Uusi työkaveri pilaa koko työilmapiirin epäsosiaalisuudellaan, mitä tehdä hänen suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meille (aika pieni startup-firma, n. 40 henkeä) tuli töihin vajaa puoli vuotta sitten töihin uusi tyyppi. Hän tekee työnsä kyllä erittäin hyvin, mutta meitä muita alkaa vaivata hänen epäsosiaalinen käytöksensä. Emme nimittäin tiedä hänestä juuri yhtään mitään, hän kun ei suostu kertomaan itsestään mitään yhtään tarkemmin ja hän ei juuri koskaan puhu meidän kanssa mistään muusta kuin työasioista. Ei osallistu afterworkkeihin, ei lounasta meidän kanssamme, ei mitään, korkeintaan moikkaa meitä muita tullessaan ja lähtiessään töistä. Häneen on yksinkertaisesti mahdotonta tutustua edes vähän pintaa syvemmältä. Me muut taas tykkäämme jutustella ja viettää aikaa toistemme kanssa, ja meidän yhteishenkemme on todella hyvä, mutta tämä uusi tyyppi uhkaa romuttaa kaiken. Hänen kanssaan ei yksinkertaisesti ole nautinnollista työskennellä.

Mitä minun (ja muiden) tulisi oikein tehdä hänen suhteen? Emme oikeasti kestä hänen epäsosiaalisuuttaan, ja esimieskään ei tee asialle mitään vaan antaa hänen vaan olla oma epäsosiaalinen itsensä. Olen itse lähes hermoromahduksen partaalla hänen takiaan, ja mielessäni on käynyt jopa työpaikan vaihtaminen jota en kyllä haluaisi ollenkaan tehdä. Mutta en yksinkertaisesti tiedä, että kykenenkö työskentelemään hänen kanssaan enää kauempaa.

Töissä tehdään töitä. Mikään pakko ei ole tulla sydänystäviksi tai edes uskoutua työkavereille henkilökohtaisista asioista. Eikä varsinkaan viettää vapaa-aikaa. Se, että suurin osa sakista samalla duunipaikalla sattuu olemaan sosiaalisia perhosia jotka tykkäävät hengailla ja bondailla, ei todellakaan velvoita ketään muuta olemaan samanlainen. Ja varmasti ahdistaa sitä toista enemmän jos yhteisöpainetta on.

Onko tämä jotain milleniaalipaskaa? Olisi karseaa olla moisessa paikassa töissä.

Vaikka töissä ei lörpöttele ja jaa elämäänsä, ei se tarkoita, että olisi epäsosiaalinen.
Jotkut haluaa tehdä työnsä hyvin ja välttää turhat ihmissuhdesotkut pitäytymällä vain työasioissa. Monelta ongelmalta välttyy tällä tavalla. Työntekijällä saattaa olla hyvinkin sosiaalinen elämä, eikä hän halua jakaa sitä teidän kanssa. Antakaa työrauha, kohdelkaa asiallisesti ja kunnioittaen hänen yksityisyyttänsä.

Kerran työnsä tekee hyvin, niin - hommahan toimii! Ei ketään voi velvoittaa avautumaan itsestään yhtään sen enempää kuin itse itsestään haluaa. Joku pitää selkeät rajat työelämän ja oman elämänsä välillä ja se hänelle suotakoon ja sallittakoon.

Ja kerran esimiehelle asia ei ole ongelmana ollenkaan, niin miksi sen pitäisi teillekään olla? Höpiskää keskenänne omista asioistanne miten haluatte omalla ajallanne ja miksei töissäkin, jos työt tulevat tehdyiksi myös. Sen sijaan arvostakaa häntä yhtälailla asiansa osaavana työntekijänä vaikka ei tyydytäkään teidän tiedonhalujanne omasta elämästään ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: Echo
Jospa vähäntäisitte jutusteluanne ja toistenne kanssa keskustelua työajalla ja keskittyisitte itse työn tekemiseen kuten hän.

Ehkä sinun on tosiaan parempi vaihtaa sitä työpaikkaa, jos toisen työn hyvin tekeminen vaivaa sinua noin.

Monet tulee työpaikalle todella tekemään niitä töitä ja se sosiaalinen elämä ja kaverit on sitten vapaa-ajalla toisaalla. itse lukeudun juuri näihin ihmisiin.

Yhtä lailla minua ottaa monesti päähän ne työpaikan räpätädit, jotka jauhaa lastensa flunssat ja parisuhteensa kulloisenkin tilan, naapurinsa erot ja sukulaisesten asiat siinä työnteon lomassa.
On oikeasti ihmisiä joita ei kiinnosta toisten asiat ja jotka eivät myöskään halua omiaan kertoilla työpaikalla tai missään.

