Uniasiaa!! Nyt pelottaa..!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uniiiii...!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uniiiii...!

Vieras
Näen harvoin unta ja varsinkaan niin, että muistaisin aamulla sen täysin.

Näin viime yönä/ aamulla unta, että sivu hampaani mureni ja syljin niitä miljoonia murusia pois. Olen myös aikaisemmin nänhyt vastaavia, mutta niissä unissa oli mukana tuska ja hirveä paniikki, kun hammas mureni ja yritin kaikin tavoin saada muruset ulos suustani. Nyt hammas alkoi unessani pikkuhiljaa tulla kipeäksi ja tunsin että alkaa lohkeilemaan. Olin ihan tyynen rauhallisesti ja odotin vain että hammas murenee, vaikka kipu oli valtava. Tuntui, että mureneminen ei tällä kertaa haitannut minua.

Kun hammas oli murentunut, menin vessaan ja syljin muruset pönttöön. Sen jälkeen, kun olin astunut ulos vessasta, näin kun ilmassa alkoi leijailemaan sahalaitainen puukko, joka leijaili ylös alaisin. Yritin ottaa sitä kiinni, mutta se ei pysähtynyt. Lopulta mun lapsi tuli siihen lähelle ja puukko meni häntä kohti ja hänen päänsä päälle ja pelkäsin, että sahaa hänen päästään läpi.

Heräsin siihen ja minulla oli valtava kipu ja kuumotus koko kehossa. Olen pari kertaa aikaiseemin siis nähnyt unta hampaista ja aina niinä kertoina vähän ajan päästä joku tuttavistani on sairastunut. Nyt pelkään taas ihan samaa ja mietin kuka se on. Tuo veitsi ihmetyttää. Koskaan aikaisemmin en ole vastaavaa nähnyt. Osaisiko joku tulkita untani?

Muutenkin sain yöni nukuttua todella huonosti. Lopulta syy selvisi, kun yöllä kävin toisessa huoneessa niin täysikuuhan se mollotti täysillä. Onneksi ei paista huoneeseeni jossa nukun. Mutta silti olen aina huomannut, että en saa täydenkuun aikaan nukuttua.

Ja se vielä, että näen muistan näkemäni unet vain ehkä n. muutaman kerran vuodessa ja ne ovat todella voimakkaita laadultaan. Sen vuoksi niitä aina ihmettelen, että mikähän niiden tarkoitus on.

Tiedän, että tähän tulee jos minkämoista kommenttia ja pelottelua, kun olen jo valmiiksi jonkin verran peloissani. Mutta, jos olisi joku joka ihan oikeasti osaisi hiukan tulkita, niin olisi mukava.. :)

Unethan ei todellisuudessa kerro tulevaisuudesta mitään. Jos jotain tulee tapahtumaan, saatat liittää sen uneen. Mutta uni ei vaikuta tuleviin tapahtumiin. Eli kukaan ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan.

En ole varsinainen unien tulkitsia, mutta unet kiinnostaa minua ja tutkin omille unille tarkoituksia. www.hedelmäpuu.com sivuilta löytyy monesti hyviä tulkintoja unille. Esim. noista hampaista löytyy tällaista: "murenevat hampaat tarkoittavat elämän pieniä huolia. Huolia ja harmeja tuntuu olevan paljon, ihan loputtomiin vaikka niistä koittaisi kuinkaa päästä eroon. Murusten sylkeminen --- kertoo juuri siitä, että haluaa ja koittaa päästä eroon epämiellyttävistä asioista." Puukosta (eli veitsestä) lukee taas: "Veitsen heiluttelu symboloi pahoja puheita ja riitoja sekä petosta."

Oletko riidellyt lapsesi kanssa ja haluaisit selvittää asian hänen kanssaan? Jospa uni ei kuitenkaan tarkoittaisi kenenkään sairautta. :hali:

No ihmettelen miksi aina aikaisemmin olen nähnyt vastaavia unia kun jotain on sattunut läheisilleni ja muuten en näe unia juuri ollenkaan siis sellaisia mitä muistaisin enää aamulla. Ja nämä muutamat unet ovat tulleet aina niin voimakkaina.

