V***** mä en jaksa täsä adhd arkea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liippo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liippo

Vieras
2lk oleva adhd lapsi, tähän mennessä kouluaamun lähdöistä on sujunut mallikkkaasta kourallinen, siis eka ja toka luokan aikana.

joka aamu on hirvee show.. kun tuo luulee että hän määrää, mä en ymmärrä miten se viitsii ja jaksaa "taistella" sitä vastaan että aikuinen määrää tietyt asiat. vuodesta toiseen aamulähdöt on kamalia. nytkin varmaan joudun kantaa lapsen taksiin!

aamuhölmöilystä meni puhelin takavarikkoon täski päivää,nyt lapsi yrittää kiristää että ei lähe kouluun jos ei saa puhelinta. no luulis sen tietävän että mun kanssa ei tolanne onnistu!

miksi tuo ei millään usko että aikuinen määrää esimerkiksi sen että aamulla lähetään kouluun. nyt se uhkaa lyödä mua ja löikin! kun käskin pukee

miksihän tää aloitus tuli kaksi kertaa.

Lapsella on lääkitys, ei se ei ole ihan kohdallaan,mutta isommaksi ei voi nostaa koska aiheuttaa hoitavantahon ja minun mielestä liikaa fyysisiä haittavaikutuksia,joten vaikka tarve olisi,niin isompaa annosta ei voi käyttää(silloin olikin rauhallisempaa,mutta ei ne lähdöt silti sujuneet,tosin ei käynyt lyömään niinku tänä aamuna).

Koko ajanhan se saa ohajusta joka puolella,sekä kotona että koulussa ja kaikki sukulaisetkin osaa ohjata. lisäksi nyt on alkanu toimintaterapia(toistamiseen aiemmin siitä ei ollut mitään hyötyä).. ei tuolle tunnu vaan jääävn mitään päähän. vaikka tolla kohkaamsiella en kyllä asiaa ihmettele.

sitäpaitsi kun hän ei halua mennä kouluun,kun siellä on tylsää ja tylsiä tehtäviä.. eli tuon oireiston lisäksi lapsella on myös se ajatus että ei halua sinne mennä.

Henk.koht avustaja on koulussa ja eriytetyt oppitunnit ja ennakointi,selkeä struktuuri yms.

Vika ei siis ole ympäristössä.. se tukee kaikinmahdollisin tavoin itsenäistä selviytymistä ja oppimista (paitsi liian alhainen lääkeannos,jolle ei voi mitään), mutta se opin siirtyminen hänen automaattiseksi toiminnaksi :O enpä tiedä milloinka ollaan siinä pisteessä. Tuntu uettä tää on ikuisesti tälläistä,kannan hänet varmaan vielä 9lk kouluun :headwall:

mutt amä myöhästyn kohta omista töistä,joten hyvää päivänjatkoa kaikille. omat v******* alkaa pikku hiljaa laantuu,huomen aamulla sitten taas :D

miksihän tää aloitus tuli kaksi kertaa.

Lapsella on lääkitys, ei se ei ole ihan kohdallaan,mutta isommaksi ei voi nostaa koska aiheuttaa hoitavantahon ja minun mielestä liikaa fyysisiä haittavaikutuksia,joten vaikka tarve olisi,niin isompaa annosta ei voi käyttää(silloin olikin rauhallisempaa,mutta ei ne lähdöt silti sujuneet,tosin ei käynyt lyömään niinku tänä aamuna).

Koko ajanhan se saa ohajusta joka puolella,sekä kotona että koulussa ja kaikki sukulaisetkin osaa ohjata. lisäksi nyt on alkanu toimintaterapia(toistamiseen aiemmin siitä ei ollut mitään hyötyä).. ei tuolle tunnu vaan jääävn mitään päähän. vaikka tolla kohkaamsiella en kyllä asiaa ihmettele.

sitäpaitsi kun hän ei halua mennä kouluun,kun siellä on tylsää ja tylsiä tehtäviä.. eli tuon oireiston lisäksi lapsella on myös se ajatus että ei halua sinne mennä.

Henk.koht avustaja on koulussa ja eriytetyt oppitunnit ja ennakointi,selkeä struktuuri yms.

Vika ei siis ole ympäristössä.. se tukee kaikinmahdollisin tavoin itsenäistä selviytymistä ja oppimista (paitsi liian alhainen lääkeannos,jolle ei voi mitään), mutta se opin siirtyminen hänen automaattiseksi toiminnaksi :O enpä tiedä milloinka ollaan siinä pisteessä. Tuntu uettä tää on ikuisesti tälläistä,kannan hänet varmaan vielä 9lk kouluun :headwall:

mutt amä myöhästyn kohta omista töistä,joten hyvää päivänjatkoa kaikille. omat v******* alkaa pikku hiljaa laantuu,huomen aamulla sitten taas :D

Koulutehtäviä voi pyytää opelta vaikeampia? Onko lapsen äo testattu?