Työssä pitää tulla toimeen toisten kanssa. Ei tarvitse olla kavereita. Eikä ole pakko puhua yksityisasioista työpaikalla.
Ei tarvitsekaan, mutta työryhmän yhteishenki olisi niin paljon parempi, jos hän edes joskus voisi pitää meidän kanssamme hauskaa afterworkin merkeissä tai puhua muustakin kuin pelkistä työjutuista. Me muut kuitenkin joudumme olemaan hänen kanssaan tekemisissä ihan päivittäin, ja olisi varmasti hänenkin mukavampi työskennellä kanssamme, jos hän sosialisoituisi muun porukan kanssa edes vähäsen.

Ei tarvitsekaan, mutta työryhmän yhteishenki olisi niin paljon parempi, jos hän edes joskus voisi pitää meidän kanssamme hauskaa afterworkin merkeissä tai puhua muustakin kuin pelkistä työjutuista. Me muut kuitenkin joudumme olemaan hänen kanssaan tekemisissä ihan päivittäin, ja olisi varmasti hänenkin mukavampi työskennellä kanssamme, jos hän sosialisoituisi muun porukan kanssa edes vähäsen.
Jos hän ei ole sosiaalinen niiden kanssa joita ei tunne hyvin? Tai on ujo yms.?

Olette töissä tekemässä tulosta firman omistajalle. Ette ole päivähoidossa leikkimässä bestisleikkiä. Nyt siis tosissasi odotat, että firman omistaja potkii pois hyvän työntekijän ja kärsii taloudellista tappiota sinun vuoksesi. Kukas siellä yrityksessä oikein päättää asioista, isäntä vai rengit?

"Joudutte"??? oikeastikko väität tämän henkilön aiheuttavan huonon työilmapiirin?
Eiköhän olisi syytä antaa hänen nauttia työrauhasta ja muut pitäkööt mölyt mahassa. Vai haetko täältä tukea ja kannustusta aloittaa hänen savustamisensa työpaikalta tai kiusaamisvinkkejä?:confused::cautious:

Toivottavasti tämä on vain typerä provo eikä kenelläkään ole noin persläpiä työkavereita kuin tuolla "epäsosiaalisella" tyypillä. Todella ärsyttävää kun kaikkien pitäisi muka olla samasta muotista ja kaiken pitäisi olla niiiiiin ihqua.

Ap, te olette töissä siellä ettekä missään leikkipuistossa. Työilmapiirin pilaa sun kaltaiset idiootit.

Olette töissä tekemässä tulosta firman omistajalle. Ette ole päivähoidossa leikkimässä bestisleikkiä. Nyt siis tosissasi odotat, että firman omistaja potkii pois hyvän työntekijän ja kärsii taloudellista tappiota sinun vuoksesi. Kukas siellä yrityksessä oikein päättää asioista, isäntä vai rengit?
Hänen epäsosiaalisuutensa vaikuttaa koko työilmapiiriin tosi negatiivisesti, ja vaikka hän osaakin työnsä hyvin ei hänen kanssa ole kiva työskennellä. Hän ei mielestämme yksinkertaisesti sovi meidän työporukkaan, vaikka hoitaakin hommansa kunnialla.

Hänen epäsosiaalisuutensa vaikuttaa koko työilmapiiriin tosi negatiivisesti, ja vaikka hän osaakin työnsä hyvin ei hänen kanssa ole kiva työskennellä. Hän ei mielestämme yksinkertaisesti sovi meidän työporukkaan, vaikka hoitaakin hommansa kunnialla.
Tervehtii teitä ja tekee työnsä. Siinä on sosiaalisuutta ihan tarpeeksi. Ei töissä kavereita haeta.
Minä kieltäydyn töissä kaikista tiimitöistä ja muusta kissanristiäisistä. Haluan tehdä omat työni enkä koko porukan töitä kun tiimeissä on aina niitä siipeilijöitä.

Tunnistan hyvin tuollaisen tapauksen. Muutaman kerran sattunut tuollainen työparikseni ja se pasiivisuus & puhumattomuus todella tappaa työtunnelman paikassa kuin paikassa, esim. jos olen yksin töissä, voin kuunnella vaikka radiota tai musiikkia työni lomassa pitäen yllä omaa tunnelmaa, mutta kun toinen tulee paikalle vallitsee täysi, erittäin kiusallinen hiljaisuus ja täysi pasiivisuus. Tämä tappaa myös oman työtehoni.

Mielummin olen itsekin töissä aktiivisten ja energisten ihmisten seurassa kuin tuollaisten pasiivisten "energiasyöppöjen".

Uusimmat

Yhteistyössä