Mä näin enenm usein samanlaista unta, että hampaat mureni suuhun ja olin paniikissa. Jopa herätessä oli vielä sellanen murhe että mun hampaat on pilalla.
Selvisi sitten että luultavsti nää unet johtu siitä, että mun silloinen poikaystävä narskutti unissaan hampaitaan. Tuli joskus puheeksi että sillä on suu kipeä kun on taas narskutanut koko yön hampaitaan, siitä sitten päättelin ja aloin seuraamaan asiaa.

Fyysiset tuntemukset, kuten hammaskipu, kuume, orastava päänsärky, huonosta nukkuma-asennosta johtuva jomotus ym. vaikuttavat suoraan uniin. Jos sinulla on ollut nukkuessa paha olla, olet voinut nähdä painajaista sen takia. Myös psyykkiset asiat voivat tulla uniin. Jos pelkäät jotain asiaa alitajuisesti tai tietoisesti, se voi muuttua unessa joksikin abstraktiksi (kuten ilmassa leijuva saha). Sillä tavalla käsittelet vaikealta tuntuvaa asiaa. Alitajuntasi käsittelee. Tämän takia stressi, jota ihminen ei itse päivisin tiedosta, voi hyökätä uniin painajaisina.

Tästä tullaan myös siihen asiaan, voiko olla niin, että muokkaat itse unesta kammottavamman kuin se on? Esimerkiksi jos sinulla on ollut fyysinen paha olo, kun olet ollut unessa, ja aivot ovat yrittäneet varoittaa sinua siitä tuolla hammas-painajaisella, olet kesken unen sisäistänyt, että tämähän on uhkaava tilanne ja sinulla on lapsi, joka voi olla vaarassa. Äidit luontaisesti pelkäävät lastensa puolesta. Tällöin uni on muuttunut vielä pahemmaksi, koska olet alitajuisesti ruokkinut pelkoa. Lapsi ja saha... kaikki viittaa siihen, että sinulla on huoli lapsesta, mutta se ei välttämättä tarkoita sitä, että pelkäisit lapsen puolesta tosielämässä (voi toki tarkoittaa sitäkin), mutta on mahdollista, että alitajuinen huolesi sysäsi unta siihen suuntaan, että uhka kohdistui nimenomaan lapseesi.

Voi tuntua vaikealta selostukselta, mutta lyhyesti sanottuna: unesi ei kerro tulevasta vaan nykyhetkestä tai menneestä. Joko fyysinen paha olo synnytti painajaisen, jota alitajuiset pelkosi ruokkivat - tai käsittelit unessasi stressiä tai muita henkiseen hyvinvointiin vaikuttavia asioita. Joskus nuo asiat voivat tulla myös kaukaa menneisyydestä, mutta tulevaisuudestasi unet eivät kerro, vaikka voitkin ne tulevaisuuden tapahtumiin helposti yhdistää. Aivan kuten edellä kirjoittanutkin mainitsi.

Unikirjan mukaan tuo uni tarkoittaisi kuolemaa,mitä edempää hammas irtoaa,sen läheisempi.
Mutta koska itse näen hammasunia tuon tuosta,eikä vielä tähän mennessä kukaan läheinen ole kuollut,niin en itse osaa uskoa tuohon tulkintaan. :)

[QUOTE="vieras";27775858]Unethan ei todellisuudessa kerro tulevaisuudesta mitään. Jos jotain tulee tapahtumaan, saatat liittää sen uneen. Mutta uni ei vaikuta tuleviin tapahtumiin. Eli kukaan ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan.[/QUOTE]

Kyllä muuten kertoo, mutta kaikki ihmiset eivät ole tarpeeksi herkkiä asiaan vihkiytymiseen.

