V
"vieras"
Vieras
Hyvä Els!!!
Vaikka oltkin nuori ja vielä kokematon työelämässä, uskallat puhua lasten oikeuksissa maailmassa, jossa raha ja oma hyvä olo ovat tärkeitä! Mellä töissä on lauma äitejä, jotka tulevat töihin ja vievät 1 veen päiväkotiin virikkeitä saamaan ja toteavat, etteivät enää halua olla kotona. Heitä ei yksinkertaisesti huvita olla enää lapsen kanssa kotona. Näin he ovat kahvilla kertoneet. Lapsen kanssa on tylsää olla kotona ja töissä saa olla rauhassa jalassa roikkuvalta riiviöltä. On tosi hyvä, että joku viitsii valottaa päiväkodin reaalimaailmaa ja ravistaa ihmisiä ajattelemaan sen rääkyvän nyytin oikeuksia omiin vanhempiin. Nämä samaiset äidit tekevät täysiä päiviä ja 5 päivää viikossa.
Tosii hyvä, että ihmisiä hetätetään ajattelemaan, ettei se päikky ole mikään onnela, vaan esim. nykyään aliarvotettu perhepäivähoito on lapselle paljon parempi vaihtoehto. Näitä uhrautuvia pieneen korvaukseen tyytyviä hoitajia ei vaan enää ole helppo löytää. Itse olisin vienyt 1,5 veen pph:lle, mutta sitten tajusin, että olen vielä vuoden kotona. En lyhentänyt lainaani ja oltiin kotona. Matkat jäi mummolareissuiksi ja ruokaa tehtiin kotona. Ei ollut talous kuralla. OLIN TOSI ONNELLINEn KOTONA, VAIKKA VÄLILLÄ RÄÄKYVÄ UHMIS PISTI HERMOT TIUKOILLE.
Varmaan teet työsi niin hyvin kuin pystyt, mutta kukin voi tahollaan miettiä miten hoitaa 4-8 pikkutaaperoa, jotka vuorotellen huutavat, satuttavat itseään, kakkivat vaippoihin, pissaavat lattialle ja sotkevat ruuat lattialle. Voisi siinä monelta mennä sormi suuhun, että saisi sen päikyn arjen rullaamaan. Itse vein 2,5 veen ryhmikseen, missä puolet oli jo yli 3-vuotiaita. Silti illat ovat olleet raskaita ja itkua on riittänyt aamuisin ja iltaisin ainakin välistä. Ei se päikyn aloitus isommallekaan helppoa ole. Vielä raskaampaa äidille. Onneksi ei olle sairasteltu.
Tosi hyvä keskustella lapsen parhaasta ja uskaltaa pistää vastaan niitä, jotka oikeasti uskovat päikyn ihanuuteen pienten lasten hoidossa. Olen kuullut samaa monelta muultakin päiväkodin työntekijältä. Jotkut sanovat pienten ryhmää eläintarhaksi. Siitä voi jo päätellä millaista se on. Enpä halua edes sitä nähdä....
Tuliko tässäkään tekstissä taas mitään uutta, jota ei olisi tiedetty jo 10 vuotta sitten? Tämä koko ketju on aivan älytön, kun osa ei vaan kykene ymmärtämään, etteivät tuo mitään uutta päivähoitokeskusteluun.