Uskaltaisitko jättää???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu ihan lapsista, miten omatoimisia ovat. Meillä esikoinen on ollut 6-vuotiaasta asti yksinkin kotona kauppareissujen ajan, ja nyt 7-vuotiaana on pitkiäkin aikoja (muutaman tunnin) mieheni 9-vuotiaan tyttären kanssa kahdestaan. On omatoiminen ja tietää mistä saa apua tarvittaessa (mun 2 kaveria asuu naapurissa), ketään ei saa meille tulla sillä aikaa, ja osaa käyttää kännykkäänsä. Kuitenkaan kuopusta, 3v, en uskalla jättää esikoisen kanssa edes siksi aikaa että käyttäisin koiran äkkiä pissalla. Mutta kyllä mun mielestä 5- ja 6-vuotiaat voi jättää ihan hyvin lenkin ajaksi.

En jättäisi. Reipaskin lapsi voi mennä hätätilanteessa paniikkiin ja jos 5v päättäis ottaa hatkat niin ei siinä paljon 6v pidättele. Tahi jos sattuu tulipalo/tukehtuminen jne.

Ja no suattaispa joku ilkiä naapuri-immeinen tehä ilmotuksen että nyt se jätti mukulat yksin.

Mä en jättäisi, mutta kyllä aika moni lapsi tuon ikäisenä (ja huomattavasti nuorempanakin) ulkoilee pihallakin yksin ja aika moni jättää lapset myös yksin kotiin hetkeksi. Mäkin olin tuonikäisenä iltapäivisin tunnin verran yksin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
En jättäisi. Reipaskin lapsi voi mennä hätätilanteessa paniikkiin ja jos 5v päättäis ottaa hatkat niin ei siinä paljon 6v pidättele. Tahi jos sattuu tulipalo/tukehtuminen jne.

Ja no suattaispa joku ilkiä naapuri-immeinen tehä ilmotuksen että nyt se jätti mukulat yksin.

No tukehtuahan voi vaikka 15-vuotias ja silti sen uskaltaa jättää yksin. Ja voihan se töllökin räjähtää vaikka sillä aikaa kun käy suihkussa eikä ole juuri paikalla. Ei kaikkeen voi varautua tai ei koskaan vois jättää lapsiaan yksin.
Minusta lähimaastossa lenkkeily on ihan hyvä idea jos äidistä tuntuu että lapset sen aikaa pärjäisivät.

Minä itse olen ekalla luokalla jo tullut koulusta kotiin ja olin yksin siihen asti kun isä tuli neljältä töistä. Se on niin paljon muksusta kiinni voiko jättää. Jotkut 10-vuotiaat on sellasia ettei yksin arvais jättää ja toiset pärjää hienosti 6-vuotiaanakin.

Mutta tosiaan, ei piruja kannata maalata seinälle liiaksi. Järkevästi tietysti kannattaa ajatella, onko lasten helppo karata, saavatko helposti ikuunan tai esim. parvekkeen oven auki, osaavatko käyttää puhelinta, tulipalon sattuessa paras neuvo on lähteä heti ulos (mikä on tietysti mahdotonta jos ovi on esim. takalukossa). Kannattaa miettiä riskejä ja oman lapsen kypsyyttä ja sen perusteella tehdä itse se päätös.

Täällä ei kukaan meistä voi asiaa päättää koska ei tunneta ap:n muksuja.

Kuten jo aikasemmin sanoin, olen yh perhepäivähoitaja, jolla ryhmäkokoa pienentää vielä nuo omat lapset. Suomeksi sanottuna ei todellakaan ole rahaa palkata edes halpoja lapsenvahteja MLL:lta tai muualtakaan. Valitettavaa, mutta totta! Tunnen tosiaan omat lapseni, ulkoilevat iltapäivisin usein omassa pihassa keskenään niin että tarkkailen ikkunasta melko usein miten menee. Aina on mennyt ihan ok. Mietin tuota asiaa kuitenkin vielä, se on totta että joku naapuri voi hyvinkin ilmoittaa tuosta jonnekin. Ja tuosta mukaan ottamisesta... Nuo kaksi eivät mitenkään innolla ole mukaan lähdössä, varsinkaan kun mun työpäivä loppuu samoihin aikoihin kun piirretyt alkaa. Ja se on oikeestaan ainut aika päivästä jolloin ehdin lähteä. Jos sitten pakotan muksut mukaan, he narisevat ja kiukuttelevat kun jää lastenohjelmat näkemättä jne... eli se siitä aivojen tuuletuksesta!

Meidän eskari halusi jäädä lähikaupassa käynnin ajaksi vahtimaan pienempää. joka oli tuolloin 3v. Tosi hyvin menee, kun antaa vastuuta. Meillä olivat noin 15-20 minuuttia, sinulla molemmat jo aika omatoimisia. Kyllä jättäisin. Ennen on 5-vuotiaat saaneet hoitaa vauvoja, pienempiä, päivät pitkät.
5-v on jo melko iso itsekin.

mun mielestä vois jättää. itse olin useamman tunnin yksin koulun jälkeen 7-vuotiaana ja hauskaa oli, kun vanhemmat eivät olleet "jaloissa pyörimässä", mutta riippuu varmaan myös vähän minkälaisia lapset ovat.

Kyllä me muistaakseni oltiin sen ikäisinä pikkusiskon kanssa kahdestaa kotona äidin kauppareissujen ajan. Ei meille mitään sattunu ja tiedettiin että naapurien ovikelloa sai pimputtaa jos hätä iski (asuttiin kerrostalossa, jossa oli paljon tuttuja lapsiperheitä ja avuliaita äitejä)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä me muistaakseni oltiin sen ikäisinä pikkusiskon kanssa kahdestaa kotona äidin kauppareissujen ajan. Ei meille mitään sattunu ja tiedettiin että naapurien ovikelloa sai pimputtaa jos hätä iski (asuttiin kerrostalossa, jossa oli paljon tuttuja lapsiperheitä ja avuliaita äitejä)

Nykyaikana taitaa olla vaan pahansuopia katkeria äitejä, jotka vastaavassa tapauksessa soittavat lastensuojeluun. Ei enää naapuriapu ole käytössä. Jokainen hoitaa vain omansa.

Alkuperäinen kirjoittaja yh:
Olen yh, jonka lapset on melkein aina mulla arkena, muutaman kerran vaan vuodessa ovat isällään arkena, vaikka viikonloppuisin ovat säännöllisesti. Mieli tekis aina silloin tällöin käydä lenkillä iltaisin, mutta mihin lapset silloin? Nyt olen alkanut miettiä, että uskallanko jättää mukulat (5 ja 6 vuotiaat) noin puoleksi tunniksi iltapiirrettyjen aikaan yksin kotiin kännykän kanssa, et käväsen lenkillä? Mitä mieltä?

Mitä jos äidille sattuu jotain, jää auton alle, tulee sairauskohtaus, joku ryöstää ja mukiloi? Onko kaikilla takintaskussa henkkarit mukana että poliisit tietävät kuka on ja mihinkä ottavat yhteyttä? Pikaisella kauppareissulla voi tapahtua auto-onnettomuus. Siellä kotona ne pienet sitten ihmettelevät minne äiti jäi?
En uskalla vielä omiani jättää...

Yhteistyössä