Uskotko Jumalaan? Minä en, olenko outo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämillään?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Jos ei kuulu kirkkoon menee automaattisesti opiskelemaan elämänkatsomustietoa!!!

Ei mene, mä en kuulunut koululaisenakaan kirkkoon, uskontotunneilla olen silti ollut mukana aina. Luokkatovereista yksi oli jehovantodistaja, eikä osallistunut uskonnonopetukseen. Korvaavaa opetusta ei hänelle tarjottu, ei ala- eikä yläasteella!

Alkuperäinen kirjoittaja mimmali:
Vicy,juu mutta aattelin kun mulle aina sanotaan että tulevaisuudessa kumminkin tuputan lapsille uskoani mutta tuputtamistahan sekin on jos lapsi menee elämänkatsomustietoon..En siis kyseenalaista TaikaWiitan ratkaisua vaan sanoin vaan.

Mut onhan sekin sitten tuputtamista tolla periaatteella, et jos kuuluu kirkkoon niin automaattisesti joutuu niille kuoleman tylsille uskonnon tunneille, vai onko mahdollisuus nykyään päästä ekt:n tunneille vaikka kuuluu kirkkoon..

Enkä mä sano, et joka koulus ussan tunnit on huonoja, meillä kun vaan oli.

Alkuperäinen kirjoittaja SuhmuranSandra:
Vicy,juu mutta aattelin kun mulle aina sanotaan että tulevaisuudessa kumminkin tuputan lapsille uskoani mutta tuputtamistahan sekin on jos lapsi menee elämänkatsomustietoon..En siis kyseenalaista TaikaWiitan ratkaisua vaan sanoin vaan.

Mut onhan sekin sitten tuputtamista tolla periaatteella, et jos kuuluu kirkkoon niin automaattisesti joutuu niille kuoleman tylsille uskonnon tunneille, vai onko mahdollisuus nykyään päästä ekt:n tunneille vaikka kuuluu kirkkoon..

No meillä ollaan päätetty että mahdolliset lapset saa päättää meneekö opetukseen vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja SuhmuranSandra:

No meillä ollaan päätetty että mahdolliset lapset saa päättää meneekö opetukseen vai ei.

Juu, niin meilläkin. Mut sillon kun ite olin viel koulussa niin ei kyllä ekt:n tunneille päässy ihan tosta noin vaan. Mut käytäntö on varmaan niiltä ajoilta muuttunu.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
[

Mun mielestä uskoi ihminen mihin tahansa, oli se Saatana, Jumala, Salkkarit tai what ever. Niin se SOKEA usko on aina kaikkein vaarallisin. Jos kuvittelee olevansa oman uskonsa kanssa oikeassa ja muut väärässä, niin ollaan jo pahasti väärillä raiteilla.
Ihmisen kannattaisi ensin uskoa itseensä ja miettiä sitten niitä muita vaihtoehtoja.

Olenko mä väittänyt, että kaikki muut ovat väärässä? Ja mun usko ei ole sokeaa uskoa, niin monta rukousvastausta olen saanut, että se ei voi olla sattumaa. Sä kysyit mun mielipidettä, mitä pitäisi kertoa saatananpalvonnasta ja mä kerroin oman mielipiteeni. Sä annat ymmärtää, että mun mielipide oli väärä?!
Olen ennenkin huomannut, että ne, jotka eniten kannattavat mielipiteenvapautta ja valinnan vapautta, helpoiten kiivastuvat, elleivät muut ole heidän kanssaan samaa mieltä. Ja heillä on kärkkäimmät mielipiteet asioista. :)

Olet oikea oppikirja esimerkki uskovaisten reagoinnista. Missään en kohdistanut sanojani sinulle, vaan keskustelin asioista yleisellä tasolla. Mainitsinko kommentissani missään kohdin sanan sinä? Kommentoin lähinnä tuota kirjoitustasi missä viitasit uskonnon uhreihin. Tuskin niitä uhreja tulisi jos uskonnollisissa piireissä ei olisi myös ihmisiä jotka uskovat sokeasti ja sillä sokeudella ahdistavat muut nurkkaan.
Ja ainut kuka tässä keskustelussa näyttää kiivastuneen ja ottaneen toisten mielipiteet henkilökohtaisena hyökkäysksenä taidat olla sinä.

[

Mun mielestä uskoi ihminen mihin tahansa, oli se Saatana, Jumala, Salkkarit tai what ever. Niin se SOKEA usko on aina kaikkein vaarallisin. Jos kuvittelee olevansa oman uskonsa kanssa oikeassa ja muut väärässä, niin ollaan jo pahasti väärillä raiteilla.
Ihmisen kannattaisi ensin uskoa itseensä ja miettiä sitten niitä muita vaihtoehtoja.

