Uskotko Jumalaan? Minä en, olenko outo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämillään?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmali:
Minä olen uskossa Jumalaan,peruskristillisen kasvatuksen saanut.Kuitenkin uskonratkaisun olen tehnyt tuossa n. 5 vuotta sitten.
Et ole kummallinen vaikket usko,ei kaikki vain usko.Thats it.Mutta mielestäni lapsen kasvattaminen peruskristillisellä pohjalla ei mitenkään ole vaaraksi ellei sitten itse ole täysin ateisti tai muuta uskontoa.

:wave:
ja siis ihan käytännö syy että usein ne lapset sinne rippileirille haluavat,mutta eivät pääse koska ei kuulu kirkkoon. Muuistan kun yksi tyttö meen kaveripiirissä kävi yksin elämänkatsomustieto tunneilla ja ei päässyt ripileirille,vaikka olis halunnut.
Eihän uskontotunneilla edes krsitinuskoa tuputeta vaan ihan kerrotaan eri uskonnoista

Riparille pääsee, vaikka ei kuuluisi kirkkoon, vain konfirmaatio jää saamatta, ellei samalla liity kirkon jäseneksi! Siihen taas alaikäinen tarvitsee vanhempien suostumuksen.

..."Minä uskon Isään Jumalaan, Minä uskon poikaan Jeesukseen, minä uskon Pyhään Henkeen myös ja näiden kolmen yhteyteen. Uskon, että Jeesus on kuolemallaan tehnyt sovinnon, avannut tien ihmisen ja luojan uuteen yhteyteen...."
Se on Lasse Heikkilää

Et ole outo..
Mie uskon jonkinlaiseen jumalaa, mutta en ollenkaan luomiskertomukseen, enkä jeesukseen ja niihin ihme tekoihin.. itse en kuulu mihinkään kirkkoon, ku mua ei ole lapsena kastettu.. rippikoulun kyllä kävin, mutta en sitten konfirmaatiota.. jos joskus lapsia saan, luultavasti ne kastettaisiin, sillä mieheni kuuluu kirkkoon..

En kuulu kirkkoon,enkä mihinkään muuhunkaan uskontokuntaan. Lapsi ei ole kastettu kirkossa, saa ihan itse sitten päättää mihin uskoo vai uskooko mihinkään. Koulussa saa olla uskontotunnilla ja kirkossa käydä muiden mukana.Saapahan jonkin käsityksen siitä kuppikunnasta.
Siskot olivat kiihko jehovantodistajia,mutta totesivat monen vuoden jälkeen että ihmisähän nekin vain on. Eivät kuulu nyt tietääkseni mihinkään lahkoon.
Uskon vakaasti että sitten tuhkani johonkin mereen tai maahan päätyvät,ilman uskonnollisia menojakin. Jonkin asteista intiaani sielua ehkä omaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
minä olen tieteiden kannalla. emme kastaneet lasta kirkkoon sillä perusteella että lapsi saa itse tarpeeksi vanhana (kun ymmärtää asioiden päälle) valita uskontonsa ja elämänkatsomuksensa. minusta on kurjaa että jo valmiiksi päätetään lapsen puolesta siitä mihin uskontoon hänen tulee kuulua.. siksi meillä ei kastettu kirkkoon. ja sitä paitsi tuosta syrjimisestä: se ettei kuulu kirkkoon ei ole enää tänä päivänä mikään ihme. paljon lapsia on koulussa ET:ssä, joten tuskin lapsesi joutuu syrjinnän kohteeksi..

Muistakaa silti kertoa lapselle tästäkin vaihtoehdosta, siis Jumalasta ja uskosta.
Miten hän muuten osaa valita oman uskontonsa ja elämänkatsomuksensa, ellei saa siitä mitään tietoa?

