Uskomatonta typeryyttä syyttää työttömyydestä työtöntä itseään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "leppis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
olen itse ollut jo pitkään vakituisissa työsuhteissa, mutta olen kyllä tässä viimeisen 1,5 vuoden aikana nähnyt lähipiirissä, että aktiivinen työnhakuakaan ei välttämättä johda tulokseen,vaikka haastatteluihinkin pääsee aina välillä, niin parhaat tulokset on ollut kakkossijoja ja keikkafirmoistakaan ei ole tähän mennessä tärpäänyt. toki jossain vaiheessa on pakko onnistua tai sitten mahtua koulutukseen, niissäkin nimittäin on paljon vaikeampi päästä ammattitaitoa lisääviin kuin ennen taantumaa. tämä vielä pääkaupunkiseudulla, jossa työllisyystilanne on suhteessa parempi kuin suurimmassa osassa maata.

[QUOTE="leppis";21902500]Olisi pitänyt olla yhteiskuntatieteiden lisensiaatti (olen maisteri), jne. jne.

Jos Oulun kokoisella paikkakunnalla on tarjolla yhteensä kahdeksan työpaikkaa, voin kuvitella, että se ei ihan kaikille työttömille riitä, vaikka kuinka olisi intoa mennä töihin.
[/QUOTE]
Ihan kaikille työttömille ei tarvitsekaan olla päällikkötason paikka että kelpaa. Tätä paikkaahan sinä tarkoitit:

Avoimet ty

Mä opiskelisin mieluustikin lisää...mutta en ole oikeutettu opintotukiin..eikä se minimituki kolmen lapsen perheessä mihinkään riittäisikään. Nyt teen keikkahommia ja jos energiaa ja aikaa riittää saatan mennä muutamalle kurssille yliopistoon, jatkamaan opintojani.

Eräs kaveri valmistui aikanaan Kuvataideakatemiasta ja on ollut vuosia työttömänä..osaltaan omasta syystään osaltaan siksi, että on joihinkin hakemiinsa paikkoihin ylikoulutettu...:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä;21903274:
juuri tässä on sitä mistä kirjoitin että jokaisella pitäisi olla oikeus perheelämään, asuinpaikan valintaan jne ettei työ sanele kaikkia elämisen reunaehtoja. Kansalaiset sallivat yhteiskunnan muodostua sellaiseksi kun se on. Sallimmeko me työn arvostuksen nousta niin korkeaksi että se ajaa kaiken muun edelle? Silloin kaikki ne jotka eivät muuta työn perässä mihin maapallon kolkaan tahansa ja uhraa työnteon onnistumiselle pehe- ja läheis- suhteitaan ovat niitä "syyllistettäviä" omasta syystään työttömiä.... (en oikeesti ajattele näin tää on vaan kärjistetty kuvaus)
Tätä tarkoitan kun puhun arvojen tärkeys järjestyksestä

Kyllä sallin sen! Jos pullamössökansalainen ei uskalla kokeilla elämää muualla kuin siellä missä on ikänsä ollut, niin siitä kärsiköön sitten. Laadukasta elämää on muuallakin kun vanhoilla kotikulmilla. Rohkea ja yritteliäs pärjää missä vaan ja saa perhe-elämänkin luistamaan. Trust me, kokemusta on! Jos ei uskalla ja haluaa vaan takertua paikoilleen sen vuoksi kun "me nyt vaan halutaan näin ", niin se on voi voi. Aina ei voi saada mitä haluaa. Monikin liikkuu työn perässä ja palaa kotikonnuilleen sitten, kun se on taas töiden puolesta mahdollista. Musta ne, jotka eivät lähde edes yrittämään ja tyytyvät vain työttömän kohtaloonsa eivät ole paljon valtion tukien arvoisia. Miten tämän maan kävisi jos kaikki ajattelisivat tuolla tavoin jurilleen jämähtäen. Pohjois-Karjalan tai Lapin työttömyys olisi jotain 40% ja etelämpänä podettaisiin työvoimapulaa.

