Uusioperheen isot ongelmat. Epätasa-arvoinen kohtelu lapsille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Mitenköhän tämän aloittaisi.

Perheessämme on ongelma. Enkä saa avattua suutani. En uskalla. Eikä syy pelkuruuteen ole pelko väkivallasta.

Minulla on lapsia aiemmasta suhteestani.
Minulla on myös uusi mies ja tämän uuden miehen kanssa yhteisiä lapsia.
Vaakakupissa on siis monta asiaa joita täytyy pohtia ja punnita.

Rakastan kaikkia lapsiani tasapuolisesti.
Ongelma "lyhykäisyydessään" tämä:
Nykyinen mieheni tuntuu kovin julmalta aiemman suhteeni lapsia kohtaan.
Mieheni sanoo lapsille harvoin mitään positiivista ja kivaa.
Meidän arki on sellaista että mies tiuskii, komentaa, huutaa ja raivoaa (minun) lapsilleni.
Yritän aina hyssytellä miestäni (siten etteivät lapset huomaa skismaa meidän vanhempien välillä), ettei niin kovin pienistä asioista rähjäisi.

Itselleni tulee hyvin usein todella paha mieli vanhempien lasten puolesta, koska mies ei puhu tai tee lasten kanssa mitään kivaa.
Lapset kuitenkin joka päivä ottavat isäpuolensa ehdoitta ja iloisina vastaan, kun toinen tulee töistä kotiin. Lapset tervehtivät iloisina ja haluaisivat kertoa isäpuolelleen iloisia tapahtumia päivästä. Mieheni useimmiten keskeyttää lapset vihaisesti ja käskee omiin huoneisiinsa rauhoittumaan. Rauhoittumaan mitä?! Sitä että lapset iloisena haluavat kommunikoida heille rakkaan isäpuolensa kanssa.
Tästä minulle tulee lähestulkoon päivittäin paha olo lasten puolesta. En kuitenkaan halua ruveta tappelemaan tästä asiasta lasten kuullen. Ja sitten kun lapset ovat omalla isällään viikonloppukylässä, niin en oikein osaa ottaa tätä asiaa (ongelmaa) puheeksi mieheni kanssa.
Sivusta seurattuna näyttää vain niin pahalta kun lapsi tekee iloisena ja innoissaan jotain ja heti häntä torutaan. Lapsen ilmeestä näkee aina kuinka hänelle tulee paha mieli. itselläni tekisi mieli lohduttaa lasta, mutta mies (ja ymmärrän itsekin) on sitä mieltä, että minun lohdutukseni veisi pohjan hänen sanoiltaan.

Suhteen alussa meillä oli mieheni kanssa riitoja lasten kasvatuksesta. Hänen mielestään en ole tarpeeksi jyrkkä lapsilleni. Lepsuilen kuulemma liikaa.
Mieheni mielestä lasten kuuluisi leikkiä hiljaa omassa huoneessaan. Itse taasen ajattelen niin, että en tehnyt lapsia sen vuoksi, että he olisivat 90% ajastaan huoneessaan. Tein lapset, koska halusin heidät. Halusin heidät rikastuttamaan elämääni.

Suhteen alussa mies totesikin riidan päätteeksi, että hän ei sitten komenna minun lapsiani ollenkaan. Tämäkään ei mielestäni ole oikea ratkaisu, sillä lasten kuuluu kunnioittaa kaikkia perheen jäseniä.
Ja se, että mies katsoisi läpi sormien ne tuhmuudetkin, on vaan väärin.

Vaikka meillä onkin nyt tällainen iso ongelma, sanon sen, että rakastan kuitenkin miestäni. Rakastan lapsiani myös. Se tässä onkin ongelma. En voi tehdä valintaa mieheni (joka on myös nuorempien isä) ja lasteni välillä.
En voi kuitenkaan katsoa läpi sormieni tätä tilannetta. En halua että vanhemmat lapset ajattelevat aikuisena jotakuinkin näin: "Perhe-elämä oli lapsena ihanaa niin kauan, kunnes äiti otti sen helvetin äijän, joka pilas meidän lapsuuden!"
Kateellisena aina luen juttuja niistä ihanista miehistä, jotka ottavat vanhan suhteen lapset ns. "omakseen". Eli kohtelee kaikkia tasavertaisesti.

