Uskallanko jättää vauvan ilta-/yöhoitoon ISÄLLEEN, kun vauva on kovasti minun perääni..??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitien äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
ja tuo huudatuskeino toimi, koska vauva huomasi ettei hänen tarpeeseensa vastata. hän lannistui, ja lopetti huutamisen, sopeutui tilanteeseen.
ja jos se huudatus tuntui äidistä pahalta, niin mieti kuinka pahalta se tuntui vauvasta.

Niin, tai vauva lopetti huutamisen, kun huomasi että mullahan on tässä kuitenkin isä vieressä...

edelleen suosittelen artikkeleita ja kirjallisuutta asiasta. en ihan mututuntumalla heittänyt tuota kommenttiani.

Mutta silti voit täällä faktana väittää tietäväsi miksi vauva itki, vaikka kaikki vauvat on erilaisia eroahdistuksen aikaan...
Tollanen syyttely vasta typerää onkin. Mieti miten pahalta se tuntu vauvasta jne...

miten se on syyttelyä, että kehottaa ajattelemaan asioita vauvan kannalta?

tässä muuten oli yhdessä vauvalehdessä hyvä artikkeli eroahdistuksesta, missä oli juurikin haastateltu asiantuntijaa. ja sieltä juuri tuon lauseen poimin, että miksi lapsi lopettaa itkemisen.

Niinhän se on. Samalla tavalla, kun vauva lopettaa muussakin tapauksessa viimein itkemisen, kun huomaa, että hänen tarpeisiinsa ei vastata.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanni:
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanni:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitien äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja SuhmuranSandra:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
No joo, mutta ei lapsi ole niin sokerista etteikö sitä voisi totuttaa isän kanssa olemaan! Isähän on toinen vanhempi, samaa perhettä! Eikä se lapsi opikaan olemaan isän hoteissa jos äitin pitää liihotella apuun joka sekuntti kun lapsi itkee! :o Siinä saattaa isälläkin loppua usko ja motivaatio siihen lapsen hoitamiseen... Kannattaa antaa mahdollisuus isällekin.

Eihän ap sanonu ettei isä saa koskaan lasta hoitaa. Tai muuten osallistua. Eikä sitä lasta varmaan totuteta isään muutaman kuukauden aikana jolloin tää ahdistusaika on. Isään hän jo tottunu aikoja sitten, ahdistus vaan sotkee pienen omat kuviot. Kun vauva ymmärtää olevansa hän itse, eikä olekkaan osa äitiä.

Aivan. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, etteikö isä saisi olla osa lapsen elämää ja hänen kanssaan toimia. Kun lukee hiukan vaikka lapsen kehityspsykologiaa, se asia selviää jo sieltä... Eroahdistus on normaalia, vauvan kehitykseen kuuluvaa.

Juu, kyllä isä siis hoitaa lasta ja osallistuu kaikkeen sen mukaan mitä voi. Päivät siis on töissä ja lapsi tämän takia luonnollisesti enemmän minun kanssani. Ei siis ole kyse siitä, ettenkö antaisi miehelle mahdollisuutta olla lapsensa kanssa. Mutta mietin vaan, että kannattaako tässä tilanteessa (eroahdistus) jättää tieten tahtoen vauva kotiin isän kanssa itkemään...

Ja ehkä muotoilin otsikon väärin, koska se herätti heti niin rajuja reaktioita... :(

Et ole muotoillut mitään väärin, täällä vaan takerrutaan pikkuasioihin.
Kaikki oikeesti varmaan ymmärtää mitä tarkoitit.
Itse en jättänyt eroahdistuksen aikana lasta edes isälle pitemmäksi aikaa, koska huuto oli koko ajan aivan hirmuista, mutta kuten luit, moni jättää.
Sinä tunnet itsesi ja lapsesi, joten vain sinä tiedät mitä voit tehdä.

En minä itsekään eroahdistuksen aikana lähtenyt yöksi asti mihinkään, mutta mun mielestä on jo hulluuden huippu ettei isä voi muutamaan kuukauteen vaihtaa edes vaippaa kun siihen kelpaa vain äiti ja äiti tekee sen paremmin ja nopeammin :headwall:

Olenko mä puhunut jotain vaipanvaihdosta?
Vai mihin toi vastaus oli... Oikoluepa uudestaan niin huomaat että puhun 'pitemmästä ajasta'...

Et sinä mut he joiden kanssa olen tässä jo aiemmin jutellut tässä ketjussa. Lue sinäkin tarkemmin, en tarkoittanut sinua.

En minä itsekään eroahdistuksen aikana lähtenyt yöksi asti mihinkään, mutta mun mielestä on jo hulluuden huippu ettei isä voi muutamaan kuukauteen vaihtaa edes vaippaa kun siihen kelpaa vain äiti ja äiti tekee sen paremmin ja nopeammin :headwall:

meillä tuota myös koitettiin vauvan ehdoilla, kun vauva oli n. kuukauden verran ollut eroahdistuskaudessaan.. eli minä olin vieressä ja höpisin ja isi vaihtoi vaippaa.
ja mies kyllä teki sen ihan yhtä nopeasti ja hyvin. :)
noin sitten harjoteltiin sitä, ja ajan kanssa helpottui. ja vauvan ei tarvinnut huutaa ja itkeä, isä sai osallistua ja äiti pysyi lähellä. vauvaystävällistä ja ihan helppoa toteuttaa.