Olenko mä väittänyt, että kaikki muut ovat väärässä? Ja mun usko ei ole sokeaa uskoa, niin monta rukousvastausta olen saanut, että se ei voi olla sattumaa. Sä kysyit mun mielipidettä, mitä pitäisi kertoa saatananpalvonnasta ja mä kerroin oman mielipiteeni. Sä annat ymmärtää, että mun mielipide oli väärä?!
Olen ennenkin huomannut, että ne, jotka eniten kannattavat mielipiteenvapautta ja valinnan vapautta, helpoiten kiivastuvat, elleivät muut ole heidän kanssaan samaa mieltä. Ja heillä on kärkkäimmät mielipiteet asioista. :)

Olet oikea oppikirja esimerkki uskovaisten reagoinnista. Missään en kohdistanut sanojani sinulle, vaan keskustelin asioista yleisellä tasolla. Mainitsinko kommentissani missään kohdin sanan sinä? Kommentoin lähinnä tuota kirjoitustasi missä viitasit uskonnon uhreihin. Tuskin niitä uhreja tulisi jos uskonnollisissa piireissä ei olisi myös ihmisiä jotka uskovat sokeasti ja sillä sokeudella ahdistavat muut nurkkaan.
Ja ainut kuka tässä keskustelussa näyttää kiivastuneen ja ottaneen toisten mielipiteet henkilökohtaisena hyökkäysksenä taidat olla sinä.

SOKEA USKO ?? :whistle:

Ei se oo sokeaa uskoa jos uskoo niinku Raamattu sanoo.
Jeesukseen henk.koht. Vapahtajanaan uskominen ei oo sokeaa.

No mä en oo ihan varma että uskonko Jumalaan.Uskon hyvään ja pahaan ja johonkin korkeampaan voimaan mutta että Jumala?Ei en usko että uskon pelkästään Jumalaan tai Jeesukseen.

Hyvä ja paha voi olla olemassa mutta se on vain minun mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja hepsukka:
[

Näinpä juuri. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Sain ihan normaalin kasvatuksen, en uskonnollista. Kirkkoon kuuluin kunnes täytin 18v, sitten erosin. Lapsiamme ei ole kastettu. Jos joku muksuistamme hurahtaa uskoon, petyn. Mutta tietty pakkohan se olisi hyväksyä. :( Mummoni on vahvasti uskovainen ja ymmärsi kuitenkin hienosti sen, ettei haluta määrätä lasten uskontoa etukäteen.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, jos lapsistasi joku hurahtaa uskoon petyt. Mitäs jos jostain lapsistasi tulee homo tai lesbo? Varmaan suotavaa.......

Alkuperäinen kirjoittaja Hämillään?:
Olen saanut lapsena ihan normaalin luterilaisen kasvatuksen, mutta en kuitenkaan usko jumalaan enkä mihinkään muuhunkaan jumalolentoon.
En todellakaan usko jumalaan enkä muuhunkaan yliluonnolliseen ennen kuin itse näen/koen. Kirkosta erosin 18-vuotiaana, koska en halunnut maksaa kirkollisveroa. Kummiksi tulemista ja omia häitäni varten olen hetkeksi joutunut liittymään kirkkoon, mutta eronnut heti sen jälkeen välttääkseni veronmaksun. :whistle: Lastani ei kastettu, mutta tuskinpa se maata hetkauttaa. Ehtiihän sen kastaa myöhemminkin, jos niikseen tulee... :)

[quote="apassin

Ei ole sokeaa uskoa Jeesukseen, ei ole sokeaa uskoa Nuuskamuikkuseen jne., Mutta jos se usko murskaa alleen kaiken muun, mm ihmisoikeudet ja ajatusten vapauden, se on sokeaa se. Fanaatikot pilaavat maailman.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Sain ihan normaalin kasvatuksen, en uskonnollista. Kirkkoon kuuluin kunnes täytin 18v, sitten erosin. Lapsiamme ei ole kastettu. Jos joku muksuistamme hurahtaa uskoon, petyn. Mutta tietty pakkohan se olisi hyväksyä. :( Mummoni on vahvasti uskovainen ja ymmärsi kuitenkin hienosti sen, ettei haluta määrätä lasten uskontoa etukäteen.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, jos lapsistasi joku hurahtaa uskoon petyt. Mitäs jos jostain lapsistasi tulee homo tai lesbo? Varmaan suotavaa.......

Mieluummin homoseksuaali kuin uskovainen.

[quote="apassin

Ei ole sokeaa uskoa Jeesukseen, ei ole sokeaa uskoa Nuuskamuikkuseen jne., Mutta jos se usko murskaa alleen kaiken muun, mm ihmisoikeudet ja ajatusten vapauden, se on sokeaa se. Fanaatikot pilaavat maailman.

Tähän täysi peesi. Mutta jokainen sisälukutaitoinen ymmärtää kyllä esim. evankeliumeja lukemalla että se usko mitä Jeesus edusti ei millään tavalla murskannut alleen ihmisoikeuksia, ajatusten vapautta yms. Päinvastoin, Jeesushan oli heikkojen, syntisten, vajavaisten auttaja ja parantaja. Hän teki vain hyvää ihmisille.

En usko Jumalaan, jumaliin tai mihinkään muuhunkaan yliluonnolliseen. Ei kuuluta kirkkoon, eikä lasta olla kastettu. En muuten ole ajatellut, että joku voisi syrjiä lastani sen takia ettei häntä ole kastettu. Miksi joku syrjisi sen takia?

Kyllä uskon, se antaa jotain järkeä tähän maailman menoon. Kuulun ev.lut seurakuntaan ja minut on siis kastettu vauvana, mut ymmärrän oikeestaan paremmin tuon vaikkapa jehovan todistajilla olevan käytännön, eli heillä ei ole lapsikastetta vaan sitten omasta tahdosta ottavat kasteen vanhempana. Mut toisaalta mulle toi paljon turvaa lapsena iltarukoukset ja se että äiti kertoi enkelien suojelevan mua, siitä se mun usko varmaan lähti...