Tilanne harmittaa senkin puolesta niin vietävästi, että tämä ongelma (joka on mielestäni aivan liian iso), on meidän parisuhteen melkeinpä ainoita vakavia ongelmia.
Muuten parisuhde toimii lähes moitteettomasti.

Miten tästä eteenpäin? Tiedän etten pysty selittämään tätä asiaa miehelleni asiallisesti. Jo ajatus siitä, että otan tämän puheeksi saa kyyneleet silmiini. Ihan vain sen vuoksi, että tuntuu lasten puolesta pahalta.
Ja sitten kun kyyneleet tulevat, en pysty enää keskustelemaan asiasta.

Jotain on kuitenkin tehtävä. Se on selvää.
Mutta miten?
Onko muilla olleet vastaavia ongelmia?
Jos on, niin onko tilannetta koskaan saatu muutettua koko perheen kannalta parempaan suuntaan? Eli tässä tapauksessa siten, että mies olisi vähän rakastavampi myös niitä "ei-omia" lapsia kohtaan?

Niin ja tosiaan jos ollaan jossain julkisella paikalla koko perheen kesken, niin minua suorastaan hävettää tapa, millä mieheni puhuu lapsille.
Kokoajan tulee pelkkää tiuskimista ja kieltoa kiellon perään. Lasten itsetunnon lyttäämistä ja mollaamista. Arvostelua kaikesta käyttäytymisestä.

Eilen täällä taisikin olla ketju siitä, kuinka vanhemmat tiuskivat kaupassa ollessaan pienille lapsilleen.
Meillä tapahtuu sitä. Ja syyllistyn itse siihen, että katson sivusta.

ja paha lieveilmiö samaan asiaan:
miellistelläkseni miestä, komennan myöskin lapsia aivan turhista asioista. Ja pikkuhiljaa asia on mennyt niin, että olen itsekin useammin kiukkuinen lapsille, koska pelkään osaltani konflikteja miehen kanssa, jotka saattavat tulla, jos en komenna tarpeeksi lapsia, kun mies on paikalla.

Asia on mielestäni tosi vakava, ja vaatisi ehdottamasti muutosta! Jos sinun on vaikea puhua miehellesi, kirjoita kirje. Sait tosi hyvin sanottua tässä kirjoituksessasi asiasi!

Mitäpä jos kopsaisit tuon tekstisi ja antaisit miehesi lukea? Tuosta tekstistäsi paistaa läpi rakkautesi mieheen ja lapsiin ja se suru ja ahdinko mikä sinulla on. Anna hänen lukea tuo niin ei mene sanat solmuun itkun takia.

Valitettavasti olen myös sitä mieltä että jos tilanne ei muutu niin kai sinä turvaat lapsillesi onnellisen lapsuuden? Eli jos miehesi ei muuta käytöstään niin ei taida muuta vaihtoehtoa jäädä kun erota. Kamalaa ajatella että lapseni lytättäisiin toistuvasti ja hän kokisi aiheettomia rangaistuksia (omaan huoneeseen meno) koko lapsuuden. Miten luulet käyvän kun lapsesi on murkkuikäinen? Hän tulee haistattamaan pitkät miehellesi ja sylkee kaiken pahan kokemansa sinun niskaan. Kuinka kestät itse sen taakan jonka olisit aiheuttanut "pilaamalla" lapsiesi lapsuuden? Vaikea tilanne mutta sinulla on vastuu puuttua tilanteeseen lastesi tähden.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Kurjalta kuullostaa.. Ja tutulta, vaan sillä erotuksella että tuo "tiuskija" on lasten biologinen isä! Ehkä ero tulee lasten takia. Muuten meillä menee hyvin, mutta lapset on se kompastuskivi.

Pyydä neuvolasta lähete perheneuvolaan. Tuosta ongelmasta on puhuttava.

Ja sinun on lastesi äitinä puolustettava lapsiasi. Kyllähän sen tiedät. He ovat lapsia ja sinä heidän äitinsä. Eivät he ansaitse tuollaista kohtelua.

