisi myös panostaa heihin kun parisuhde on kunnossa. Mutta lapset ikävöisivät aina toista vanhempaa, en taida pystyä tuottamaan heille sellaista tuskaa. Ja entä isän onni?

Toisaalta taas mietin jo tulevaa aikaa kun lapset viettävät aikaa enemmän kavereiden kanssa kuin kotona. Tällöin olisin mieheni kanssa kaksin paljon ja meillä pitäisi hyvä olla myös kaksin. Tällä hetkellä en osaa mennä edes mieheni kainoloon katsomaan telkkua. Saati että illalla antaisin hyvänyönsuukon muuten kuin itseni siihen pakottamana.

Ärsyttää, että olen pelkuri, en uskalla tai osaa elää... mietin kaikkien muiden tarpeet ja odotukset, en uskalla olla itsekäs ja tehdä itseäni onnelliseksi. Tunteet vaihtelevat tunneittain... lähden, mullakin on oikeus olla onnellinen... jään, en kykene satuttamaan muita.

Teen niin tai näin joka tapauksessa sattuu ja paljon!!!

Toivon kommentteja mutta moraalisaarnoja en tarvitse, tiedän itsekkin etten olisi saanut mennä rakastumaan toiseen mieheen.

että lapset menettäisivät jommankumman vanhempansa, tai sitten ero on hoidettu todella huonosti! Eikä kaksi kotia ole mikään kauhistus, jos ne ovat kaksi hyvää kotia, joiden asukkaat kykenevät tulemaan toimeen keskenään sovussa, kuten kypsien ihmisten ero menee. Se on sitten eri asia, jos erosta tehdään sotku ja riita ja mitä lie! Se kyllä rikkoo lapset.

Mitä nykytilanteeseen tulee, niin kyllähän lapset aina vaistoavat pinnan alla olevat asiat, eli jos koti ei ole onnellinen, ei se ole onnellinen. Eikä lapsikaan. Silti ero on aina heittelyä ja järkytys, vaikka jatko menisikin niin kuin mennä pitää, eli että heille ei tule suuria muutoksia, vain kaksi osoitetta, ihmissuhteet ja kiintymys ennallaan.

Mieheni on vaan sitä mieltä että lapsilla voi vaan olla yksi koti ja että hän lähtisi vaikka oikeuden kautta hakemaan lapsia itselleen asumaan :( Tuntuu että minut pakotetaan jäämään entiseen :(

Itse en ikinä kieltäisi lapsiltani isää!

"Rakastunut mutta en mieheeni", minkä ikäisiä lapsenne ovat? Kauanko olet ollut 'rakastunut' toiseen?

Kun lapset kasvavat ja itsenäistyvät ja teillä on enemmän aikaa miehenne kanssa. Siinäpä teille uusi mahdollisuus. Yhdessä tekeminen lähentää.

Jos teillä on on normaali parisuhde ilman mitään oikeita ongelmia, niin pysy perheesi luona. Vai oletko pettänyt fyysisesti miestäsi?

Jos liitosta lähtee rakkauden tunteen perässä, niin helposti käy niin, että lapset jäävät siinä totaalisesti jalkoihin. Pysytykö antamaan lapsille sen mitä he ansaitsevat jos elät hullaantunutta kautta uuden miehen kanssa? Ehkäpä luonto onkin tarkoittanut suhteen tunneaallokon menevän niin, että 'emo' voi keskittää hoiva-ja läheisyysviettinsä lapsiin niin kauan kuin he sitä tarvitsevat. Kun lapset ovat itsenäisempiä, niin myös puolisolle tulee uusi aika. Ei vanhemman kuulukaan olla itsekäs vaan sitoutunut lapsiin.