Täälä ois paikkoja sairaanhoitajille ja joilleki koneistajille, olikohan opettajilleki, sit pari kolme sellasta paikkaa missä ei ollu niin isot vaatimukset. Elintarviketeollisuuteen (joku vuokratyöntekijäjuttu 3-6kk pätkä), palveluvastaava (siivousta) osapäivätyönä, ja perunanlajitteluhomma hyvin lyhytkestoinen.

En suostu muuttamaan muualle (miehen työ on täälä), enkä kulkemaan kovin kaukana koska sit pitäis laittaa toinen auto. En mä kyllä taida kauheasti työttömyydestä valittaakaan...

Viimeksi muokattu:
Mä tein opiskeluaikana "hanttihommia" ja olin vakuutusyhtiössä korvauskäsittelijänä. Ja kuinka ollakaan, juuri tämä hanttihomma oli avaintekijä siihen, että pääsin asiantuntijatöihin vakuutusyhtiöön heti valmistuttuani.

Eli riittävän alhaalta pitää malttaa ponnistaa, siinä mielessä olen samaa mieltä joidenkin ketjuun kirjoittaneiden kanssa, mutta jos työpaikkoja - hyviä tai huonoja - ei ole ylipäätään tarjolla, jotka vähänkään liippaisivat omaa alaa, niin tyhjästä on paha mennä nyhjäisemään.

en lukenut ketjua, mutta vastaan vaan siis sun OTSIKKOON. ja kyllä, on todellakin aiheellista syyttää ihmistä omasta työttömyydestään jos mikään duuni ei kelpaa.

mulla tälläinen kaveri, ollut 3v työttömänä. paikkoja olisi, sille on jopa ¨TARJOTTU työtä mutta ei kelpaa. nojaa argumenttiinsa että hän on yh ja ei voi mitä tahansa työtä tehdä kun muuten ei jaksa sitten kotona lapsensa kanssa. just just.

en lukenut ketjua, mutta vastaan vaan siis sun OTSIKKOON. ja kyllä, on todellakin aiheellista syyttää ihmistä omasta työttömyydestään jos mikään duuni ei kelpaa.

mulla tälläinen kaveri, ollut 3v työttömänä. paikkoja olisi, sille on jopa ¨TARJOTTU työtä mutta ei kelpaa. nojaa argumenttiinsa että hän on yh ja ei voi mitä tahansa työtä tehdä kun muuten ei jaksa sitten kotona lapsensa kanssa. just just.

Joillekin kelpaa, joillekin ei. Kyllä mä ymmärrän, että yh:n on punnittava aika tarkkaan esim. työaikojen ja -matkojen kesto ja sitä kautta oma jaksaminen. Se kun ei ole ollenkaan vähäpätöinen asia.

[QUOTE="vieras";21902522]Onko sitä pakko juuri sitä oman alan työtä hakea pelkästään. Kyllä sitä on sellaisiakin töitä tarjolla paljon, joihin pääsee ilman sen suurempia vaatimuksia.
Toisaalta aina on ja tulee olemaan työttömiä, mutta paljon on sellaisia, jotka eivät suostu tekemään ns. hanttihommia, vaan kuvittelevat olevansa liian hyviä siihen.[/QUOTE]

mä olen hakenut töitä vaikka mistä. Olen laittanut hakemuksia töihin isoille firmoille kuten SOL:lle, Lassila&tikanojalle, ISS:lle sekä lukemattomiin pikkufirmoihin. Olen hakenut töitä lähipubeista, keskolta, s-ryhmältä, hok-elannolta, kaupungilta jne
Yhteenkään paikkaan en ole päässyt. Ja minä sentään asun pk-seudulla...