Onpa surullista luettavaa :(. Käyttäytyikö mies huonosti lapsiasi kohtaan jo ennenkuin hankitte yhteisiä? Jälkiviisastelu ei tietenkään auta, te olette nyt siinä tilanteessa missä olette, mutta olisi kuitenkin ihan hyvä ehkä tietää onko mies aina ollut samanlainen, vai onko kyseessä joku omituinen omien suosimisreaktio, joka olisi voinut syttyä vaikka mustasukkaisuudesta tai jotakin...

Minusta kyllä tuntuu, että minä en tuollaisen miehen kanssa jatkaisi. Koittaisin ainakin puhua asiasta ja jos ei mene perille niin mikä siinä sitten. En haluaisi, että lapsiani haukutaan, moititaan ja lytätään jatkuvasti. Kotona heitä pitäisi rakastaa. Ja kyllä minäkin olen äkkipikainen ja tiuskin, mutta osaan myös pyytää anteeksi, enkä sentään ärhentele joka asiasta. Minusta tuntuu oudolta, että et saa lapsia lohduttaa edes jos mies on ihan tyhjästä reuhannut. Ei sinun kuulukaan olla miehesi takana silloin kun hän ärisee turhasta. Itse ottaisin asenteen, että "ei isi/xx tarkoittanut noin pahasti blabla". Jos ukko siitä vetää kilarit niin onko tuo hyvää seuraa lapsille?

Omiaanko kohtelee sitten ihanteellisesti? Vai onko sielläkin jotain vikaa? Vaikea on nähdä teille onnellista tulevaisuutta, jos ette pääse sopuun kasvatuksesta.

Me jouduttiin sietämään tollaista kohtelua entiseltä isäpuolelta. Aina kun äidin silmä vältti, isäpuoli hakkasi ja potki. Itsetunto meni ja meistä tuli agressiivisia. Mulle puhkesi syömishäiriö ja masennus. Lopulta äidin oli pakko erota kun mä oireilin niin voimakkaasti.

Meidän isäpuoli kohteli meitä aluksi hyvin, mutta tilanne muuttui kun sai omia lapsia. Monta vuotta syytin itseäni kaikesta. Nyt vuosien terapian jälkeen alan toipua.

Huh huh.. :(
Mä en voisi IKINÄ altistaa tietentahtoen lastani tuollaiselle.
Lapsi on AINA ykkönen, aikuisten rakkausjutut tulee vasta sen jälkeen.
Ja tossa sun tilanteessa se mies tulee ykkösenä, konkreettisesti,
vaikka oikeasti et niin haluaisikaan.

En ymmärrä, miten saatat katsella tuollaista? Miten kestät sen pahan olon?
Oikeesti, sun täytyy tehdä sun lastesi vuoksi tuolle asialle jotain, pian!

Käyttäytyikö mies huonosti lapsiasi kohtaan jo ennenkuin hankitte yhteisiä? Jälkiviisastelu ei tietenkään auta, te olette nyt siinä tilanteessa missä olette, mutta olisi kuitenkin ihan hyvä ehkä tietää onko mies aina ollut samanlainen, vai onko kyseessä joku omituinen omien suosimisreaktio, joka olisi voinut syttyä vaikka mustasukkaisuudesta tai jotakin...

Mies oli jo ennen omia lapsiaan samantapainen. Ei niin voimakkaasti kuin nykyään, mutta samoja piirteitä oli havaittavissa. Tilanne ei kuitenkaan ollut alkuun näin paha.

Minusta tuntuu oudolta, että et saa lapsia lohduttaa edes jos mies on ihan tyhjästä reuhannut. Ei sinun kuulukaan olla miehesi takana silloin kun hän ärisee turhasta. Itse ottaisin asenteen, että "ei isi/xx tarkoittanut noin pahasti blabla". Jos ukko siitä vetää kilarit niin onko tuo hyvää seuraa lapsille?

Omiaanko kohtelee sitten ihanteellisesti? Vai onko sielläkin jotain vikaa? Vaikea on nähdä teille onnellista tulevaisuutta, jos ette pääse sopuun kasvatuksesta.