:)

ja tuo huudatuskeino toimi, koska vauva huomasi ettei hänen tarpeeseensa vastata. hän lannistui, ja lopetti huutamisen, sopeutui tilanteeseen.
ja jos se huudatus tuntui äidistä pahalta, niin mieti kuinka pahalta se tuntui vauvasta.

Niin, tai vauva lopetti huutamisen, kun huomasi että mullahan on tässä kuitenkin isä vieressä...

edelleen suosittelen artikkeleita ja kirjallisuutta asiasta. en ihan mututuntumalla heittänyt tuota kommenttiani.

Mutta silti voit täällä faktana väittää tietäväsi miksi vauva itki, vaikka kaikki vauvat on erilaisia eroahdistuksen aikaan...
Tollanen syyttely vasta typerää onkin. Mieti miten pahalta se tuntu vauvasta jne...

tässä muuten oli yhdessä vauvalehdessä hyvä artikkeli eroahdistuksesta, missä oli juurikin haastateltu asiantuntijaa. ja sieltä juuri tuon lauseen poimin, että miksi lapsi lopettaa itkemisen.

Niinhän se on. Samalla tavalla, kun vauva lopettaa muussakin tapauksessa viimein itkemisen, kun huomaa, että hänen tarpeisiinsa ei vastata.

No jestas sentään.
Että vauva lopettaa itkunsa ainoastaan silloin, kuin hänen tarpeisiinsa ei vastata? Vauva itkee kun äiti lähtee kauppaan -> isä pitää sylissä ja rauhoittaa, leikkii ja laulaa vauvalle -> lapsi lopettaa itkun ja on tyytyväinen.

Miten tossa ei vastata vauvan tarpeisiin?

Mitenhän me ollaan selvitty noiden lasten kanssa kun aina jompi kumpi huutan toisen perään. Siis alussa tyttökin oli hirveästi minun perään ja itki ja ero ahdistus iski heti kun selkäni käänsin. Meillä mies hoiti kuitenkin ihan normaalisti lasta ja nukutti, vaikka hän kitisi ja huusi. Nykyään sitten huutavat isän perään eikä isi saisi lähteä töihinkään. Hyvin kuitenkin jäävät minunkin kanssa. Kyllä tulee vaikea elämä jos lasten/vauvan mielen mukaan mennään. :/

No jestas sentään.
Että vauva lopettaa itkunsa ainoastaan silloin, kuin hänen tarpeisiinsa ei vastata? Vauva itkee kun äiti lähtee kauppaan -> isä pitää sylissä ja rauhoittaa, leikkii ja laulaa vauvalle -> lapsi lopettaa itkun ja on tyytyväinen.

Siksi kun se ei ole ÄITI!! Vain äiti voi tehdä tuon lapselleen, ei missään nimessä isä. :laugh:

No jestas sentään.

siten, että eroahdistusaikana vauvan tarve on olla äidin sylissä, ei isän. vauva ymmärtää että äiti ei ole tässä eikä tule vaikka kuinka huutaisi. ja lopettaa huutamisen ja sopeutuu tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Jesus mikä ketju.... Miksi äidistä tehdään pyhä lehmä, jonka hoito vain kelpaa lapselle? Eikö sen pitäis olla ihan selvä asia, että myös isä hoitaa?

Eikun ÄITI. Ja jos isä saa lapsen rauhoittumaan ja nauramaan tyytyväisenä niin ei se merkkaa mitään kun sitä ei tehnyt ÄITI.

ja edelleen, tässä ei ole kyse siitä, ettei isä saisi ikinä koskaan koskea lapseen tai että äiti omisi ja tekisi paremmin.

tässä on kyse lapsen normaalista kehityskaudesta, lyhyestä ajasta millon lapsi tarvitsee äitiä, ei isää.

ja edelleen, tässä ei ole kyse siitä, ettei isä saisi ikinä koskaan koskea lapseen tai että äiti omisi ja tekisi paremmin.

tässä on kyse lapsen normaalista kehityskaudesta, lyhyestä ajasta millon lapsi tarvitsee äitiä, ei isää.

Ja lapsi kyllä kehittyykin ihan normaalisti vaikka isä hoitaa välillä tuon kehityskauden aikana.

Jesus mikä ketju.... Miksi äidistä tehdään pyhä lehmä, jonka hoito vain kelpaa lapselle? Eikö sen pitäis olla ihan selvä asia, että myös isä hoitaa?

Meillä ainakaan ei ole äidistä TEHTY sitä pyhää lehmää, jonka hoito vain kelpaa... Tällaiseksi tilanne on nyt vain tullut :(

Ja on TÄYSIN SELVÄ ASIA, että myös isä hoitaa lasta.

Ja ei MEILLÄ oikeastaan muuta ongelmaa olekaan kuin se yöunille nukuttaminen....

