Unettomuus ja väsynys tekevät musta hirviön.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sleepless
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sleepless

Vieras
Olen nukkunut taas monta viikkoa todella huonosti (uniongelmainen olen lapsuudesta asti, mulla on ongelma nukahtaa, heräilen pitkin yötä enkä saa takaisin unenpäästä kiinni, uusimpana en saa enää nukuttua aamullakaan pitkään jos siihen joskus mahdollisuus olisi), nyt pari viimeistä yötä pienin lapsi on valvottanut vielä lisää, vajaa vuoden vanha tekee hampaita.
Olo on tosiaan kuin pienessä humalassa, päästä heittää. Sydän tykyttää ja pinna on niin kireällä että kilahdan pienimmästäkin "vastoinkäymisestä" (ei taida olla vastoinkäymisiä jos esim. vauvan tutti on hukassa tai naapurin lapsi soittaa ovikelloa vauvan päiväuniaikaan).
En saa relattua millään, liikunta yksin auttaisi, ei vaan ole mahdollista miehen työn takia tällä hetkellä. Piikkimatto rentouttaa ja nukuttaa iltaisin hetkeksi mutta en ole huomannut pidempikestoista vaikutusta.
Mulla on myös valtava stressi, just tein pari "stressitestiä" ja sain lähes täydet pisteet :(
Olen ajoittain syönyt uni/nukahtamislääkkeitäkin, ainoa jonka olen huomannut olevan avuksi on Imovane, mutta sen avulla nukunkin niin sikeästi etten herää jos vauva tai isompi lapsi herää yöllä :( Mies ei kans oikeen herää, ja toisaalta hän tekee niin pitkää ja fyysistä päivää töissä tällä hetkellä että yöuni on tärkeä! Laimeammat melatoniinivalmistenukahtamislääkkeet (Cipra-jotain, en muista nimeä) ei vaikuttanut mitenkään. Toisaaltaan en näe lääkkeiden syömisessäkään järkeä, niistä on vain hetkittäinen apu enkä todellakaan halua syödä lääkkeitä tästä ikuisuuteen.
Onko teillä hyväksi havaittuja lääkkeettömiä keinoja nukkumiseen (makuuhuoneen pimentämiset, iltojen rauhoittamiset, lämpimäyt maidot yms perusjutut on niin nähty ja tehottomiksi koettu, toi piikkimatto on mahtavin keino pitkään aikaan mulle) ja toisaaltaan siihen että mulla ois väsyneenäkin pidempi pinna?
Kiitos jos jaksoit lukea!

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Mä olen myös ihan eri ihminen nykyään kun en saa ikinä nukkua kunnolla. Hermot pinkeenä koko ajan, en muista mitään (esim. mihin olen pysäköinyt auton jne).

:hug:

Joo tätä on mullakin, myös keskittyminen kirjaan yms on välillä mahdotonta.

Lääkkeetöntä apua mulla ei ole löytynyt. Nuo kaikki mainitsemasi ja monta muuta on kokeiltu. Mulla myös kolme lasta joista pienin vasta muutaman kk.

Useamman vuoden ajan on ollut käytössä nukahtamislääke niin, että saan sitä 10kpl/kk käyttöön. Joka kolmas ilta siis voin sen ottaa. Tämä on mulla hyvin toiminut, koska sen 2 mahdollisesti huonounisempaa yötä jaksaa kun tietää että kolmantena saa nukkua. ;) Oletko kokeillut puolikasta siitä Imovanesta, auttaako? Muista kuin bentsoista ei ole mullakaan ollut mitään hyötyä. Oletko kokeillut Stilnoctit, Opamoxit jne?

Olen itse huomannut, että kun sen yhden yön nukun hyvin nukun seuraavana yleensä paremmin ilman lääkettäkin. Eli yliväsyneenä unen laatu on tosi surkeaa ja ajaudun herkästi tuohon kierteeseen. Olisiko esim. miehen kanssa mahdollista sopia että hän olisi "vastuuvuorossa" vaikka sen joka kolmannen yön? Voisit ottaa silloin sen lääkkeen ja nukkua.

Olen hyväksynyt omalta kohdaltani sen, että tulen melko varmasti aina tarvitsemaan noita lääkkeitä. Eikä se sinänsä edes vaivaa enää. Nykyisen lääkärinkin asenne on sama, eli erittäin hyvä verrattuna näihin joihinkin bentsokammoisiin joihin on tullut törmättyä. Unenpuute on niin kokonaisvaltaisesti vaikuttava asia että lääkkeiden avulla elämänlaatu on täällä ainakin kohentunut valtavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Lääkkeetöntä apua mulla ei ole löytynyt. Nuo kaikki mainitsemasi ja monta muuta on kokeiltu. Mulla myös kolme lasta joista pienin vasta muutaman kk.