Olen sanonut kyllä lapsille, että ei *sakari* tarkoittanut pahaa. Mutta tiedä sitten kuinka lapset sen siinä tilanteessa ottavat.
Isommat lapset kun ovat useimmiten sillain, että kun heitä komennetaan (pääosin mies), niin lapset katsovat ns. "tyhjyyteen" komentajan ohitse. Eli tavallaan yrittävät sulkea pahan tilanteen pois. Tästä ei mies tykkää myöskään. Saattaa komentaminen pahentua: " KUUNTELETKO SÄ MUA? HÄ?" :(

Kaikki lapset ovat niin pieniä (Vanhin 5v.) että omansa eivät ole vielä niin isoja että kiristäisivät hermoja. Tulevaisuus näyttää miten omiaan rupeaa kohtelemaan.
(Ja yksityisyyden kannalta olen muuttanut hieman selkeitä tietoja joista joku voisi tunnistaa perheemme.)

Äidin tehtävä on pitää kaikkien lastensa puolia. Myös puolisoaan vastaan, jos hän on epäreilu. Siskoni erosi miehestään juuri noiden uusioperheongelmien vuoksi. Nykyinen ex-mies on edelleen sitä mieltä, että vaimon entisestä liitosta olleet lapset ovat syypäät koko eroon. Nyt nuorimmainen tytär on hoitolaitoksessa mielenterveysongelmien vuoksi (ei käy koulua, ryyppää, on holtiton). Sisko sanoi, että hänkin yritti liian pitkään pitää liittoa kasassa. Lapset ex-liitosta vaan joutuivat sijaiskärsijöiksi, muuten aviosuhde nimittäin toimi ihan hyvin.

Huh huh.. :(
Mä en voisi IKINÄ altistaa tietentahtoen lastani tuollaiselle.
Lapsi on AINA ykkönen, aikuisten rakkausjutut tulee vasta sen jälkeen.
Ja tossa sun tilanteessa se mies tulee ykkösenä, konkreettisesti,
vaikka oikeasti et niin haluaisikaan.

En ymmärrä, miten saatat katsella tuollaista? Miten kestät sen pahan olon?
Oikeesti, sun täytyy tehdä sun lastesi vuoksi tuolle asialle jotain, pian!

Tiedän että täytyy. Olen tarpeeksi kauan asiaa jo katsellut.
Enkä kestäkään tätä pahaa oloa. Siksi aloitin tämän vyyhdin purkamisen kirjoittamalla ensin tänne. Jos en muuta keksi, näytän tämän ketjun lopulta miehelleni.
Pakkaan kaikki lapset autoon ja linkitän ketjun miehelle. Saa rauhassa keskittyä lukemaansa ja miettiä asiaa.
Ja kun saavun kotiin, voimme keskustella asiasta kun lapset ovat menneet nukkumaan.
Vaikka mies räyhää lapsille, kyllä hän sen ymmärtää, ettei voida lasten edessä kehitellä vuosisadan perheriitaa. Tiedän että mies pystyisi keskustelemaan asiasta, kunhan vain minä saan ensin avattua suuni.

Antamalla miehesi käyttäytyä noin lapsiasi kohtaan olet jo tehnyt valinnan: valitsit miehesi. Koeta nyt hyvä ihminen koota ittes ja heitä mokoma ukko ulos ja äkkiä. Itse en anna ikinä anteeksi omille vanhemmilleni heidän valintojaan. Annatko sinä anteeksi itsellesi lastesi mielenterveysongelmat?

Herranjestas nainen millaiseen tilanteeseen sinä lapsesi annat! ja vielä pienet, alle kouluikäiset! :O Luuletkos ettei isompia ongelmia ole kohta tulossa kun kasvavat? Alkavat kuule oireilla ja pahasti. Nyt joko ero suoraan tai avaat sen turpasi.

Minä ja sisarukseni kärsittiin lapsena, kun äidillä oli uusi mies. Äiti teki kaiken mitä mies käski ja piti ennemmin tämän puolia koska ei uskaltanut sanoa vastaan. Onneksi minä asuin isäni kanssa ja kävin äidin luona vain joka toinen viikonloppu ja kesälomilla...tuntui että sekin oli liikaa.