Eikun ÄITI. Ja jos isä saa lapsen rauhoittumaan ja nauramaan tyytyväisenä niin ei se merkkaa mitään kun sitä ei tehnyt ÄITI.

Hmm... Niinpä...

No jestas sentään.

siten, että eroahdistusaikana vauvan tarve on olla äidin sylissä, ei isän. vauva ymmärtää että äiti ei ole tässä eikä tule vaikka kuinka huutaisi. ja lopettaa huutamisen ja sopeutuu tilanteeseen.

No sen mitä netistä äsken luin noita artikkeleita, niin puhuttiin eroahdistuksesta nimenomaan vanhemmista. Ei äidistä yksinään.
Vauva tietää ja luottaa että isän sylikin on turvallinen.

Eiköhän lapsi selviä hienosti vaikka isä hoitaakin yhtä paljon kuin äiti tuon kehityskauden aikana. Meillä ainakin isä on aina ollut yhtä tasapuolisesti hoitamassa kuin minäkin ja onkin lapsille AIVAN yhtä tärkeä kuin minäkin.

Meillä ainakaan ei ole äidistä TEHTY sitä pyhää lehmää, jonka hoito vain kelpaa... Tällaiseksi tilanne on nyt vain tullut :(

Ja ei MEILLÄ oikeastaan muuta ongelmaa olekaan kuin se yöunille nukuttaminen....

En mitenkään sua erityisesti kommentoinut, vaan ketjua yleensä..

No jestas sentään.

No sen mitä netistä äsken luin noita artikkeleita, niin puhuttiin eroahdistuksesta nimenomaan vanhemmista. Ei äidistä yksinään.
Vauva tietää ja luottaa että isän sylikin on turvallinen.

Mä oon kanssa huomannut noissa artikkeleissa et puhutaan vanhemmista. Ei pelkästään äidistä.

Se näyttää vain olevan vaikea ymmärtää heidän, joilla ei ole asiasta kokemusta.

oletko ap siis?

joo, täällä on tapana että keskustelu vähän alkaa rönsyilemään. :)

mutta samassa tilanteessa olleena suosittelisin kyllä koittamaan sitä äidin käytettyä paitaa vierelle. ja jos vaikka isä nukuttaisi mutta olisit itse vieressä myös?
voisi ehkä helpottaa tarpeeksi tilannetta niin että pääsisit lähtemään sitten uloskin. :)

En nyt jaksa koko tätä ketjua lukea, mutta ap:lle kerron, että tutulta kuulostaa. Meidän tyttö oli kans lähes 1,5 - vuotiaaksi oikea äitin tyttö, jolle muut ei juuri kelvannut. Minä nukuttelin ja muutenkin hoidin lähes kokonaan. Kerran viikossa kävin ratsastamassa, jossa meni kaksi tuntia ja sen aikaa oli isänsä kanssa. En kuitenkaan halunnut, enkä edes kestänyt, kuunnella huutoa, jos isänsä olisi nukuttanut.

No, eipä mitään. Nyt tyttö 1v8kk on todellinen isin tyllerö! Isi sitä, isi tätä ja isi kelpaa tekemään kaiken oikeastaan paremmin kuin äiti (paitsi pesemään naaman ruoan jälkeen). Eli se vaihe menee ohi! Eikä lapsi jää äitiin kiinni koko loppuelämäksi, jos hänen "antaa" eroahdistuskautena olla äidin kanssa. Minä uskoisin, ettei pientä lasta voi liikaa sitoa itseensä. Lapsi itsenäistyy ja oppii luottamaan toisiin ihmisiin kuin äitiin ajallaan. Ja, niin, mitään asiantuntijalausuntoja minulla ei ole antaa, vain oma kokemus.

Mä oon kanssa huomannut noissa artikkeleissa et puhutaan vanhemmista. Ei pelkästään äidistä.

joo, artikkeleissa puhutaan vanhemmista, koska eroahdistus voi iskeä myös isästä. mutta useimmiten äidistä.

ja tässähän vauva itkee äidin perään, eikä isän, eli puhe on vauvasta ja äidistä.

Ja jännä homma kun käytiin neuvolassa silloin just kun neidillä oli eroahdistus ja terkkarikin sen huomas kun hänen ei tarttenu ottaa ku tyttö syliin ja alkaa nostamaan tyttö puntarille (tyttö roikku mun puserossa kiinni) niin hän nimenomaan sanoi et nyt on tärkeää käydä yksin vaikkapa vain siellä kaupassa tai lenkillä ja jättää tyttö isälle. Ihan vauvan vuoksi et huomaa jotta muihinkin voi luottaa ja toisekseen et äitikin saa välillä tehdä muuta kuin kantaa lasta sylissä.

Siis en tod. jaksa lukea kaikkia vastauksia. Joten ehkä sanon samaa kuin joku muu. Mutta voisko olla, että lapsi oliskin ihan rauhallinen isänsä kanssa, kun oikeasti lähdet? Jos se huutaa sinua siksi, kun tietää, että olet paikalla. Mutta jos oikeasti olisivat kahden, niin saattaiskin mennä kaikki hienosti.

Yhteistyössä