Useamman vuoden ajan on ollut käytössä nukahtamislääke niin, että saan sitä 10kpl/kk käyttöön. Joka kolmas ilta siis voin sen ottaa. Tämä on mulla hyvin toiminut, koska sen 2 mahdollisesti huonounisempaa yötä jaksaa kun tietää että kolmantena saa nukkua. ;) Oletko kokeillut puolikasta siitä Imovanesta, auttaako? Muista kuin bentsoista ei ole mullakaan ollut mitään hyötyä. Oletko kokeillut Stilnoctit, Opamoxit jne?

Olen itse huomannut, että kun sen yhden yön nukun hyvin nukun seuraavana yleensä paremmin ilman lääkettäkin. Eli yliväsyneenä unen laatu on tosi surkeaa ja ajaudun herkästi tuohon kierteeseen. Olisiko esim. miehen kanssa mahdollista sopia että hän olisi "vastuuvuorossa" vaikka sen joka kolmannen yön? Voisit ottaa silloin sen lääkkeen ja nukkua.

Olen hyväksynyt omalta kohdaltani sen, että tulen melko varmasti aina tarvitsemaan noita lääkkeitä. Eikä se sinänsä edes vaivaa enää. Nykyisen lääkärinkin asenne on sama, eli erittäin hyvä verrattuna näihin joihinkin bentsokammoisiin joihin on tullut törmättyä. Unenpuute on niin kokonaisvaltaisesti vaikuttava asia että lääkkeiden avulla elämänlaatu on täällä ainakin kohentunut valtavasti.

Kiitos vastauksesta!
Ehkä munkin pitää sit vaan lääkkeitä taas koitta jos muu ei auta.
Miehen vastuuvuorot ei oikein kyllä innosta, mies tekee äärettömän raskaita ja pitkiä työpäiviä nyt ja saa mahdollisesti rattiin nukahtaessaan aikaan pahaa jälkeä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Kiitos vastauksesta!
Ehkä munkin pitää sit vaan lääkkeitä taas koitta jos muu ei auta.
Miehen vastuuvuorot ei oikein kyllä innosta, mies tekee äärettömän raskaita ja pitkiä työpäiviä nyt ja saa mahdollisesti rattiin nukahtaessaan aikaan pahaa jälkeä...

Ehkä sitten ei ne miehen valvomiset ole ok.. Sinuna tekisin niin, että hakisin lääkäriltä nyt aikaa ja selittäisin ongelman. Ehkä voisit kokeilla noita bentsoja, esim. sitä Imovanea pienempänä annoksena että toimisiko. Jos ei auta niin sitten joku muu. Mulla on kokeilemalla löytynyt sellainen annos mikä saa nukahtamaan mutta minkä "yli" voi valvoa jos vaikka lapsi herää just tai vastaavaa. Parhaita on musta nukahtamis- , ei unilääkkeet lyhyen vaikutusajan vuoksi. Tokkura ei ole kiva juttu jos vain se nukahtaminen on ongelma. Veikkaan, että kun pääsisit tuosta kierteestä pois niin se heräilykin voisi loppua? Näin mulla kävi.

Tuohon olotilaan täytyy kyllä sanoa, että mulla tuollainen tosi fyysisillä oireilla tuntuva unettomuusputki ei katkea muulla kuin sillä että yhtenä yönä saa nukuttua hyvin. Jos vaikka viikonloppuna tai muuten saisit rauhallisen yön? Sitten, kun ei ole enää yliväsymystilassa on paljon helpompaa lähteä purkamaan sitä varsinaista ongelmaa.

Mulla lääkkeen avuksi auttaa ne säädöt mitä on elämään tehnyt sen mukaan, minkä on huomannut helpottavan mun nukahtamista. En käy suihkussa tai saunassa juuri ennen sänkyynmenoa. Luen, en katso telkkaria sängyssä. Makkari on viileä ja olen syönyt vähän iltapalaa ettei ole nälkä, mutta ei liikaa ettei ole ällö olo. Sukat jalassa en pysty nukahtamaan ollenkaan. :D Lisäksi mä keskityn lääkkeen otettuanikin hengittämiseen, eli en mieti muuta kuin sitä hengityksen rauhallista tahtia, syvään ja rau-hal-li-ses-ti. Joskus piirrän mielessäni kahdeksikkoa hengityksen tahtiin. Tällaisia hölmöltä kuulostavia keinoja, mutta toimiviksi mun kohdalla havaittuja.

Teidän pitäisi muuttaa elämää sillä tavalla että saisit elää stressittömästi, tilanteesi kuulostaa siltä että mikään pika-apu ei siihen auta :( Pystyskö sun mies vähentämään työntekoa että saisit vähän enemmän aikaa itsellesi? Tai niin että saisit rauhassa syödä unilääkkeitä jonkun aikaa eikä tarviis huolehtia heräätkö itkuihin?

Meillä auttoi lopulta se, että aloimme vuorotella öitä. Meidän esikoinen on astmaatikko, jonka hengityksen tarkkailuun väsyin, enkä lopulta saanut enää unta. Lääkkeitä en halunnut pitemmän aikaa ottaa, eivätkä ne oikein tehonneetkaan.

Tarvitset henkistä taukoa. Se on ainut apu unettomuuteen. Tosin helpommin sanottu kuin toteutettu.

Yhteistyössä