Pystyisitkö sä saamaan välillä jonkun muun lähettämään lapsen kouluun? Mä kävin siskon lapsen viemässä kouluun aina yhtenä päivänä viikossa. Ihan sama meininki ku sulla, varmaan pahempi, neurologisissa tutkimuksissa on ihan aivorakenteessa poikkeamia ja ADHD:n lapsella kykeni diagnosoimaan jo tosi pienenä naurismaan aidan seiväskin. Lisäksi kourallinen muita neurohäiriöitä. Sisko ja miehensä saivat kyllä apua, mutta just tuo kouluun lähettäminen oli tosi raskasta, ja sit tehtiin järjestely et lapsen isä vei ma ja ti, äiti ke ja to ja minä perjantaisin.

Koulutehtäviä voi pyytää opelta vaikeampia? Onko lapsen äo testattu?

Mutta sitten ei pitkäjänteisyyttä välttämättä löydy sit niiden tekemiseen... ei tuo nyt niistä koulutehtävistä johdu, eikä noin pieneltä pysty äo:ä testaamaan.

Adhd on ihan oma lukunsa, olkaa ymmärtämättä vaan ihan rauhassa, kun ei asiantuntijatkaan aina ymmärrä! Mieluummin henkilökohtainen kädestä pitäen -ohjaus, kuin lääkitys, mutta 24/7-ohjaajalta menee taatusti hermot, ja usein!

[QUOTE="vieras";28400050]Mutta sitten ei pitkäjänteisyyttä välttämättä löydy sit niiden tekemiseen... ei tuo nyt niistä koulutehtävistä johdu, eikä noin pieneltä pysty äo:ä testaamaan.

Adhd on ihan oma lukunsa, olkaa ymmärtämättä vaan ihan rauhassa, kun ei asiantuntijatkaan aina ymmärrä! Mieluummin henkilökohtainen kädestä pitäen -ohjaus, kuin lääkitys, mutta 24/7-ohjaajalta menee taatusti hermot, ja usein![/QUOTE]

Olin 6-vuotias, kun älykkyysosamääräni testattiin ensi kerran? Minulla itselläni sekä miehelläni ja yhdellä perheen lapsista on tarkkaavaisuushäiriö, joten tiedän kyllä mistä puhun.

Hyperkineettinen häiirö löytyy täältä ja samanlaista jankuttamista elämä on, valitettavasti. :( Päätä hakataan seinään samoista jutuista joka helvetin päivä moneen kertaan, aikuista vastustetaan viimeiseen saakka eikä mikään rutiini mene päähän ja pysy siellä.

Meillä myös useat aamut ovat niiiiin raastavia, 6-vuotias adhd poika kysessää, jolla vielä (pahenevia?) aistiyliherkkyyksiä. Tämä aiheuttaa aamuisin sen että kengät ovat liian kireät, löysät tai muuten huonosti, haalari on huonost,i hattu on huonosti jne. Ja sitten tulee raivo kun mitään ei saa asettumaan.
Jumalauta että väliilä on vaikea pysyä aikuisena. Enkä aina pystykään, olen aivan loppu näihin aamuihin.

Pojalla alkoi lääkekokeilu pari kuukautta sitten, ja nyt kuukauden sisään tuntuu että aistiyliherkkyys on vain pahentunut. En tiedä olisiko lääkityksellä jotain tekemistä sen kanssa tai muuten vaan huono kausi menossa. Ja poika on enmmän itkuherkkäkin kuin ennen.

En tiedä mutta kohta en jaksa enää.

[QUOTE="tiina";28400337]Meillä myös useat aamut ovat niiiiin raastavia, 6-vuotias adhd poika kysessää, jolla vielä (pahenevia?) aistiyliherkkyyksiä. Tämä aiheuttaa aamuisin sen että kengät ovat liian kireät, löysät tai muuten huonosti, haalari on huonost,i hattu on huonosti jne. Ja sitten tulee raivo kun mitään ei saa asettumaan.
Jumalauta että väliilä on vaikea pysyä aikuisena. Enkä aina pystykään, olen aivan loppu näihin aamuihin.
ä.[/QUOTE]

Kuulostaa ihan meidän 5 vuotiaalta. Jokaisesta vaatekappaleests keskustellaan ( tai minä keskustelun , lapsi raivoaa). Sukat, verkkarit, pikkarit...kiristää, puristaa, liian löysät...tai sit just muuten huonosti. Vaatteet lentää pitkin seiniä eikä ne mukavimmatkaan vaatteet mene päälle edes kymmenen kehotuksen jälkeen. Kyllä on aamut sellaista menoa, että huh. Tämä tapaus aistiyliherkkä, ad(h)d piirteinen, ei vielä tutkittu.

Yhteistyössä