Apn kysymykseen; uskon Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön, uskon meneväni taivaaseen kuoleman jälkeen.
Mutta et sinäkään mikään outo ole, tuo on ihan yleistä nykyaikana, vaikka mielestäni se on sääli niin.

Meillä kyllä kerrotaan lapsille ajallaan KAIKISTA vaihtoehdoista, yhtä lailla kristinuskoin kaikista muodoista kun islamista, buddhalaisuudesta ja pakanuudesta jne. Mitäs olet mieltä, pitäiskö meidän valistaa myös saatanapalvonnasta, kun sehän on kuitenkin vain kristinuskon lieveilmiö?
No mun mielestä saatananpalvonnasta voi kertoa vältettävänä ilmiönä.
Sitähän on olemassa, mutta en suurin surminkaan haluaisi sitä kenellekään suositella. SEHÄN NYT ON NÄHTY, ETTEI SIITÄ SEURAA MITÄÄN HYVÄÄ. Tähän nyt varmasti vastataan sillä, että Jumalaan uskovaisillakin on huonoja kokemuksia, esim. uskontojen uhrit ry... Mutta enemmän uskovaisuudesta on positiivisia kokemuksia. Negatiiviset vain saa helpommin julkisuutta. (hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.)

Mun mielestä uskoi ihminen mihin tahansa, oli se Saatana, Jumala, Salkkarit tai what ever. Niin se SOKEA usko on aina kaikkein vaarallisin. Jos kuvittelee olevansa oman uskonsa kanssa oikeassa ja muut väärässä, niin ollaan jo pahasti väärillä raiteilla.
Ihmisen kannattaisi ensin uskoa itseensä ja miettiä sitten niitä muita vaihtoehtoja.

Kyllä mä uskon että jokin korkeampi voima meitä ohjailee. Mutta onko se sitten Jumala, siihen on vaikea vastata. Mutta jos tuolta pilvenpäältä löytyy joku, niin kovin vihainen vanha herra siellä lymyää, koska antaa niin paljon pahaa tapahtua, ihan viattomillekkin :'( .

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
minä olen tieteiden kannalla. emme kastaneet lasta kirkkoon sillä perusteella että lapsi saa itse tarpeeksi vanhana (kun ymmärtää asioiden päälle) valita uskontonsa ja elämänkatsomuksensa. minusta on kurjaa että jo valmiiksi päätetään lapsen puolesta siitä mihin uskontoon hänen tulee kuulua.. siksi meillä ei kastettu kirkkoon. ja sitä paitsi tuosta syrjimisestä: se ettei kuulu kirkkoon ei ole enää tänä päivänä mikään ihme. paljon lapsia on koulussa ET:ssä, joten tuskin lapsesi joutuu syrjinnän kohteeksi..

Muistakaa silti kertoa lapselle tästäkin vaihtoehdosta, siis Jumalasta ja uskosta.
Miten hän muuten osaa valita oman uskontonsa ja elämänkatsomuksensa, ellei saa siitä mitään tietoa?

Apn kysymykseen; uskon Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön, uskon meneväni taivaaseen kuoleman jälkeen.
Mutta et sinäkään mikään outo ole, tuo on ihan yleistä nykyaikana, vaikka mielestäni se on sääli niin.

Meillä kyllä kerrotaan lapsille ajallaan KAIKISTA vaihtoehdoista, yhtä lailla kristinuskoin kaikista muodoista kun islamista, buddhalaisuudesta ja pakanuudesta jne. Mitäs olet mieltä, pitäiskö meidän valistaa myös saatanapalvonnasta, kun sehän on kuitenkin vain kristinuskon lieveilmiö?
No mun mielestä saatananpalvonnasta voi kertoa vältettävänä ilmiönä.
Sitähän on olemassa, mutta en suurin surminkaan haluaisi sitä kenellekään suositella. SEHÄN NYT ON NÄHTY, ETTEI SIITÄ SEURAA MITÄÄN HYVÄÄ. Tähän nyt varmasti vastataan sillä, että Jumalaan uskovaisillakin on huonoja kokemuksia, esim. uskontojen uhrit ry... Mutta enemmän uskovaisuudesta on positiivisia kokemuksia. Negatiiviset vain saa helpommin julkisuutta. (hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.)