työvoimatoimisto kyllä laittaa vähän väliä' vaikka mille kussille joista ei työllistymisen kannalta ole mitään hyötyä. lisäksi olen joutunut edellämainituista firmoista osaan töihin työelämävalmennettavaksi tekemään samoja hommia joihin olen hakenut töihin. töihin ei pääse, ilmaiseksi harjoittelijaksi kyllä... hain aikuisopiskelijaksi useampaan oppilaitokseen sekä työkkärin työvoimakoulutuksiin. en päässyt yhteenkään.

en ole alkoholisti, mielenterveysongelmainen, tyhmä, sivistymätön, epäsosiaalinen tai mitenkään muutenkaan poikkeava. silti useimmat firmat eivät kutsu edes työpaikkahaastatteluun vaikka samoilla firmoilla on jatkuvasti jopa toistakymmentä työpaikkailmoitusta ns paskaduuneihin. Jostain kumman syystä samat ilmoitukset samoista työkohteista löytyvät myös virolaisilta nettisivustoilta pienemmällä tuntiliksalla... ja työpaikat joiden ilmoituksissa edellytetään hyvää suomen kielen taitoa, palkkaavat kuitenkin töihin jonkun puolikielisen maahanmuuttajan :|

Mä tein opiskeluaikana "hanttihommia" ja olin vakuutusyhtiössä korvauskäsittelijänä. Ja kuinka ollakaan, juuri tämä hanttihomma oli avaintekijä siihen, että pääsin asiantuntijatöihin vakuutusyhtiöön heti valmistuttuani.

Eli riittävän alhaalta pitää malttaa ponnistaa, siinä mielessä olen samaa mieltä joidenkin ketjuun kirjoittaneiden kanssa, mutta jos työpaikkoja - hyviä tai huonoja - ei ole ylipäätään tarjolla, jotka vähänkään liippaisivat omaa alaa, niin tyhjästä on paha mennä nyhjäisemään.

Ei se korvauskäsittelijäkään ihan "hanttihomma" ole, liippasi kuitenkin omaa alaasi? Mulle se hanttihomma tarkoittaa jotain mikä ei ollenkaan edes liippaa omaa alaani ja jota ei pysty (edes hyvällä sävellystaidolla) haastattelussa perustelemaan.

Joillekin kelpaa, joillekin ei. Kyllä mä ymmärrän, että yh:n on punnittava aika tarkkaan esim. työaikojen ja -matkojen kesto ja sitä kautta oma jaksaminen. Se kun ei ole ollenkaan vähäpätöinen asia.

ymmärrän ettei voi ottaa vuorotöitä tmv, mutta jos ei niin mikään kelpaa niin on se kumma. tää tätsy olisi saanut ihan kivan homman yhdestä toimistosta jossa työaika oli normi 8-16. ei voinut ottaa koska kuulemma liian tylsää hommaa... sori vaan en ymmärrä.

[QUOTE="vieras";21903716]mä olen hakenut töitä vaikka mistä. Olen laittanut hakemuksia töihin isoille firmoille kuten SOL:lle, Lassila&tikanojalle, ISS:lle sekä lukemattomiin pikkufirmoihin. Olen hakenut töitä lähipubeista, keskolta, s-ryhmältä, hok-elannolta, kaupungilta jne

työvoimatoimisto kyllä laittaa vähän väliä' vaikka mille kussille joista ei työllistymisen kannalta ole mitään hyötyä. lisäksi olen joutunut edellämainituista firmoista osaan töihin työelämävalmennettavaksi tekemään samoja hommia joihin olen hakenut töihin. töihin ei pääse, ilmaiseksi harjoittelijaksi kyllä... hain aikuisopiskelijaksi useampaan oppilaitokseen sekä työkkärin työvoimakoulutuksiin. en päässyt yhteenkään.

en ole alkoholisti, mielenterveysongelmainen, tyhmä, sivistymätön, epäsosiaalinen tai mitenkään muutenkaan poikkeava. silti useimmat firmat eivät kutsu edes työpaikkahaastatteluun vaikka samoilla firmoilla on jatkuvasti jopa toistakymmentä työpaikkailmoitusta ns paskaduuneihin. Jostain kumman syystä samat ilmoitukset samoista työkohteista löytyvät myös virolaisilta nettisivustoilta pienemmällä tuntiliksalla... ja työpaikat joiden ilmoituksissa edellytetään hyvää suomen kielen taitoa, palkkaavat kuitenkin töihin jonkun puolikielisen maahanmuuttajan :|[/QUOTE]

Tuollahan on vaikka kuinka monta avointa työpikkaa. Ei kelpaa vai?

