Täällä monet ovat kertoneet miten yhä vihaavat äitiään, kun joutuivat saman tapaisen lapsuuden kokemaan kuin AP:n omat lapset. En yhtään väheksy heidän tarinoitaan, koska en tunne niiden taustoja. Tässä oma, noista edellisistä poikkeava lapsuuskertomus:
Olin 9-vuotias, kun yh äitini kävi seurustelemaan uuden miehen kanssa. Heti alusta asti olin hyvin iloinen äitini puolesta. Hän oli ollut jo 5 vuotta yksinään eron jälkeen. Tuosta miehestä huomasi kuitenkin jo heti alusta asti, ettei hän joko pitänyt minusta tai sitten lapsista yleisesti. Omia lapsia hänellä ei ollut. Tapaamisemme siis olivat minun ja tämän miehen väliltä hyvin nihkeitä aina. Ei mitään riitoja, mutta sellaista jäätävää hiljaisuutta ja kylmyyttä. Samanlaista mielenkiinnottomuutta minun asioitani kohtaan, kuten AP:n miehelläkin AP:n lapsia kohtaan.
Puoli vuotta he seurustelivat kunnes menivät kihloihin ja muuttivat yhteen. Mainitsin äidilleni tuolloin, että miten voin asua saman katon alla miehen kanssa, joka ei välitä minusta yhtään. Äitini vastaus oli, ettei X minulle mitään pahaakaan tee, joten saan luvan kestää, lisäksi X on hyvä mies hänelle. Pian yhteenmuutettuaan he menivät naimisiin. Alkoi olla varsin selvää, että mies jäi jäädäkseen.
Täytettyäni 10 vuotta, hyväksyin vihdoin henkisestikkin äitini ja tämän isäpuoleni liiton. Ikinä en fyysisesti (sanallisesti) vastustanut tätä miestä. En yksinkertaisesti kehdannut, koska hän oli minulle pitkään kuin kuka tahansa vieras, eikä vieraita kohtaan käyttäydytä huonosti. Tuolloin 10-vuotiaana sisäistin viimein ajatuksen, että ei-biologisten lasten rakastaminen on hyvin epätodennäköistä. Hyväksyin siis isäpuoleni käytöksen. Olin onnellinen niistä pienistä huomionosoituksen murusista, joita hän minulle harvoin heitteli. Oli sekin parempi kuin ei mitään. En saanut mitään mielenterveysongelmia, enkä ole katkera äidilleni. Kuinka moni oikeasti odottaa uuden miehen tai naisen rakastavan itselleen ei-biologisia lapsia ehdoitta samalla tapaa kuin omia mahdollisia lapsiaan.
Kuten sanottu: Moisesta käytöksestä voi tulla mielenterveysongelmia ja katkeruutta lapselle, mutta ei välttämättä. Kaikki riippuu lasten omista odotuksista. Jos he odottavat uuden isäpuolen tai -äidin rakastavan heitä kuin omiaan, voi ongelmia olla tiedossa. Varmasti minäkin olisin musertunut moisten odotusten kanssa. Täytyy vielä sanoa, että itse pelkäsin isäpuolen ja äitini mahdollista eroa. Halusin edes jonkun miehen elämääni, kun biologista isääni ei kiinnostanut. Haluaisivatko AP:n lapset äitinsä eroavan tuosta miehestä?