Minusta ihastuminen toiseen on väärä syy lähteä kodista, jossa kuitenkin perusasiat ovat kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rakastunut mutta en mieheeni:
Mieheni on vaan sitä mieltä että lapsilla voi vaan olla yksi koti ja että hän lähtisi vaikka oikeuden kautta hakemaan lapsia itselleen asumaan :( Tuntuu että minut pakotetaan jäämään entiseen :(

Ymmärrän miestäsi. Jos sinä olet pettänyt fyysisesti, pettänyt henkisesti rikkomalla sopimuksen yhteisestä perheestä ja yhteisestä kodista. Miksi miehen pitäisi olla automaattisesti se, joka menettää ihan kaiken... kodin, osittain lapset, vaimon, perhestatuksen.
Mikset se voisi olla sinä, joka lähtee itsekkään epäitsekkäästi kodista ja on etävanhempi? Ei kai mieskään ole kieltämässä lapsilta äitiä?

Ottakaa aikalisä ja katsokaa onko vielä jotain pelastettavissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lillukka.:

Ymmärrän miestäsi. Jos sinä olet pettänyt fyysisesti, pettänyt henkisesti rikkomalla sopimuksen yhteisestä perheestä ja yhteisestä kodista. Miksi miehen pitäisi olla automaattisesti se, joka menettää ihan kaiken... kodin, osittain lapset, vaimon, perhestatuksen.
Mikset se voisi olla sinä, joka lähtee itsekkään epäitsekkäästi kodista ja on etävanhempi? Ei kai mieskään ole kieltämässä lapsilta äitiä?

Ottakaa aikalisä ja katsokaa onko vielä jotain pelastettavissa.

samaa mieltä. Aika kallis hinta hetken huumasta, vai kestäisikö huumaa lopun elämää.
Varaudu sitten siihen, että mies ja lapset lähettävät laskuja yksinasuvalle vähävaraiselle äidille. Tämäkin on nimittäin mahdollista ja kannattaa ottaa huomioon.

Tiedän että lasteni takia tulen jäämään, en uskalla riskeerata heidän elämäänsä, ovat minulle täkeintä elämässäni. Minun pitää vain keskittyä lapsiini. Tehdä lisäksi sellaista mistä tykkään, sisustaa ja laittaa pihaa, saada ajatukset muualle. Unohdan omat tarpeeni kuten aikaisemminkin, se vaan pelottaa, tämän tilanteen myös osaksi on aiheuttanut se että aina olen toisten tarpeet laittanut omieni edelle. En pysty puhumaan ongelmistani miehelleni koska en halua enää satuttaa häntä enempää, en voi sanoa hänelle että jään vain lapsien takia ja etten rakasta häntä, esitän onnellista jotta hän saisi mielenrauhan. Tämä on juuri minua itseään, lakaisen ongelmat maton alle että kaikilla muilla olisi hyvä olla ja elää. Pikkuhiljaa kai unohdan miten hyvältä voi toinen ihminen tuntua... Otan vastuun tekemisistäni ja unohdan omat tarpeeni. Jään koska olen pelkuri, tiedän että se on väärä syy jäädä... Rakastan lapsiani niin paljon, että heidän takia teen tämän. Nyt minun pitäisi olla vaan todella vahva. Sattuu niin älyttömästi, tekisi mieli huutaa ja itkeä, mutta en voi näyttää huonoa oloani vaan suljen taas kaiken sisälleni, muuten tuotan miehelleni huonon mielen. Voi paska, mitä elämää tämä oikein on. Joudun jättämään ihmisen joka on tuonut elämääni ilon ja rakkauden, sielunkumppanini. Olisinpa hänet tavannut ennen kuin saimme lapsia. Jatkan harmaata elämääni, ainoa asia josta nautin on lapset, ja tiedän kyllä että se on myös paljon se!!! Yritän unohtaa sen kuinka hyvältä toisen katse, toisen ääni tuntuu, kuinka ihanaa on myös tuntea ikävää toista kohtaan saati sitten nähdä toinen sen jälkeen, kuinka ihanaa on rakastella kun on oikeasti mukana siinä joka solulla, voi pitää silmiä auki ja rakastaa rakastelemaansa ihmistä. Yritän unohtaa sen kuinka samanlaiset kiinnostuksen kohteet meillä oli, yritän unohtaa tämän elämänirakkauden ja piilottaa tuskan joka repii minut riekaleiksi. Tuntuu että henki ei kulje, tuntuu kuin joku repisi sydäntä rinnastani, puristaisi sitä niin kovaa että se ei enää pysty sykkimään. Tuntuu, että kuolen henkisesti. Tiedän, etten täältä apua saa mutta kirjoittaminen on tie saada tätä tuskaa edes vähän ulos. En ikinä halunnut kenellekään mitään pahaa. Ihminen ei tunteilleen voi mitään, niitä ei pysty mistään vivusta ohjaamaan. Kärsin ja toivon että joskus annan itselleni rauhan asian suhteen, etten loppuelämääni mieti tätä toista miestä.

