Uskovaiset syöttekö sikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En syö sikaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

En syö sikaa

Vieras
Kaikki varmaan tietävät että muslimit eivät syö sikaa koska uskonto kieltää sen.
Jotkut ehkä tietävät myös että raamattu kieltää sen, mietinpä vain, kuinka moni uskovaisista ei syös sikaa koskaan ja muita kiellettyjä eläimiä?

"Älkää syökö mitään, mikä on Herralle iljetys. Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: nauta, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, villivuohi, vuorikauris ja antiloopit sekä ne nelijalkaiset, joilla on kaksijakoiset sorkat ja jotka märehtivät ruokansa. Mutta eläimiä, jotka märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, ette saa syödä. Näitä ovat kameli, jänis ja tamaani, jotka tosin märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia; ne ovat saastaisia. Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin."Raamattu 1992 5. Moos. 14:3-8

Katso myös 3. Moos. 11:1-8.

Meidän ei tarvitse etsiä todisteita siitä, että sianliha on kiellettyä juutalaisille. Jos sinulla on asiasta yhtään epäilystä, kysy ihmisiltä ja he kertovat. Mutta se mihin haluamme kiinnittää huomiosi on eräisiin muihin asioihin, jotka on mainittu pyhässä kirjassasi, tällä kertaa Uudessa Testamentissa, joka kertoo, että Tooran määräykset pätevät yhä, eikä niitä voi muuttaa. Eikö Raamatussa sanotakin Messiaan sanoneen:

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut."Raamattu 1992 Matt. 5:17-18

Tämän tekstin myötä, meidän ei tarvitse etsiä toista määräystä sianlihasta Uudesta Testamentista, mutta lisäämme tähän vielä yhden lainauksen, joka osoittaa, että sika on todellakin epäpuhdas:

"Lähistöllä oli vuoren rinteellä suuri sikalauma laitumella. Pahat henget pyysivät Jeesukselta: "Päästä meidät sikalaumaan, anna meidän mennä sikoihin." Hän antoi niille luvan. Silloin saastaiset henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin.."

Mark 5:11-13

Ehkä väität, että tämä on kumottu, koska Pietari sanoi sitä ja tätä ja Paavali sanoi sitä ja tätä..? Voivatko Paavalin ja Pietarin sanomiset kumota Messiaan sanat laista, että siitä ei häviä yksikään piirto ennen kuin taivas ja maa katoavat?

Tietääkseni se menee niin et noi Raamatun määräykset koskee enemmänkin juutalaisia kuin Kristinuskoisia. Näin ainakin uskonnon opettaja tunnilla puhui.

Nii juu ja en ole uskovainen...noin niiku ylimääräisenä lisäyksenä.

En näe mitään ongelmaa siinä, jos joku ei syö. Mutta mielestäni se ei ole ehdottomasti kielletty. Vetoaisin tässä esim apostolien tekoihin (Luukkaan kirjoittama, niinkuin yksi evankeliumikin)

15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
En näe mitään ongelmaa siinä, jos joku ei syö. Mutta mielestäni se ei ole ehdottomasti kielletty. Vetoaisin tässä esim apostolien tekoihin (Luukkaan kirjoittama, niinkuin yksi evankeliumikin)

15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Joo tuon mäkin muistan.

apt 11.5
5 "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin. Silloin jouduin hurmoksiin ja näin näyn. Taivaasta tuli alas, aivan minun eteeni, ikään kuin suuri purjekangas neljästä kulmastaan kannateltuna. 6 Kun jäin katsomaan sitä, näin siinä kaikenlaisia maan eläimiä, nelijalkaisia, petoja ja matelijoita, sekä taivaan lintuja. 7 Ja minä kuulin äänen, joka sanoi: 'Nouse, Pietari! Teurasta ja syö!' 8 Minä vastasin: 'Ei, ei, Herra! En ole koskaan pannut suuhuni mitään epäpuhdasta tai kiellettyä.' 9 Silloin ääni taas puhui taivaasta: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi.' 10 Tämä tapahtui kolmesti. Sitten kaikki temmattiin takaisin taivaaseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
apt 11.5
5 "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin. Silloin jouduin hurmoksiin ja näin näyn. Taivaasta tuli alas, aivan minun eteeni, ikään kuin suuri purjekangas neljästä kulmastaan kannateltuna. 6 Kun jäin katsomaan sitä, näin siinä kaikenlaisia maan eläimiä, nelijalkaisia, petoja ja matelijoita, sekä taivaan lintuja. 7 Ja minä kuulin äänen, joka sanoi: 'Nouse, Pietari! Teurasta ja syö!' 8 Minä vastasin: 'Ei, ei, Herra! En ole koskaan pannut suuhuni mitään epäpuhdasta tai kiellettyä.' 9 Silloin ääni taas puhui taivaasta: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi.' 10 Tämä tapahtui kolmesti. Sitten kaikki temmattiin takaisin taivaaseen.

Mun raamatussa lukee näin ja siihen minä uskon. Jeesus sovitti vanhan liiton lain.

Alkuperäinen kirjoittaja En syö sikaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
syön syön =)

Okei eli sulle ei ole paljon väliä mitä raamatussa sanotaan... noh eihän se olekkaan pyhä kirja kuten Koraani.

Ai se sitten tekee pyhäksi kun ei syö sikaa mutta "epäuskoisia" saa tappaa.
Koraani onkin sitten mahtava opus :x

Jaa ei vai, just tuli dokkari kun talibanit niittas "vääräuskoisia" itseasiassa se oli teurastamista ja tekivät allahin nimessä vielä...

Islam ei ole rauhan uskonto. Koraani opettaa muslimeja terrorisoimaan ja tappamaan jokaisen, joka ei alistu islamin ja profeetta Muhammedin alaisuuteen

Yhteistyössä