Mun mielestä uskoi ihminen mihin tahansa, oli se Saatana, Jumala, Salkkarit tai what ever. Niin se SOKEA usko on aina kaikkein vaarallisin. Jos kuvittelee olevansa oman uskonsa kanssa oikeassa ja muut väärässä, niin ollaan jo pahasti väärillä raiteilla.
Ihmisen kannattaisi ensin uskoa itseensä ja miettiä sitten niitä muita vaihtoehtoja.

ja mulle väitettiin ettei täällä kukaan mitään viisasta suustaan päästä .
olipas väärässä :attn:

Se sokea usko se onkin pahinta laatuaan, syynä sotiin sun muuhun shittiin. Nämä kiihko uskonnolliset saavat uskostaan niin paljon turvaa ja helpotusta, ei tarvitse elää ns. omaa elämäänsä kun kaikki säännöt sun muut ovat jo valmiina [mutta kukapa näistä tämän myöntäisi]. Usko antaa voimaa yksinäisille, on joku johon turvautua ja pyytää apua jos pelottaa ja ketuttaa.. Voihan sitä uskoa vaikka muumipeikkoon jos se jollekkin vahvuutta antaa elää tässä maailmassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Minä olen uskossa Jumalaan,peruskristillisen kasvatuksen saanut.Kuitenkin uskonratkaisun olen tehnyt tuossa n. 5 vuotta sitten.
Et ole kummallinen vaikket usko,ei kaikki vain usko.Thats it.Mutta mielestäni lapsen kasvattaminen peruskristillisellä pohjalla ei mitenkään ole vaaraksi ellei sitten itse ole täysin ateisti tai muuta uskontoa.

:wave:
ja siis ihan käytännö syy että usein ne lapset sinne rippileirille haluavat,mutta eivät pääse koska ei kuulu kirkkoon. Muuistan kun yksi tyttö meen kaveripiirissä kävi yksin elämänkatsomustieto tunneilla ja ei päässyt ripileirille,vaikka olis halunnut.
Eihän uskontotunneilla edes krsitinuskoa tuputeta vaan ihan kerrotaan eri uskonnoista

Riparille pääsee, vaikka ei kuuluisi kirkkoon, vain konfirmaatio jää saamatta, ellei samalla liity kirkon jäseneksi! Siihen taas alaikäinen tarvitsee vanhempien suostumuksen.
ai. muistan vain kun häntä harmitti kun ei päässyt leirille. Oliskos itten vanhemmat kieltänyt
:/

[

Olenko mä väittänyt, että kaikki muut ovat väärässä? Ja mun usko ei ole sokeaa uskoa, niin monta rukousvastausta olen saanut, että se ei voi olla sattumaa. Sä kysyit mun mielipidettä, mitä pitäisi kertoa saatananpalvonnasta ja mä kerroin oman mielipiteeni. Sä annat ymmärtää, että mun mielipide oli väärä?!
Olen ennenkin huomannut, että ne, jotka eniten kannattavat mielipiteenvapautta ja valinnan vapautta, helpoiten kiivastuvat, elleivät muut ole heidän kanssaan samaa mieltä. Ja heillä on kärkkäimmät mielipiteet asioista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja DakotanEmo:
Se sokea usko se onkin pahinta laatuaan, syynä sotiin sun muuhun shittiin. Nämä kiihko uskonnolliset saavat uskostaan niin paljon turvaa ja helpotusta, ei tarvitse elää ns. omaa elämäänsä kun kaikki säännöt sun muut ovat jo valmiina [mutta kukapa näistä tämän myöntäisi]. Usko antaa voimaa yksinäisille, on joku johon turvautua ja pyytää apua jos pelottaa ja ketuttaa.. Voihan sitä uskoa vaikka muumipeikkoon jos se jollekkin vahvuutta antaa elää tässä maailmassa.