^Tietenkään et olisi onnellinen toisen miehen kanssa loppuelämääsi. Ei onni tule toisesta ihmisestä vaan oman itsen sisältä. Toisten kanssa on ehkä helpompi elää onnellisena kuin toisten, koska jotkut tekevät elämämme helpommaksi ja toiset taas vaikeammaksi. Esim. joku voi olla "vaikeasti rakastettava" eli itsekäs, laiska, välinpitämätön, jopa ilkeä tai väkivaltainen jne., jolloin onnellisuus tämän ihmisen rinnalla ei onnistu helposti tai ei VOI onnistua ollenkaan. Joku toinen taas on "helposti rakastettava" eli mukava, huomaavainen, positiivisia tunteita antava ja vastaanottava, hellä jne. Perusidea kuitenkin on, että toinen ihminen ei KOSKAAN voi tehdä pysyvästi onnelliseksi, toinen voi kylläkin edesauttaa onnellisuutta ja helpottaa onnellisena olemista.

Olet selvästi vieraantunut miehestäsi. Sitä sattuu. Kaikille pitkässä suhteessa oleville käy melkein väistämättä niin välillä. Mutta takaisin yhteenkin voi kasvaa, tai tarkemmin sanoen takaisin siihen haluun, että haluaa jakaa arkensa juuri sen oman puolison kanssa. Et rakasta sitä toista miestä, koska et tunne häntä. Olet korkeintaan ihastunut ja rakastunut, ja nuo tunteet puolestaan perustuvat aina omiin mielikuviin, odotuksiin ja toiveisiin. Totta kai näet toisessa miehessä pelkkää hyvää, koska et vielä tiedä hänestä kaikkea sitä, mitä omasta puolisostasi tiedät - millainen hän on suuttuneena, väsyneenä, sairaana, tylsänä, harmaan arjen keskellä, suvun kanssa mökkilomilla jne.

"Sielunkumppanuus" on vaarallinen ajatus sikäli, että toki sitä oikeastikin on, mutta väittäisinpä, että 80 % "sielunkumppaneista" paljastuukin ajan myötä harhaksi - eli itse on vain toivonut niin kovasti ymmärtäjää, että on onnistunut sovittamaan toisen ihmisen siihen rooliin näkemällä ihastuksessaan pelkkää hyvää ja "deletoimalla" kaikki huonommat piirteet. Huonoja piirteitähän pääsee näkemäänkin vasta ajan myötä; ei kukaan ihastunut näytä ihastuksensa kohteelle todellisia huonoja puoliaan ennen kuin arki on astunut kuvaan kuukausien - vuosien yhteiselon päästä.

Jos puolisossasi ei ole mitään oikeaa vikaa, kannattaisi yrittää esim. pariterapiaa. Ei keskiverto-hyvä puoliso parane vaihtamalla toiseen keskiverto-hyvään, vain ongelmien laatu muuttuu uudessa suhteessa.