Siksi olenkin päättänyt, että mikäli itse joskus eroaisin miehestäni, en ottaisi uutta tilalle määräilemään lasten ja mun elämää...sellasia uusperheet just on...vaikeita.

Aika nopeeta tahtia on pykättyä uusia vauvoja maailman, kun ei ole ehtinyt edes tutustumaan uuteen mieheensä kunnolla. HUH! Olisikohan nyt kuitenkin niin että sinun olisi parempi antaa ne 2 vanhempaa isälleen/isilleen, ettei he joutuisi enää tuollaista kokemaan. Sinä voisit tavata heitä sitten exän/exien kotona, kun se uus mies on niin IHQ!

Tiedän että täytyy. Olen tarpeeksi kauan asiaa jo katsellut.
Enkä kestäkään tätä pahaa oloa. Siksi aloitin tämän vyyhdin purkamisen kirjoittamalla ensin tänne. Jos en muuta keksi, näytän tämän ketjun lopulta miehelleni.
Pakkaan kaikki lapset autoon ja linkitän ketjun miehelle. Saa rauhassa keskittyä lukemaansa ja miettiä asiaa.
Ja kun saavun kotiin, voimme keskustella asiasta kun lapset ovat menneet nukkumaan.
Vaikka mies räyhää lapsille, kyllä hän sen ymmärtää, ettei voida lasten edessä kehitellä vuosisadan perheriitaa. Tiedän että mies pystyisi keskustelemaan asiasta, kunhan vain minä saan ensin avattua suuni.

Sinun miehesi ei voi sietää lapsiasi. Se tunne ei muutu miksikään, vaikka kuinka puhuisit miehelle. Hän voi yrittää hillitä käytöstään sinun läsnäollessasi, mutta kun et ole läsnä, voi tilanne purkautua vaarallisella tavalla. Lähde nyt ihmeessä lasten kanssa pois sieltä, ennen kuin lapsesi traumatisoituvat.

Olet kyllä aika vauhdilla noita lapsia tehnyt. Miksi olet laittanut lapsesi tuohon tilanteeseen? Miksi et tutustunut kunnolla mieheen ja hänen asenteeseen sinun lapsiasi kohtaan?

[QUOTE="torsti";24501726]Aika nopeeta tahtia on pykättyä uusia vauvoja maailman, kun ei ole ehtinyt edes tutustumaan uuteen mieheensä kunnolla. HUH! Olisikohan nyt kuitenkin niin että sinun olisi parempi antaa ne 2 vanhempaa isälleen/isilleen, ettei he joutuisi enää tuollaista kokemaan. Sinä voisit tavata heitä sitten exän/exien kotona, kun se uus mies on niin IHQ![/QUOTE]

kirjoituksista päätellen siellä on vähintään 4 lasta, ja vanhin 5v joten ei kyllä kovin fiksulta tuo ap-nössö vaikuta

Kun ihminen saa omia lapsia, hänestä tulee 99% peto muiden lapsille.

En ikinä tekisi lapsia kuin yhden miehen kanssa, miehellekään en sallisi että tekisi lapsia muiden kuin minun kanssa. Jos tekisi, lopettaisi kanssakäynnin omiinsa.

Pahinta lapsille tuossa tilanteessa on se, että kukaan ei puolusta heitä. ei edes oma vanhempi.

et ole ilmeisesti itse saanut lapsena rakkautta, tai yrität todistella maailmalle, että et epäonnistu kahta kertaa.

Aivan sama! Rankkaa tulee olemaan jos noin monta pientä lasta, mutta itse lähtisin heti. Paitsi jos lasten biologine isä on kunnollinen, ei ole ottanut uutta akkaa, ja rakastaalapsiaan. Siinä tapauksessa voisin antaa lapset isälleen.

Mutta en voisi rakastaa tuollaista tyrannia. Kuitenkaan.

Jätä tämä teksisi tietokoneelle auki, jospa mies lukisi "vahingossa"
tai kirjoita kirje jätät sen pöydälle ja lähde itse lasten kans siksi aikaa esm puistoon niin on miehellä aikaa tutkia kirjoitustasi

Yhteistyössä