Huomatkaa se, että usko ja uskonto ovat kaksi eri asiaa!
Puhutaan uskonsodista, vaikka oikeasti ne ovat sotia uskonnoista!

Uskohan on ihmisessä sisällä. Uskonto ja uskonnollisuus on ulkoista. Voi olla uskonnollinen ja kuulua johonkin uskontokuntaan ja toimia siten, kuin sen uskonnon "säännöt" edellyttävät, mutta siitä huolimatta sisällä ei välttämättä ole uskoa ko. asiaan. Ns. tapauskovainen.

Meidän perheestä ei kukaan kuulu kirkkoon. Esikoinen menee syksyllä ekalle luokalle ja ei osallistu uskonnonopetukseen, vaan elämänkatsomustietoa opiskelee :)
Minä olen kyllä lapsena uskontotunnit käynyt, rippikoulua en.

Alkuperäinen kirjoittaja TaikaWiitta-77:
Meidän perheestä ei kukaan kuulu kirkkoon. Esikoinen menee syksyllä ekalle luokalle ja ei osallistu uskonnonopetukseen, vaan elämänkatsomustietoa opiskelee :)

Oliko lapsen oma valinta että menee opiskelemaan elämänkatsomustietoa?

Jos ei kuulu kirkkoon menee automaattisesti opiskelemaan elämänkatsomustietoa!!!

Vicy,juu mutta aattelin kun mulle aina sanotaan että tulevaisuudessa kumminkin tuputan lapsille uskoani mutta tuputtamistahan sekin on jos lapsi menee elämänkatsomustietoon..En siis kyseenalaista TaikaWiitan ratkaisua vaan sanoin vaan.

Sain ihan normaalin kasvatuksen, en uskonnollista. Kirkkoon kuuluin kunnes täytin 18v, sitten erosin. Lapsiamme ei ole kastettu. Jos joku muksuistamme hurahtaa uskoon, petyn. Mutta tietty pakkohan se olisi hyväksyä. :( Mummoni on vahvasti uskovainen ja ymmärsi kuitenkin hienosti sen, ettei haluta määrätä lasten uskontoa etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

Jos ei kuulu kirkkoon menee automaattisesti opiskelemaan elämänkatsomustietoa!!!
Vanhempien valinta (tottakai), eikä automaattisesti elämänkatsomustietoon mennä!

Vanhempien valinta (tottakai), eikä automaattisesti elämänkatsomustietoon mennä!

Okei. :)
Älä ny vaan mee ottaan ittees kun kysyin,en pahalla..Kiinnosti vaan tietää.Miksi et halua uskonnollista kasvatusta koulussa?

ei mene.. mie en ole koskaan opiskellut elämänkatsomusta vaan istunut aina uskonnon tunneilla.. kuulin vasta myöhemmin, että on tämmöisiä elämänkatsomus-tuntejakin olemassa.. pidin uskonnon tunneista ja vasta vanhempana olen todennut, että en uskoa Jeesukseen, yms.. ainoastaan, niin kuin edellä sanoin, jonkinlaiseen jumalaan..

Älä ny vaan mee ottaan ittees kun kysyin,en pahalla..Kiinnosti vaan tietää.Miksi et halua uskonnollista kasvatusta koulussa?
No en mä varsinaisesti uskonnonopetusta vastaan ole, mutta ex kun on ateisti (ja lasten huoltaja myös), niin elämänkatsomustieto on meille parempi ratkaisu.

No en mä varsinaisesti uskonnonopetusta vastaan ole, mutta ex kun on ateisti (ja lasten huoltaja myös), niin elämänkatsomustieto on meille parempi ratkaisu.

Oukei. :)