Mitä sinä ihan oikeasti haluat olemalla ihastunut toiseen? Haluatko sittenkään tuon miehen rinnallesi? Vai haluatko jotain, mitä hän edustaa? Vaihtelua, uusia mahdollisuuksia, jännitystä, kiihkoa, hellyyttä, mitä? Voitko saada noita asioita myös nykyisessä suhteessasi, jos panostat siihen? Ei mikään suhde jatku ikuisesti onnellisena omalla painollaan, etkä tietenkään himoa miestäsi niinkuin joskus nuorena - hänhän on jo niin tuttu. Mutta sama tulee tapahtumaan uudenkin miehen kanssa, vaikkei tuntuisikaan siltä ihastuksen huumassa. Pohdi ainakin tarkkaan, mitä ihan aidosti haluat, ennenkuin rikot kotisi ja ehkä kadut sitä katkerasti joskus. Jos taas lopulta aidosti haluat erota, se on sinua itseäsi ja omaa onneasi kohtaan oikein.

Ymmärrän hyvin Rakastunut mutta en mieheeni. Viikko sitten olin paljon tämän (minun ;) ) toisen miehen kanssa tekemisissä. Sitten piti lähteä kolmen päivän matkalle mieheni kanssa. Arvaa, kuinka vaikeaa menomatka oli? Teki mielihypätä autosta ulos ja sanoa, etten halua lähteä minnekään. Oman miehen seura ei innostanut ja toista miestä oli ikävä. Vaikkei meillä siis ole mitään fyysistä suhdetta. Siinä vain piti itseä tsempata. Sitten laitoin ihan tavallisista asioista viestin hänelle ja kun hän vastasi takaisin, se rauhoitti mieleni niin, että rauhoituin ja pystyin keskittymään mieheeni.

Tiedän, ettei minulla ole nyt vaihtoehtoja, tämän toisen miehen kanssa voin olla vain ystävä, minusta(kaan) ei ole särkemään omaa eikä muiden perheitä. Ja ehkäpä saan parhaat puolet tästä miehestä näin. ;) Ehkä toisessa elämässä sitten tai jos meidän elämäntilanteet muuttu. Eläkepäivillä, kun ei ole enää lapsista eikä töistä vastuuta, ...tai sitten ei. =) Eipähän ole elämä tasapaksua ja tympeää. Tunnekuohija riittää!

Minä tunnen taas tämän toisen miehen hyvin. Olemme paljon reissanneet pariskunnittain ja perheittäin, ja muutenkin paljon tekemisissä. Tunnettu jo 30 v. Kauemmin kuin mieheni kanssa. Tiedän myös hänen vikansa. Me ei olla vielä koskaan tapeltu, intetty on. Monesti puolustamme toisiamme toisia vastaan. Tykkään mahdottomasti hänestä, hänen kanssa on helpompi tulla toimeen kuin mieheni, mieheni on loppujen lopulta aika vaikea tapaus. Vieraille aurinkoinen ja avulias, lähipiirille toisenlainen.

Olen tuntenut tämän toisen miehen muutaman vuoden ja nähnyt hänet vihaisena ja todella väsyneenäkin, uskon tuntevani hänet. Hän taas tuntee minut paremmin kuin kukaan muu. Hänelle olen kertonut kaiken taivaan ja maan välitä.

Olen tuntenut tämän toisen miehen muutaman vuoden ja nähnyt hänet vihaisena ja todella väsyneenäkin, uskon tuntevani hänet. Hän taas tuntee minut paremmin kuin kukaan muu. Hänelle olen kertonut kaiken taivaan ja maan välitä.

Sanoisin, että toimi niin, että tulet onnelliseksi. Jos vietät loppuelämäsi onnettomana, se tekee myös läheisesi lopulta surulliseksi. Voimia.

Te liitoissanne tyytymättömät, seuraa historiafaktaa (joka ehkä auttaa tai sitten ei):

Ennen liitoissa oltiin, koska sillä turvattiin toimeentulo. Köyhä maaseudun väki pariutui, kun se oli ainoa tapa perustaa oma koti ja maatila eli käytännössä yhteinen yritys, jossa toimittiin yrittäjäkumppaneina (nykytermein ajatellen).

Ennen hyvätuloiset pariutuivat, koska sillä taattiin elämän sujuminen ja toimeentulo. Mies tarvitsi vaimon talouden- ja kodinpitäjäksi ja ehkä edustukseen, vaimo taas tarvitsi miehen elättäjäksi.