Avoimet ty

[QUOTE="vieras";21903716] Jostain kumman syystä samat ilmoitukset samoista työkohteista löytyvät myös virolaisilta nettisivustoilta pienemmällä tuntiliksalla... ja työpaikat joiden ilmoituksissa edellytetään hyvää suomen kielen taitoa, palkkaavat kuitenkin töihin jonkun puolikielisen maahanmuuttajan :|[/QUOTE]

Mamujen työllistymistä tuetaan rahalla. Siksi ta palkkaa ennemmin mamun kuin suomalaisen.

[QUOTE="vieras";21903793]http://www.mol.fi/paikat/[/QUOTE]

no ei tietenkään. sitähän joutuu nousee aamulla aikaisin ja tehdä jotain joka ei välttämättä niin hirmuisen kivaa olekaan. ja voi itku, sen duunipäivän jälkeen pitää vielä jaksaa olla lastenkin kanssa. ääh, kato ei pysty ei kykene.

[QUOTE="vieras";21903716]mä olen hakenut töitä vaikka mistä. Olen laittanut hakemuksia töihin isoille firmoille kuten SOL:lle, Lassila&tikanojalle, ISS:lle sekä lukemattomiin pikkufirmoihin. Olen hakenut töitä lähipubeista, keskolta, s-ryhmältä, hok-elannolta, kaupungilta jne

en ole alkoholisti, mielenterveysongelmainen, tyhmä, sivistymätön, epäsosiaalinen tai mitenkään muutenkaan poikkeava. silti useimmat firmat eivät kutsu edes työpaikkahaastatteluun vaikka samoilla firmoilla on jatkuvasti jopa toistakymmentä työpaikkailmoitusta ns paskaduuneihin. Jostain kumman syystä samat ilmoitukset samoista työkohteista löytyvät myös virolaisilta nettisivustoilta pienemmällä tuntiliksalla... ja työpaikat joiden ilmoituksissa edellytetään hyvää suomen kielen taitoa, palkkaavat kuitenkin töihin jonkun puolikielisen maahanmuuttajan :|[/QUOTE]

Soitatsä niihin firmoihin tai menetkö käymään? Kannattaa yrittää. Silloin näkevät että tyyppi on valmis tekemään muutakin kuin postittamaan hakemuksensa. Myös hakemusten sisällöllä on merkitystä siihen, kutsuvatko firmat haastatteluun. Paperit kuntoon ja soittelemaan!

Tässä ketjussa puhutaan jonkin verran, että syy omaan työttömyyteen olisi se, ettei ole hakenut aktiivisesti. Kuitenkin on pajon ihmisiä, jotka ovat hakeneet, mutta toiset ovat ottaneet paikat eli ei se hakemisen puutteestakaan usein ole kiinni. Monet seikat vaikuttavat asiaa jo ihan hakijan ulkoisesta hapatuksesta "väärään" ikään. Esim. kun olet täyttänyt sen 50v mahdollisuudet työllistyä pienenevät huomattavasti. Ja jos et ole edustavan näköinen, niin ei kassallekaan ole helppo päästä yms.

Ottamatta toistaiseksi - pitää tehdä töitäkin - kantaa muuhun kuin työn perässä muuttamiseen, niin käsi sydämelle: kuinka moni teistä olisi valmis jättämään lapsensa ja muuttamaan satojen tai kenties tuhansien kilometrien päähän työn vuoksi? Ja ei, vaihtoehtona ei ole nyt se, että ottaisi lapset mukaan.

Yhteistyössä