Esim. minä näin viimeksi viikko sitten enneunen, joka toteutui samalla hetkellä. Poskihampaani irtosi ja mureni ja menetin paljon verta niin että hoipertelin eteenpäin. Tiesin heti aamulla että joku kuolee, mutta netistä löysin, että kyse ei ole lähiomaisesta ja että kyseessä on vanhempi mies. Klo 13.30 sain soiton, että isäni virkeänä pysynyt yli 80v eno oli kuollut aivoverenvuotoon oltuaan viikon sairaalassa ilman meidän tietoa.

Voi tuntua vaikealta selostukselta, mutta lyhyesti sanottuna: unesi ei kerro tulevasta vaan nykyhetkestä tai menneestä. Joko fyysinen paha olo synnytti painajaisen, jota alitajuiset pelkosi ruokkivat - tai käsittelit unessasi stressiä tai muita henkiseen hyvinvointiin vaikuttavia asioita. Joskus nuo asiat voivat tulla myös kaukaa menneisyydestä, mutta tulevaisuudestasi unet eivät kerro, vaikka voitkin ne tulevaisuuden tapahtumiin helposti yhdistää. Aivan kuten edellä kirjoittanutkin mainitsi.

Tuo ei välttämättä ole ainoa totuus. Ihmisiä on, jotka ovat tavallista herkempiä henkimaailman asioille. Homma ei toki toimi tieteellisesti osoitettavasti... Mutta tieteellinen metodi on hankala asia koko todellisuuden selvittämisen suhteen. Monet havaitut ilmiöt ja mekanismit ovat vieläkin sellaisia, että niissä mennään filosofian ja uskonnon puolelle.

Kiitos monipuolisista vastauksista! :) Itse en kyllä myös usko etteikö unet kertoisi myös tulevaisuudesta. Isäni on nähnyt ikänsä enne unia. Esim. Hän näki 2004 vuoden tsunamista edellisenä yönä unta, että tulee hirveä vedenpaisumus ja ihmisiä kuolee paljon ja on suurta hätää. Siellä paikan päällä oli meidän täti perheineen, selvisivät kyllä kaikki ihmeen kaupalla. Myös paljon muita läheisiin ihmisiin liittyviä unia hän on nähnyt. Lisäksi eräs tuttavani näkee hevosesta unta, jotka ovat liittyneet läheisten kuolemaan ihan selkeästi. Hän on tiennyt useasti etukäteen, jos joku läheisistä kuolee.

Itse uskon uniin ja en pysty ohittamaan tätäkään unta vain sillä ajatuksella, että "se oli vain unta". Viime yö oli muutenkin niin outo kaiken kaikkiaan. Ensinnäkin se täysikuu. Heräsin keskellä yötä monesti kävin juomassa ja vessassa. Yleensä en herää kertaakaan yössä, jos lapset eivät herätä. Lisäksi heräsin yhtäkkiä ja ihmettelin, miksi on niin valoisaa. Kuusen kynttilät olivat itsestään menneet päälle, vaikka olin illalla ne sammuttanut satavarmasti samalla kun kaikki muutkin valot.

Jonkun mielestä saattaa kuulostaa oikein höperöltä ym., mutta kuulostakoon. Uskon, että unelleni tulee vielä selitys. Niinkuin aikaisemminkin vastaavanlaisia unia nähdessäni.

Minä näin aikoinaan aika usein noita hampaanirtoamisunia, yleensä sellaisia joissa hampaat alkoivat heilua ja yritin epätoivoisesti pitää niitä paikoillaan. Itse en usko että ne mitään tulevaisuutta ennustavat, luulen että stressi aiheuttaa tuollaisia unia. Omassa elämässäni voi ainakin vetää suoraan sellasen johtopäätöksen et mitä enemmän stressiä, sitä pelottavampia ja todentuntuisempia unia.

Yhteistyössä