Nykyisin ei tarvitse ajatella näin. Ihmisten perustarpeet (toimeentulo) täyttyvät joko oman työn tai yhteiskunnan toimesta, siihen ei välttämättä tarvita puolisoa. Eli puoliso voidaan ottaa muista, vähemmän pakottavista syistä, jotka liittyvät osittain itsensä toteuttamiseen (elämykset, tunnemaailma).

Nykyään pariudutaan, koska rakastutaan. (Tietysti rakastuttiin ennenkin, mutta se ei ollut parisuhteen ydin eli toimeentuloon liittyvä syy). Rakastumiseen kuuluu hyvä mieli, huuma ja ennen kaikkea seksuaalinen vetovoima. Se taas ei voi kestää kuin tietyn ajan omalla painollaan - sen jälkeen asialle on alettava aktiivisesti tehdä jotain, tai vaihdettava paria, jolloin pääsee kokemaan uudelleen ihastumisen huuman, toisen kanssa olo ja seksi sujuvat taas (hetken) omalla painollaan ilman eri yritystä.

En haikaile paluuta "pakko"liittojen aikaan, mutta nykyään olisi syytä tajuta, että voiko seksi/halu/vetovoima olla pysyvästi ja jatkuvasti liiton sydän? Eli voiko se yksin olla liima, joka pitää parin yhdessä? Kyse on kuitenkin pelkistä tunneasioista, ja tunteet ovat ailahtelevinta maailmassa.

Sulle, Rakastunut mutta en mieheeni sanoisin, että pidä vain kiinni elämäsi rakkaudesta. Tilanteesi vaikuttaa kyllä hankalalta, kun miehesi haluaa pitkän oikeustaistelun lapsista. Kummallakin teillä on yhtäläiset oikeudet pitää heidät luonaan. Eiköhän oikeus lopulta päätyisi yhteishuoltajuuteen. Tuskin joutuisit lapsistasi luopumaan (ilman kunnon perusteita). Mutta vaikka tämä kestäisi vuosikaudet, niin pidä silti kiinni rakkaastasi, kun niin hyvän olet rinnallesi löytänyt. Ole rohkea!

Ja kyllä ne lapset kestävät elämän kahdessa perheessä. Niin kestävät monet monet muutkin lapset. Totta kai he protestoisivat eroa vastaan, mutta vanhemmat tietävät, mikä on k a i k k i e n kannalta paras ratkaisu loppumetreillä.

Lapsetko pitävät kiinni suhteessa? Entä, kun on suhteessa, ei ole rakastunut kumppaniinsa vaan toiseen, mutta lapsia ei ole, eikä sitouduttu. Jos te muut olisitte tässä tilanteessa, minkä ratkaisun tekisitte tai olisitte tehneet? Mitä ajatuksia sellainen tilanne herättäisi? Onko se sittenkään lapset, mikä on se ihana tekosyy roikuskella huonossa, vai ei?

Minusta toiseen rakastuminen on merkki vain oman elämän tylsyydestä. Siis ihan oikeasti ei kyetä arjessa tuntemaan virikkeitä ja haluta harrastaa ja tehdä jotakin uutta. Paitsi tietysti uutta on leikkiminen tulella ja pettäminen; se vasta jännittävää onkin.
Mihet 99% prosenttisesti hakevat myös jännitystä elämäänsä ja uutta panoseuraa; voihan sitä joku luulla, että he ovat ihan oikeasti lähtemässä kodistaan aloittamaan alusta; kalassa he käyvät, se on helpompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Minusta toiseen rakastuminen on merkki vain oman elämän tylsyydestä. Siis ihan oikeasti ei kyetä arjessa tuntemaan virikkeitä ja haluta harrastaa ja tehdä jotakin uutta.

Kai tuon voi laajentaa käsittämään rakastumista yleensä. Rakkaus on aina merkki siitä, että on epätoivoinen, tyytymätön ja onneton ja haluaa jonkun toisen ihmisen pelastamaan siitä tilasta. Jos viettää riittävän mahtavaa ja virikepitoista elämää, tarvetta rakastumiseen ei synny ollenkaan.