Uusperhe ja perinnönjako

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äitipuoli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äitipuoli"

Vieras
Onko muissa uusperheissä mietitty perintökuvioita?

Miehellä on entisestä liitostaan yksi lapsi joka asuu kanssamme, ja lisäksi meillä on yksi yhteinen lapsi. Minulle on kertynyt ihan kohtalaisesti omaisuutta ja kun sitten joskus aika jättää niin vain oma lapsi perii kaiken. Mietin pitäisikö tehdä erillinen testamentti että myös miehen lapsi saisi osuuden. vai onko se epäreilua omaa lasta kohtaan jos sisarus perii kaksi äitiä ja hän vain yhden.

Olemme miettineet. Meillä on yksi ei-biologisesti yhteinen lapsi joka on biologisesti vain minun. Koska halusimme taata hänelle samat oikeudet mm. perinnön suhteen, kävimme läpi perheen sisäisen adoption jonka kautta hän on samalla viivalla perheemme muiden lasten kanssa.

Kyllä se pitää testamentti tehdä jos haluat tälle lapselle jotain jättää. Meillä on mieheni testamentilla määrännyt osuutensa kesämökistämme tyttärelleni. Muutoin miehen omaisuus menee hänen omille lapsillensa.

Meillä niin, että minä perin äitini osan ja isäpuoleni lapset perivät hänet. Ei yhteisiä lapsia.

Asiasta on siis vanhempani ovat asiasta keskustelleet ja todenneet sen menevän näin. Äidin osuuteenhan ajastaan tulee sitten vielä isovanhemmilta jäävä osuus ja äiti haluaa, että se olen minä (tai lapseni) jotka nämä perivät koska hän ne on "hankkinut" isäpuoleni on jo ollut kauan sairaseläkkeelle ja äiti siis maksanut suurimman osan vaikka talo alkujaan olikin isäpuolen.

Mutta eipähän sitä tiedä mitä sitten joskus on olemassa, tämä on tilanne nyt.

Miksi antaisit lapsesi omaisuutta vieraalle lapselle? Eikö miehesi peri sinua ollenkaan, testamentti/avioehto?

Lapsi ei ole vieras vaan oma lapsipuoleni ja olisi mukava voida auttaa lapsia elämän polulla. Jonkinlainen ennakkoperintö molemmille lapsille on harkinnassa helpotukseksi ensiasunnon ostoon joskus tulevaisuudessa. Mies ei rahoja tarvitse vaan sama siirtää suoraan lapselle tai lapsille..

Yhteistyössä