H
"huoh"
Vieras
Ap päivittää.. Tein mielestäni erittäin reilun ehdotuksen ja ehdotin yhteisen taloustilin avaamista, johon laittaisimme rahoja tulojen suhteessa. Lisäksi maksaisin oman lapseni vaate- ja muut hankinnat omista rahoistani. Paras kompromissi johon mies pystyy on se, että tuolle tilille rahaa sijoitetaan 50/50 ja sitten kun olen äitiyslomalla, hieman kompensoidaan minun hyväkseni, ehkä jopa 40/60. Minun mielestäni tällä hetkellä reilu jako olisi jotain luokkaa 30/70 eli näkemyksiämme tuskin saadaan kohtaamaan mitenkään.Ei tässä ole mitään järkeä.
Siis voi vittu sanon minä. Siis miestäsi! (anteeksi)
Silloin kun sinä olet äitiyslomalla, on miehesi syytä huomioida, että HÄN ON SIITTÄNYT LAPSEN, jonka vuoksi SINÄ "JOUDUT" olemaan äitiyslomalla. Ja koska MIEHESI ON SIITTÄNYT LAPSEN JONKA VUOKSI SINUN TULOTASOSI LASKEE, niin silloin viimeistään, siis äityslomalla ja hoitovapaalla rahat ovat yhteisiä. Jos sinä saat äitiyslomalla 1000 euroa netto ja miehesi puolestaan 3000 euroa, niin silloin tasan tarkkaan rahat jaetaan tasan, KOSKA EIHÄN SE ÄITIYSLOMALLA OLE MITENKÄÄN SUN VIKA, ETTÄ SUN TULOTASO LASKEE. Äitiysloman aikana vähintäänkin avaatte yhteisen tilin, jonne laitetaan rahaa siten, että molemmille jää saman verran käyttörahaa kuukaudessa omiin menoihin esim. 500 e (esim. vaatteet, hygienia, harrasteet jne). Ja loput menee yht tilille, sulta tässä tapauksessa esim. 500 euroa ja mieheltä esim. 2500 euroa.
Ja jos mies ei järjestelyyn suostu, ilmoitat yksimieliseti, että aiot puolessa välissä äitiyslomaa palata töihin ja mies saa olla loput 4-5 kk vanhempainvapaalla (ja elää sillä rahalla ja silti osallustua samalla tapaa perheen elätykseen kuin sinäkin olet tähän saakka osallistunut).
Ja joo, ehtottomasti yhteinen tili, jonne molemmat laittaa esimerkiksi 70% tuloistaan. Tällainen käytäntö on aika monessa tietämässäni perheessä.
Totta on kyllä sekin, että miehesi ei tarvi osallistua millään lailla lapsesi elättämiseen, ei edes päivähoidon maksamiseen. Niiden lelujen kans vois tehdä kompromissiin sen jälkeen, kun yhteinen on syntynyt ja perustella, että tämä ostetaan siksi, että myös "pikku Jussi" voi tätä sitten muutaman vuoden päästä käyttää.