Uskallanko yksin mustikkaan?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tsempatkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tsempatkaa

Vieras
Tsempatkaa että karhut ja käärmeet pysyy poissa,eikö..en ole eläissäni käynyt yksin marjassa,ikinäikinä,ja nyt tekis niin mieli mennä hakee lisää mustikoita ja tuo poikakaan ei suostu mukaan nyt tällä kertaa,uskaltasinko mennä??

Uskallat mennät. Laita kumisaappaat jalkaan, ota puhelin mukaan, tarvittaessa kyypakkaus ja älä mene liian syvälle metsään. Uskallat sinä. Minäkin käyn usein yksinäni mustikassa. Voita pelkosi. =)

Keskustelin juuri yksi päivä miehen kanssa tuosta samasta aiheesta. Minä olen kaupungissa kasvanut ja vaikka metsät tuli mullekin lapsuudessa tutuiksi, olen niistä sen lapsuusaikani jälkeen vieraantunut tyystin. Mustikoita tekisi mieli, mutta käärmeet ja karhut pelottaa. Mies lupautui mörönsyötiksi, koska täällä missä nyt asutaan, ei ole ainoatakaan mulle tuttua metsää. Muistutti kuitenkin, että normaalisti käärme pyrkii menemään karkuun ja käy kimppuun vasta, kun ei enää pääse/tuntee olonsa uhatuksi/kantaa poikasia. (Mutta eikös juuri kevät ole kyynpoikasten aikaa, nythän ollaan kuitenkin jo loppukesässä?)

En oo ite menny, jos ollut tieto, että niillä seuduilla liikkunut karhuja. Lisäys: siis saatu ihan tuore tieto, että nähty karhu tms. ei mitään sellasta, että historiallisesti ko. metsässä joskus ollut karhujakin 150 vuotta sitten. Kesämökin liepeillä Etelä-Karjalassa on aika usein karhuja.

Viimeksi muokattu:
Pitkävartiset kumisaappaat käärmeitä varten ovat paikallaan. Pidä ääntä ja taputtele kämmeniä niin kyllä karhut pakenevat. Olen käynyt 50 vuotta yksin mustikoita poimimassa yksin metsässä eikä karhuja ole näkynyt, vaikka olen käynyt karhualueilla.

Pidät meteliä niin että karhut kuulee kaukaa, väistävät kyllä ihmistä kunhan et joudu emon ja pentujen väliin. Ota joku kulkunen tai vastaava kilisemään, jossain on myynnissäkin siihen tarkoitettuja "karhunkarkottimia".

Tonttulakki päähän ;) niissähän yleensä on valmiiksi kulkuset :xmas:

Kumpparit ja tömistely auttaa kyykäärmeitä lähtemään pakoon. Sitten taas äänet yleensä varoittaa karhuja metsällä liikkujista. Itse hyödynnän metsän hiljaisuutta kuuntelemalla äänikirjoja tai podcasteja puhelimellani. Samalla tuotan vähän ääntä niin tietää karhuset pysyä loitolla. Vaikka karhuja on nähty samalla seudulla, en ole vielä itse karhuun törmännyt (tai vain yksinkertaisesti huomannut).

Olen kulkenut lapsesta pitäen paljon metsässä, enkä ole koskaan karhua nähnyt. En ole tosin aivan varma, näinkö kerran karhun auton kyydissä ollessani. Käärmeitä olen joskus nähnyt.

Menin mustikkaan, tuloksena parit piirakkamarjat, kolme ampiaisenpistoa ja vauhdikkaasti kotiin.
Jatko vähän arveluttaa...mustikoita haluaisin minäkin mutta ne pistot tuli ihan "puskista" :)

Yhteistyössä